Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

SUV-afhængig på afvænning?

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

08-02-2020 kl. 12:44

Jeg er 165 cm høj og elsker at sidde højt i min bil. Det giver mig en følelse af overblik og udsyn, som jeg ikke ellers oplever i biler. Allerhelst nupper jeg min mands kassevogn - ikke altid lige populært.

Lige nu har jeg Berta - en dejlig Hyundai Tucson fra 2005. Hun er ret fantastisk. Desværre er hun en ældre dame, der også er meget tørstig. Da jeg har fået nyt job og dermed er gået ind i en ny tid som pendler, tænker jeg, at jeg bliver nødt til at skifte Berta ud med noget mere økonomisk - men HVAD?

Vi er en familie på fire, hvor de tre andre er langbenede, så der skal være fin plads på bagsædet (det er altid mig, der kører). Vi har også en stor hund og kører tit på weekendture, så der skal også være et stort bagagerum. Jeg vil ikke sidde på asfalten, når jeg kører - men jeg behøver måske heller ikke sidde helt så højt mere (hvis bare der er godt udsyn). Jeg elsker gamle biler og ville allerhelst køre i en Jeep Grand Cherokee fra 1996 - men lader fornuften tage over denne gang og tænker at jeg skal have fat i noget nyere. Dog er jeg ikke interesseret i fabriksnyt. Jeg er teknik-begejstret - og så elsker jeg en stor midterkonsol!

Jeg ville blive helt vild glad for konstruktive forslag - gerne med specs og/eller links.

Mit budget er ca. 150.000 - 200.000.

God weekend :)
Lizzie

P.S. Jeg ønsker mig IKKE en Nissan Qashqai.

Dette indlæg blev 08-02-2020 13:49 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

08-02-2020 kl. 13:48

@JR
Mange tak for input. :)
Jeg kigger.

Dette indlæg blev 08-02-2020 13:48 redigeret af dets forfatter.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

08-02-2020 kl. 15:44

@ KS!
Tak for input.

Hvis det skal være en Renault, så er jeg mere til Kadjar'en.

Lige nu kigger jeg mest på Kadjar, Kia Niro, Suzuki Vitara og Audi Q3... Men det er alle SUV'er - og mit bilnetværk (som ikke er imponerende stort) siger, at jeg skulle gå efter en stationcar for mere komfort og køreglæde, når jeg skal køre langt...?

Dette indlæg blev 08-02-2020 15:45 redigeret af dets forfatter.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-02-2020 kl. 20:15

En af mine bekendte havde en Vitara i diesel. Han var yderst imponeret over brændstof økonomien. Han bor i vestjylland og arbejder i nord østjylland, så han kører ikke meget motorvej. Men han kunne holde 21-23 kml. Selvom han ikke ligger helt nede på 80.

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

08-02-2020 kl. 20:15

Renault Kadjar er stort set identiske med den Nissan Qashqai du IKKE ønsker 😉
Jeg vil også anbefale dig en Stationscar, hvor pladsen er meget mere brugbar og reel end alle "livsstil" modellerne.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

08-02-2020 kl. 20:21

Evt kan noget vw touran måske gøre det

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

09-02-2020 kl. 01:56

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
CHR er en højbenet Yaris til overpris med en kedelig gearkasse og absolut ingen plads til hverken passagerer eller bagage.

En alternativ mulighed med god plads: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/grand-scenic-iii/16-dci-130-bose-edition-7prs-5d/4491024

Umiddelbart vil tro at den mere minder om en Auris/Corolla i størrelsen, da den som en Corolla er bygget på en T-NGA platform.
Drivlinien minder også mere om Corolla end om en Yaris, og det er måske også derfor Toyota selv sammenligner den med Nissan Qashqai.
Har du overhovedet nogensinde kørt eller blot siddet i en C-hr?
Tilgengæld har du ret i at der er væsentligt mere plads i en Grand Scenic, men det er vel også snarere en MPV ala Toyota Verso, fremfor en SUV.
At du ikke kan finde ud af at betjene en e-cvt gearkasse siger vel mere om dig, en om gearkassen - fejlen skal her findes ca 40 cm bag rattet.

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

09-02-2020 kl. 11:08

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
En af mine bekendte havde en Vitara i diesel. Han var yderst imponeret over brændstof økonomien. Han bor i vestjylland og arbejder i nord østjylland, så han kører ikke meget motorvej. Men han kunne holde 21-23 kml. Selvom han ikke ligger helt nede på 80.

Tak! Meget fint og brugbar info :)

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

09-02-2020 kl. 11:10

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Renault Kadjar er stort set identiske med den Nissan Qashqai du IKKE ønsker 😉
Jeg vil også anbefale dig en Stationscar, hvor pladsen er meget mere brugbar og reel end alle "livsstil" modellerne.

Jep, bare ikke udseendesmæssigt! 😁

Har du gode forslag til stationcars? Hvor man ikke sidder på asfalten?

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

09-02-2020 kl. 11:11

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Evt kan noget vw touran måske gøre det

Det var da et godt forslag - tak :) Det vil jeg kigge lidt på.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

09-02-2020 kl. 16:24

Lizzie K

bruger siden
27-02-2019

skrev:

I en station car kommer du til at sidde lavt.

Her hjemme hos, har vi lidt det samme.
Min kone foretrækker en høj bil.
Jeg vil helst have en go-kart.

Da jeg mødte min kone havde hun en europæisk dielsel varevogn, som gik i stykker hver dag, næsten.
Jeg havde en Japansk sports vogn, der aldrig (næsten, kun 1 gang) gik i stykker. Og når vareskuret gik i stykker måtte hun jo låne racerbilen. Alt det varevognen kunne klare, kunne racerbilen også klare, bare hurtigere og sjovere :), nå ja og længere.

Vi har haft en MPV nogle år. Konen har elsket den, og jeg har hadet den som pesten.
Heldigvis, gik skidtet i styyker hel tiden, og jeg havde håne rette.
Så vi har lige skiftet den til en Corolla Stationcar Hybrid.
Jeg elsker Rolla'en, fantastisk bil, og konen savner møgspanden.
Prøv at gætte hvem der har Rolla, på lang tur i weekenden (Hint: Det er ikke mig).

C-HR er et godt bud. Men det er en høj Coupe, jeg elsker couper. Men de har en ulempe bagi.
C-HR er en fed bil, selv for mig der foretrækker sportvogne.
Og Hybriden er klart det bedste valg, med mindre du skal slæbe en elefant trailer, hvis du f.eks har en defekt hest.

Alternativer kunne være RAV 4, du kan finde en diesel, inden for dit budget.
Det kommer også an på hvor mange km du kører.

Corolla er lavet i en Treck version, hvor den er hævet 2 cm. men den er ude af pris listen, og der er kun få til salg, som ryger oven ud af dit budget.

Skal man vælge en diesel eller en Hybrid?
Det kommer an på hvor langt du skal køre, og hvad leverer bilen i virkeligheden.
Fordelen ved dielsel, er at du får 1,50 kr + moms pr liter i skatte rabat = overførelses indkomst.
Men du skal betale mere i grøn afgift, hvilket er mere end fair.

Hybriden, levere varen i brændstof forbrug. Men det er benzin, og dvs. fuld skat på standeren. Til gengæld er den biligere i grøn afgift.
Jeg har en Station Car med 180 HK, og betaler 500 kr / halvår i grøn afgift.
pt. ligger mit brændstof forbrug på 19,5 km / liter. (Det er inden for hvad Toyota opgiver, og pt. kører jeg et ikke optimalt kørsels mønster. Inden så længe kan jeg droppe de dårlige km :), så kan jeg komme over 20 km/l ).
Jeg har en bil automat gear, samt adaptive fart pilot, til og fra 0 km/t.
Min bil er over dit budget, men den er / var sprit ny (men fik en til nul% i rente :D, det kan du ikke pt. :(. ).

En mulighed kunne være en Prius.
En Prius generation 4. Er en fed bil, og det kommer fra en der elsker sports vogne :).
Den er lav, det er en coupe (Tænker på vuffi). Den kører knald godt. Der er ikke så mange til salg.
Bemærk: De fleste af dem der er til salg er Plug-In, som betyder en større batteri pakke, og den kan kun være et sted, som er bagage rummet. Det kan du/I ikke bruge
:(.
Prius kører kanon godt, og er vildt flot (min mening).

Med dit ønske og budget, hælder jeg til en RAV 4, dielsel, måske hybrid.

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

09-02-2020 kl. 19:15

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Lizzie K

bruger siden
27-02-2019

skrev:

I en station car kommer du til at sidde lavt.

Her hjemme hos, har vi lidt det samme.
Min kone foretrækker en høj bil.
Jeg vil helst have en go-kart.

Da jeg mødte min kone havde hun en europæisk dielsel varevogn, som gik i stykker hver dag, næsten.
Jeg havde en Japansk sports vogn, der aldrig (næsten, kun 1 gang) gik i stykker. Og når vareskuret gik i stykker måtte hun jo låne racerbilen. Alt det varevognen kunne klare, kunne racerbilen også klare, bare hurtigere og sjovere :), nå ja og længere.

Vi har haft en MPV nogle år. Konen har elsket den, og jeg har hadet den som pesten.
Heldigvis, gik skidtet i styyker hel tiden, og jeg havde håne rette.
Så vi har lige skiftet den til en Corolla Stationcar Hybrid.
Jeg elsker Rolla'en, fantastisk bil, og konen savner møgspanden.
Prøv at gætte hvem der har Rolla, på lang tur i weekenden (Hint: Det er ikke mig).

C-HR er et godt bud. Men det er en høj Coupe, jeg elsker couper. Men de har en ulempe bagi.
C-HR er en fed bil, selv for mig der foretrækker sportvogne.
Og Hybriden er klart det bedste valg, med mindre du skal slæbe en elefant trailer, hvis du f.eks har en defekt hest.

Alternativer kunne være RAV 4, du kan finde en diesel, inden for dit budget.
Det kommer også an på hvor mange km du kører.

Corolla er lavet i en Treck version, hvor den er hævet 2 cm. men den er ude af pris listen, og der er kun få til salg, som ryger oven ud af dit budget.

Skal man vælge en diesel eller en Hybrid?
Det kommer an på hvor langt du skal køre, og hvad leverer bilen i virkeligheden.
Fordelen ved dielsel, er at du får 1,50 kr + moms pr liter i skatte rabat = overførelses indkomst.
Men du skal betale mere i grøn afgift, hvilket er mere end fair.

Hybriden, levere varen i brændstof forbrug. Men det er benzin, og dvs. fuld skat på standeren. Til gengæld er den biligere i grøn afgift.
Jeg har en Station Car med 180 HK, og betaler 500 kr / halvår i grøn afgift.
pt. ligger mit brændstof forbrug på 19,5 km / liter. (Det er inden for hvad Toyota opgiver, og pt. kører jeg et ikke optimalt kørsels mønster. Inden så længe kan jeg droppe de dårlige km :), så kan jeg komme over 20 km/l ).
Jeg har en bil automat gear, samt adaptive fart pilot, til og fra 0 km/t.
Min bil er over dit budget, men den er / var sprit ny (men fik en til nul% i rente :D, det kan du ikke pt. :(. ).

En mulighed kunne være en Prius.
En Prius generation 4. Er en fed bil, og det kommer fra en der elsker sports vogne :).
Den er lav, det er en coupe (Tænker på vuffi). Den kører knald godt. Der er ikke så mange til salg.
Bemærk: De fleste af dem der er til salg er Plug-In, som betyder en større batteri pakke, og den kan kun være et sted, som er bagage rummet. Det kan du/I ikke bruge
:(.
Prius kører kanon godt, og er vildt flot (min mening).

Med dit ønske og budget, hælder jeg til en RAV 4, dielsel, måske hybrid.

Sikke en epistel..😂 Men rigtig fint og positivt skriv Jan (dejligt fri for Ks negativitet 👍)

Benzinmotorer styrer... og elbiler er fremtiden. Indtil da må vi navigere i markedet.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-02-2020 kl. 20:01

Lizzie K

bruger siden
27-02-2019

skrev:

Volvo V40 eller V60 eller V90 CC Men den er nok lidt i overkanten af budget.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v60-cc/20-d3-150-kinetic-aut-5d/4450604
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v40-cc/20-d3-150-aut-5d/4465563

Dette indlæg blev 09-02-2020 20:05 redigeret af dets forfatter.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-02-2020 kl. 21:36

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Umiddelbart vil tro at den mere minder om en Auris/Corolla i størrelsen, da den som en Corolla er bygget på en T-NGA platform.
Drivlinien minder også mere om Corolla end om en Yaris, og det er måske også derfor Toyota selv sammenligner den med Nissan Qashqai.
Har du overhovedet nogensinde kørt eller blot siddet i en C-hr?
Tilgengæld har du ret i at der er væsentligt mere plads i en Grand Scenic, men det er vel også snarere en MPV ala Toyota Verso, fremfor en SUV.
At du ikke kan finde ud af at betjene en e-cvt gearkasse siger vel mere om dig, en om gearkassen - fejlen skal her findes ca 40 cm bag rattet.

CHR er som skrevet baseret på Yaris - og pladsen er derefter - og ja - jeg har gået den grundigt efter, da den på papiret lød interessant, men i praksis var alt for lille til at jeg fandt den interessant - især, når prisen matcher klassen over.

CHR skal ikke sammenlignes med QQ, men med Peugeot 2008 og lign.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-02-2020 kl. 21:38

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Sikke en epistel..😂 Men rigtig fint og positivt skriv Jan (dejligt fri for Ks negativitet 👍)

Benzinmotorer styrer... og elbiler er fremtiden. Indtil da må vi navigere i markedet.

Du mener: Fin Toyotareklame skrevet af en fanboy. Blottet for realisme.

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

10-02-2020 kl. 00:09

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
CHR er som skrevet baseret på Yaris - og pladsen er derefter - og ja - jeg har gået den grundigt efter, da den på papiret lød interessant, men i praksis var alt for lille til at jeg fandt den interessant - især, når prisen matcher klassen over.

CHR skal ikke sammenlignes med QQ, men med Peugeot 2008 og lign.

Du skriver du har gået den grundigt efter - er det i dine bilblade du har gået den grundigt efter, eller har du selv kørt i en?

Og hvor har du læst at C-hr er baseret på Yaris? Drivlinien har heller intet med Yaris at gøre, men deles nu med en Corolla i både 122 og i 184hk udgave.

Toyota vil snart introducere en B klasse SUV, som bliver baseret på en Yaris - det kan være det er den du tager fejl af.

FDM sammenligner også C-hr med Nissan QQ, Peugeot 3008 og Kia Niro. Peugeot 2008 er klassen under.

https://fdm.dk/motor/biltest/toyota-c-hr-hybrid-med-kant

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-02-2020 kl. 08:11

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Du skriver du har gået den grundigt efter - er det i dine bilblade du har gået den grundigt efter, eller har du selv kørt i en?

Og hvor har du læst at C-hr er baseret på Yaris? Drivlinien har heller intet med Yaris at gøre, men deles nu med en Corolla i både 122 og i 184hk udgave.

Toyota vil snart introducere en B klasse SUV, som bliver baseret på en Yaris - det kan være det er den du tager fejl af.

FDM sammenligner også C-hr med Nissan QQ, Peugeot 3008 og Kia Niro. Peugeot 2008 er klassen under.

https://fdm.dk/motor/biltest/toyota-c-hr-hybrid-med-kant

Jeg tænker, at Toyota burde vide, hvad de laver?

https://www.toyota.dk/world-of-toyota/news/toyota-lancerer-ny-kompakt-suv.json

Og skulle du være i tvivl: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_New_Global_Architecture

Af samme årsag er det netop 2008, den skal sammenlignes med. Det matcher også pladsen (eller mangel på samme) langt bedre, da den er markant mindre end QQ, som jeg har kørt mange gange - men du har tydeligvis ikke været i nærheden af nogen af dem, men har højst læst nogle reklamer.

Og nej - jeg har ikke kørt den, da jeg droppede den efter at have siddet i den og chekket kabine- og bagagerumsplads.

Th D

Th D
bruger siden
06-01-2004

10-02-2020 kl. 09:55

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Og skulle du være i tvivl: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_New_Global_Architecture

Af samme årsag er det netop 2008, den skal sammenlignes med. Det matcher også pladsen (eller mangel på samme) langt bedre, da den er markant mindre end QQ, som jeg har kørt mange gange - men du har tydeligvis ikke været i nærheden af nogen af dem, men har højst læst nogle reklamer.

Og nej - jeg har ikke kørt den, da jeg droppede den efter at have siddet i den og chekket kabine- og bagagerumsplads.

Hej KS! (?)

For mig at se omhandler Toyotas pressemeddelelse en KOMMENDE bilmodel, baseret på den samme platform som den kommende Yaris.
Det lukker dybest set ingen debat om størrelsen af den NUVÆRENDE model C-HR?
Eller kan du kaste lidt lys over hvordan du når den konklusion?

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-02-2020 kl. 10:54

Th D

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Hej KS! (?)

For mig at se omhandler Toyotas pressemeddelelse en KOMMENDE bilmodel, baseret på den samme platform som den kommende Yaris.
Det lukker dybest set ingen debat om størrelsen af den NUVÆRENDE model C-HR?
Eller kan du kaste lidt lys over hvordan du når den konklusion?

True - den fik jeg læst lidt for hurtigt.

CHR er faktisk på GA-C som det også fremgår af mit 2. link.

Det ændrer dog ikke ved, at pladsen er markant mindre end f.eks. QQ og forskellen er endnu større til de øvrige biler i QQ-klassen. Skulle man være i tvivl, er det bare at besøge en forhandler.

Skal man have en bil i QQ-klassen hos Toyota, hedder den RAV4.

Lizzie K

Lizzie K
bruger siden
27-02-2019

11-02-2020 kl. 13:34

Hej alle,

Mange tak for jeres input :)

God dag
vh. Lizzie

Dette indlæg blev 11-02-2020 13:35 redigeret af dets forfatter.

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

12-02-2020 kl. 22:33

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Det er selvfølgelig fint du henviser til links der selv underbygger at C-hr ikke deler hverken teknik eller platform med en Yaris.
Et hurtigt blik på hjulene vil (selv for en ikke bil kyndig) også afsløre at der ikke er noget Yaris her - C-hr står på store 5 huls 18" fælge - det vil nok være lovlig voldsomt til en alm Yaris.

Men jeg tager hatten af for at du denne gang i det mindste har prøvet at sidde i en C-hr, det er jo langt grundigere end du normalt undersøger de biler du udtaler dig negativt om - og imponerende at du blot ved at prøvesidde bilen kan konkludere at den har en "kedelig" gearkasse - var det så den med manuelt 6 trins gearkasse, den med cvt gear, eller den med e-cvt gear der havde den kedelige gearkasse?

Og jo, jeg har så sent som i dag prøvekørt en Qashqai - som ganske rigtigt er mere 4 kantet, rummeligt og konservativt opbygget end C-hr - men som FDM og Toyota selv påstår hører de til i samme bilklasse.
Den Qashqai jeg kørte i idag var en 2017 med 1,2 liters 115hk benzinmotor - svagere end selv den mindste C-hr og selvfølgelig lang svagere end i Rav 4 hvor den mindste motor er en 2,0 175hk benziner - men det er selvfølgelig også en større bil, der skal du op i en Quasqai + 2 før du har noget der minder om den i størrelsen - med mindre at det er en af de ældre modeller Rav 4, for den er som så mange andre biler vokset betydeligt med tiden.

For at vende tilbage til trådstarter. Hvis pladsen i bilen er vigtig - især på bagsædet, så vil jeg kigge efter en mpv med 3 separate bagsæder, her får du efter min mening den bedste plads og stadig en "høj" bil.
Bilerne i denne klasse er f.eks Opel Zafira, VW Touran, Toyota Verso eller som KS foreslå Renault Grand Scenic

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-02-2020 kl. 08:37

Eller en Ford S-Max

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

16-02-2020 kl. 16:56

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:

Takker Palle :)

Og enig.
Det går el vejen, og det er meget positivt.
Der er også lidt malurt i bægeret. Det kommer til at koste mange arbejds pladser, og mange små virksomheder kommer til at dreje nøglen om :(.
Synd for dem, men det er udviklingen. Og det er jo ikke første gang det sker, og heller ikke sidste gang.
Tonen bliver jo også mere og mere skinger. Men så må de jo bare få fingeren ud. Opdater dig eller stil dig i køen på arbejdsformidlingen.

Det kommer også til at betyde en del for geopolittiken = ned med OPEC.

Jeg tror heller ikke El er den endelige løsning, det er bare det bedste vi har pt.

Jeg påstor ofte: Der er ikke sket noget revolutionerende i Elektronikken, siden man opdagede halv lederen (Silicium). Men vi er blevet bedre til at bruge det.
Og endnu værre: Der er kun en måde at bevæge noget med strøm, og det er ved at sætte strøm til et stykke ledning, der er viklet omkring et stykke jern.

Next gen. batterier lyder spændende. Vi meget af grund stofferne.
Jeg hørte nu kun lidt efter, men det lyder positivt, på alle de punkter, som man kan kritisere batteri bilen for.

Forsilhybriden, ser jeg kun som en overgangs løsning.
Den er mere effektiv end downsizing i langt de fleste tilfælde.
Og i nogle tilfælde er den også bedre end diesel.

Ja vi må navigere :)
Pt. har vi en micro bil, en hybrid og en sportsvogn (ikke den samme som afløste varevognen, men den kører stadig, er synet maj 2019, med 569K på klokken, af ejer 2, den er indreg. 1. gang april 2000, da jeg købte den).
Næste trin bliver en ellert, og det er microen der skal skiftes, måske om 4 - 5 år.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-02-2020 kl. 17:52

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Takker Palle :)

Og enig.
Det går el vejen, og det er meget positivt.
Der er også lidt malurt i bægeret. Det kommer til at koste mange arbejds pladser, og mange små virksomheder kommer til at dreje nøglen om :(.
Synd for dem, men det er udviklingen. Og det er jo ikke første gang det sker, og heller ikke sidste gang.
Tonen bliver jo også mere og mere skinger. Men så må de jo bare få fingeren ud. Opdater dig eller stil dig i køen på arbejdsformidlingen.

Det kommer også til at betyde en del for geopolittiken = ned med OPEC.

Jeg tror heller ikke El er den endelige løsning, det er bare det bedste vi har pt.

Jeg påstor ofte: Der er ikke sket noget revolutionerende i Elektronikken, siden man opdagede halv lederen (Silicium). Men vi er blevet bedre til at bruge det.
Og endnu værre: Der er kun en måde at bevæge noget med strøm, og det er ved at sætte strøm til et stykke ledning, der er viklet omkring et stykke jern.

Next gen. batterier lyder spændende. Vi meget af grund stofferne.
Jeg hørte nu kun lidt efter, men det lyder positivt, på alle de punkter, som man kan kritisere batteri bilen for.

Forsilhybriden, ser jeg kun som en overgangs løsning.
Den er mere effektiv end downsizing i langt de fleste tilfælde.
Og i nogle tilfælde er den også bedre end diesel.

Ja vi må navigere :)
Pt. har vi en micro bil, en hybrid og en sportsvogn (ikke den samme som afløste varevognen, men den kører stadig, er synet maj 2019, med 569K på klokken, af ejer 2, den er indreg. 1. gang april 2000, da jeg købte den).
Næste trin bliver en ellert, og det er microen der skal skiftes, måske om 4 - 5 år.

Mht. arbejdspladser, tror jeg bare, at det blive andre jobs. Der er i mange år frem et stort arbejde med at udbygge forsyningsnettet, hvis der skal skal køre elbiler i større stil. Der vil også komme en stor industri med håndtering af brugte batterier samt reparation/udskiftning af celler i batterier. Stigende grad af automatisering giver flere sensorer, kameraer m.m., der skal kalibreres (allerede idag er det en større sag at skifte en rude, hvis der skal kalibreres kameraer til skiltegenkendelse m.m. (uanset drivmiddel)), så jeg tror samlet set ikke, at der er noget at frygte på den front.

Mht. "endelig løsning", håber jeg aldrig vi når en sådan. Udviklingen skulle gerne fortsætte.