Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Renault Grand Scenic lll vs VW Touran / Diesel vs Benzin

Luna Fomsgaard

Luna Fomsgaard
bruger siden
18-01-2018

05-03-2019 kl. 08:55

hjælp.

Vi står og skal vælge ny bil. Vi skal bruge en MPV med 3 seperate bagsæder og vi har ca. Prøvet alt i segmentet. (Scenic, S-Max, Peugeot 5008, Opel Zafira, Toyota Verso, Citroën grand spacetourer og Touran) Vi har fået sorteret en masse biler fra og står nu mellem følgende biler:

Renault Grand Scenic lll 1,5 eller 1,6 dci fra mellem 2014-2016.
eller
Vw Touran 1,4 tsi fra 2018

Prisen er meget forskellig. Vi skal give mellem 140.000-180.000 for Scenic og ca. 350.000 kr for Touran.
I virkeligheden har vi brug for en benzin bil, hvis vi kigger på vores kørselsbehov, men Scenic kan ikke findes i benzin i vores søgekriterier.

Vi har ca. 20 km motorvej til arbejde. I weekenderne tager vi gerne på ture. Min mand har én tur til KBH om måneden (vi bor i Aarhus) og så er vi i sommerhus en 3-4 weekender om året + kør-selv-ferie til Italien.

Prisforskellen er til at tage og føle på - ca. 200.000 kr til forskel.

Men kan vi med vores kørselsbehov overhovedet eje en dieselbil? Altså kan bilen holde til vores kørselsmønster?

Vi er virkelig i vildrede.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian H

Christian H
bruger siden
17-01-2016

05-03-2019 kl. 15:31

Hej Luna

Med 20km motorvej tur/retur og et par længere ture i weekenden ville jeg ikke være så bekymret for en dieselbil. I kan evt. tilføje noget belladd city eller tilsvarende til brændstoffet med jævne mellemrum for at sikre, at bilen bliver brændt igennem.

Hvis Renaulten i øvrigt passer til jeres ønsker kan I jo trods alt også få renset dieselpartikelfilteret nogle gange med en forskel på 200.000 i købesummen.

Frygten for at køre diesel er blevet lidt overdrevet i disse dage.

Vw’en vil helt sikkert holde værdien bedre, men hvis I påtænker at beholde bilen en årrække er det næppe noget der bør bekymre jer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Luna Fomsgaard

Luna Fomsgaard
bruger siden
18-01-2018

05-03-2019 kl. 23:17

Christian H

bruger siden
17-01-2016

skrev:
Hej Luna

Med 20km motorvej tur/retur og et par længere ture i weekenden ville jeg ikke være så bekymret for en dieselbil. I kan evt. tilføje noget belladd city eller tilsvarende til brændstoffet med jævne mellemrum for at sikre, at bilen bliver brændt igennem.

Hvis Renaulten i øvrigt passer til jeres ønsker kan I jo trods alt også få renset dieselpartikelfilteret nogle gange med en forskel på 200.000 i købesummen.

Frygten for at køre diesel er blevet lidt overdrevet i disse dage.

Vw’en vil helt sikkert holde værdien bedre, men hvis I påtænker at beholde bilen en årrække er det næppe noget der bør bekymre jer.

Mange tak for feedback. Præcis mine tanker. Økonomien omkring bilen er jo langt billigere, som udgangspunkt. Men det er jo klarT at vi risikerer flere udgifter i en ældre bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian H

Christian H
bruger siden
17-01-2016

06-03-2019 kl. 13:28

Luna Fomsgaard

bruger siden
18-01-2018

skrev:
Mange tak for feedback. Præcis mine tanker. Økonomien omkring bilen er jo langt billigere, som udgangspunkt. Men det er jo klarT at vi risikerer flere udgifter i en ældre bil.

Hej Luna

Sådan vil det jo som oftest være. Selvom vedligeholdelsesudgifterne sandsynligvis vil være højere på den ældre bil end den nye, vil de lavere afskrivningerne på den ældre bil sædvanligvis mere end veje op for dette.

Et separat spørgsmål er jo så “lækkerhedsfaktoren”, hvor Touranen alt andet lige nok vil vinde.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

06-03-2019 kl. 21:11

Christian H

bruger siden
17-01-2016

skrev:
Hej Luna

Sådan vil det jo som oftest være. Selvom vedligeholdelsesudgifterne sandsynligvis vil være højere på den ældre bil end den nye, vil de lavere afskrivningerne på den ældre bil sædvanligvis mere end veje op for dette.

Et separat spørgsmål er jo så “lækkerhedsfaktoren”, hvor Touranen alt andet lige nok vil vinde.

Hvis man ser på prisforskellen, er der jo mulighed for at vælge Scenic'en som 1.6dci Bose - og med lækkert Bose-anlæg, alt i udstyr, dellæder og 130hk/320Nm, lader den ikke noget tilbage ifht. VW'en - og stadig er der mange penge tilbage på kontoen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

C. Bonnesen

C. Bonnesen
bruger siden
01-02-2010

08-03-2019 kl. 11:57

Luna Fomsgaard

Renault Grand Scenic lll 1,5 eller 1,6 dci fra mellem 2014-2016.
eller
Vw Touran 1,4 tsi fra 2018

Prisen er meget forskellig. Vi skal give mellem 140.000-180.000 for Scenic og ca. 350.000 kr for Touran.
I virkeligheden har vi brug for en benzin bil, hvis vi kigger på vores kørselsbehov, men Scenic kan ikke findes i benzin i vores søgekriterier.

Vi har ca. 20 km motorvej til arbejde. I weekenderne tager vi gerne på ture. Min mand har én tur til KBH om måneden (vi bor i Aarhus) og så er vi i sommerhus en 3-4 weekender om året + kør-selv-ferie til Italien.

Prisforskellen er til at tage og føle på - ca. 200.000 kr til forskel.

Men kan vi med vores kørselsbehov overhovedet eje en dieselbil? Altså kan bilen holde til vores kørselsmønster?

Med det kørselsmønster bør diesel ikke være et problem. Jeg har selv kørt diesel, hvor der var en del kortere bykørsel (10-20 km) og den holdt ganske fint i 8 år. Vi havde dog også investeret i et dieselfyr, så motor og kabine kunne varmes op på forhånd. I kunne jo overveje at bruge nogle af alle de penge i sparer på den løsning :)

Med den prisforskel du beskriver, kan i jo købe to Renaulter for prisen på en Touran, så økonomien i det valg giver næsten sig selv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

lars sørensen

lars sørensen
bruger siden
10-03-2019

10-03-2019 kl. 22:45

Det er en god idé at købe to Renaulter så har du en bil at køre i mens den anden holder på værksted. Kvalitet koster derfor er Touran dyrere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael Worm

Michael Worm
bruger siden
02-03-2010

11-03-2019 kl. 07:51

lars sørensen

bruger siden
10-03-2019

skrev:
Det er en god idé at købe to Renaulter så har du en bil at køre i mens den anden holder på værksted. Kvalitet koster derfor er Touran dyrere.

Den dummeste kommentar jeg har hørt fra en voksen mand i længe, kører selv Renault Megane 4, 2 år gl. og har selv kørt 112000 km i den, aldrig været på værksted, på nær til service, men til gengæld har jeg to kollegaér der køre ny Golf som er nyere, og de har allerede været afsted 2 gange den ene, og 3 den anden, så ved ikke lige hvem der bør købe to stk.
Og så skal VW åbenbart også snyde med ders tal for at kunne være med på makedet.


Så fej du lige for egen dør først.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-03-2019 kl. 08:54

Nu vil jeg ikke forsvare VW, slet ikke VW. Men de snyder altså ikke med tallene.

De optimere indenfor testrammerne.

Det gør de dels for at se bedre ud når der skal sælges. Men man skal jo heller ikke være bleg for at der også er en gevinst for kunderne.
Det er jo kunderne der spare på grønafgift og registreringsafgift.

At alle producenter så ikke er lige god til at læse mellem linierne på testkravene. Man skal vel ikke belaste en producent fordi de kan læse kravene, i forhold til dem der hænger i med neglene for at stave sig igennem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

11-03-2019 kl. 10:47

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Nu vil jeg ikke forsvare VW, slet ikke VW. Men de snyder altså ikke med tallene.

De optimere indenfor testrammerne.

Det gør de dels for at se bedre ud når der skal sælges. Men man skal jo heller ikke være bleg for at der også er en gevinst for kunderne.
Det er jo kunderne der spare på grønafgift og registreringsafgift.

At alle producenter så ikke er lige god til at læse mellem linierne på testkravene. Man skal vel ikke belaste en producent fordi de kan læse kravene, i forhold til dem der hænger i med neglene for at stave sig igennem.

Altså det nummer VW har lavet med deres dieselmotorer, i forhold til udledning af partikler, vil jeg ikke just kalde at "optimere inden for rammerne"

Vedr. brændstofforbrug, så er der jo kommet en ny norm, som slår igennem i DK her til d. 1/4. Det skyldes jo at de fleste fabrikanter var lidt for dygtige til at "optimere inden for rammerne" personligt syntes jeg at det er godt med den nye norm, det må være rimeligt at bilen rent faktisk kan køre det som fabrikanten oplyser.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-03-2019 kl. 11:28

lars sørensen

bruger siden
10-03-2019

skrev:
Det er en god idé at købe to Renaulter så har du en bil at køre i mens den anden holder på værksted. Kvalitet koster derfor er Touran dyrere.

Og trollen har endnu engang oprettet sin daglige profil.



Don't feed it.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-03-2019 kl. 11:29

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Altså det nummer VW har lavet med deres dieselmotorer, i forhold til udledning af partikler, vil jeg ikke just kalde at "optimere inden for rammerne"

Vedr. brændstofforbrug, så er der jo kommet en ny norm, som slår igennem i DK her til d. 1/4. Det skyldes jo at de fleste fabrikanter var lidt for dygtige til at "optimere inden for rammerne" personligt syntes jeg at det er godt med den nye norm, det må være rimeligt at bilen rent faktisk kan køre det som fabrikanten oplyser.

Sorry det var just forbrugstallene jeg mente. Ikke partikel sagen........

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-03-2019 kl. 12:45

Så kan vi kun vente på, at fabrikanterne har lært at "optimere indenfor rammerne " ifht. WLTP - det er nok kun et spørgsmål om tid. (og den del er de lige gode om)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg