BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Poloen er desværre død - nu ny familiebil.

Asger Kjær Søndergaard

Asger Kjær Søndergaard
bruger siden
25-02-2017

04-11-2017 kl. 00:03

Hej

Som overskriften lyder, er min elskede polo fra 2008, i et uheld blevet totalskadet. Det er super ærgerligt, men det betyder, at vi skal have en ny bil. Jeg har en forkærlighed for VAG og det er derfor, de biler jeg hælder mest mod. Men jeg er bestemt åben for input og vil meget gerne inspireres til at tage ud og prøve nogle af de bud, der kommer.

Jeg har læst de mange gode tråde herinde og tænkte, at jeg havde lyst til at se, hvad lige præcis mine tanker kunne fremkalde af inputs.

Det drejer sig om en familiebil (ST), hvor min kæreste og jeg ikke er helt enige om budgettet. Vi kan skrue os op til 250.000, men min kæreste vil helst nærme sig 200.000. Vores årlige forbrug er ca. 25-27.000 om året og selvom det måske favoritiserer diesel, så er jeg mest på benzin (er det ufornuftigt?). Jeg vil gerne have lækker og brugbar udstyrspakke. Jeg har forelsket mig i den nye Octavia, hvor jeg har fundet en Combi Style 1,0 til 239.000 (demobil, faceliftet). Jeg har endnu til gode at prøve den, men jeg er meget varm på den.

Der er flere spørgsmål, der trænger sig på. Kan det betale sig at købe denne nye Octavia fremfor en fra f.eks. 14/15/16 stykker, der har 30.000-65.000 km på tælleren til omkring 170-200.000? Giver den nye faceliftet, så meget mere og har det en stor betydning i forhold til gensalg at bilerne før 17, som nu vil være de gamle modeller. Og kan man muligvis forhandle prisen ned på en ny Octavia til 239.000? (ny registreringsafgift in mente).

I forhold til den nye registreringsafgift giver det så mening at vente indtil det nye år med at købe bil i håbet om at brugt bilsmarkedet er faldet i pris som følge af manges køb af fabriksnye biler?

Jeg har ligeledes kigget på Golf Variant fra 14/15, som kan fåes fra 190-210.000. Får jeg mere ud af en ny bil? Er den nye Seat Leon interessant? (Jeg har hørt mange dårlige rygter om Seat biler).

Der er mange andre biler på markedet, selvsagt. Men grunden til at jeg er vild med VAG er simpelthen at der er noget tyngde i bilerne, det føles som bil og der må jeg indrømme, at jeg synes Renault, Peugeot og Honda virker lidt plastikagtigt. Mange synes at VW/Skoda er kønsløse, men jeg synes det invendige design er skide flot og elegant, det tiltaler selvfølgelig også.

Men jeg er helt vildt åben for bud og indspark, da jeg gerne vil udfordres på mine tanker omkring biler og for at gøre købet af vores nye bil så gennemtænkt som muligt.

På forhånd tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

04-11-2017 kl. 00:46

Hejsa og sørgeligt at den gamle bil gik hen og mistede livet
men jo så dejligt at du nu for chancen for at prøve noget nyt

jeg er jo selv en stor fortaler for Skoda vi ejer selv 2 stk 1 fabia fra 2008 og en superb fra 2017
personligt er jeg ikke meget for den nye Octavia har medt noget med fronten at gøre og det de har gjort ved lygterne . Men samtidig syntes jeg ikke at den lille 1,0 motor passer til en bil på størrelse med Octavia hvis i pakker den fuldt og sætter næsen mod Europa på ferie vil i opleve at motoreN bare ikke kan følge med når der kommer til at gå lidt op af . Så hvis du vil have en Octavia ville jeg nok kigge efter en som ikke har fået facelift og som har en 1,4 liter 150HK act den motor er bare lækker og har lige det lidt extra som også gør den sjov at køre

men hvis du vil se på noget andet syntes jeg lidt du skal prøve at kigge på Mazda 6 der vil du også få meget for pengene de har dog ikke turbo på deres motore men du for en god gammeldags 2,0 sugemotor som bare spiller og du vil rykke en klasse op o forhold til Octavia( lille mellem klasse ) Mazda 6 (stor mellem klasse )
når det kommer til gensalg vil Octavia nok holde sin værdi lidt bedre en Skoda har det med at holde sin værdi virkelig godt

Asger Kjær Søndergaard

Asger Kjær Søndergaard
bruger siden
25-02-2017

04-11-2017 kl. 01:06

Fedt med input omkring den nye Octavia! Hvad tænker du i forhold til diesel kontra benzin? Hvad giver mest mening? Skal man real frygte for fremtiden for diesel bilerne?

Jeg har gemt denne under mine favoritter:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-140-ambition-combi-dsg-5d/3463751
Den virker god til prisen

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/14-tsi-122-comfortl-vari-bmt-5d/3408583
Denner er også spændende, tænker jeg.

Jeg har hørt lidt blandet om DSG. Ved du om de er pålidelig?

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

04-11-2017 kl. 02:51

Jeg tror ikke jeg ville frygte for meget for fremtiden i forhold til diesel det skulle kun være hvis jeg havde planer om by ferier med bilen da home byer nu er begyndt at forbyde diesel ude i Europa .
Men du siger at du selv hælder mest mod benzin og når det kommer til at sælge den igen vil den nok være nemmest at komme af med
ang dsg 6 så ser jeg ingen problem med det . Der var lidt opstarts problemer men dem var de forlængst kommet over da den bil du linker til blev lavet

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/Mazda/6?Fuel=1&YearFrom=2015&YearTo=0&PriceFrom=25000&PriceTo=250000&MileageFrom=-1&MileageTo=10000001&ZipCode=0000&IncludeEngrosCVR=true&IncludeSellForCustomer=true&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=true&IncludeLeasing=false

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-150-style-combi-dsg-5d/3264777

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/megane-iv/12-tce-130-zen-st-5d/3428433

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/leon/14-tsi-150-style-st-5d/3457228

Dette indlæg blev 04-11-2017 11:10 redigeret af dets forfatter.

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

04-11-2017 kl. 11:47

Hmm tjae......Med dine/jeres ønsker vil jeg sige at i får mest ud af at købe Seat Leon ST, hvis vi ser på ny priser. De er da også blevet lækre, og er pangdang til VW, og er som sådan en VW.

Alt er smag og behag, men skal i have noget brugbart ser jeg evt Seat Leon 1,6TDI med Dsg som bedste valg til prisen. Idag vil jeg tilråde alle et autogear da det er fremtiden. Og i et gensalg langt nemmere. Seat Leon I bezin udgave 1,0 TSI med 115hk og Dsg er også en mulighed. Men når det er sagt skal i ud og prøve de forskellige.

Jeg nævner netop Seat Leon hvis din bedre halvdel også skal kunne være med på ideen. Prisen er en anden og i får en del for pengene som jeg ser det.

DSG skulle være pålideligt idag. Det køre uden problemer.

OBS: Lige en anke ang. Skoda Oktavia. Den har ikke en særlig god Pæle test i Chrash testen. Ville nok selv gå uden om netop den model.

Dette indlæg blev 04-11-2017 11:52 redigeret af dets forfatter.

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

04-11-2017 kl. 12:03

Eksempel i ny priser på seat leon ST 1,6 TDI dsg Vs Golf variant med samme motor og gear, er forskellen ca 40.000kr. ved ikke om det er en øjenåbner

Asger Kjær Søndergaard

Asger Kjær Søndergaard
bruger siden
25-02-2017

04-11-2017 kl. 20:01

Tak for input!

På alle mulige måder virker Seat Leon ST som et ideelt køb også fra ny, men løse rygter fortæller mig at de ruster hurtigt og de ikke er "ovre" deres børnesygdomme - er det blot skrøner?

I forhold til den anke, er det ved den nye Octavia?

Hvis jeg kunne presse den til at sige, at vi sagtens kunne købe for 250.000. Hvilken vil I så gå med? Til den pris kan man nemlig få både en ny Octavia, en på papiret god brugt Golf Variant (Comfortline), Seat Leon ST eller måske en helt anden.

I al sin enkelthed handler det om køreglæde, god udstyrspakke, god brændstoføkonomi og selvfølgelig sikkerhed.

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

04-11-2017 kl. 20:27

Asger Kjær Søndergaard

bruger siden
25-02-2017

skrev:
Tak for input!

På alle mulige måder virker Seat Leon ST som et ideelt køb også fra ny, men løse rygter fortæller mig at de ruster hurtigt og de ikke er "ovre" deres børnesygdomme - er det blot skrøner?

I forhold til den anke, er det ved den nye Octavia?

Hvis jeg kunne presse den til at sige, at vi sagtens kunne købe for 250.000. Hvilken vil I så gå med? Til den pris kan man nemlig få både en ny Octavia, en på papiret god brugt Golf Variant (Comfortline), Seat Leon ST eller måske en helt anden.

I al sin enkelthed handler det om køreglæde, god udstyrspakke, god brændstoføkonomi og selvfølgelig sikkerhed.

Anken er på den nye JA.

Ja man kan købe lettere brugt også.....så bla. Seat Leon med før omtalte motor/gear til 222.000 tror jeg det var for en diesel fra sidste år. Tror nu ikke de ruster hurtigere end andre. Men er jo altid godt at give dem en gang varm voks fra Dinitrol, og gerne i maj måned så virkningen er størst.

Jeg nævner Dsg gear da i vil syns det er lækkert at køre med. Problemerne med det er vist helt forsvundet.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

04-11-2017 kl. 20:34

Hvis det er køreglæde som tæller højest ville jeg tage en Seat. Golf eller Mazda de har en lidt mere hård undervogn hvor Skoda laver en lidt blødere undervogn som bare er super lækker på langture plus med Skoda for du også væsentlig mere plads det er jo nærmest det de er kendt for hos Skoda oceaner af plads . Fabia mest plads for sin klasse . Octavia mest plads for sin klasse . Superb en af de største i sin klasse

K S

K S
bruger siden
04-11-2017

04-11-2017 kl. 21:16

Jeg anbefaler på det varmeste en Renault Grand Scenic.

www.renault.dk

Asger Kjær Søndergaard

Asger Kjær Søndergaard
bruger siden
25-02-2017

10-11-2017 kl. 00:15

Jeg har i dag været ude og kigge på Opel Astra Sport Tourer 1,0 og jeg må sige, at prisen og udstyret virkelig gør at jeg tænker den er interessant.

Jeg kan ikke lade være med at tænke at VAG bilerne er ret dyre ift. denne Astra. Er der virkelig så meget forskel?

Jeg havde kig på en Astra 1,0 Enjoy til 219.900 med rigtig meget lækkert ekstra udstyr . Tror I at det vil være muligt at presse listeprisen ned? Og hvad er jer umiddelbare tanker om denne bil?

Jeg tænker, at det mere plads i en Octavia eller større motor i en Golf fra 2016, som begge vil koste 15-20.000 mere, er meget ift. denne.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-11-2017 kl. 22:04

Hej Asger

Jeg tvivler ikke på Astra'en går godt. Formoder Sport Tourer betyder Stc på Opel sprog.

Lige Stc. har jeg et lidt anstrengt forhold til designet på. Synes den minder mig for meget om en gammel US rustvogn.

Asger Kjær Søndergaard

Asger Kjær Søndergaard
bruger siden
25-02-2017

10-11-2017 kl. 22:31

Hej J R

Haha, stærk sammenligning!

Jeg er virkelig i tvivl, men jeg skal ud og prøve den i morgen.

Er der nogle herinde, som har erfaring med Octavia 1,2 TSI fra 2015?

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

11-11-2017 kl. 14:17

Alle de nye Opel modeller, roser de jo vældigt i alle test. 😊
https://m.youtube.com/watch?v=2P_aYWCetz4

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-11-2017 kl. 15:18

Ok Magacin har testet Atraen også med 1,0 105hk, og finder den med masser af overskud, så ta' ud og prøv en tur. Samlignet med Ford Focus vinder den. Motor samt det nye led intel light og de nye sikkerheds stystemer gør den interessant.

Obs: Glemte sæderne. Opel har ry for at lave nogle af de bedste på marked.

Dette indlæg blev 11-11-2017 15:19 redigeret af dets forfatter.

Asger Kjær Søndergaard

Asger Kjær Søndergaard
bruger siden
25-02-2017

12-11-2017 kl. 21:30

Så fik jeg prøvet Astraen. Som udgangspunkt var det en dejlig bil at sidde i og udmærket at køre i, måske lidt kedelig "følelse" med den 1,0 motor eller så er det fordi jeg er vant til en bil, som jeg virkelig kan mærke og høre (det er nok ikke alene godt).

Men jeg var ret positiv efter jeg havde kørt den. Da jeg senere skulle til landsholdskamp i Parken fra Århus, trak jeg det korte stå, som privatchauffør. Her sad jeg i en Seat Ibiza ST 1,6 TDI fra 2015. Al fornuft ville måske sige at den på ingen måde kan måle sig med Astraen, men jeg oplevede simpelthen, at den var bedre at køre i og rarere at sidde i.

Det virker helt mærkeligt og jeg var noget chokeret. Hvor vidt det betyder, at jeg ingen forstand på køreglæde og komfort, skal jeg lade være usagt. Men det har nok gjort at jeg i højere grad kigger efter VW Golf 7 (2015/2016), Seat Leon (2016/2017) eller Skoda Octavia (2015/2016). Umiddelbart er jeg varm på denne:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/14-tsi-125-comfortline-vari-bmt-5d/3403941

Men synes også, at de her er interessante.

Octavia: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/12-tsi-105-elegance-combi-5d/3361535

Leon: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/leon/10-tsi-115-style-st-5d/3450409

Spørgsmålet er, hvor får jeg mest for pengene?

1. Jeg har kørt i polo og har været meget glad for den. Golf'en har en 1,4 motor, kun kørt 30.000 km, 4 cylindre og med tandrem. I mine øjne virker det som et virkelig godt køb. Jeg håber, lidt på at kunne presse prisen ned til 185.000 kr (er det urealistisk?)

2. Jeg synes, de fleste Octavia'er virker meget dyrere. Den er flot og har god størrelse, men har en følelse for at jeg får mere i Golf'en.

3. Leon'en tiltaler mig super meget. Dels på grund af min oplevelse i min kammerats bil og så fordi den er kendt som den "sporty" af de tre mærker. Den har meget udstyr og så markant billigere. Men jeg har bare hørt meget omkring rust på Seat og så at samleteknikken ikke er af bedste kvalitet.

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

13-11-2017 kl. 11:51

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/14-t-150-enjoy-st-5d/3445262
Har du prøvet 1,4'eren ? en 1,6 Diesel vil selvfølgelig "mærke" bedre end en 1,0 banzin'er.
Lidt sjovt, at du skriver du er vandt til at mærke/høre din nuværende bil, jeg er selv i samme situation, har en 2009 1,8'er benzin'er, sænket og på 18" ruller, den hører og mærker jeg også, og så kommer over i en 1,6'er benzin, (også på 18") jeg føler at det helt mærkeligt at ligge på 90, man hører ikke til motor"støj", vind og dækstøj, så man føler nærmest at jeg ligger på 60 🤔
Det samme, når jeg fyrer den af, der mangler jeg at kunne høre motoren, da jeg føler at der ikke sker en skid ellers, indtil jeg kigger på speedometeren, den rykker helt vildt sådan én. Utroligt hvad motorlyden gør for fart oplevelsen!!
Men det skal man nok bare vænne sig til. . .
Go' jagt

Mvh.

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);