Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny/brugt bil til lillemor

M SA

M SA
bruger siden
16-06-2013

20-10-2020 kl. 20:23

Hej

Vi har en Fabia combi fra 2010 som snart skal skiftes til en lidt nyere model.
Da vi ikke skal bruge plads til barnevogn og andet baby halløj mere så vil vi have en mindre eller ikke combi i samme klasse.
Har kigget lidt på en brugt Up eller ny C1, Aygo osv.
Synes dog en brugt Up er ret dyr i forhold til alder og kilometer, så er lidt nygerring hvad folks erfarringer er med de forskellige biler.
Der skal være plads til to autostole på bagsædet og bilen kommer ikke til at køre max 10.000 km om året.
Hvad kan bedst betale sig?
Vores budget er på omkring 100.000 og helst meget billigere for en brugt, gerne en årgang 2016 eller nyere.
Kom endelig med forslag.

Mvh Mads

Dette indlæg blev 21-10-2020 07:27 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

20-10-2020 kl. 21:18

100.000,- er nok til en Citroën C1 Shine-model, med blandt klima fra ny, den havde jeg købt.
Ud fra en økonomisk betragtning er det bedre end en 3-4 år gammel UP!

per kjeldsen

per kjeldsen
bruger siden
28-11-2011

23-10-2020 kl. 20:03

En Kia Picanto eller en Hyundai i10 . Lang garanti og kører bare godt . Jeg har selv en i10 på 4 år og 83000 km og ingen problemer . Har haft den fra ny . Ville købe denne igen , hvis jeg skulle gøre det om . Med en Hyundai forsikring på under 3000 for fuld kasko uanset km , så kan det ikke betale sig at købe brugt .

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

24-10-2020 kl. 13:53

Jeg er 114% Toyota Fanboy (og intenet kriger, og sikkert snart mere end det :D).

Min første tanker er: Hvorfor vil I skifte Fabian?

Den er kun10 år gammel, og har måske kun kørt omkring 100.000 km.
Der er god plads i den, men en gammel konstruktion, og forældet sikkerhed.
Kan det rent økonomisk betale sig at skifte bilen, og især at I får mindre plads?

Min Kone har en Picanto fra Foråret 2014, som har kørt 120.000km eller der omkring.
Da hun købte bilen, efter at have prøvet Aygo (den gamle model), Fabia (brugt), Ilena (Brugt), I30, Up og Mii. Faldt valget på Picanto.

Picantoe'en havde mange fordele, f.eks. mere bil for pengene.
Man kan rulle vinduerne ned på bag dørene.
Den kunne få træk op til 400 kg.
Filt på ryglænet.
Split bagsæde. 60/40.
3 seler bagi.
7 års / 150.000 km garanti (sådan da).
Så umiddelbart mest bil for pengene.

Hun købte den. Og der har da ikke været meget den.
Men! Service og garanti hos den autoriserede forhandler er ikke god :(
Bilen bliver ikke længere serviceret hos den autoriserede forhandler.
1. Problem: Konen havde købt originale ekstra måtter. I føre siden er der ekstra gummi på, som faldt af - Det er ikke dækket af garantien.
2. Da bilen var til service første gang, 15.000 km. Anbefalede jeg at roterer for/baghjul, pga tå/hæl. Det tog de en halv time ekstra for.
3. Hun havde opgivet den autoriserede. skulle have vinter dæk på.
Den uautoriserede somer dygtig, ringede og sagde jeg kan ikke sætte de dæk på, de er jo slidt skæve. Og ja, både hendes sommer- og vinterdæk var slidt skæve, der var problemer med sporingen. Det var sikkert ikke dækket af garanti, de ville bare påstå at hun havde kørt på en kantsten.
Det autorisered værksted havde bare skiftet til sommer / vinterdæk uden at påpege det skæve slid.
Min kone måtte på under 90.000 km købe 2 sæt ekstra dæk samt betale for en sporing.

Jeg har også haft købt en Mazda, brugt :(
Vi købte en brugt Toyota hos en brugtvogns forhandeler.
Den fik en fejl. Brugtvogns forhandler bad os køre til Toyota og få udlæst fejlen.
Det gjorede de. Mekaniker sagde den sensor og den sensor (der var 2 defekte).
Han pegede på dem, det er den og den. Regning = nul kroner. Og det blev laver andet sted.
Mazda. Fejl, få den lige udlæst hos Mazda. Ikke lavet hos Mazdas = Regning på kr. 400,-

Vil du betale lidt meer for en Toyota, ny som brugt, og få god service? eller vil du betale mindre og få mindre?

Den billigste Aygo kotser 105.000,- for en sprit ny, i standard farven.
Skal der saftysence 2.0 i koster det 5.000,- kr ekstra. Saftey sence er Toyotas sikkerheds pakke. Og den er god.
Aygo er en 6+ år gammel konstruktion.

En sprit ny Yaris koster 130.000,-kr, i standard farven, det er over jeres budget.
Men vil I låne og hvad må det koste - Toyota lån er billigst, på godt og ondt.
Den har Safetysence 2.5, samt både Apple Carplay og Androide Auto, for den billigste, samme motor som i Aygo.
Yaris er kommet på markedet i efteråret 2020, nyste platform, mindre bagagerum end jeres Fabia.

Så kunne I kikke på Hybriden. den Koster 165.000,- som er langt over jeres budget.
I får lidt mere udstyr. Men frem for alt Automat gear og dermed Adaptive Fartpilot ned til 0 (nul) km/t. den er billigere i grøn afgift og brændstof forbrug.

I må under ingen omstændighed hoppe i Luxusfælden og købe en bil I ikke har råd til.
Og hvis i begynder at kikke på Yariy Hybrid, skal I være op mærksom på, at den den "gamle" Yaris er en Generation 2 Hybrid, mens den nye er en Generation 4 Hybrid.
Her er Toyota's Pris liste: https://modelinformation.toyota.dk/Toyota/specs/Prislister/PersonbilerPrisliste/?gotofirstsearchresult=ny_Yaris&page=3
den står på Yaris, men du kan bare klikke på pilene i siderne, fo at skifte til mindre eller større model.

Jeg har selv en Corolla, med generation 4 hybrid. Og den levere hvad de lover med min kørsel :). Noget kørsel er bedre, noget er dårligere.

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

24-10-2020 kl. 15:21

Forstår egentlig heller ikke hvorfor i vil sælge Fabia til fordel for en Mikrobil? Hvis Fabia'en er i god stand (og ikke løber ind i dyr rep.) ville det være billigere at beholde den.

Jeg ville overveje at holde mig til de lidt større: Ibiza, Corsa, Fiesta, 2, etc. Der er lidt mere bil/sikkerhed etc.

Skal det være en mikrobil ville jeg også kigge på en brugt Opel Karl. Den er en af de største mikrobiler, 75hk motor og fornuftigt udstyr (køb min. en Enjoy med vinterpakke, som har læderrat med varme etc) og brugtpriserne er også i den fornuftige ende.
Nissan Micra kunne også være et bud.

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

01-11-2020 kl. 17:43

Hvad så, er du kommet videre i projektet?