Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny lille pendlerbil.

Jens Jensen

Jens Jensen
bruger siden
06-02-2019

06-02-2019 kl. 19:52

Så er man sidst i tyverne. Færdig med studiet. Flytter ud af studiebyen. Har rigtige penge imellem hænderne. og...

Det er pludseligt ***** svært at komme rundt i landet, når man ikke bor i en af top 4 byerne befolkningsmæssigt.

Og så skal man snart til at pendle et sted imellem 50 og 100 km dagligt på landets landeveje. Desuden vil jeg gerne lige at kunne besøge familien en 200km væk en gang imellem, hvilket tager 5 timer med offentlig transport og 2 timer med bil.

Nå så.

Jeg skal bruge en bil efter ikke at have benyttet mig kørekort i 10 år. Budgettet er maks omkring 125.000 (25k up front og 2.000 til udbetaling per måned i 5 år eller deromkring). Det er pt. kun til mig. Der er ingen fast modpart og ikke nogle små 50% mine-me'er i udsigten.

Bilen er for mest et værktøj til at komme fra A til B, gerne lidt behageligt/smart, men den behøver ikke at gå til 100 på under 10s.

Jeg tænker mest lidt på en ny bil ift. garanti osv. Nok et eller andet sted imellem mikro (Aygo/Up!/i10 og deres kloner) og mini (Swift/Mazda2/whathaveyou) segmentet.

En lidt anden knude i specifikationer er... jeg lærte aldrig at elske det der med gear og koblinger. Faktisk er der ikke noget jeg hader mere end gearskifte den sjældne gang jeg har siddet bag et rat. Personligt tænker jeg at jeg ville være glad hvis der var et nogenlunde acceptabelt automatgear der tog sig af det. Fremtidens billister der kører bag mig vil nok også være taknemmelige.

Skuler lidt til en Aygo siden prisen passer of automatgearet skulle være OK på den og der er et godt tilbud på x-plore modellen lige pt. Suzuki Swift syntes jeg egentlig personligt løner en god bil, men der sprænger noget budgettet med overstående krav.

Dette indlæg blev 06-02-2019 19:55 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

08-02-2019 kl. 16:24

Hej Jens

Fælles for de fleste biler indenfor dine kriterier er at de har automatiserede manuelle gearkasser, som - for nu at være ærlig - er en ikke videre ophidsende oplevelse. Jeg forstår dog udmærket dit ønske om automatgear, og skal bilen bare bruges til at komme fra A til B, kan du sikkert uden problemer leve med det!

Jeg har kigget lidt rundt på BilBasen, og der er en række modeller, der går igen.

Microer:
VAG-trillingerne (VW Up!, Skoda Citigo og Seat Mii)
Mitsubishi SpaceStar
Opel Karl

Derudover er der enkelte udgaver af Ford Fiesta (som du dog bør gå udenom med PowerShift-automatgearet, på grund af konstruktionsproblemer, men helt klart overveje, hvis du skulle få lyst til at prøve en med manuelt gear, der er de glimrende biler) og en Toyota Yaris Hybrid. Yarisen er med et såkaldt CVT-gear (continously variable transmission), hvilket har sine fordele og ulemper - fordelen er at det jo trods alt fungerer ganske automatisk, og at de har ry for at være ganske holdbare, ulempen er at de ryger højt op i omdrejninger, når du træder til.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/yaris/15-hybrid-h2-cvt-5d/4178272

Jeg synes dog umiddelbart at den er ret dyr - den er trods alt 4 år gammel og har kørt 62.000 km. Sammenlignet med listeprisen på en spritny Aygo virker det som en noget dyr pris at betale for en lidt større, og lidt mere økonomisk bil.

Selv i den relativt veludstyrede x-plore-udgave, kan du få den med automatgear til 116.000 + eventuel metallak. Det inkluderer blandt andet aircon, Apple Carplay, læderrat, alufælge og bakkamera.

Jeg ville i din situation starte med at prøvekøre en ny Aygo (sørg for også at prøve den med autogearet, så du kan se om det er noget for dig), og så ellers være glad og tilfreds med at have købt en fin bil med automatgear til en pris, der for 10-15 år siden bestemt ikke var realistisk!

/Preben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg