Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny bil - Peugeot 3008 - men hvad med de kommende CO2 regler?

Rune BP

Rune BP
bruger siden
06-10-2019

06-10-2019 kl. 13:24

Hey alle sammen,
Tiden er inde til at opgradere til en større bil som kan understøtte familien. Jeg har forelsket mig en Peugeot 3008 og er efterhånden inde parat til investeringen.

Men med de skarpere regler der er ved at blive indført for CO2 udledningen, er det så at skyde sig selv i foden at købe en BlueHDI 130 nu her og frygte den ikke er tilstrækkelig om allerede 2 år?

Jeg er ikke afvisende for at finde en anden bil, der kan leve under de regler, men det virker som om at de fleste diesel og benzin biler ikke ville kunne fortsætte under ændringerne.

Er jeg for bekymret, eller er der noget om snakken?

Tak på forhånd :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-10-2019 kl. 13:44

Vil blive overrasket hvis en 3008 HDI ikke kunne køres eller afhændes fornuftigt i din ejertid.
Formoder dog over eks 6 år, at fremtiden bringer flere el biler i spil, og der er en risiko for du kan have et minimalt større tab. MEN du kan også være i den situation at der er nogen fossiler der absolut kun vil køre diesel, og derfor kan de der er tilbage på markedet, måske tabe mindre. Det er et spil i galleriet.

Alternativt kan du lease. Det er ikke min kop te, men så kender du dine udgifter og kan komme ud med forholdsvis kort varsel, hvis du lyster.

PS har selv en benziner og en elbil.

Dette indlæg blev 06-10-2019 13:45 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Denisanole DenisanoleAQ

Denisanole DenisanoleAQ
bruger siden
06-10-2019

06-10-2019 kl. 19:40

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

11-10-2019 kl. 06:18

Jeg har selv valgt at lease bla. pga. den uvisse fremtid. Man kan privatlease til priser som absolut matcher det normale værditab og samtidig forsikre dig mod fremtidens usikkerhed.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-10-2019 kl. 09:10

PS du skal bare sikre dig din diesel motor er Euro 6D klassificeret. Det er alle nyere diesel motorer. Men husker ikke fra hvornår det var de overgik dertil. Måske i efteråret 2018.

Køber du en "gammel" 3008, så kan det være den kun er Euro 6 uden D

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

11-10-2019 kl. 10:45

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
PS du skal bare sikre dig din diesel motor er Euro 6D klassificeret. Det er alle nyere diesel motorer. Men husker ikke fra hvornår det var de overgik dertil. Måske i efteråret 2018.

Køber du en "gammel" 3008, så kan det være den kun er Euro 6 uden D

Et sted ude i fremtiden er og bliver diesel en dødssejler...
Euro 6D er pt. det bedste, men om nogle år så vil selv disse biler blive forvist fra mange større byer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-10-2019 kl. 14:06

Ja men nu skal vi alle heldigvis heller ikke køre i storbyerne.

Og de skal først have forvist Euro 4 -5 og 6 inden 6D kommer på tegnebrættet til forvisning. Det sker ikke i den almindelige mands ejerskab. Hvor langt hovedparten skifter biler ud med 3-5 års interval.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

11-10-2019 kl. 14:14

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Ja men nu skal vi alle heldigvis heller ikke køre i storbyerne.

Og de skal først have forvist Euro 4 -5 og 6 inden 6D kommer på tegnebrættet til forvisning. Det sker ikke i den almindelige mands ejerskab. Hvor langt hovedparten skifter biler ud med 3-5 års interval.

Det lyder som om du kan se ind i fremtiden JR 😜
Jeg tror klima og miljøholdningerne ændrer sig hurtigere end vi aner. Alle politikkere prøver at overgå hinanden i grønne holdninger. Hvis jeg skal forsøge mig som spåmand, tror jeg helt sikkert at meget ser anderledes ud om bare 4-5 år mht. biler, deres beskatning og hvilke modeller som er fornuftige og mulige at købe. Derfor vil jeg råde Rune til benzin eller endnu bedre at privatlease. Men se bare på privatleasingpriserne: dieselmodeller er væsentlig dyrere end benzinere. Det skyldes da usikkerheden mht. dieselbilers værditab og fremtidsberettigelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-10-2019 kl. 17:48

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Det lyder som om du kan se ind i fremtiden JR 😜
Jeg tror klima og miljøholdningerne ændrer sig hurtigere end vi aner. Alle politikkere prøver at overgå hinanden i grønne holdninger. Hvis jeg skal forsøge mig som spåmand, tror jeg helt sikkert at meget ser anderledes ud om bare 4-5 år mht. biler, deres beskatning og hvilke modeller som er fornuftige og mulige at købe. Derfor vil jeg råde Rune til benzin eller endnu bedre at privatlease. Men se bare på privatleasingpriserne: dieselmodeller er væsentlig dyrere end benzinere. Det skyldes da usikkerheden mht. dieselbilers værditab og fremtidsberettigelse.

Man kan da håbe, at debatten og lovgivningen på et tidspunkt bliver baseret på fakta fremfor fordomme. I så fald har nye(re) dieselbiler en lang fremtid foran sig mens vi venter på brugbare alternativer.



De bedste dieselbiler idag leverer en renere luft ud af udstødningen end de suger ind af indsugningen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

11-10-2019 kl. 18:33

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man kan da håbe, at debatten og lovgivningen på et tidspunkt bliver baseret på fakta fremfor fordomme. I så fald har nye(re) dieselbiler en lang fremtid foran sig mens vi venter på brugbare alternativer.



De bedste dieselbiler idag leverer en renere luft ud af udstødningen end de suger ind af indsugningen.

Politikkere basere sjældent deres afgørelser på fakta, men i stedet på folkestemning og strømninger. Diesel i normale personbiler er på vej ud, det tror jeg helt bestemt .

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-10-2019 kl. 20:55

Måske Palle Stig kan se ind i fremtiden. ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

12-10-2019 kl. 09:40

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man kan da håbe, at debatten og lovgivningen på et tidspunkt bliver baseret på fakta fremfor fordomme. I så fald har nye(re) dieselbiler en lang fremtid foran sig mens vi venter på brugbare alternativer.



De bedste dieselbiler idag leverer en renere luft ud af udstødningen end de suger ind af indsugningen.

Bilfabrikanter har i årevis "oversolgt" deres bilers miljøvenlighed, den påstand om renere luft i udstødningen end i indsugningen kom allerede på bane i 80'erne da katalysatoren blev lanceret til benzinbiler, så vidt jeg husker var det med i en SAAB-reklame fra dengang.
KS vil du lade en dieselbil stå i tomgang i din stue for at rense luften ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

12-10-2019 kl. 10:02

Altså jeg håber bare der kommer et godt alternativ til os der har mere ind. 1 ton på krogen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

12-10-2019 kl. 12:07

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Altså jeg håber bare der kommer et godt alternativ til os der har mere ind. 1 ton på krogen

Hvad har du behov for at trække som er så tung? For er det en campingvogn eller en krikke, så forvent brandbeskatning på sådan en luksus. Vi må alle bidrage i klimakampen og unødvendig transport skal begrænses........ja, jeg lyder som en rød politikker, men bare vendt og se...😖

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

12-10-2019 kl. 12:17

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Altså jeg håber bare der kommer et godt alternativ til os der har mere ind. 1 ton på krogen

Esben, den 4 hjuls trukne RAV4 Hybrid må tage 1650 kg på krogen.

http://modelinformation.toyota.dk/Toyota/specs/personbiler/RAV4/?_ga=1.160092533.953704542.1473408599&page=2

Når det er sagt, er det lidt op og ned om El, Brint - og forsil - hybrider må trække og hvor meget.
Jeg har kun kikket på Toyota (hybrid, herunder brint), mht hvilke der må trække og hvor meget.
Mht. batteri El biler har jeg kun set på om Tesla modellerne må eller ikke må, men ikke hvor meget, Model X og Model 3 kan fås med krog. hvor meget de må slæbe har Jess sikkert styr på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

12-10-2019 kl. 18:32

jeg skal så bruge noget som kan trække 2500kg campingvogn på ferier og 1000 kg trailer i weekender
og på ren el så bliver det altså en lang tur
vores bil pt Ford s max 2.0 diesel sniger sig afsted med omkring 10km l med campingvogn bag på
så kan være lidt bange for hvad ren el ville gøre
men har set at de er ved at udvikle motor til campingvogn

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-10-2019 kl. 19:52

X må vist trække 2250 kg. Men det er jo også en slags udskrivning for at drible til Gardasøen en gang om året.
3 må trække 910 kg hvis den er nyere end 12/4 som produktionsdato.

Audi E-tron skulle også kunne trække en hestetrailer.
Mercedes EQC er jeg ikke helt inde i. Skrev mig op til at prøve den på deres rundtur, men fik tildelt en hybrid, og spurgte om det var muligt at prøve ren EL. Det var ikke muligt idet bilerne blev udstukket random.... "Nå men så kan I jo bare udstikke den til en anden, for jeg er ikke interesseret i hybrid"

Dette indlæg blev 12-10-2019 21:23 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-10-2019 kl. 08:05

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Bilfabrikanter har i årevis "oversolgt" deres bilers miljøvenlighed, den påstand om renere luft i udstødningen end i indsugningen kom allerede på bane i 80'erne da katalysatoren blev lanceret til benzinbiler, så vidt jeg husker var det med i en SAAB-reklame fra dengang.
KS vil du lade en dieselbil stå i tomgang i din stue for at rense luften ?

Nu er det en uafhængig test, der viser det, så det er en lidt anden situation.



Nej, det vil jeg ikke, for selv om der er færre partikler m.m. end på en vej i byen i udstødningen, er der som bekendt stadig CO2 m.m. Det er der ikke fra en elbil, men til gengæld får den strømmen fra kulfyrede værker, der er en af de største syndere ifht. partikelforurening - også i byerne. Samtidig er der markante miljøproblemer med produktion og bortskaffelse af elbiler med nuværende teknologi. Er der biler, der er "oversolgt", er det i høj grad de kulfyrede biler, som pt. får megen hype - uberettiget.



Med tiden er det muligt, at det bliver muligt at fremstille batterier, der reelt er brugbare til formålet - også miljømæssigt, og vi får udfaset kul. Så kan elbiler få en berettigelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

13-10-2019 kl. 13:56

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nu er det en uafhængig test, der viser det, så det er en lidt anden situation.



Nej, det vil jeg ikke, for selv om der er færre partikler m.m. end på en vej i byen i udstødningen, er der som bekendt stadig CO2 m.m. Det er der ikke fra en elbil, men til gengæld får den strømmen fra kulfyrede værker, der er en af de største syndere ifht. partikelforurening - også i byerne. Samtidig er der markante miljøproblemer med produktion og bortskaffelse af elbiler med nuværende teknologi. Er der biler, der er "oversolgt", er det i høj grad de kulfyrede biler, som pt. får megen hype - uberettiget.



Med tiden er det muligt, at det bliver muligt at fremstille batterier, der reelt er brugbare til formålet - også miljømæssigt, og vi får udfaset kul. Så kan elbiler få en berettigelse.

Altså KS, dig og dine kulfyrede værker :-)

En simpel Googelsøgning kan oplyse at brugen at kul i Danmark er næsten forsvundet, og helt udfaset i 2023, der har været omfattende artikler i Berlingske og i FDM´s Motor og konklusionen er klar "Elbiler forurener langt mindre end andre biler" og i fremtiden vil de blive endnu mere miljørigtige i takt med at den vedvarende energisektor bliver udbygget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-10-2019 kl. 10:54

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Altså KS, dig og dine kulfyrede værker :-)

En simpel Googelsøgning kan oplyse at brugen at kul i Danmark er næsten forsvundet, og helt udfaset i 2023, der har været omfattende artikler i Berlingske og i FDM´s Motor og konklusionen er klar "Elbiler forurener langt mindre end andre biler" og i fremtiden vil de blive endnu mere miljørigtige i takt med at den vedvarende energisektor bliver udbygget.

Jeg forholder mig til virkeligheden - ikke teorien. Idag er kulfyrede værker måden hvorpå vi regulerer, når der ikke er tilstrækkelig kapacitet i nettet. Når der kommer flere elbiler, stiger forbruget, og der skal øges kapacitet. Der er derfor en direkte forbindelse mellem antallet af elbiler og brugen af kulkraft. Det er den virkelige verden - også selv om man forsøger at gemme det bag gennemsnitstal, der ikke viser årsag og virkning.



På sigt vil man øge antallet af miljørigtige energikilder, men bliver flere ting - biler, opvarmning m.m. elbaseret, stiger forbruget mere end kapaciteten øges. Der vil derfor mange år endnu (desværre) være et forbrug af kulkraft indtil vi i praksis kan dække behovet uden.



Så lad os nu se væk fra Kejserens nye Klæder og al den hype om elbiler indtil de - måske - en dag bliver et reelt alternativ - såvel mht. miljø som anvendelighed.



Bemærk desuden af "undersøgelser" som den i Berlingske alene fokuserer på CO2 og ikke den samlede miljøbelastning til produktion, drift og bortskaffelse. Jeg skal ikke kunne sige, hvilken teknologi, den falder ud til fordel for, men det er ikke givet, at det er elbilerne, da der(også) er store miljømæssige omkostninger forbundet ved udvinding af råstoffer til batterier.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-10-2019 kl. 13:10

KS ! De miljømæssige omkostninger er nok ikke væsentlig anderledes end boring efter olie, pumpe den op, transportere den til et rafinaderi og fra rafinaderiet. SKibe, tankbiler i hobetal.
For ikke at snakke om den energi der skal til for at omdane råolien til det slut produkt du henter på tankstaionen.

Nu bliver de fleste eks elbiler ladt op om natten, hvor der alligevel er overskuds produktion fra både vind og kul kraft.
Du er nødsaget til at have et minimum kulkraftforbrug, indtil vi finder ud af hvordan vi lager strøm i større mængder.
Hvorfor er du det?. Jo et kraftværk der er stoppet og "koldt" tager flere dage om at komme op i omdrejninger. Hæver man produktionen for hurtigt, så brækker kraftværket ned.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-10-2019 kl. 14:13

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS ! De miljømæssige omkostninger er nok ikke væsentlig anderledes end boring efter olie, pumpe den op, transportere den til et rafinaderi og fra rafinaderiet. SKibe, tankbiler i hobetal.
For ikke at snakke om den energi der skal til for at omdane råolien til det slut produkt du henter på tankstaionen.

Nu bliver de fleste eks elbiler ladt op om natten, hvor der alligevel er overskuds produktion fra både vind og kul kraft.
Du er nødsaget til at have et minimum kulkraftforbrug, indtil vi finder ud af hvordan vi lager strøm i større mængder.
Hvorfor er du det?. Jo et kraftværk der er stoppet og "koldt" tager flere dage om at komme op i omdrejninger. Hæver man produktionen for hurtigt, så brækker kraftværket ned.

Kodeordet her er "nok", for du har helt ret: Vi ved det egentlig ikke, og alligevel hyldes elbiler som "miljøvenlige" - uden dokumentation.



Hvis elbiler primært blev ladet om natten, var der ikke behov for at lave alle de standere til lynladning. De er jo netop et udtryk for, at der er behov for at lade på farten - og der skal bruges store mængder strøm hurtigt. Havde elbilerne kapacitet til at kunne nøjes med at lade om natten, ville du have ret, men sådan er virkeligheden ikke. Desuden er der intet bidrag fra solceller om natten, ligesom vinden ofte er stilnet af, så selv om forbruget er lavere, er produktionen også lavere. Ligeledes er der både dage og nætter uden nævneværdig vind - også her er kulkraften endnu nødvendig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-10-2019 kl. 15:14

Det er jo fordi olie selskaberne lobbyerer for hvor ringe det er. Ganske lige som da lanbruget "fik" skrevet en rapport der sagde at kød var bedre end nærmest alt andet.

Landbruget har bare ikke de samme resurser til at forfine deres indblanding som olie selskaber.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

14-10-2019 kl. 18:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
X må vist trække 2250 kg. Men det er jo også en slags udskrivning for at drible til Gardasøen en gang om året.
3 må trække 910 kg hvis den er nyere end 12/4 som produktionsdato.

Audi E-tron skulle også kunne trække en hestetrailer.
Mercedes EQC er jeg ikke helt inde i. Skrev mig op til at prøve den på deres rundtur, men fik tildelt en hybrid, og spurgte om det var muligt at prøve ren EL. Det var ikke muligt idet bilerne blev udstukket random.... "Nå men så kan I jo bare udstikke den til en anden, for jeg er ikke interesseret i hybrid"

Tak :)
Jeg har kikket lidt på I-Pace idag, den må trække 725 kg.

Skal man trække 2 tons eller mere, bliver trækkeren dyr, uanset om det er en Model X, eller en stor diesel, som f.eks.Land Rover, Range Rover eller Land Cruiser.

Jeg ville gerne gøre som dig, hvis jeg havde råd.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-10-2019 kl. 15:29

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det er jo fordi olie selskaberne lobbyerer for hvor ringe det er. Ganske lige som da lanbruget "fik" skrevet en rapport der sagde at kød var bedre end nærmest alt andet.

Landbruget har bare ikke de samme resurser til at forfine deres indblanding som olie selskaber.

Så det er olieselskabernes skyld, at man har brug for en rimelig rækkevidde og ladetid?



Eller er det olieselskabenes skyld, at det forurener at producere, bruge og bortskaffe elbiler?



Lidt erfaringer fra virkeligheden: https://bilmagasinet.dk/blogs/bachmanns-bilblog/klumme-en-laaaang-tur-hjem-i-eldrevet-jaguar

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-10-2019 kl. 15:59

Næh men det er olieselskaberne
der hælder olie og kemikalier ud i nordsøen i stide strømme.
der forurener det meste af områderne i Brittish columbia og Alberta og steder i USA som er ved at løbe tør for vand, da det bruges til hydraulic fracking.
der har hældt olie i stride strømme ud ved rafinaderiet i Fredericia, så der trækker olie ud på stranden.
Shell vil ikke rydde op efter deres boringer i nordsøn på Brent feltet.
Dertil kommer alt det som vi aldrig høre om i araberlandene, Kasakstan, Nigergia, Venezuela etc.


Det er olie lobbyen der sørger for negativ publicity for alternative fremdrift. Ganske ligesom tobacco industrien hårdnakket har bekæmpet kræft undersøgelser og lignende.

Du kan hvis du vil finde undersøgelser der siger at eldrift aldrig kan betale sig. Lur mig hvem der har betalt dem.

Du kan også finde udtalelser fra eks VW som først lige har fået øjnen op for EL, at de forventer inden 2022 at kunne genanvende 97% af al materiale i batterier.
Findes der biler idag der bliver genanvendt 97%? hvad med spildolie efter 20 olieservices? Nåh det brænder vi bare op, men er det helt forureningsfrit?

Faktum er at fossil drift er energispil i den store klasse. en 1,5-1,7 tons fossilbrænder kan sjældent snige sig op på gennemsnitlig 17 kml. i en liter diesel er der 10,5 kW energi. Det svarer til ca 0,6 kW/km.
Eks en Tesla model 3 klarer den samme km på 0,15-0,18 kW/Km eller en Tesla model S som er noget større gør det på 0,2-0,3 kW/km.

Det er muligt en Scenic som vejer 1500 kg, kan gå en anelse mere i gennemsnit, hvis der vel at mærker er overvejende lange ture over 25 km.. Min model 3 går sjældent over 20 km af gangen og gerne med tung fod, det gør den hidtil over 17 kkm på 0,183 kw/km.

En gennemsnitlig fossil brænder spilder altså energien med en faktor ca 3,5-4. I miljøets navn, så er det ikke retningen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

15-10-2019 kl. 16:07

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
jeg skal så bruge noget som kan trække 2500kg campingvogn på ferier og 1000 kg trailer i weekender
og på ren el så bliver det altså en lang tur
vores bil pt Ford s max 2.0 diesel sniger sig afsted med omkring 10km l med campingvogn bag på
så kan være lidt bange for hvad ren el ville gøre
men har set at de er ved at udvikle motor til campingvogn

Hov halvdelen af mit indlæg igår forsvandt. Det var bare en fejl 40.

Med dit behov må du nok holde fast i en diesel lidt endnu. Og se tiden an.

Uanset brændstof, stiger energi forbruget når du skal flytte mere (højere vægt). Og din rækkevidde falder, og så skal man tanke oftere.

Interresant ide at lægge en motor i campingvognen :), så kan du nøjes med en mindre bil i hverdagen, og stadig trække en campingvogn.
Det er ligesom ideen med plugin hybrid, kør på el i hverdag, og udvid din rækkevidde med en forsil motor når du skal køre langt.
Man kunne såmen også lave en plugin brint bil :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

15-10-2019 kl. 16:10

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
jeg skal så bruge noget som kan trække 2500kg campingvogn på ferier og 1000 kg trailer i weekender
og på ren el så bliver det altså en lang tur
vores bil pt Ford s max 2.0 diesel sniger sig afsted med omkring 10km l med campingvogn bag på
så kan være lidt bange for hvad ren el ville gøre
men har set at de er ved at udvikle motor til campingvogn

Hov halvdelen af mit indlæg igår forsvandt. Det var bare en fejl 40.

Med dit behov må du nok holde fast i en diesel lidt endnu. Og se tiden an.

Uanset brændstof, stiger energi forbruget når du skal flytte mere (højere vægt). Og din rækkevidde falder, og så skal man tanke oftere.

Interresant ide at lægge en motor i campingvognen :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-10-2019 kl. 20:25

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Næh men det er olieselskaberne
der hælder olie og kemikalier ud i nordsøen i stide strømme.
der forurener det meste af områderne i Brittish columbia og Alberta og steder i USA som er ved at løbe tør for vand, da det bruges til hydraulic fracking.
der har hældt olie i stride strømme ud ved rafinaderiet i Fredericia, så der trækker olie ud på stranden.
Shell vil ikke rydde op efter deres boringer i nordsøn på Brent feltet.
Dertil kommer alt det som vi aldrig høre om i araberlandene, Kasakstan, Nigergia, Venezuela etc.


Det er olie lobbyen der sørger for negativ publicity for alternative fremdrift. Ganske ligesom tobacco industrien hårdnakket har bekæmpet kræft undersøgelser og lignende.

Du kan hvis du vil finde undersøgelser der siger at eldrift aldrig kan betale sig. Lur mig hvem der har betalt dem.

Du kan også finde udtalelser fra eks VW som først lige har fået øjnen op for EL, at de forventer inden 2022 at kunne genanvende 97% af al materiale i batterier.
Findes der biler idag der bliver genanvendt 97%? hvad med spildolie efter 20 olieservices? Nåh det brænder vi bare op, men er det helt forureningsfrit?

Faktum er at fossil drift er energispil i den store klasse. en 1,5-1,7 tons fossilbrænder kan sjældent snige sig op på gennemsnitlig 17 kml. i en liter diesel er der 10,5 kW energi. Det svarer til ca 0,6 kW/km.
Eks en Tesla model 3 klarer den samme km på 0,15-0,18 kW/Km eller en Tesla model S som er noget større gør det på 0,2-0,3 kW/km.

Det er muligt en Scenic som vejer 1500 kg, kan gå en anelse mere i gennemsnit, hvis der vel at mærker er overvejende lange ture over 25 km.. Min model 3 går sjældent over 20 km af gangen og gerne med tung fod, det gør den hidtil over 17 kkm på 0,183 kw/km.

En gennemsnitlig fossil brænder spilder altså energien med en faktor ca 3,5-4. I miljøets navn, så er det ikke retningen.

Ja, helt enig - der er stor forurening fra olieboringer m.m., men det er ualmindeligt naivt at tro, at den er den mindste smule mindre fra råstofudvinding til batterier, elmotorer, kul m.m.



Din KW-udregning "glemmer" at der er et gigantisk tab før strømmen overhovedet når din kulbil - for ikke at tale om tab i batterier. Så effektiviteten er slet ikke så stor i praksis. Det kan være "lige meget" den dag vi har rigelig strøm fra vindmøller og solkraft, men vi er meget langt fra den dag. Om vi når til, at elbiler en dag bliver et reelt alternativ, eller en 3. teknologi overhaler indenom, vil tiden vise. Pt. har elbiler medvind(!) pga. lobbyisme og mode - ikke fordi de teknologisk er modne eller fordi de reelt er dokumenteret mere miljørigtige.



(PS. En Model 3 er en hel del mindre end en Grand Scenic - en mere sammenlignelig bil er vel en Golf, der idag fint kører et stykke over 20km/l på diesel eller benzin - evt. som plug-in hybrid).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-10-2019 kl. 21:51

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Ja, helt enig - der er stor forurening fra olieboringer m.m., men det er ualmindeligt naivt at tro, at den er den mindste smule mindre fra råstofudvinding til batterier, elmotorer, kul m.m.



Din KW-udregning "glemmer" at der er et gigantisk tab før strømmen overhovedet når din kulbil - for ikke at tale om tab i batterier. Så effektiviteten er slet ikke så stor i praksis. Det kan være "lige meget" den dag vi har rigelig strøm fra vindmøller og solkraft, men vi er meget langt fra den dag. Om vi når til, at elbiler en dag bliver et reelt alternativ, eller en 3. teknologi overhaler indenom, vil tiden vise. Pt. har elbiler medvind(!) pga. lobbyisme og mode - ikke fordi de teknologisk er modne eller fordi de reelt er dokumenteret mere miljørigtige.



(PS. En Model 3 er en hel del mindre end en Grand Scenic - en mere sammenlignelig bil er vel en Golf, der idag fint kører et stykke over 20km/l på diesel eller benzin - evt. som plug-in hybrid).

En model 3 er samme størrelse som en Mercedes C klasse mere eller mindre på cm. Eller en Audi A5. Begge virker en anelse eller 30 cm størrer end en Golf.

Når du fremhæver tabet på kW.

Så er du vel også nødsaget til at bemærke at der går en del olie til at finde, transportere fra kilden til rafinaderi og fra rafinaderiet til tankstationen.

Om der er tab på transport af kW eller olie kommer vel ud på et, forudsat at tabet er ligeligt....... mon det er det?

PS tabet på batteriet er meget begrænset over en dag, måske 3-4 km. Mon ikke der fordamper ca den samme mængde eks benzin. Ellers bemærker du ikke tabet, fordi din bil er så hamrende uøkonomisk at du ikke bemærker den bruger en squez olie til at lade dit batteri hver gang du kører.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-10-2019 kl. 22:17

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
En model 3 er samme størrelse som en Mercedes C klasse mere eller mindre på cm. Eller en Audi A5. Begge virker en anelse eller 30 cm størrer end en Golf.

Når du fremhæver tabet på kW.

Så er du vel også nødsaget til at bemærke at der går en del olie til at finde, transportere fra kilden til rafinaderi og fra rafinaderiet til tankstationen.

Om der er tab på transport af kW eller olie kommer vel ud på et, forudsat at tabet er ligeligt....... mon det er det?

PS tabet på batteriet er meget begrænset over en dag, måske 3-4 km. Mon ikke der fordamper ca den samme mængde eks benzin. Ellers bemærker du ikke tabet, fordi din bil er så hamrende uøkonomisk at du ikke bemærker den bruger en squez olie til at lade dit batteri hver gang du kører.

Hvis du ser på kabine og bagageplads, matcher en model 3 vist meget godt en Golf, som er den sammenlignelige model.



Ja, der går også megen energi til at bryde kul, transportere det og omdanne det til elektricitet, tab i kabler, transformationer undervejs, tab i opladning m.m.Dertil kommer den kolosale mængde energi til at producere en elbil - og sidenhen bortskaffe den.



Så glem den naive tro på, at elbiler er "grønne" - de forurener blot andre steder.



Ja, min bil hører ikke til de mest økonomiske, men den overflødiggører mange flyture og giver mange gode ferieoplevelser - og der findes ingen elektriske alternativer, så det er slet ikke relevant. (Vi har en VW California, der trods en totalvægt på 3t (egenvægt 2½t) kan bringes til køre 17km/l under gunstige forhold, men mere realistisk 13-14 km/l i gennemsnit. Men så kører køleskab også 24/7.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-10-2019 kl. 22:49

Igen nej Model 3 er på størrelse med en Mercedes C klasse af den for tiden værende model. Der er faktisk både mere plads i kabinen og i bagagerummet.

Det ved jeg pr faktum, idet jeg også har sådan en. model 3 er 4,69 og 1,84 bred, c klassen er 4,70 og bredde 1,81

En Golf er 4,26 og 1,80 bred. Den er altså klart nummeret mindre. Gennemsnittet for en Golf diesel i årgangen 2017- til 2019 er 5,78 l/100 km. Det ligger nærmer 17 km/l end 20. Der er 535 personer der har anmeldt deres forbrug.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2017&constyear_e=2019&page=3&powerunit=2


Jeg har aldrig påstået der ikke er omkostninger ved at producere EL.

Hvorimod du nægter at tage det i betragtning når du henter din diesel. Eks kan jeg oplyse dig om man acceptere 0,3% spild ved nærmest hver omladning, og der er rimelig mange omladninger involveret.

Enten så kigger vi på æbler eller pærer. Man kan ikke lave en sammenligning uden en fælles nævner.

Hvis vi skal kigge på EL og batterier fra grundstoffet bliver brudt.

Så skal vi gøre det samme med fossil biler og fossile brændsler.

Derfor er det nemmest at sammenligne prisen og den energi jeg hiver ud af stikkontakten og du pumper op af tankstationen.

Dette indlæg blev 15-10-2019 23:01 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-10-2019 kl. 23:06

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Igen nej Model 3 er på størrelse med en Mercedes C klasse af den for tiden værende model. Der er faktisk både mere plads i kabinen og i bagagerummet.

Det ved jeg pr faktum, idet jeg også har sådan en. model 3 er 4,69 og 1,84 bred, c klassen er 4,70 og bredde 1,81

En Golf er 4,26 og 1,80 bred. Den er altså klart nummeret mindre. Gennemsnittet for en Golf diesel i årgangen 2017- til 2019 er 5,78 l/100 km. Det ligger nærmer 17 km/l end 20. Der er 535 personer der har anmeldt deres forbrug.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2017&constyear_e=2019&page=3&powerunit=2


Jeg har aldrig påstået der ikke er omkostninger ved at producere EL.

Hvorimod du nægter at tage det i betragtning når du henter din diesel.

Enten så kigger vi på æbler eller pærer. Man kan ikke lave en sammenligning uden en fælles nævner.

Hvis vi skal kigge på EL og batterier fra grundstoffet bliver brudt.

Så skal vi gøre det samme med fossil biler og fossile brændsler.

Derfor er det nemmest at sammenligne prisen og den energi jeg hiver ud af stikkontakten og du pumper op af tankstationen.

Ydre mål er irrelevante, når halvdelen af pladsen går til batterier. Derfor matcher den en Golf - hverken mere eller mindre, selv om du hellere vil sammenligne med noget større.



Skal du sammenligne forbrug, skal det være mod en Golf 2019 - ikke ældre modeller - og så skal du huske at sammenligne med reelt forbrug i Teslaen - ikke en hypotetisk forbrug - dvs. så har du ca. halv rækkevidde af den opgivne, hvis du skal sammenligne med Spritmonitor.



Nej, jeg benægter netop ikke, at der er omkostninger ved at producere diesel, men netop derfor bliver billeder så diffust, at vi ender med ikke at kunne se, hvilken der forurener mest. Derfor tyer du og mange andre til at sammenligne noget, der slet ikke giver et reelt billede af det samlede forbrug/forurening - for så ser elbilen "pæn" ud, og man kan lade som om man er "grøn" - selv om der intet belæg er for det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-10-2019 kl. 08:50

Jeg skriver jo just at den er større i kabine og bagagerum end den C klasse vi har holdende ved siden af.

Når jeg sidder bag mig selv i C-klassen er der 2-3 cm til ryglænet. Når jeg sidder bag mig selv i model 3 er 10-15 cm til ryglænet...... hvor er det at det går galt i din opfattelse.

Hvor for du så fra at den er på størrelse med en Golf.

Har du siddet i en Golf, C-klasse og en model 3. Eller gætter du bare?

Batteriet optager nul plads i længde retningen, idet det hele ligger i gulvet. Der er ingen kardantunnel.

sammenligne med reelt forbrug. Altså de 0,183 kW/km som jeg oplyser er da ganske virkelige som vores har kørt over de 17000 km vi har haft den. Jeg har aldrig nulstillet den ene kørecomputer, som derfor giver et samlet billede hidtil.

Forøvrigt så bruger en 2019 Golf Diesel gennemsnitlig på spritmonitor en squeez mindre end 2017-2019, ikke alverden, i gennemsnit. 18 kml istedet for 17 kml.

Dette indlæg blev 16-10-2019 08:55 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-10-2019 kl. 20:21

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg skriver jo just at den er større i kabine og bagagerum end den C klasse vi har holdende ved siden af.

Når jeg sidder bag mig selv i C-klassen er der 2-3 cm til ryglænet. Når jeg sidder bag mig selv i model 3 er 10-15 cm til ryglænet...... hvor er det at det går galt i din opfattelse.

Hvor for du så fra at den er på størrelse med en Golf.

Har du siddet i en Golf, C-klasse og en model 3. Eller gætter du bare?

Batteriet optager nul plads i længde retningen, idet det hele ligger i gulvet. Der er ingen kardantunnel.

sammenligne med reelt forbrug. Altså de 0,183 kW/km som jeg oplyser er da ganske virkelige som vores har kørt over de 17000 km vi har haft den. Jeg har aldrig nulstillet den ene kørecomputer, som derfor giver et samlet billede hidtil.

Forøvrigt så bruger en 2019 Golf Diesel gennemsnitlig på spritmonitor en squeez mindre end 2017-2019, ikke alverden, i gennemsnit. 18 kml istedet for 17 kml.

Meget simpelt: Indvendige mål svarer til en Golf, hvilket også fremgår af div. tests. Derfor sammenlignes den netop også med (e)Golf i og Nissan Leaf i div. tests, da det er de nærmeste konkurrenter. Så det er virkelighedens verden.



El-forbrug i bilen er som tidligere nævnt ikke udtryk for graden af forurening, så det tal kan kun bruges til at regne på økonomien.



Det samme gælder selvfølgelig benzin/diesel - man skal se på det samlede billede - og det kniber i praksis med at få det overblik.



Så elbilen som "grøn" er som nævnt Kejserens nye Klæder - ingen dokumentation for påstanden - men det er på mode at fremhæve elbiler. Jeg intet principielt mod elbiler og kan se store fordele ved el (specielt til mit formål), såfremt teknikken var kommet lidt længere i udviklingen og vi havde bedre styr på elproduktionen - så det afventer jeg. Indtil da fungerer min Euro 6 diesel bedre til formålet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

16-10-2019 kl. 23:05

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg skriver jo just at den er større i kabine og bagagerum end den C klasse vi har holdende ved siden af.

Når jeg sidder bag mig selv i C-klassen er der 2-3 cm til ryglænet. Når jeg sidder bag mig selv i model 3 er 10-15 cm til ryglænet...... hvor er det at det går galt i din opfattelse.

Hvor for du så fra at den er på størrelse med en Golf.

Har du siddet i en Golf, C-klasse og en model 3. Eller gætter du bare?

Batteriet optager nul plads i længde retningen, idet det hele ligger i gulvet. Der er ingen kardantunnel.

sammenligne med reelt forbrug. Altså de 0,183 kW/km som jeg oplyser er da ganske virkelige som vores har kørt over de 17000 km vi har haft den. Jeg har aldrig nulstillet den ene kørecomputer, som derfor giver et samlet billede hidtil.

Forøvrigt så bruger en 2019 Golf Diesel gennemsnitlig på spritmonitor en squeez mindre end 2017-2019, ikke alverden, i gennemsnit. 18 kml istedet for 17 kml.

Det kan være svært at diskutere med K S. Bare fordi du har begge biler og direkte kan gå ud og sammenligne størrelsen på dem, så tror han at han ved bedre - for det har han læst i en test. Men sådan er vi forskellige, jeg kan også godt lide at sætte mig ind i tingene og prøve det af i virkeligheden, mens K S nøjes med at læse sig til det, så I teorien ved han en masse - men i praksis halter det gevaldigt.
(gav vide om han nogensinde selv har siddet i en Tesla model 3)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-10-2019 kl. 23:22

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det kan være svært at diskutere med K S. Bare fordi du har begge biler og direkte kan gå ud og sammenligne størrelsen på dem, så tror han at han ved bedre - for det har han læst i en test. Men sådan er vi forskellige, jeg kan også godt lide at sætte mig ind i tingene og prøve det af i virkeligheden, mens K S nøjes med at læse sig til det, så I teorien ved han en masse - men i praksis halter det gevaldigt.
(gav vide om han nogensinde selv har siddet i en Tesla model 3)

Tjah - løber man tør for argumenter, kan man jo altid gå efter manden. Sørgeligt - men sådan er der jo nogle, der foretrækker det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

I går kl. 10:36

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - løber man tør for argumenter, kan man jo altid gå efter manden. Sørgeligt - men sådan er der jo nogle, der foretrækker det.

Har du nogensinde siddet i en Tesla Model 3?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

I går kl. 19:03

Jeg har heller ikke, og gad rigtigt godt prøve...👍😀

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 19:13

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Har du nogensinde siddet i en Tesla Model 3?

Kan du læse indenad?



Jeg kan - og jeg kan godt forstå kabinemål. Det er det smarte ved skriftsproget - så kan man lære af andres erfaringer, man kan læse objektive målinger og man behøver ikke selv forsøge at opfinde den dybe tallerken.



Så når en række tests vælger at sammenligne Model 3 med en Golf og Nissan Leaf - og dokumenterer det med en række kabinemål, så behøver jeg ikke selv at gå ud og måle efter - for resultatet bliver ikke anderledes. At der så er nogle fans, der ikke er helt så begejstede for fakta, kan jeg desværre ikke gøre noget ved - uanset om det gælder elbiler eller Toyotaer med elastikgear.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 19:59

Ok. Beklager det tog så længe med at svare.... Er på ferie, og har været i Terra Natura Zoo Benidorm hele dagen, med tilhørende kørsel og shopping samt aftensmad ude,

MEN nu er jeg klar:

Første link: comparison Tesla model 3, Audi A5 og Mercedes C class alle 2019:
Bemærk når du scroller ned, at både udvendige såvel som indvendige mål er nærmest identiske, bortset fra Tesla som hovedregel er større
https://cars.usnews.com/cars-trucks/compare?trims=13308-401451_13457-390428_13848-402849

Andet link:
Mercedes C+BMW 3 + Audi A4 + Tesla model 3. Desværre kun udvendig mål i denn.
Målene opgives i tommer. 1 tomme er 2,54 cm......... De ligger altså indenfor 2 cm i størrelse:
https://www.autoblog.com/2018/10/02/2019-bmw-3-series-vs-rivals-tesla-mercedes-audi/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAKaJbS-L3yGcuGufnNAnQWBsgEt8IDWv1VRaVbUZfx0hPXFjF1v5rYvysUVLNw7WR7qgHX8gER8cPZp6mJXwGiP3o_q8xN9Zaxu9qQ8myEMOINFIvN78qELGck_LxHVnyPUC_pEzbRmamQtaAZKqR3ItThhN2nulh7ahp4DTbK4c

3. LInk Model 3 vs 320i vs mercedes C
https://evannex.com/blogs/news/model-3-takes-on-the-world-s-best-sedans


Hvis KS! stadig vil påstå et en Golf om det så er en 2017 eller 2019 er samme størrelse, så opgiver jeg.

Kig gerne facebook søg "udsigtsvilla spanien" og vælg den i Benitachell. Det er her vi ferierer. Der er totalt ro, og alligevel kun 4-6 minutter i bil til supermarkeder , 7 minutter til en hyggelig mindre by, hvor der ikke er sønderligt travlt, men 100 vis af fantastiske restauranter inderfor få km. 30 minutter til Benidorm, 1 time til både Valencia eller Alicante.
Er booket 7 uger næste sommer. Har lige haft 12 dage med 24-28 grader.

Dette indlæg blev 17-10-2019 20:02 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 20:34

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Ok. Beklager det tog så længe med at svare.... Er på ferie, og har været i Terra Natura Zoo Benidorm hele dagen, med tilhørende kørsel og shopping samt aftensmad ude,

MEN nu er jeg klar:

Første link: comparison Tesla model 3, Audi A5 og Mercedes C class alle 2019:
Bemærk når du scroller ned, at både udvendige såvel som indvendige mål er nærmest identiske, bortset fra Tesla som hovedregel er større
https://cars.usnews.com/cars-trucks/compare?trims=13308-401451_13457-390428_13848-402849

Andet link:
Mercedes C+BMW 3 + Audi A4 + Tesla model 3. Desværre kun udvendig mål i denn.
Målene opgives i tommer. 1 tomme er 2,54 cm......... De ligger altså indenfor 2 cm i størrelse:
https://www.autoblog.com/2018/10/02/2019-bmw-3-series-vs-rivals-tesla-mercedes-audi/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAKaJbS-L3yGcuGufnNAnQWBsgEt8IDWv1VRaVbUZfx0hPXFjF1v5rYvysUVLNw7WR7qgHX8gER8cPZp6mJXwGiP3o_q8xN9Zaxu9qQ8myEMOINFIvN78qELGck_LxHVnyPUC_pEzbRmamQtaAZKqR3ItThhN2nulh7ahp4DTbK4c

3. LInk Model 3 vs 320i vs mercedes C
https://evannex.com/blogs/news/model-3-takes-on-the-world-s-best-sedans


Hvis KS! stadig vil påstå et en Golf om det så er en 2017 eller 2019 er samme størrelse, så opgiver jeg.

Kig gerne facebook søg "udsigtsvilla spanien" og vælg den i Benitachell. Det er her vi ferierer. Der er totalt ro, og alligevel kun 4-6 minutter i bil til supermarkeder , 7 minutter til en hyggelig mindre by, hvor der ikke er sønderligt travlt, men 100 vis af fantastiske restauranter inderfor få km. 30 minutter til Benidorm, 1 time til både Valencia eller Alicante.
Er booket 7 uger næste sommer. Har lige haft 12 dage med 24-28 grader.

Du kan jo prøve at læse:

https://carbuzz.com/compare/nissan-leaf-vs-tesla-model-3-vs-volkswagen-e-golf



Husk, at vi taler indvendig plads - og bemærk at målene er stort set ens - de svinger lidt til hver side.



Så drop bare det pjat med, at de ikke er sammenlignelige. Det er jo ikke tilfældigt, at Model 3 sammenlignes med Golf og Leaf i tests - selv om du hellere vil sammenligne med dyrere/større modeller.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

I går kl. 21:15

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Kan du læse indenad?



Jeg kan - og jeg kan godt forstå kabinemål. Det er det smarte ved skriftsproget - så kan man lære af andres erfaringer, man kan læse objektive målinger og man behøver ikke selv forsøge at opfinde den dybe tallerken.



Så når en række tests vælger at sammenligne Model 3 med en Golf og Nissan Leaf - og dokumenterer det med en række kabinemål, så behøver jeg ikke selv at gå ud og måle efter - for resultatet bliver ikke anderledes. At der så er nogle fans, der ikke er helt så begejstede for fakta, kan jeg desværre ikke gøre noget ved - uanset om det gælder elbiler eller Toyotaer med elastikgear.

Så jeg havde altså ret i at du ikke engang selv har siddet i en Tesla Model 3.
Du udtaler dig (igen) om noget du ikke har prøvet i praksis, men blot har læst dig til.
Og du mener at du ved bedre end J R der endda har begge biler stående.
Det viser jo blot at vi skal huske at tage dine indlæg med et gran salt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 21:20

Det er sgu da fordi det er en smmenligning af ELbiler.

model 3 er 16,7 tommer længere end Golf, det er noget der ligner 40 cm mere.

Den er 10 tommer mere i mellem hjulene? 25 cm.

Den har længere headroom 5 cm, legroom 4 cm and shoulderroom 1 cm på forsæder

Den er minimalt mindre på bagsædet. ca 1 cm mindre headroom og 1 cm mindre legroom. Men 0,25 cm mere shoulderroom.

Forøvrigt er det en e golf en ombygget almindelig fossil karrosse. En tur over grænsen kom altså ikke til at foregå i en lille usel Golf. Jeg kan jo have 3-4 gange så meget med hjem i en model 3. Men det sker ikke fordi jeg ikke gider bruge 6-8 timer å at spare nogle håndører. Der er mindst 3 timer til Flensburg hjemme fra.

Fuel economy........ Tesla model 3 slår dem begge med længder.
Performance, de andre 2 er jo ikke kommet ud af starthullet før model 3 er banen rundt og ånder dem i nakken....... Alligevel er den mere økonomisk....

Lad os snakke når ID3 kommer på markedet.

Dette indlæg blev 17-10-2019 21:25 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 21:53

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Så jeg havde altså ret i at du ikke engang selv har siddet i en Tesla Model 3.
Du udtaler dig (igen) om noget du ikke har prøvet i praksis, men blot har læst dig til.
Og du mener at du ved bedre end J R der endda har begge biler stående.
Det viser jo blot at vi skal huske at tage dine indlæg med et gran salt.

Du benægter altså endnu engang fakta, som du plejer. Flot. Måske skulle du holde fingrene fra tastaturet til du har sat dig ind i tingene og ikke blot dit subjektive pjat.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 21:59

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det er sgu da fordi det er en smmenligning af ELbiler.

model 3 er 16,7 tommer længere end Golf, det er noget der ligner 40 cm mere.

Den er 10 tommer mere i mellem hjulene? 25 cm.

Den har længere headroom 5 cm, legroom 4 cm and shoulderroom 1 cm på forsæder

Den er minimalt mindre på bagsædet. ca 1 cm mindre headroom og 1 cm mindre legroom. Men 0,25 cm mere shoulderroom.

Forøvrigt er det en e golf en ombygget almindelig fossil karrosse. En tur over grænsen kom altså ikke til at foregå i en lille usel Golf. Jeg kan jo have 3-4 gange så meget med hjem i en model 3. Men det sker ikke fordi jeg ikke gider bruge 6-8 timer å at spare nogle håndører. Der er mindst 3 timer til Flensburg hjemme fra.

Fuel economy........ Tesla model 3 slår dem begge med længder.
Performance, de andre 2 er jo ikke kommet ud af starthullet før model 3 er banen rundt og ånder dem i nakken....... Alligevel er den mere økonomisk....

Lad os snakke når ID3 kommer på markedet.

Nu ryger du vist ud på et vildspor.



1: De er samme størrelse/klasse. Resten er bortforklaringer.

2: Vi diskuterede ikke, om eGolf var en god elbil (gode elbiler findes ikke endnu - og eGolf er ganske rigtigt kun en hurtig ombygning). Det var blot for at vise målene (og husk, at den almindelige Golf, som var emnet, har større bagagerum, da den jo ikke skal have plads til batterier.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 22:16

I henhold til tidligere links, så er en Mercedes C klasse altså helt fejl klassificeret af alle journalister.

Det er altså en bil i mini segmentet, for den er klart mindre end en model 3 som KS" nu har klassificeret som en golfklasse bil.

Både jeg og Mercedes er skuffet.

Prøv lige KS" om du kan lave en søgning på minibiler og få en c klasse frem. Hvis ikke, så vær sød og bed bilbasen om at komme i omdrejninger, for det kan altså ikke passe man ikke kan bruge deres opslagsværk over brugte biler uden man har indgående kendskab til fejl klassificeringer. Eller kommer der jo ingen biler frem når man søger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg