Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mindre bil med automatgear og det rette udstyr

Sune Justesen

Sune Justesen
bruger siden
01-08-2020

01-08-2020 kl. 16:52

Jeg har kigget meget rundt og har nok fundet min "drømmebil". En Skoda Scala. Problemet er bare, at jeg ikke har brug for så meget bil. Det er kun min kone og mig, og vi har ingen børn. Derudover er vores kørselsbehov ikke ret stort.

Desværre når jeg kigger på mindre biler, så har de ikke de features jeg gerne vil have. De er:
- Benzinmotor
- Adaptiv fartpilot
- Automatgear
- Android Auto
- Opvarmet forrude
- Nøglefri centrallås
- Motor af en rimelig størrelse (0-100 km/t < 10 s)

Med det udstyr + lidt mere vil det løbe op i næsten 300k. En mindre bil med dette udstyr ville være at foretrække. Jeg ved, det er et meget specifikt spørgsmål, men kender I nogle mindre modeller, der tilbyder lige netop disse muligheder?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

01-08-2020 kl. 17:20

En 115 Hk Skoda Scala med det udstyr du efterspørger har en listepris på 237.000 kr
Jeg tror du skal prøve at begrænse mængden af øvrige tilvalg, det er ikke noget der øger prisen når den skal sælges igen så værditabet bliver højt.
Det bør være muligt at handle noget rabat, da det er en model der sælger rigtig dårligt da prisen ligger alt for tæt på Octaviaen.

Dette indlæg blev 01-08-2020 17:25 redigeret af dets forfatter.

Sune Justesen

Sune Justesen
bruger siden
01-08-2020

01-08-2020 kl. 17:59

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
En 115 Hk Skoda Scala med det udstyr du efterspørger har en listepris på 237.000 kr
Jeg tror du skal prøve at begrænse mængden af øvrige tilvalg, det er ikke noget der øger prisen når den skal sælges igen så værditabet bliver højt.
Det bør være muligt at handle noget rabat, da det er en model der sælger rigtig dårligt da prisen ligger alt for tæt på Octaviaen.

Tak for svaret! Det er faktisk muligt at få alt det, jeg vil have i en Ford Fiesta, hvilket mere passer til vores behov, så den vil jeg ud og prøve.

Gensalgsværdien bekymrer mig ikke så meget. Jeg forventer, at have den i 8-9 år.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-08-2020 kl. 22:03

Sørg for at få en lang garanti, evt tilkøbt. Da Fords powershift ikke er fejlfrit.

Men på den anden side, det er VAG's(VW, AUDI, Skoda, SEat) heller ikke.

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

02-08-2020 kl. 08:59

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Sørg for at få en lang garanti, evt tilkøbt. Da Fords powershift ikke er fejlfrit.

Men på den anden side, det er VAG's(VW, AUDI, Skoda, SEat) heller ikke.

Fordomme og vrøvl !

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

02-08-2020 kl. 18:48

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Fordomme og vrøvl !

Det er ikke vrøvl og fordomme jeg har en s max fra 2019 35k km kørt
og ærligt så er jeg ikke tilfreds med den både konen og jeg overvejer at skifte den ud
1) første service 5500kr
2) til tider vil ac kun blæse varm luft
3) infosysteme Går bare i sort når du køre til tider
4) bagagekrog knækkede af der var 2x1,5 liter sodavand i en pose på den da der blev bremset en ny kostede 200kr
5) sprinkler system i viskerne så de koster meget st udskifte
6)den bæller addblue som en i Satan ca 60 liter brugt indtil videre
7)den bruger tmps ventiler så er det dyrere at skifte dæk
8)kondens i baglygter

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

02-08-2020 kl. 20:01

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Det er ikke vrøvl og fordomme jeg har en s max fra 2019 35k km kørt
og ærligt så er jeg ikke tilfreds med den både konen og jeg overvejer at skifte den ud
1) første service 5500kr
2) til tider vil ac kun blæse varm luft
3) infosysteme Går bare i sort når du køre til tider
4) bagagekrog knækkede af der var 2x1,5 liter sodavand i en pose på den da der blev bremset en ny kostede 200kr
5) sprinkler system i viskerne så de koster meget st udskifte
6)den bæller addblue som en i Satan ca 60 liter brugt indtil videre
8)kondens i baglygter

Palle er VW fanboy, så monikke det var JR`s kommentar om VAG han reagerede på?😎
200L addblue koster under 1000kr så det er forhåbentligikke det der vælter dit budget.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 01:15

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Palle er VW fanboy, så monikke det var JR`s kommentar om VAG han reagerede på?😎
200L addblue koster under 1000kr så det er forhåbentligikke det der vælter dit budget.

Hvor køber du Adblue til under 5 kr./liter?

Det billigste, jeg har fundet, er at tanke fra standere, hvor det typisk koster ca. 7kr./liter.

(Ikke at det ændrer din pointe - men kan det købes billigere, er jeg altid nysgerrig, selv om min bil "kun" bruger ca. 1l/1.000km )

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

I går kl. 08:36

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

Den udgift slipper du ikke for. Alle nye biler skal have tpms. Alternativt skal der indbygges sensorer andre steder, og det betaler du naturligvis også for.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

I går kl. 09:27

Morten Hansen

bruger siden
17-03-2018

skrev:
Den udgift slipper du ikke for. Alle nye biler skal have tpms. Alternativt skal der indbygges sensorer andre steder, og det betaler du naturligvis også for.

Nogle producenter har dem i abs systemet citroen . Vag biler så der skiftet man bare

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 09:32

TMPS er mere nøjagtig end ABS systemet.

Når du har slidt dækkene, så burde dine TMPS kunne genanvendet på næste sæt dæk.
Det er dog muligt efter 6-8 år at du skal have dem skiftet. Men så længe holde du jo ikke bilen alligevel.

Dog er jeg af den holdning at det er komplet uoverflødigt og en lovbafalet pengemaskine.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 09:41

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
TMPS er mere nøjagtig end ABS systemet.

Når du har slidt dækkene, så burde dine TMPS kunne genanvendet på næste sæt dæk.
Det er dog muligt efter 6-8 år at du skal have dem skiftet. Men så længe holde du jo ikke bilen alligevel.

Dog er jeg af den holdning at det er komplet uoverflødigt og en lovbafalet pengemaskine.

Hvis det er overflødigt, giver det jo netop god mening at bruge den billigere løsning med ABS.

Nogle bilmodeller med TPMS kan kun holde information om 1 sæt hjul, så du skal forbi værksted, når du skifter mellem sommer- og vinterdæk. Det er ret upraktisk.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

I går kl. 11:18

Hej Sune,

Det er af nogle af de ovenstående kommentarer blevet beskrevet at Fords PowerShift har en del problemer, hvilket, så vidt jeg ved, er ganske rigtigt. Så jeg tilslutter mig gerne JR's påstand om at undgå at købe en brugt Fiesta med automatgear.

Heldigt er det derfor, at Ford lige har udskiftet gearkassen i Fiestaen, så det nu er en ny 7-trins, i stedet for den gamle, fejlbehæftede 6-trins. Hvordan den holder kan jeg selvfølgelig ikke spå om, men konventionel visdom, ville dog diktere at Ford har lært af deres tidligere fejl, og har lavet en mere robust løsning.

Jeg ville dog ikke være udpræget bekymret for at købe sådan en. Merprisen er cirka 30.000, så jeg vil umiddelbart gætte på, at der er noget mere at forhandle om prismæssigt, i forhold til de mere almindelige modeller med manuelt gear (og mild hybrid nu om dage).

Hvis jeg må komme med et friskt bud, ville det være at kigge på Vignale-udgaven. Ja, så starter vi i 238.000, hvilket er meget for en B-segmentbil, men udover en gang lak, behøver man ikke at tilføje noget som helst - den er ganske enkelt proppet med udstyr, og der kan sættes hak ved alle de krav, du har til bilens udstyr. Jeg ved dog ikke om infotainmentsystemet fungerer med Android Auto også - der står kun Apple CarPlay på udstyrslisten, men det kan Ford helt sikkert svare på.

Der er selvfølgelig også en masse alternativer til Fiestaen. Jeg nævner i flæng den nye Peugeot 208 (fra 210.000 med automatgear), Hyundai i20 (fra 175.000, bemærk dog at der kommer en ny model til efteråret!), VW Polo (fra 212.000, dog med mindre udstyr end de andre modeller).

Jeg ville personligt vælge mellem Fiestaen og 208'eren, og ende med at hælde imod i Fiestaen!

Held og lykke med jagten på drømmebilen.

/Preben

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

I går kl. 13:13

Til efteråret kommer der en ny model Toyota Yaris, den vil jeg også overveje i Hybridudgaven. Jeg vil tro den umiddelbart matcher alle dine behov, bortset fra den elopvarmede forrude, og den burde kunne købes langt billigere end Scalaen du har kig på.

Dette indlæg blev 03-08-2020 18:41 redigeret af dets forfatter.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

I går kl. 18:47

Enig Klaus :)

Sune Justesen

Sune Justesen
bruger siden
01-08-2020

I går kl. 19:01

Tak, Klaus og Preben. Nogle fine muligheder.

Jeg har kigget på Fiesta Vignale, og den er godt nok lækker :)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 23:24

Umidddelbart har jeg ikke prøvet den nye YAris med e-cvt gear. Men har prøvet auris og CHR af nyere aftapninger, begge går op i omdrejninger ved sportslig kørsel.

Idet Sune spørger om bil der går til 100 under 10 sekunder, kunne jeg godt forestille mig han har lidt halvtung fod.

Så med mindre den nye e-cvt gearkasse helt har elimineret 4000+ omdejninger ved hver sportlig accelleration, så ville jeg nok fravælge den.

Kører han derimod med let fod, så er jeg sikker på den kører fortrinligt.