BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Køb af ældre velholdt bil

Jonatan Rønn

Jonatan Rønn
bruger siden
10-12-2017

25-12-2017 kl. 14:25

Hej :)

Jeg er ny på bilbasen og min viden om biler er gangske begrænset. Jeg har kørt i 8 år og skal nu til at have egen bil pga. nyt arbejde. Jeg skal alle ugens hverdage kører ca. 40-50 km.

Jeg har kigget på lidt forskelligt, men er snublet over denne lækre lille satan her. Den har kørt meget langt, men det virker som om den er blevet behandlet godt. Er der nogle af jer, der allerede nu kan sige om det er en dum idé overhovedet at overveje, eller om den kunne være værd at tage ud og kigge på?

https://www.dba.dk/vw-polo-13-coupe-benzin/id-1040131640/

På forhånd tak for hjælpen og glædelig jul!
Vh. Jonatan

Dette indlæg blev 25-12-2017 14:26 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

25-12-2017 kl. 14:40

Når du ikke ved så meget om biler ville jeg være påpasselig med at købe en bil fra 1993 med så mange km på bagen
der vil uden tvivl komme en hel del reperationer med tiden og særlig med dit kørsels behov
havde du været en bil nørd med god viden ville jeg ikke have nogle problemer

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

25-12-2017 kl. 20:55

Den er alt for gammel, til at køre 50 km dagligt, med tanke på du ikke har forstand på biler.
Du bør øge budgettet, og købe en så ny microbil som muligt

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-12-2017 kl. 22:39

Hej Jonatan

Du kan sagtens tage chancen med en gammel traver. Bare du er indstillet på det kan koste ganske pludselig.

Har selv haft en flok 15-18 år gamle biler. De holder enten 2 eller 4 år, afhængig af om den går igennem syn efter 2 år.

Du skal regne med det kan koste 1000 kr om måneden at holde en så gammel bil i drift.

Du kan også blive overrasket at det koster minimalt over tid.

Har haft biler hvor jeg har skiftet følgende dyre ting: Motor, kobling, toppakning, køler etc.

Det har kostet alt fra 10.000 til 114 kr at holde en bil kørende i 2-4 år.

Du kan være heldig der går lang tid inden første dyre rep. Men det kan også komme om 14 dage.

Kør pænt og roligt, når du starter, så lad den lige holde 10.15 sekunder i tomgang, så den er smurt af olien inden du kører. Så er sandsynligheden for rep mindre.

Held og lykke.

Ps jeg havde meget begrænset med rep. evner selv. Men kunne da til en start holde øje med olie og kølervæske. Med tiden kan man prøve at skifte bremskloder selv.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-12-2017 kl. 09:48

Jeg ville ikke køre så mange km dagligt i en bil uden moderne komfort og fuldstændig blottet for sikkerhed.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-12-2017 kl. 10:35

For 15-20 år siden kørte en taxa chaufør 120.000 om året i biler der var ikke meget bedre sikkerhedsmæssigt.

Har man råd, så kan man købe sig til passiv sikkerhed på helt andre niveauer.

Hvis man selv kører fornuftigt, så er det kun alle de andre bilister man skal sikre sig imod.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-12-2017 kl. 11:05

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
For 15-20 år siden kørte en taxa chaufør 120.000 om året i biler der var ikke meget bedre sikkerhedsmæssigt.

Har man råd, så kan man købe sig til passiv sikkerhed på helt andre niveauer.

Hvis man selv kører fornuftigt, så er det kun alle de andre bilister man skal sikre sig imod.

Det holder på ingen måde. Taxa var typisk nye Mercedes'er, der var betydeligt større og med langt bedre sikkerhed end denne 24 år gl. Polo, der allerede for 24 år siden var en meget gammel konstruktion med ringe sikkerhed ifht. samtidige biler.

Du skal nok nærmere 40-50 år tilbage for at finde taxaer med tilsvarende sikkerhed.

Passiv sikkerhed er en ting - men den gamle Polo har ingen ESP - muligvis end ikke ABS, m.m. Bremser, styretøj m.m. er slet ikke efter nutidens standard - og de mange års slid har kun gjort det værre.

Derudover er man ikke herre over de øvrige bilister - det mærkede jeg selv tidligere på året, da jeg blev påkørt med høj fart. Det var en moderne microbil (VW Up), der blev totalskadet grundet førerens uopmærksomhed. I en gl. Polo som ovenstående, havde føreren været dræbt på stedet.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

26-12-2017 kl. 16:11

Jeg er enig med Jess.

Den koster 10.000,- det er måske lidt højt, men hvis bilen er i orden og velholdt, er det vel ikke så slemt.

Du kan få 2.500,- i skrotnings præmie for den.
Så du kan miste 7.500,-

Den er 25 år gammel, dvs. aldersmæssigt er den halvvejs i sit 3. liv.
Og med 290.000 km, skal den i gang med sit 3. liv lige om lidt (300.000 km).

Du kan nøjes med lovpligtig ansvars forsikring.

Tag ud ok kik på den.
Prøv den, en god lang tur.
Sikre dig at den er gæld fri, trods alt.
Hvis du synes den virker i orden, og vil du gerne have den, så køb den.

50 km om dagen, er jo ingen ting, hvis man kører så lidt bruger man jo ikke sin bil.

Det kan blive en billig bil for dig.
Men tænk dig godt om, inden du bruger mange penge på at reparer på den, og lad være med at pimpe den.
Bemærk, du kan få en ny Sony radio, med CD for under 400,- hos Harald Nyborg. Som spiller kanon efter prisen.

hdi hdi

hdi hdi
bruger siden
22-07-2003

26-12-2017 kl. 18:31

Hej Jonatan. Jeg kan godt finde bedre biler til ca samme pris. Biler, som er nyere, har kørt færre km og er mere sikre...

https://www.dba.dk/citroen-saxo-11i-sx-benzin/id-1040082071/

https://www.dba.dk/ford-fiesta-13-ambiente/id-1039858876/

https://www.dba.dk/velholdt-bil-til-billige-pe/id-1039831912/

Kig lige på dem...

hdi hdi

hdi hdi
bruger siden
22-07-2003

28-12-2017 kl. 17:15

Peter Pedersen

bruger siden
09-02-2016

skrev:
Ja det er god service fra HDI
Det er jo langt bedre biler til de samme penge.

25 år gammel polo, der har gået 300,000 til 10.000 kr
ja ja den sidste idiot er jo ikke født endnu.

Peter Pedersen tak for dine rosende ord. Når det er sagt, så må vi jo være sød ved hinanden. Nu starter jo Jonatan med at sige, at hans viden er ret begrænset i forhold til biler. Så der er ingen grund til at kalde hinanden idioter.

Til Jonatan: håber at du kan bruge de inlæg til noget.

Godt nytår alle sammen !!!

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);