Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kia vs. Hyundai

Michael Pedersen

Michael Pedersen
bruger siden
03-03-2019

04-03-2019 kl. 10:12

Vi står for at skulle skifte bil. Denne gang vil vi købe en spritny - eller max et år gammel med få kilometer.
Vi har i forvejen en Kiaa Cee'd stationcar fra 2009, og har besluttet, at vi vil have stationcar igen.
Vi har især kigget på 2 mærker.
.. Hyundai i40 CRDI 115 Premium SW 5d
.. Kia ProCeed 1,6 CRDi 136 GT-Line DCT 5d

På papiret har de begge alle de ting vi søger i en ny bil. Men hvis vi skal skære ned til 4 punkter - Hvilken af de 2 biler skal vi så vælge?
1. god brændstoføkonomi.
2. Tankkapacitet - km/l - Altså køre længst uden tanke, på en tankfuld brændstof.
3. Bedst benplads på bagsædet.
4. Bedste kvalitet. (jeg er klar over, at de begge "bare kommer ud i hver sin ende af samme fabrik" Men er der forskel på kvaliteten? Jeg tænker her på henholdsvis 5 og 7 års garantien?)

Har i nogen indput eller tanker om hvad vi skal vælge?

Som et wildcard, har jeg skævet lidt til en Honda Civic Tourer. Kunne det være et godt bud på den næse bil?

Dette indlæg blev 04-03-2019 10:12 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

04-03-2019 kl. 10:50

Hej Michael,

Jeg går ud fra at den Kia ProCeed du snakker om er den helt nye "shooting brake" fra Kia? Den er jo en helt ny konstruktion, hvorimod Hyundai i40 er en efterhånden ret gammel model, den kom i første udgave helt tilbage i 2011. Den er jo så godt nok blevet faceliftet nogle gange siden da.

Hvis I endelig skulle forelske jer i en i40 SW, så kunne I også kigge på en ny. Der koster en 141 hk-model faktisk mindre end en ny 115 hk-model.

Vær opmærksom på at de to biler sådan set heller ikke er i samme klasse. En ProCeed vil i lighed med jeres nuværende Ceed kategoriseres som en C-segment bil, mens en i40 kategoriseres som en D-segment bil. Hyundais tilsvarende er en i30'er, der i øvrigt også er en noget nyere konstruktion end i40'eren, og ganske lig den normale nye Kia Ceed.

Men vi kan da prøve at sammenligne de 2 modeller:
1. Brændstofsøkonomi:
ProCeed'en kører ifølge WLTP-metoden 19,2 km/l, mens i40 ifølge NEDC1-metoden kører 22,2 km/l. Det vil altså umiddelbart være til fordel for ProCeed'en. WLTP er betydeligt skrappere, så det vil være mere realistisk at ramme de 19,2 km/l i Kiaen, end de 22,2 i Hyundaien.

2. Tankkapacitet
i40: 70 liters tank, og jeg vil gætte på at den i praksis vil køre omkring 16 km/l, så omkring 1.100 km på en tankfuld

ProCeed: 50 liters tank, og hvis vi tager udgangspunkt i at den rent faktisk kan køre de 19,2 km/l er det lige knap 1.000 km på en tankfuld. En lille fordel til i40'eren, men ikke noget jeg ville stirre mig blind på.

3. Bedste benplads
Hmm, jeg har ikke siddet i nogen af de to modeller, så det ved jeg ikke. En hurtig sammenligning af de to modellers akselafstand kan give en indikation:
Kia ProCeed: 2650 mm
Hyundai i40: 2770 mm
Der er altså 12 cm længere mellem hjulene på en i40, end en ProCeed. Om de 12 cm så er brugt til at give benplads, og i hvor høj en grad bilerne er blevet godt udhulet, det må I teste ved nogle prøvekørsler.

4. Kvaliteten
Tjaaa, der argumenteres for at en nyere bilkonstruktion har nyere produktionsteknologi til rådighed, der tillader fabrikanten at lave en bedre bil, i bedre kvalitet med færre omkostninger. Omvendt opleves det dog indimellem også at helt nye konstruktioner har nogle børnesygdomme, som ikke er blevet opdaget på forhånd. Det er dog bestemt ikke noget jeg umiddelbart ville associere Kia og Hyundai med, de plejer at have styr på deres ting!

Honda Civic er også en ganske udmærket bil. Den vil også være noget billigere i indkøb end en ProCeed.

Jeg ville helt personligt købe ProCeed'en. Den er en nyere konstruktion, den har et fantastisk lækkert design, og er den oplevede kvalitet bare i nærheden af hvad Mercedes præsterer i deres CLA Shooting Brake, så kan Mercedes godt begynde med at ryste i bukserne. Kia har i mine øjne fat i noget helt rigtigt med ProCeed'en! Så hvis I kan finde plads i budgettet til ProCeed'en over eksempelvis Honda Civic, eller sågar bare Kia Ceed SW, så gør os alle sammen den tjeneste at køre rundt i den, så vi andre kan kigge på noget andet end koksgrå VW Golf og hvide Peugeot 208'ere!

/Preben

Michael Pedersen

Michael Pedersen
bruger siden
03-03-2019

04-03-2019 kl. 11:55

Hej Preben
Hold da op! Det var et super informativt - og hurtigt svar.

Jeg må indrømme, at ind til for et par dage siden, var jeg fast besluttet på, at det skulle være Hyundai i40.

Men da jeg så Proceed'en for et par dage siden. Blev jeg lidt forelsket i den.

Og som du selv siger: Lad os få lidt kulør på gaderne. Både den røde og den blåmetallic er dælme lækre biler.

Desuden så så jeg lige en liste over hvornår de forskellige nye bilmodeller udkommer i 2019. Der kan jeg se at i40 udgår af produktion.

Vi er simpelthen nødt til at booke en prøvetur i Kia'en.

Mange tak for super svar

/Michael

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

04-03-2019 kl. 23:23

Hvorfor diesel? Hvad er kørselsmønsteret?
Hvorfor pkt. 2? Nok næppe særligt interessant om den kører lidt mere/mindre på en tank ud fra tankvolumen.
Hvorfor kun Kia/Hyundai (og i øvrigt hvorfor ikke I30 som er oplagt konkurrent til Ceed).
Har du overvejet andre muligheder i klassen? Der er jo også mange andre bud i den klasse (Honda Civic er i øvrigt et gennemført kvalitetsprodukt), men meget afhænger selvfølgelig af smag/krav.....
Jeg ville kigge lidt bredere....

Ps
At sammenligne NEDC og WLTP giver ikke mening (i regeringens omregningsfaktor er der indlagt 21% forskel) men man ved jo ikke hvad den reelle forskel er. før der er et testresultat...

Michael Pedersen

Michael Pedersen
bruger siden
03-03-2019

05-03-2019 kl. 01:23

Hvorfor diesel? Tja, jeg er bla. et af de få mennesker, der faktisk godt kan lide lyden af en dieselmotor

Køremønstret er at jeg dagligt først køre 45 km til min ene arbejdsplads. Senere køre jeg 15 km til næste job. Og til sidst køre jeg ca 50 km hjem.
Altså 110 km om dagen plus det løse når der skal handles ind.

Så kan vi også lide at tøffe rundt i europa et par gange om året.

Dert bringer mig videre tilh vorfor jeg syntes at er vigtigt, hvor langt man kommer på en tankfuld brændstof.
Skal vi til Italien, bliver det hurtigt en meget lang tur hvis bilen køre 10 km/l og der kun kan være 20 l i tanken.

Jeg har skam overvejet mange andre alternativer, og rent ud sagt. Så er der mange mærker jeg slet ikke har lyst til at eje, alene af den grund, at jeg bare ikke kan lide dem..
Andre er for jævne og for kedelige (ja, jeg er også en anelse overfladisk).
Men det giver stadig en del mærker tilbage, som kunne være gode kandidater.
Så på et tidspunkt, må jeg bare skære ind til benet, og begynde at udelukke.
Den proces førte mig til kia og Hyundai - Hvor jeg nu er ved at droppe Hyundai.

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

05-03-2019 kl. 10:52

Ok, smag og behag. Jeg ville dog overveje køb af ny dieselbil i dag mere end en gang, med den nuværende (fremtidige) stemning mod diesel, ville jeg frygte værditabet.
Samtidig er der med 25-30.000km om året næppe nogen grund til at vælge diesel (prøv FDM beregner).
Men omvendt har du med en del længere ture et ok køremønster til en diesel.

Mellemklassebiler har vel generelt en tank på ca. 45-50 liter og kører noget i retning af 15-20 km/l, så vel imellem 600-1000km på en tank, så vel næppe afgørende..

Personligt ville jeg kigge på udstyret. Jeg vil eks. gerne have forlygter med adaptivt lys, så det ville jeg kigge på om det var en mulighed (mig bekendt er det forholdsvis få mellemklassebiler der har det)

Men hvis du er rigtig glad for en Kia og diesel er det jo det du skal købe....

C. Bonnesen

C. Bonnesen
bruger siden
01-02-2010

07-03-2019 kl. 13:51

Michael, du burde lige tjekke en Kia Optima SW PHEV og se om ikke du kunne få en god økonomi med den. Du vil kunne køre knapt halvdelen af din daglige kørset på el og hvis du kan lade på et af dine jobs, vil du kunne køre næsten det hele på strøm. Med et abonnement på ladningen vil du kunne spare rigtig mange penge og der vil stadig være god økonomi i det, hvis refusionen på el til opladning reduceres eller forsvinder. Du sparer også en pæn slat på den grønne afgift.

Bilen er samme størrelse som i40, men lidt dyrere, da den kun fås proppet med udstyr

Turen ned igennem Europa klarer den snildt.

Hvis man kan leve med de små særheder en opladningshybrid har, så kan det være et glimrende alternativ til en diesel. Og så vil hippierne vil elske dig, så du slipper for diesel-kritik :-)