Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kapasitetstab PHEV

Lars Andersen

Lars Andersen
bruger siden
02-09-2016

28-07-2020 kl. 15:23

Nogen der ved noget om kapasitetstab på PHEV bilerne.
På Youtube, kan man se oceaner af videoer om tabet på Mitsubishi Outlander "især 2019 model "
Kan se, at Kia accepterer et tab helt ned til 65% indenfor garantiperioden.
Så er der ikke meget PHEV agtig over det længere ( 65%af 50 km. )

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

30-07-2020 kl. 01:56

Batterier slides - se bare på din telefon, laptop, værktøjer m.m.



Derfor ryger der kapacitet på enhver hybrid, PHEV, og batteribil for hver opladning - og dermed også reduceret rækkevidde. Fans prøver at benægte/negligere det, men det er simpel fysik.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Andersen

Lars Andersen
bruger siden
02-09-2016

30-07-2020 kl. 14:56

Enig! Men det er sgu' da skrammende, at Mitsubichi ejere over hele verden, mister 20% på kørt km= 10.000.
Det er ligegodt værre end Iphone, da de var værst.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

30-07-2020 kl. 16:59

Så kan man jo bare holde sig fra Mitsubichi ! De fleste batterier taber det meste i starten. Eksempler på batteri tab...tesla kørt 400.000km tab 20%. Hyundai oniq kørt 95000km tab 6%......

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Andersen

Lars Andersen
bruger siden
02-09-2016

30-07-2020 kl. 17:59

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Så kan man jo bare holde sig fra Mitsubichi ! De fleste batterier taber det meste i starten. Eksempler på batteri tab...tesla kørt 400.000km tab 20%. Hyundai oniq kørt 95000km tab 6%......
Har planer om en Kia Niro PHEV! Du skulle vel ikke have nogle tal på den?

Dette indlæg blev 30-07-2020 18:00 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

30-07-2020 kl. 19:33

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Så kan man jo bare holde sig fra Mitsubichi ! De fleste batterier taber det meste i starten. Eksempler på batteri tab...tesla kørt 400.000km tab 20%. Hyundai oniq kørt 95000km tab 6%......

Så er spørgsmålet, hvor troværdige de tal er.



Generelt kan man sige, at jo større kapacitet oprindelig, jo mindre tab pr. km (da et batteri er bygget til at kunne klare et vist antal fulde ladecycler og jo længere du kører på en opladning, jo færre opladnnger).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

30-07-2020 kl. 20:58

De er vel lige så troværdige som når VW siger de ikke har problemer med DSG, TSI, manuelle gearkasser.
Når Ford ikke har problemer med Powershift.
Når Mazda ikke har rustrpoblemer.

Etc.

Men det er korrekt et batteri har eks e forventet holdbarhed på eks 1500 fulde ladecyklusser.
Hvis man kun benytter batteriet eks 30-80%, hvilket er hvad de fleste kan nøjes med på daglig basis, så er tallet nærmere 10.000 opladninger, svarende til ca 27 år med en daglig ladning.

Det er såvidt jeg er informeret ikke normalen at en bil overlever 15-18 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

31-07-2020 kl. 03:02

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Så er spørgsmålet, hvor troværdige de tal er.



Generelt kan man sige, at jo større kapacitet oprindelig, jo mindre tab pr. km (da et batteri er bygget til at kunne klare et vist antal fulde ladecycler og jo længere du kører på en opladning, jo færre opladnnger).


Til KS
Korrekt.....teslaen som jeg husker det, var fra det varme klima i Californien, og Hyndai var fra Norge.....Jeg mener at man kan bevare en stor del, hvis man lader rigtigt, ved bestemte rest % osv......Men selv Nissan Leaf har haft store problermer med tab på ret nye biler....ca 30%. så der må være fejl i systemet eller batteri. Hyundai og Tesla er de førende på software og batterier. Det kan ingen foreløbig tage fra dem. Selvom Elon Musk har udtalt, at han vil sælge både software og batterier til andre fabrikker med elbils produktion. Så spændende hvad det hele ender op i om 3-5år. Forhåbentligt noget der virker tilfredsstillende på den lange bane.

Dette indlæg blev 31-07-2020 03:06 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

31-07-2020 kl. 09:44

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
De er vel lige så troværdige som når VW siger de ikke har problemer med DSG, TSI, manuelle gearkasser.
Når Ford ikke har problemer med Powershift.
Når Mazda ikke har rustrpoblemer.

Etc.

Men det er korrekt et batteri har eks e forventet holdbarhed på eks 1500 fulde ladecyklusser.
Hvis man kun benytter batteriet eks 30-80%, hvilket er hvad de fleste kan nøjes med på daglig basis, så er tallet nærmere 10.000 opladninger, svarende til ca 27 år med en daglig ladning.

Det er såvidt jeg er informeret ikke normalen at en bil overlever 15-18 år.

Helt så enkelt er det ikke. Uanset, hvordan man vender og drejer det, vil der være et tab - såvel hen over tid som over antal fulde ladninger. Man kommer aldrig i nærheden af 10.000 ladninger uden et tab, der reelt gør bilen uanvendelig. De tidlige Renault Zoe er angiveligt ofte nede under 100km i reel rækkevidde idag.



Benytter man iøvrigt kun 30-80%, halverer man den i forvejen beskedne rækkevidde, hvilket kun er brugbart til ture til Netto og retur.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

31-07-2020 kl. 09:45

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Til KS
Korrekt.....teslaen som jeg husker det, var fra det varme klima i Californien, og Hyndai var fra Norge.....Jeg mener at man kan bevare en stor del, hvis man lader rigtigt, ved bestemte rest % osv......Men selv Nissan Leaf har haft store problermer med tab på ret nye biler....ca 30%. så der må være fejl i systemet eller batteri. Hyundai og Tesla er de førende på software og batterier. Det kan ingen foreløbig tage fra dem. Selvom Elon Musk har udtalt, at han vil sælge både software og batterier til andre fabrikker med elbils produktion. Så spændende hvad det hele ender op i om 3-5år. Forhåbentligt noget der virker tilfredsstillende på den lange bane.

Der kommer forhåbentlig til at ske rigtig meget med nye batterityper i de kommende år. Solid state har været nævnt som den helt store revolution, men den lader som bekendt vente på sig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg