BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Kan jeg spare penge som privatperson ved køb af bil med kun 2 sæder?

Per Olesen

Per Olesen
bruger siden
04-05-2011

11-02-2018 kl. 04:42

Hej – Jeg er 47 år, og skal købe bil for første gang. Jeg vil helst købe en helt ny bil eller alternativt en demobil, hvor garantien mv. stadig gælder. Jeg vil helst købe og dermed eje bilen, men leasing eller det nye bilabonnement.dk er ikke helt udelukket.

Jeg har råd til en bil til cirka 130.000 kr. og meget gerne lavere. I regnskabet har jeg taget højde for de kommende nye grønne afgifter, km/l og kaskoforsikring.Jeg har besøgt 15 bilforhandlere, og indsnævret feltet til 8-10 biler inden for klasserne "mikrobil" og "minibil" - Mine tre kriterier er i første omgang disse i prioriteret rækkefølge:

1. Sidde behageligt eller i det mindste ok på førerpladsen (Jeg er 190 cm høj)

2. Indstigningshøjde så høj som muligt

3. Lavest mulig pris på bilen, så længe punkt 1 og 2 er opfyldt

Men nu er jeg kommet til at tænke på, om jeg som privatperson kan købe en ny bil med kun 2 sæder og spare en del penge? Jeg kommer ikke til at bruge mere end 1 sæde og allerhøjest 2 sæder. Jeg mener, at jeg som ung i 80'erne hørte om folk, der sparede en del penge på den måde, men ved ikke om det stadig kan lade sig gøre.

Som jeg forstår det, er der hvide plader til ren privatbrug, gul-hvide (papegøjeplader) til en blanding af privatbrug og erhvervsbrug og sluttelig gule plader til ren erhvervsbrug - Men hvor placerer jeg en bil som privatperson med kun 2 sæder i disse kategorier, hvis altså muligt.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette spørgsmål, som jeg ikke rigtigt kan gennemskue?

Et eksempel kunne fx være denne Dacia, som inkl. moms er billigere end den billigste mikrobil: http://www.dacia.dk/sandero/sandero-van/

MVH Per

Dette indlæg blev 11-02-2018 04:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-02-2018 kl. 09:27

Papegøjeplader er varebil til privat brug - dvs. det, du efterspørger. De er dyere i afgifter (årligt) end biler på hvide plader, og de taber typisk også mere i værdi. Det er derfor tvivlsomt, om en bil på papegøjeplader er nævneværdigt billigere henover levetiden.

Per Olesen

Per Olesen
bruger siden
04-05-2011

11-02-2018 kl. 10:16

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Papegøjeplader er varebil til privat brug - dvs. det, du efterspørger. De er dyere i afgifter (årligt) end biler på hvide plader, og de taber typisk også mere i værdi. Det er derfor tvivlsomt, om en bil på papegøjeplader er nævneværdigt billigere henover levetiden.

Ok, mange tak