Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hybrid-SUV eller stationcar?

Jens Markussen

Jens Markussen
bruger siden
18-06-2019

18-06-2019 kl. 10:02

Vi står overfor at skulle skifte den gamle Octavia stationcar fra 2007 ud med en nyere (1-2 år gammel, brugt eller demomodel) familiebil. Konen vil gerne have en SUV a la Toyota Rav4, hun er opsat på at en hybridmotor er noget for os. En hybrid er helt sikkert godt for miljøet, med jeg ved ikke om en sådan bil passer til vores behov. Hun vil ligeledes gerne have en bil hun sætter sig OP i, og ikke NED i - hvad end det så betyder. Hun vil samtidig have godt med plads på passagersædet. Men er hybrider ikke dyre at reparere på? Og er der vitterligt 'masser' af plads i en Rav4?

Jeg er mere til at fortsætte med en stationcar, det kan sagtens være en Skoda Octavia igen eller en opgradering til Skoda Superb, hvor plads jo ikke er et problem. Skulle det ende med en SUV ville det også være fint. Jeg har forelsket mig lidt i Skoda Kodiaq, men synes også at Hyundai Tucson, Peugeot 3008 og VW Tiguan ligner fine biler for os. Andre jeg bør overveje her?

Vi er to voksne, to børn (4 og 8 år), og en lille hund, der plejer at ligge ved min kones fødder. Vi har ikke længere behov for at tage barnevogn eller klapvogn med, men der må gerne være plads til en del bagage. Det er udelukkende mig, der kører bilen. Kørekomfort skal være god for alle. Jeg foretrækker manuelle gear, men udelukker ikke en model med automatgear.

Vi kører cirka 12-13.000 kilometer om året. Vi bor i Polen og kører til Danmark cirka 2 gange om året (omkring 1.200 km hver vej), og en tur sydpå til Norditalien hver sommer (cirka 1.000 km hver vej). Derudover en del ture på cirka 300 km ad gangen. Langt over halvdelen af vores årlige kilometre foregår således ved 120-150 km/t på motorvejene. Er en hybridbil et godt valg til så lange ture?

De polske afgifter er mere fordelagtige end de danske, så vi kan få mere bil for pengene - dog er vi ikke millionærer. I Polen koster benzin og diesel stort set det samme. Hvis vi ikke kigger på pengepungen, hvilken bil bør vi som familie så vælge, med ovenstående in mente? Eller med andre ord - ville I vælge en SUV (Rav4/Kodiaq) eller en stationcar (Octavia/Superb)? Hybrid, benzin eller diesel?

Dette indlæg blev 18-06-2019 10:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

18-06-2019 kl. 12:06

Hej. Du bør også overveje Kia Sportage og Kia Niro.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

18-06-2019 kl. 12:23

Du kan jo evt prøve at sælge hende på tanken om en MPV evt

er selv lige gået fra en Skoda superb til en Ford s max
i s max for du masser af plads godt bagagerum men samtidig bedre køreegenskaber ind i en SUV som godt kan krænge lidt når den skal om hjørner

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-06-2019 kl. 14:32

Var passager i en RAV4 hybrid for et par måneder siden. Den var meget behagelig, og masser af plads.
Samtidig så er Toyota nok der hvor du kan forvente mindst nedbrud.

Sportage er fed, men mindre.

Kodiaq er jeg selv forelsket i. Havde en Superb der skulle skiftes. Kodaiq var forsinket og det endte med en C klasse, den er minimalistisk i forhold til SuperB og Kodiaq. Efterpå er vi sprunget på ren EL som bil nr 2 i familien. Eller retterer det er mest den vi køre i. HAr beholdt c klassen som "konebil", dvs jeg kører i den, jeg kører kun 8-10.000 om året. Fruen kører 25-27.000.

Jens Markussen

Jens Markussen
bruger siden
18-06-2019

18-06-2019 kl. 14:52

Mange tak til jer alle sammen.

Mit hovedspørgsmål er nok, om det kan svare sig at købe en hybrid, eftersom vi kører langt størstedelen af vores kilometre med 'speederen i bund'. Så vidt jeg forstår, sparer en hybrid elektricitet sammen ved opbremsninger, og det er der jo ikke meget af på motorvejene...

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-06-2019 kl. 16:21

Det kan man da ikke med de hullede veje i Polen ;-)

Nej så kan det ikke betale sig.

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

19-06-2019 kl. 12:20

Hullede veje i Polen - mon ikke du skulle udtale dig om noget, du ved noget om?
Det polske vejnet er langt bedre end det danske.
Du skal langt ud på landet, for du finder veje med huller i

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-06-2019 kl. 13:00

Der må være sket noget de sidste 10-15 år siden jeg kørte en del i polen.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

22-06-2019 kl. 13:22

lidt kort, også til dig.

Det er ikke dyere at servicere en hybrid, end en traditionel forsil bil.

Med mindre det er bogstavligt taget, at du kører med klampen i kælderen hele tiden, vil hybriden stadig være mere økonomisk.
Så længe den ikke skal trække ned af bakke, vil den lade på batteriet, og den bruger batteriet som tilskud op ad bakke.

RAV4 kan du få i både forhjuls trukket og 4 hjeuls trukket.

Alternativ kunne være C-HR, stadig høj bil.
Eller Corolla, den kan fås med en 2,0 på 180 Hk, men det er en lav bil.
mht Corolla skal du være opmærksom på at Station car er 6 cm længere mellen akslerne end hatchback, så bedre benplads i bagsædet.

I kunne også kikke på Prius, men det er en lift back, til gengæld kan den fåe som plugin, og i DK kun som plugin. Det er så kun liftback

Alle kører på den nye TNGA platform, og er generation 4 hybrid (HSD)

Der er også en MPV udgave ag Prius, men den er bykket på Prius 3, indtil videre.
I DK hedder den Prius+, i USA Prius V.