BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvilken bil til lille familie?

Benjamin Jensen

Benjamin Jensen
bruger siden
22-01-2018

22-01-2018 kl. 17:59

Vi er 2 voksne og et barn på 8 som søger vores første bil.

Jeg har ingen viden om biler.

Vi har planer om at ligge de 30-40.000 kr i udbetaling og afbetale resten. (en bil til 150-200.000)

Vi kommer til at køre en gennemsnit 20.000 km om året, og den vil primært blive brugt til at køre til og fra arbejde, almindelige familieture til tivoli, knutenborg, lalandia, fisketure osv, samt en bilferie i ny og næ.

Så f.eks en VW UP er udelukket, men vi ønsker heller ikke en stationcar.

Vi har kigget på den nye Fiesta og Citroen C3, men der er flere forhold vi er i tvivl om.

Kan de betale sig at købe en fabriksny med f.eks 5 års garenti?

Eller er en lettere brugt med 10-20.000 km på tælleren et bedre valg?

Er den garanti de reklamere med overhoved noget værd? Jeg høre ofte om folk som har købt helt ny bil, og allerede efter 2-3 år begynder ting at gå i stykker og værkstedsregningerne kommer.

Kan det virkelig være rigtigt at en bil ikke holdere længere før ting skal ordnes?

Planen/forhåbningen er at vi gerne skulle have bilen de næste 10-12 år.

Hvilken str motor (HK) er minimum?

Alt det ekstra udstyr i de nye biler, er der så ikke bare endnu mere som går i stykker med tiden?

Den nye bil får self en fuld rustbehandling inden den kommer på vejen.

Bilen skal helst være benzindrevet, og have en fornuftigt bagarum (ikke UP str).

Ok lyd i bilen ville være rart, jeg er hverken ung eller til høj musik. Men jeg nyder at høre lidt musik på de lange ture, så lyden skal ikke være direkte rædselsfuld.

Navigation og automatisk nødbremse samt fartpilot er at fortrække, men det kan vi altid tilvælge hvis det er en ny bil.:)

Forresten. Apple carplay?

Vi har ingen Iphones (Samsung galaxy familie).

Men er der så en masse ting i de nye biler vi ikke kan bruge? Er man tvunget til at købe Iphone for at få det fulde ud af de nye biler?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

22-01-2018 kl. 20:24

Hej Benjamin

hvis jeg var i dine sko ville jeg nu ikke helt afskrive stationcar men jeg ville evt vælge en stationcar fra poloklassen det kunne være en Renault clio st . Eller en Skoda fabia combi eks grunden til jeg siger dette er blanandet at su skriver fisketure . Lalandia bilferie . til sådanne ting er det bare rat at have plads nok og med de mindre sw biler for su altså lidt Extra plads som du vil blive glad for på sådanne ture

du skriver i vil beholde bilen i 10-12 år så ville jeg købe fabriks ny i sidste ende vil du have opnået en fin total økonomi hvis i vælger at have den i så lang tid

ang appel carplay vi har det selv men den fungere også fint med Android det er sådan en platform som kan begge dele og hvis i vælger en bil med dette kan i godt se bort fra navigation evt da i bare kan bruge jeres googlemaps app . Men det kan i jo altid teste på prøveturen

dernæst kom ud og prøv en masse biler af og fond ud af hvad der passer til jeres behov og husk at tage familien med

dernæst når i har fundet den model i godt kunne tænke jer så kontakt flere forhandlere
det kan jo være der er nogle andre som vil sælge jer den billigere

antal HK afhænger lidt af bimens størrelse fabia clio ville 95 til 110 være helt fint

håber dette evt har hjulpet dig en smule

Dette indlæg blev 22-01-2018 20:25 redigeret af dets forfatter.

Benjamin Jensen

Benjamin Jensen
bruger siden
22-01-2018

25-01-2018 kl. 03:38

Undskyld det sene svar.

Mange tak for input, det har bestemt hjulpet.

Grunden til at jeg helst vil undgå en stationcar er udelukkende fordi at vi køre meget bykørsel, og at en ST (ofte) er dyrre end en alm mindre bil.

Men der er slet ingen tvivl om at det ville være det mest praktiske.

Ja planen er hvert i fald at vi skal have bilen i mindst 10 år, og helst mere, ja måske endda 15 år hvis der ikke dukker for meget op som skal laves hele tiden.

Men det er jo umuligt at vide på forhånd hvilke modeller som i fremtiden har mest bøvl og rust på trods af service og vedligeholdelse.

Er rigtig glad for at høre at android kan bruges på apple carplay.

Vi har godt kigget på Clio, men selvom det er et luksusproblem og nok bare mig som er mærkelig. Så har jeg lidt svært ved at tage multifunktionsdisplayet seriøst, da det ligner en grande gameboy.

Men jeg har heller ikke råd til at være kræsen.

Er stadig spændt på at de overhoved vil vudere os kreditværdige til afbetaling af bilen, selvom vi lægger 30-40.000 kr i udbetaling.

Vores rådighedsbeløb efter alle udgifter og madbudget er på 7000 kr.

Men håber at vi vil kunne have bilen for ca 4000 kr om måneden inkl afdrag.

F.eks: 2000 kr måneden i afdrag på bilen.

800 kr om måneden i benzin

630 kr om måneden i forsikring (udregnet for en Suzuki Baleno, model aktive)

50 kr måneden i grøn ejerafgift.

500 kr om måneden til en ekstrakonto reseveret til vedligeholdelse af bilen.

3980 kr i alt

Men der kan være noget jeg har overset som gør det dyre at have bil.

Når bilfabrikanten siger 5 års garanti på deres biler, hvad betyder det så?

Hvis nu klimaanlægget eller touchscreen stopper med at virke efter f.eks 3 år, er det så dækket af den garanti?

Er det værd at vælge en serviceaftale hos forhandleren når der er 5 års garanti på bilen?

Jacob  Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

25-01-2018 kl. 18:36

Benjamin Jensen

bruger siden
22-01-2018

skrev:

Er rigtig glad for at høre at android kan bruges på apple carplay.

Det kan det ikke. I hvert fald ikke så entydigt som der lægges op til. Tror måske, at den anden bruger forveksler det med Mirrorlink?

Jeg har en Hyundai, som har apple carplay og android auto. Jeg bruger også selv en android som mobil, men da android auto ikke er frigivet i dk endnu, kan jeg ikke koble min mobil op via android auto - og jeg kan da slet ikke bruge apple carplay.
Hvis den anden bruger fastholder at han kan bruge apple carplay med sin android, må det være mærkebestemt (det lyder dog også mærkeligt...) - i så fald skal du prøve at koble din android op, når I er ude og foretage prøvekørsler, for at se om den udvalgte bil kan det.

Du kan vist godt af omveje og 3. parts-apps få gang i android auto, men så er det på engelsk.

Du kan selvføgelig uanset android auto eller ej koble din android op til bilens infotainmentsystem via bluetooth eller kabel og føre samtaler/streame musik etc. Du får bare ikke menuoversigten med apps, google maps osv.

I dagligdagen savner jeg ikke android auto. Særligt ikke hvis I køber en bil med indbygget navigation. Jeg ser dog selvfølgelig frem til at android auto frigives - mest da jeg bedre kan lide google maps end bilens egen navigation.
Jeg har et par gange haft koblet en iphone på og stiftet bekendtskab med apple carplay. Ganske fint men slet ikke noget som i sig selv giver mig et behov for at skifte androiden ud med en iphone.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

25-01-2018 kl. 21:33

Hej Benjamin

Jeg kunne godt tænke mig at komme med et par eksempler på nogle biler du kunne overveje.

Uanset hvad ville jeg nok i dit tilfælde vælge at købe en fabriksny bil. De 10-20.000 kilometers (mis)brug synes jeg ikke det ville være værd at spare x antal tusinde kroner for, når du ønsker at beholde bilen i så lang tid.

Seat Ibiza
Seats "Polo" kunne være et ret godt bud på en god all-rounder. Den går for at have ret god plads indenfor, såvel som i baggagerummet (som er på 355, 65 mere end fx Ford Fiesta og kun 25 mindre end en VW Golf). Du kan få den med nogle ret gode motorer og med fornuftigt med udstyr til en ret okay pris, eksempelvis:

Seat Ibiza 1,0 TSi 95 hk Style til 157.110 kr. Dertil kommer så lidt metallak og levering, og jeg ville helt klart smide "Full Link" i til cirka 8.000 kroner. Hvis du gerne vil have lidt bedre lyd findes der også noget der hedder Beats Sound System, mon ikke det også er meget fedt. Du kan også få smidt et par alufælge på i stedet for de småkedelige stålfælge med kapsler til 4.000 kroner, det ville jeg personligt nok også tilvælge.

Du kan også få en 115 hk motor i stedet for de 95 hk, men det tror jeg ikke jeg gad bruge ekstra penge på. Hvor ofte presser man motoren til det yderste, så man rent faktisk bruger alle hestene? Jeg ville "nøjes" med de 95 hk!

Ford Fiesta
Mange folk er ikke helt solgt på det nye design, men jeg synes nu det er meget flot. Den skulle efter sigende være blevet mere rummelig end den tidligere model, så mon ikke den er stor nok til jeres lille familie. EcoBoost motoren er meget rost af eksperterne, den har vundet Engine of the Year mange gange i træk (5 gange for motorer under 1,0 liter, så vidt jeg husker). Prisen er lidt højere end på Ibizaen, men der følger lidt mere udstyr med, så de er ikke helt sammenlignelige:

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100 hk Titanium til 164.540 kr + metallak og levering. Den kan vist stadig købes med B&O Play højtalere og en lidt større skærm i midterkonsollen (8" i stedet for 6,5") for 7.400 kroner ekstra. Det virker i og for sig forholdsvis retfærdigt.

Igen kan du for cirka 9.000 kroner ekstra opdragere til samme motor med 125 hk. Det ville jeg nok ikke gøre. Jeg har prøvet den gamle model med 100 hk, og det virkede som rigeligt, så længe man ikke regner med at skulle gøre ræs i den ;-).

Ellers kunne du også kigge på en række andre forskellige "minibiler", fx:

- Renault Clio (fåes også som stationcar!)
- Skoda Fabia (fåes også som stationcar!)
- Kia Rio
- VW Polo

Du kunne fx læse lidt mere om hvad eksperterne tænker om de forskellige muligheder på:

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/recommended/best-small-cars

Held og lykke med biljagten, og meld endelig tilbage med hvad det hele ender med! :-)

/Preben

Johannes Gregersen

Johannes Gregersen
bruger siden
06-04-2005

28-01-2018 kl. 21:39

Du skriver, at I har et barn på 8 år - og vil gerne have en bil i mange år.

i så fald ville jeg overveje at få et ordentligt bagsæde, så der er plads til en teenager på måske 190 cm (afhængig af køn). Så jeg ville hellere se efter en hatchback i størrelsen større (med mindre bagagerum) fremfor at skulle klemme sig ind bagi i en Ibiza stationcar..

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

10-02-2018 kl. 07:59

Kig på en Honda Jazz.

Der er intet plads i den nye Fiesta hvis du også har et barn.