Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Honda Civic sedan vs. Ford Focus (2019)

Martin G

Martin G
bruger siden
27-05-2008

25-10-2018 kl. 08:38

Hej,

Vi er ved at kigge på ny bil, og feltet er efterhånden indskrænket til den nye Ford Focus hatchback og Honda Civic sedan.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/10-ecoboost-st-line-5d/4091579
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/honda/civic/15-vtec-turbo-elegance-4d/4070865

Sidstnævnte hælder jeg personligt mest til, da vi her får en sjov bil med alt i udstyr og en stor motor med 182 hk. Min kæreste synes dog ikke så meget om designet, her er hun lidt mere til Focus, men omvendt kan hun godt se at vi også får mere plads i Civic'en.
Det skal siges at vi har 2 børn på hhv. 4 og 7 år også. Dog ingen klapvogne osv. længere, så vi kan godt undvære en stationcar.

Dét der bekymre os mest ved Civic, er at man stortset aldrig ser dem på gaden. Specielt den nye, har jeg aldrig nogensinde set i sedan, kun et par gange i hatchback.
Bilen kører skide godt, og der er kanon plads i den, men danskere er åbenbart til de mere konservative tyske biler :)

Tænker I at vi skal være bekymrede ved at vælge Civic mhs. til gensalg og værditab? Tænker at vi skal have den i 5-6 år.

Focus'en kører også rigtig godt, og her får vi også alt i udstyr. Den er dog lidt mindre i bagagerummet, og så generer det mig lidt at Ford kun har 2 års garanti, eller dvs. halvandet år er der kun tilbage på den vi ser på. Og så er motoren selvfølgelig også betydelig mindre end Civic, selvom den lille 1,0'er klarer det ret godt.

Kunne der være andre forslag?
Kravene er: køreglæde, rummelig, benzin, max 300.000 kr, max 2 år gammel og gerne rimelig god brændstoføkonomi.

Vi har set på Octavia, Golf, Leon, Astra, i30, Mazda 3 og BMW 1 serie. Nogle af dem synes vi er kedelige, og BMW'en bliver for lille.

Eneste vi efterhånden ikke har været ude og prøve er Mazda 6 og Kia Ceed.

Dette indlæg blev 25-10-2018 08:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Anders Houmøller

Anders Houmøller
bruger siden
27-05-2015

25-10-2018 kl. 20:04

Jeg har endnu ikke prøvet at køre den nye Ford Focus. Jeg prøvede den gamle model sammen med rigtig mange andre fra C-segmentet / golf klassen, da jeg købte bil for nogle år siden. Focusen gjorde det fint, og den var absolut blandt dem, jeg kraftigt overvejde. Til syvende og sidst synes jeg bare, at hele designet og praktikaliten var lidt for kedeligt og annonymt, så jeg gik i en anden retning.

Jeg endte med at købe en Civic, modellen før den du har kig på nu. Den har kørt lige omkring 100.000 km. og kører virkelig godt. Efter min mening de mest underholdende køreegenskaber blandt bilerne i klassen og her ud over kan jeg godt lide det anderledes design. Jeg har fået skiftet bremseklodser og bremseskiver, ellers intet lavet andet end de almindelige ting ved service. Civic og Honda generelt får altid positiv omtale i brugtbilguiden, da der bliver meldt om meget få fejl. Så vælger du Civic er der god sandsynlighed for mange problemløse km, hvor du ikke behøver at være alt for bekymret for den næste værkstedsregning.

Jeg har prøvet den nyeste Civic. Den kører langt bedre end den sidste model, som jeg som sagt ikke syntes fejlede noget. Jeg kunne godt overveje om man alligevel ikke skulle købe den nye Model, for den er godt nok fed.

Jeg tror ikke umiddelbart, at du skal være alt for bekymret for gensalgsværdien på Hondaen. I hvert fald kan jeg ikke se, at den skulle være sværere at komme af med end Focusen. Sådan umiddelbart virker det til, at de bliver solgt til nogenlunde samme priser på brugtmarkedet idag.

Måske lidt lige som dig, er jeg også en af dem, der undrer sig stort over, hvorfor pokker så mange kører i bedste fald konservative, men efter min mening kedelige, tyske biler a la VW golf.

Så hvis I ikke er skræmt totalt væk af det noget anderledes design, som mange andre end undertegnede kalder grimt, så køb endelig Civicen. Ren køreglæde i en bil med masser af udstyr, der samtidig er praktisk og pålidelig som bare fanden.

Martin G

Martin G
bruger siden
27-05-2008

25-10-2018 kl. 21:38

Tak for et rigtig godt svar!

Den nye Focus kører super godt, det skal den ha! Undervogn og styretøj er kanon, desværre halter den lille 1,0 lidt efter. Men der er jo en 1,5 på vej med 182 hk.
Jeg synes dog det bliver mange penge for en Focus, når vi skal op og give næsten 300.000 kr. for en hatchback, godt nok i ST-Line og 1,5, men alligevel, ovenikøbet er der 3 mdr. leveringstid. Men det der næsten generer mig mest, er at Ford kun kører med 2 års garanti. Det er altså ikke godt nok, når du kan få en spritny Ceed til billigere penge med 7 år.

Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om noget negativt ved den nye Civic, udover at hatchback ligner noget fra Fast and Furies, men nu er det jo også sedan vi kigger på, som ser lidt mere klassisk ud :)
Eneste ankepunkt, var det her med værditab, men jeg tror du har ret i, at den sikkert ikke taber mere end så mange andre mærker. Og søger man en 6 år gammel Civic frem, så koster den ca. det samme som en 6 år gammel Focus.

Men det er rart at få bekræftet, at Honda'en er pålidelig, det er bestemt et kæmpe plus.

Og ja, så må folk til at komme ud af skabet og købe noget lidt mere spændende end Golf! Men nogen skal jo være firstmover ;)

Jeg var faktisk ude og prøvekøre en Ceed i dag, og bevares den kører rigtig godt, men det var ikke sådan at jeg følte en kæmpe køreglæde, som jeg har gjort det i både Focus og Civic.
Men man forstår jo godt at mange vælger denne bil; den er god, masser af udstyr, billig og 7 års garanti.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

25-10-2018 kl. 23:30

Jeg ville klart prøve en tir i en Mazda 6 køreglæde er noget mazdq kan

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

26-10-2018 kl. 18:45

Vedr. Sedan Biler.

Siden 1960 har jeg købte ny Sedanbiler og brugte varebiler.

Jeg synes det er den rigtige bil og da vores Peugeot fra 2004 vil drille med Diesel Motoren

Købte vi for første gang en brugt bil

Konen havde ikke tid til at vente vi skulle på ferie i Schwarzwald

Det blev Honda Accord 2,0 Lifestyle aut. 4d. 2012

Det var I 2014 og det er den bedste bil vi har haft

Den har kørt lige siden og ikke hakket i motoren

Vi er simpelthen glad for den begge 2

Tobias T

Tobias T
bruger siden
27-10-2018

27-10-2018 kl. 14:17

ole edslev

bruger siden
23-03-2008

skrev:
Vedr. Sedan Biler.

Siden 1960 har jeg købte ny Sedanbiler og brugte varebiler.

Jeg synes det er den rigtige bil og da vores Peugeot fra 2004 vil drille med Diesel Motoren

Købte vi for første gang en brugt bil

Konen havde ikke tid til at vente vi skulle på ferie i Schwarzwald

Det blev Honda Accord 2,0 Lifestyle aut. 4d. 2012

Det var I 2014 og det er den bedste bil vi har haft

Den har kørt lige siden og ikke hakket i motoren

Vi er simpelthen glad for den begge 2

Yderst interessant læsning, men hvad har dette med topic at gøre?

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

27-10-2018 kl. 19:26

til Tobias.,
Nu havde jeg ikke regnet med Honda før jeg selv kom igang
derfor synes jeg at det kunne være relevant i dette Forum
forøvrigt ved jeg ikke hvad Tobic er?

Dette indlæg blev 27-10-2018 19:31 redigeret af dets forfatter.

Jacob Hansen

Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013

29-10-2018 kl. 18:17

Du har set de nye Honda Civic 4D priser på diesel ikke?
De er rigtigt skarpe.
En diesel er billigere end benzin!

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

31-10-2018 kl. 11:23

Kan varmt anbefale Honda Civic!
Virkelig velkørende bil, til de sportslige side og den er samtidig godt skruet sammen. Det er korrekt at der ikke kører så mange af dem, den er, efter min mening, voldsomt undervurderet. Designet er ikke så konservativt som en tysker, men det er jo en smagssag...
Vil du beholde den 5-6 år tror jeg ikke at der er den store forskel i økonomien (bortset fra at jeg er mere optimistisk i forhold til lave omkostninger til vedligehold på Honda)
Evt. kunne du jo se om du kunne finde en demo, til en god pris....

Martin G

Martin G
bruger siden
27-05-2008

31-10-2018 kl. 11:43

Tak for svarene!

Vi er endt med at sige ja til Civic sedan i hvid, syntes simpelthen den er for fed, og så har motoren dejligt med power.

Jeg har desuden tjekket brugtpriser på Civic, og de følger nogenlunde hvad jeg havde forventet. Værditabet ser ikke ud til at være større end fx. en Focus.

Men ja, bilen er meget undervurderet synes jeg også. Der kører rigtig mange af dem i USA, men designet og sedan-biler generelt tiltaler vist også amerikanere mere end europærer.

Jacob Hansen

Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013

31-10-2018 kl. 12:01

Købte du benzin eller håbede på på en "lidt politisk ukorrekte" diesel med den skarpe pris.

Martin G

Martin G
bruger siden
27-05-2008

31-10-2018 kl. 12:19

Det blev en 1,5 benzin med 182 hk naturligvis ;-)

Har haft min første og eneste diesel bil, tænker ikke de bliver et hit i fremtiden. Nu hørte jeg også lige at Volvo skrotter diesel motoren i deres nye S60.

Jacob Hansen

Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013

31-10-2018 kl. 14:58

Nok et klogt valg.
En Honda holder jo længe, og ihvertfald længere end til 2030.