Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjælp til valg af Mercedes Plug-in Hybrid - Diesel eller Benzin?

Al Ex

Al Ex
bruger siden
02-04-2020

03-04-2020 kl. 20:11

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg kører primært i byen og små ture på 7-10 km, med en eller to ugentlige ture på 50 km hver vej. Jeg er derfor blevet i tvivl om jeg skal vælge en Mercedes-Benz C-klasse 300 de Advantage (plug-in hybrid med diesel), eller en tilsvarende C-klasse 300 e (plug-in hybrid med benzin). Under normale omstændigheder ville jeg med mit kørselsmønster end ikke overveje diesel, jeg er dog blevet i tvivl, da de fleste af de korte ture jo i sagens natur ville blive foretaget på ren el. De lange ture ville så være på diesel, hvilket jo både er brændstofsøkonomisk, og samtidig ikke giver risiko for forsodning af motor/egr ventil. Er der nogen der har forstand på plug-in hybrider, og i givet fald om hvorvidt en diesel hybrid bil fint kan køre disse korte ture, eller om jeg absolut skal gå efter en benzin plug-in hybrid? Forhandleren siger at det ikke er noget problem med en diesel hybrid til mit behov, men det skal de jo også sige :)

På forhånd mange tak!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

04-04-2020 kl. 08:36

Al Ex

bruger siden
02-04-2020

skrev:
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg kører primært i byen og små ture på 7-10 km, med en eller to ugentlige ture på 50 km hver vej. Jeg er derfor blevet i tvivl om jeg skal vælge en Mercedes-Benz C-klasse 300 de Advantage (plug-in hybrid med diesel), eller en tilsvarende C-klasse 300 e (plug-in hybrid med benzin). Under normale omstændigheder ville jeg med mit kørselsmønster end ikke overveje diesel, jeg er dog blevet i tvivl, da de fleste af de korte ture jo i sagens natur ville blive foretaget på ren el. De lange ture ville så være på diesel, hvilket jo både er brændstofsøkonomisk, og samtidig ikke giver risiko for forsodning af motor/egr ventil. Er der nogen der har forstand på plug-in hybrider, og i givet fald om hvorvidt en diesel hybrid bil fint kan køre disse korte ture, eller om jeg absolut skal gå efter en benzin plug-in hybrid? Forhandleren siger at det ikke er noget problem med en diesel hybrid til mit behov, men det skal de jo også sige :)

På forhånd mange tak!

Dine lange ture er ikke lange og hyppige nok til at forsvare købet af diesel. Jeg ville vælge benzin her.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-04-2020 kl. 09:35

Der er 2 ting.

på den ene side så hvis diesel hybriden er med varmepumpe, så kan den formentlig køre uden motoren skal igang for at varme eller køle kabinen.

på den anden siden så har du også det problem at på den "langtur" der vil den trille de første måske 30-40 km på el, og kun de sidste km på diesel. Motoren bliver altså aldrig ordentlig varm.

VIlle nappe benz hybrid'en eller gå rent el med det kørselsmønster. for eksempel EQC hvis det skal holdes i stjerne mærket, der er vist ikke den store forskel i prisen.

Al Ex

Al Ex
bruger siden
02-04-2020

04-04-2020 kl. 10:50

Det skal siges at begge biler pt. koster det samme, så prisen er ikke et bedømmelsesparameter.

Jeg er ret sikker på at man kan slukke for el-motoren, så den kun kører på diesel, hvilket jeg nok ville gøre på længere ture.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

04-04-2020 kl. 12:44

Al Ex

bruger siden
02-04-2020

skrev:
Det skal siges at begge biler pt. koster det samme, så prisen er ikke et bedømmelsesparameter.

Jeg er ret sikker på at man kan slukke for el-motoren, så den kun kører på diesel, hvilket jeg nok ville gøre på længere ture.

Men hvorfor overhovedet overveje diesel, når du ikke har behovet?

Al Ex

Al Ex
bruger siden
02-04-2020

04-04-2020 kl. 13:26

Hvorfor ikke? Hvis de koster det samme, men diesel kører længere på literen, er det vel ikke dumt at overveje? Men hvis du/i har nogle gode betragtninger til hvorfor det skulle være ufornuftigt vil jeg rigtig gerne høre dem, har ikke så meget forstand på diesel motorer.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-04-2020 kl. 13:46

Din diesel vil ikke køre særligt langt på literen den første 15-20 km.

Prøv en tur i en tilfældig diesel, sæt trip computer til øjeblikkeligt forbrug.
Fra forhandleren eller dine venner, så kom hurtigst muligt på landevej.

Vil vædde med den starter på <12 km/l eller8-10 l/100km. Langsomt stiger den til måske 20-24 km/l efter 18-20 km. Så på en tur på 50 km, vil det altså kun være de sidste 30 km der er "økonomiske".

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

04-04-2020 kl. 13:58

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Din diesel vil ikke køre særligt langt på literen den første 15-20 km.

Prøv en tur i en tilfældig diesel, sæt trip computer til øjeblikkeligt forbrug.
Fra forhandleren eller dine venner, så kom hurtigst muligt på landevej.

Vil vædde med den starter på <12 km/l eller8-10 l/100km. Langsomt stiger den til måske 20-24 km/l efter 18-20 km. Så på en tur på 50 km, vil det altså kun være de sidste 30 km der er "økonomiske".

Enig. Og med så få km om året, hvor der er en lille forskel, vil det ikke være mærkbart i et bilbudget - specielt ikke, hvis man overvejer bil i denne prisklasse. Det er ganske enkelt ikke værd at løbe risikoen for.