BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjælp til solid allround-bil

Nikolaj S

Nikolaj S
bruger siden
22-12-2011

13-03-2017 kl. 18:02

Goddag

Jeg står foran at skulle anskaffe mig en bil, der duer til lidt mere end min nuværende (Hyundai i30).
Jeg foretrækker helt klart en bil på hvide plader, da jeg med tiden vil kunne pensionere med Hyundai.

Jeg er ummildebart i tvivl om det skal være en:
Brugt Mercedes w211, stationcar med firehjulstræk (07-09) med træk på 2100
Brugt Volvo XC70, med firehjulstræk og en af de modeller med mindst 1800 på krogen.
Ny Subaru Outback, også med firehjulstræk og 1800 på krogen
Ny eller brugt Pickup (med meget mere på krogen og på ladet)
Brugt Subaru Forester (som vistnok må tage 2000 på krogen)

Jeg vil naturligvis skrue aluplader på bunden af bilerne, så de bedre kan holde til den terrænkørsel, jeg af og til kommer ud på. Det drejer sig mest om mudrede markveje/skovstier/spor - ikke om rigtig offroad kørsel i vulkanterræn eller Afrika :-)

Jeg bruger min bil til:
Jagt/fiskeri/skiture/teltture
Trække en trailer (med traktor på) på mindst 1500 kg jævnligt. (Jo større træk, jo bedre for mig)
Køre mig, fruen, hunde og venner/familie rundt på ferie.
Køre mig selv rundt i landet i forbindelse med mine forretninger.

Bilen skal være helst være god på langfart, både med og uden trailer (Denne gang campingvogn). Eller i hvert fald nogenlunde.
Og gerne så støjsvag som muligt, da jeg er træt af larmen i min Hyundai.
Og så skal bilen have plads - masser af plads. Jeg elsker et sort bagagerum man bare kan fylde op - og jeg er ikke begejstret for det modsatte.

Jeg kører vel ca. 25.000 om året og mine ejendele bliver brugt og slidt, så jeg har ikke tanke på gensalgsværdi, men derimod langtidsholdbarhed, komfort og sikkerhed.

Hyundai'en beholder jeg til bykørsel, så der behøver den nye vogn ikke at være verdensmester.

Håber nogle med lignende erfaringer har lidt at byde ind med :-)

Venligst
Nikolaj

Dette indlæg blev 14-03-2017 23:01 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

13-03-2017 kl. 18:24

Den nye Skoda kodiaq SUV med firhjulstræk mener jeg må trække 2500 kan rumme 7 personer hvis du går efter 7 sæder
eller plads til 5 og 750 liter bagagerum
mener de starter fra 440000 så med største . Træk på 4 hjul osv kommer den nok lidt der op af men godt ser den ud
http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE8994425/kodiaq-har-flere-overraskelser/

Søren K. Olsen

Søren K. Olsen
bruger siden
30-09-2006

13-03-2017 kl. 20:50

Med de stikord du nævner, primært soliditet og langtidsholdbarhed (og dit behov i øvrigt), så er der hos mig ingen tvivl om at du burde være prototypen på en Subaru ejer.

Jeg har aldrig selv haft en Subie (Var dog tæt på at købe en Levorg), men har boet, og bor stadig, i områder/lande hvor mærket nyder stor udbredelse (Tidligere nordøstlige USA og nu Schweiz). Har selv kørt i en kollegas Outback og ellers kun hørt positive ting om mærket. Hernede i alpelandet er modellerne netop populære da de kommer frem i selv det mest udfordrende terræn og vejr, og det er skudsikker japansk kvalitet og driftsikkerhed, som man kan stole på.

Uanset om det er en Outback eller Forester, får du permanent symmetrisk træk på alle 4, samt slidstærke og gennemprøvede boxermotorer med enten benzin eller diesel som brændstof.

Tag en laaang prøvetur i begge 2 og se, om de ikke går ind under huden på dig.

Dette indlæg blev 13-03-2017 21:27 redigeret af dets forfatter.

Nikolaj S

Nikolaj S
bruger siden
22-12-2011

14-03-2017 kl. 15:12

Mange tak for de fine indspark, d'herrer.

- Nikolaj

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

14-03-2017 kl. 21:21

Hej Nikolaj

Meget interessant købssituation!

Jeg ville med det samme udelukke en W211 - det lyder til at du skal køre en del terrænkørsel, og det ville jeg ikke bruge en normal stationcar til.

Synes helt klart at en Subaru ville være et rigtig godt valg - den burde kunne holde til lidt af hvert.

Men hvis jeg skulle køre meget og ofte med en tung trailer, så ville jeg foretrække en SUV med en 6-cylindret motor. Eftersom du selv overvejer en ny Subaru Outback, tillader jeg mig at komme med nogle bud, der koster lidt. Audi Q5 3,0 TDI kunne være én af flere muligheder, fx:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/q5/30-tdi-245-quattro-s-tr-5d/3190722

Eller med færre km:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/q5/30-tdi-245-quattro-s-tr-5d/2948636

Med et moment på 580 nm, burde du kunne kickstarte en mindre planet.

/Preben

Nikolaj S

Nikolaj S
bruger siden
22-12-2011

14-03-2017 kl. 23:09

Hej Preben, Søren og EsbeN

Tak for jeres svar.
Grunden til at jeg overvejer w211'gerne, er, at jeg vel kan få en i omegnen af 250.000,- kr med omtrent 150.000 km på bagen.
Jeg tænke at hvis den fik hele undervognen beskyttet af en aluplade, nogle andre fjedre og dæk, så kunne den måske sagtens klare sig på de mudrede "veje"' jeg kommer rundt på?

Q5 er en stærk bil, men jeg synes den har for lidt plads i bagagerummet.
Men det er helt sikkert en, som jeg nu vil kigge nærmerne på - priserne er jo bestemt til at arbejde med.

Opdatering:
Efter at have kigget på Q5 kan jeg konkludere, at bagagerummet er alt for lille, og dermed duer den model desværre ikke for mig.

Skoda Kodiaq ser ud til at opfylde alt hvad jeg har brug for - dog er jeg ikke rigtig sikker på om firehjulstrækket et godt nok, slet og ret, til at komme ordenligt frem, når det har regnet og er pløret godt til ude i terrænet.

Det eneste der holder mig tilbage ved Subaruen, er at jeg er i tvivl om det er for lidt med kun 1800 på krogen - og at den koster omkring 600.000 fra ny, haha.

VH Nikolaj

Dette indlæg blev 14-03-2017 23:37 redigeret af dets forfatter.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

15-03-2017 kl. 09:56

Hej igen Nikolaj

Måske en Q7'er er stor nok så? ;-)

Man kan få en til ikke så meget ekstra ifht de Q5'ere jeg linkede til, fx:

2012'er med 95.000 km til 599k
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/q7/30-tdi-245-quattro-tiptr-5d/3113679

2012'er med 92.000 km til 549k
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/q7/30-tdi-245-quattro-tiptr-5d/3152622

De vil alt andet lige kunne trække lidt mere igennem en en 2-liters Outback ;-)

/Preben

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

15-03-2017 kl. 10:45

Q7 er ikke ligefrem berømte for driftsikkerhed og holdbarhed - så jeg ville helt klart også kigge til Subaru - eller evt. en Toyota Landcruiser, hvis den kan klemmes ind i budgettet.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

15-03-2017 kl. 12:50

Faktisk et ret godt bud med en Land Cruiser! De er nærmest ikke-eksisterende på det danske brugtmarked, men de findes da i Tyskland. Det vil så kræve import, hvilket jeg ved alt for lidt om til at forsøge at sige noget intelligent, men med en pris på €33.500, så burde den ende på >500k på danske plader

Eksemplet til 33.500 euro
https://m.mobile.de/auto-inserat/toyota-land-cruiser-3-0-d-4d-aut-smart-key-31800km-hamburg/240671330.html?ref=srp

Jeg ville bruge en importør til den bil af den art, i stedet for selv at skulle døje med registreringen.

/Preben

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);