Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjælp til køb af første bil.

Malin Algehov

Malin Algehov
bruger siden
17-04-2019

17-06-2019 kl. 13:51

Hej. Vi overvejer at købe vores første bil, og nu har jeg forsøgt at sætte mig ind i lle mulige ting med bilerne, men alligevel kan vi ikke rigtig komem uden om at køb af bil (især første gang) er en rigtig jungle.

Vores budget tænker vi er maks 125.000 kr hvis der kan ordnes finansiering. Selvf. helst billigigere hvis det kan lade sig gøre, feks brugt så vi ikke hænger på et lån i flere år.
Vores krav er en billig økonomisk bil, med anhængertræk.
Vi vil vi gerne have en bil der kører langt på litern (benzin tænker vi) og med billig grøn afgift.

Kørselsbehov ca 7500km om året, men vi vil gerne kunne tage til Jylland eller Sverige nogle gange om året, og når vi har den ender vi måske med at bruge den mere end nødvendig så kan godt være der sniger sig lidt flere km på når vi først har den. Primært er det dog en bil der skal kunne fragte min kæreste til og fra arbejde (ca 70km/dag) 3 dage i ugen.

Der virker til at være nogle penge, at spare ved at købe en brugt bil, og med hensyn til den grønne afgift måske også lidt at hente hvis den er indregistreret før 2017. Men er i tvivl om det virkelig ernoget vi skal gå op i eller ikke.

Indtil videre har vi kiggetlidt på disse modeller der virker til at være indenfor vores budget, og køre rimeligt langt på litern, samt alle ser ud til at have mulighed for anhængertræk og tilkobling af trailer.

Fiat 500,
Kia Picanto,
Suzuki Celerio,
Fit Panda

Men er der egentlig nogle tydelige forele/ulemper med disse biler i forhold til hinanden?
Da vi jo gerne vil have så lave udgifter som muligt, er vi jo ikke interesseret i en bil der er kendt for at begynde at gå i stykker efter nogle år...

Som jeg forstår det kan der muligvis være lidt problemer med fiat500 der oftere går i stykker/ikke holder så mange år. Men måske er det småreparatiner de rikke koster så meget i forhold til hvad der sker i andre biler? Er fiat Panda bedre. Umiddelbart kan jeg ikke se den omtales lige så dårligt, men generelt set finder jeg ikke den samme omtale af bilen.

Suzuki Celerio finder jeg ikk emget om men er nog den jeg selv hælder lidt til fordi den brændstofsmæssig virker til at være den bedste, men det er jo ikke det de kører reelt set. så sprøgsmålet er jo nok hvor meget de andre falder i brændstof i forhold til denne. Den lyder umiddelbart god, men kan forstå at undervongnsbehandling nærmest er obligatorisk, mend et virker til at gælde for flere/alle af dem.

Så er der Kiaen... Den lyder umiddelbar god og holdbar, udfra havd jeg kan læse mgi frem til. Som ens tabil og holdbar bil så længe man overhodle rserviceaftalen. Men det gælder måske også for de andre. her kan jeg også forstå at serviceaftalerne skifter meget i pris, afhængig af hvilken bil det er, og der har jeg endnu intet overblik over havd det vil koste eller er af mulgiheder her i midt/vest sjælland, og det virker itl at være dne af bilerne der kører kortest på literen..

Er der nogen der kan hjælpe os med ydderligere indblik: Er det jeg fudnet frem til reeelt nok, og hvad bør vi have med i overvejelserne i valg af bil. Èr der andre biler vi brude have med i overvejelserne?
Design osv går vi ikke op men som sagt billig drift, og billig vedligeholdelse tæller meget mere med i regnskabet. Sikkerhed er selvfølgelig også ønskelig, men kan forstå den ikke altid er i top på de små biler, men en af de helt dyre er der nok desværre ikke råd til

Dette indlæg blev 17-06-2019 14:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Malin Algehov

Malin Algehov
bruger siden
17-04-2019

17-06-2019 kl. 13:57

Har også kigget lidt på Hundai i 10, Renault Twigo og Seat Ibiza, men personligt ønsker jeg jo nok at de ville køre lidt længere på literen, da det reele forbrug nok ikke helt komemr i nærheden af det de markedsføres til at kunne køre.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-06-2019 kl. 14:23

Malin Algehov

bruger siden
17-04-2019

skrev:
Har også kigget lidt på Hundai i 10, Renault Twigo og Seat Ibiza, men personligt ønsker jeg jo nok at de ville køre lidt længere på literen, da det reele forbrug nok ikke helt komemr i nærheden af det de markedsføres til at kunne køre.

Med så få km/år, er brændstofforbruget din absolut mindste omkostning.

Seat Ibiza er en klasse større end de øvrige, hvilket taler for mere plads, sikkerhed og komfort. Fiat 500 er den mindste og fåes kun med 3 døre (2 sidedøre + bagklap), hvilket ikke er så praktisk. Twingo har motoren bagi, hvilket gør den særdeles let at komme rundt med, men bagagepladsen er ret begrænset.

Tag en rundtur til forhandlerne og prøv de forskellige biler og se, hvad der passer bedst.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

17-06-2019 kl. 19:55

Jeg ville personligt nok få med noget Ala Ibiza.i20.fabia.clio.c3.rio.
da i jo taler om at den skal til det svenske og jyske med de biler for i bare lidt mere plads og komfort samt mulighed for rent faktisk bare at have lidt mere med ind bare 2 tasker

dernæst har de også en lidt størere motor så på motorvej har de bedre brændstof økonomi i forhold til micro biler

en micro bil er Skam helt fin men den har der lidt hårdt når nålen kommer op på de 110
med mindre man vælger en up med tsi motor eller noget lignende

René R.

René R.
bruger siden
21-04-2008

20-06-2019 kl. 10:51

Hvis det er en lille bil I er ude efter, må man ikke snyde sig selv for at se nærmere på en VW Up. Det er ABSOLUT den bedste i klassen, hvilket samtlige samligningstester bekræfter. Man kan i øjeblikket få en ny VW Up med vinterhjul, sommerhjul m. alufælge, fuld aut. klima, bluetooth og meget mere. Prisen er kun 117.500,- og så får du en sprit ny bil

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-06-2019 kl. 13:43

René R.

bruger siden
21-04-2008

skrev:
Hvis det er en lille bil I er ude efter, må man ikke snyde sig selv for at se nærmere på en VW Up. Det er ABSOLUT den bedste i klassen, hvilket samtlige samligningstester bekræfter. Man kan i øjeblikket få en ny VW Up med vinterhjul, sommerhjul m. alufælge, fuld aut. klima, bluetooth og meget mere. Prisen er kun 117.500,- og så får du en sprit ny bil

Jeg er enig i, at den kører fint ifht. sin størrelse, men det er mange år siden nogen har ment, at det var den bedste i klassen. Mange andre har fået prædikatet siden.

Kravet fra trådstarter var også, at den skulle kunne fåes med træk - og det mener jeg ikke er muligt på Up.

Malin Algehov

Malin Algehov
bruger siden
17-04-2019

20-06-2019 kl. 15:54

Hov nu kan jeg let ikke se min kommentar jeg mener at tidligere have lavet men ang de lange ture så er der måske tale om 3-4 gange om året, og tænker en mikrobil, som nok er det vi er mest ude kan meget mere og giver mere comfortpå mange plan end en bustur kan. Har svært evd at finde de nævnte bile, go dem det måske kunen tænkes at være når jegf rosøger at gætte mig til er bla en skoda elelr hunday der ser ud til at vre udenfor vores budget.

Nej mener desværre heller ikke at VW Upen kan fås med anhængertræk. Ikke hvad jeg har fundet ud af indtilvidere. Har i hvert fald kigget på navnet og sorteret den fra.

Indtilvidere ser det ud til at det nok ender med at blvie en Suzuki Celerio. Det frister meget både fordi den virker til at have lidt mere plads, hvis vi en dag har medpassagerer med, og fordi den kører langt på literen. (selv om det måske ikke er så vigtig når man ikke kører meget) så lokker det alligevel en del, da det jo er en af de løbende udgifter man har, der på sigt gør man kan spare lidt fremadrettet i forhold til en bensinsluger. Så længe den ikke brasser sammen om nogle år selvfølgelig.

Har fundet to Celerio Dualjet som vi tænker at tage ud og kigge på/orøvekøre her i weekend. :)
Den ener er en næsten 4 år gammel celerio dualjet der er undervognsbehandlet og har kørt 39.000km. Virker til at vi kan få den synet før køb, og en anden der er ca to år, og fortsat har fabriksgaranti tilbage.. Desværre ikke den på to år ikke undervognsbehandlet, men heller ikke har kørt mere end 7000km så måske kan man nå det endnu? selv om det skulle være bedst at få på lige fra start af.

Ang dørrene så er 4 selvfølgelig nemmere, men ikke som sådan et krav. Indtilvidere er det jo kun mig og kæresten, og skulle der komme en lilel til på et tidspunkt så må vi jo se på det der. Men selvfølgelig rart hvis det er mulig at få en lille stol ind i den. men vi er endnu ikke så forvendte med bil, og det er turen hjem fra min kærests arbejde der forårsager den største stress i vores liv og gør vi gerne vil have bilen ind i vores liv. Men når den er der så vfinder man jo nok hurtig nye anvendelsesmuligheder til den. ;)

Dette indlæg blev 20-06-2019 15:58 redigeret af dets forfatter.

Malin Algehov

Malin Algehov
bruger siden
17-04-2019

21-06-2019 kl. 11:33

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Opel Corsa
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/corsa/14-16v-enjoy/4330027

Peugeot 207
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/208/12-vti-82-envy/4346985

citroen c3
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c3/12-pt-82-supreme/4343140

suzuki SWIFT
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/swift/12-dualjet-club-gold/4329056

skoda fabia
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/10-mpi-75-active/4357372

renault clio
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/09-tce-90-zen-st/4038514

Men hvad erdet der gør disse biler bedre end dem vi er inde på?

Jeg har kigget på nogle, men valgt nogle fra fordi vi helst vil finde en bil til omkring 100.000kr hvis det kan lade sig gøre, og andre fordi de simpelthen ikke kører så langt på literen som vi egentlig ønsker. Både med hensyn til miljø og økonomi. Der skal nok være udgifter nok, men hvis man overhovedtaget kan tale om at spare penge evd at eje en bil, så er det da ved de løbende udgifter at man kan tjene noget hjem, som evt kan bruges til den service og de recervedele m.m., man måske alligevel får brug for udnervejs.

Eller er der en klar fordel med dissebielr iforhold til dem vi selv har taget med i betragtning?

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-06-2019 kl. 13:07

Typisk er minibilerne med bedre plads, sikkerhed og er generelt lidt bedre "skruet sammen" end mikrobilerne. Det kan betyde lidt færre omkostninger til reservede/sliddele, og en let brugt mini vil (formentlig) have lavere værditab end en fabriksny mikrobil.

Brændstofforbruget er din absolut mindste omkostning - værditab den største. I praksis vil mikroerne ofte have et uforholdsmæssigt højt forbrug på motorvej, da motoren bliver presset. Du bør - specielt med så få km/år - glemme alt om brændstofforbrug i valget.

Malin Algehov

Malin Algehov
bruger siden
17-04-2019

21-06-2019 kl. 22:15

Tror det bliver celerioen alligevel. Vi har lige prøvekørt den i dag og jeg har aldrig følt jeg sidder så godt i en bil, og har så godt overblik over hvor bilen er, og kæresten er også glad for den, så beslutningen er vist truffet. :)

Bilen må gerne køre godt på motorvej, men det er slet ikke der vi har vores behov. ca 7000km eller mere om året kommer til at foregå udenfor motorveje , så hvis den trækker lidt mere de få gange vi faktisk kommer ud på dem (til sverige eller jylland), overlever vi det nok.

Er dog spændt på at finde ud af hvor meget dårlgiere den kører på motorvejen i forhold til ellers, men det kan vi nok ud af når vi får den hjem. 27,8km/liter i følge fabrikkerne dog 20-21km/liter i følge de nye WLPT målinger, så der er lidt marginal på i forhold til de andre selv om vi nok ikke helt så økonomiske når vi kører, men det vil jo også gælde for de andre biler.

Bilen vi kigget på er ikke fabriksny men lettere brugt, (stadigvæk med garanti på) og så overvejede vi lidt en anden, der dog har 4 år på bagen.

Værditab har vi ikke rigtig spekuleret i da vi ikke rigtig gjort os nogen planer om at bilen skal sælges på et givent tidspunkt. 30.000-40.000kr er dog også en del penge at bruge på en bil hvis det er fordi det skal være en der ikke taber værdi helt så hurtig. I hvert fald nu hvor vi allerede prøvekørt og forelsket os i celerioen, og den i øvrigt heller ikke er helt fabriksny.

Men mange tak for input, det er godt at få lidt indput og også at høre andres synpunkter. :)

per kjeldsen

per kjeldsen
bruger siden
28-11-2011

22-06-2019 kl. 07:59

køb celerioen , suzuki laver driftsikre biler , der holder . i bliver glade for den

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

22-06-2019 kl. 13:12

Lidt kort men.

Du kunne prøve at kikke på Yaris 1,3.