Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Førstegangskøb af brugt bil

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

17-07-2019 kl. 21:49

Hej. Vi overvejer at købe vores første bil. Vores budget er 100.000, men er det rette bil der, så kan vi godt bevæge os op mod maksimalt 115.000 kr.
Vores krav til bilen er;
- Benzindrevet, da vi primært skal køre bykørsel
- Driftsbillig bil (dvs. over 18 km/l)
- Anhængertræk
- Aircondition/Klimaanlæg
- Fartpilot
- Mindste størrelse = Minibil (B-segment)

Nice to have (i prioriteret rækkefølge):
1. NCAP test gerne 5 for bilens årgang
2. Parkeringssensor
3. AES (aut. nødbremse)
4. Adaptiv fartpilot

Kørselsbehov ca 7.500-10.000 km om året, men vi vil gerne kunne tage ture til det nære udland nogle gange om året.

Vi har prøvet stort set alle minibiler med enkelte undtagelser. Vi var mest begejstret for VW Polo, Mazda 2 og Skoda Fabia. Vi har ikke kunnet finde ret meget indenfor budget, som ikke var fra før 2014, men en enkelt Mazda 2 har dog været at finde med ca. 3 år på bagen. Det lyder jo umiddelbart meget godt, men er der egentlig nogle tydelige fordele/ulemper med disse biler i forhold til hinanden? Polo bliver jo ofte nævnt som "kongen" af miniklassen. Vil en Polo fra 2013 være bedre end en Mazda 2 fra ex. 2016/2017? Da vi gerne vil have så lave udgifter som muligt, så er vi ikke interesseret i en bil, som er kendt for at gå i stykker efter nogle år, eller hvor reservedelene er meget dyre. Vi påregner minimum at have bilen i 5-7 år.

Kan I hjælpe os med et yderligere indblik: Er det vi fundet frem til reelt nok, og hvad bør vi have med i overvejelserne i valg af bil. Er der andre biler vi burde have med i overvejelserne? Vi har afskrevet Ford Fiesta, som ellers er talt meget op i diverse medier. Design osv. går vi ikke op men som sagt billig drift, billig vedligeholdelse og sikkerhed tæller meget mere med i regnskabet.
Med venlig hilsen
Emil

Dette indlæg blev 17-07-2019 21:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kurt Thomsen

Kurt Thomsen
bruger siden
10-02-2004

18-07-2019 kl. 11:18

Primært bykørsel og over 18 km/l,det bliver svært.

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

18-07-2019 kl. 11:22

Ja, jeg kan godt se, at det kan misforstås, det er min fejl. Den behøver ikke køre 18 km/l i bykørsel, men når jeg søger her på bilbasen, så vil jeg gerne have, at den ikke står opført til under 18 km/l.

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

18-07-2019 kl. 12:32

Der er ikke noget som indikerer at Polo er mere holdbar/billigere at holde kørende end en Mazda 2.....Fabia og Polo deler teknik, så du skal købe den billigste/ nyeste, dvs. Fabian af de 2.
VW laver flotte biler, men du får samme teknik billigere hvis du vælger Skoda eller SEAT, apropos SEAT, måske skulle du også lige kigge på en Ibiza som er søster til Poloen
De biler du har kig på er alle forholdsvist billige at holde kørende, jeg ville vælge den jeg bedst kunne lide.....

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

18-07-2019 kl. 12:45

Når du søger efter biler så ville jeg fjerne anhængertræk
så vil du se mange flere biler
så kan i bare få det eftermonteret eller evt forhandler med hvis det er hos en forhandler

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

18-07-2019 kl. 13:04

Mange tak for svar. Jeg må ud og prøve en Ibiza. Hvordan i forhold til plads og sådan? Flere steder læser jeg, at Mazdaen er lidt klejn i det. Når jeg ser på forskellige optegnelser, så er den større end den gamle polo. Dog kun 280 liter bagagerum..

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-07-2019 kl. 13:24

Min nabo har lige synet en Mazda 2 der var 6 år gammel. Den havde fået undervognsbehandling fra start, og var meget fin.

MEN lige foran ham i synshallen var en magen til af samme årgang og ingen undervognsbehandling. Der var betydelig forskel i standen. Syns manden udtalte det var tvivlsom om den første uden undervognsbehandling kunne gå igennem efter 10 år.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

18-07-2019 kl. 22:38

Glemte lige at sige du kan jo evt kigge på Skoda fabia sc. Ibiza sc eller Renault clio sc

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

18-07-2019 kl. 22:51

Mange tak for svar. Jeg må ud og prøve lidt flere udgaver før end jeg beslutter mig.
Esben - hvad er din erfaring med eftermontering af træk? Skal man på et autoriseret værksted? Er det dyrt?

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

19-07-2019 kl. 08:30

Ikke nødvendig vis bare værkstedet som gør det kan finde ud af det .

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

19-07-2019 kl. 19:34

Har I overvejet en Yaris?

Her er et eksemple:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/yaris/13-vvt-i-t2-komfort-5d/4362249
Den kunne jeg godt finde på at købe selv.

Den er i den høje ende af jeres budget.
Men, den har træk, fart pilot, 20+ km /l, men det er en 1,3.
Komfort pakke, dvs. nøglefri betjening, det har jeg selv, og er glad for det.
Bak camera, har jeg ikke selv, men ville gerne have det.

er fra 9/2015.

Tonede ruder, alle service overholdt hos Toyota dvs. vejhjælp, som du sikkert ikke får brug for.
Touch skærm, med bluetooth, dvs håndfri telefon, du kan afspille musik fra tlf. oh der er noget internet adgang via tlf, det har jeg dog ikke selv prøvet af endnu.

Klima anlæg, læder rat.

Den ruster ikke, eller johh, hvis du vil beholde den i 20 - 30 år, så gør den da sikkert på et eller andet tidspunkt.

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

29-07-2019 kl. 13:56

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Har I overvejet en Yaris?

Her er et eksemple:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/yaris/13-vvt-i-t2-komfort-5d/4362249
Den kunne jeg godt finde på at købe selv.

Den er i den høje ende af jeres budget.
Men, den har træk, fart pilot, 20+ km /l, men det er en 1,3.
Komfort pakke, dvs. nøglefri betjening, det har jeg selv, og er glad for det.
Bak camera, har jeg ikke selv, men ville gerne have det.

er fra 9/2015.

Tonede ruder, alle service overholdt hos Toyota dvs. vejhjælp, som du sikkert ikke får brug for.
Touch skærm, med bluetooth, dvs håndfri telefon, du kan afspille musik fra tlf. oh der er noget internet adgang via tlf, det har jeg dog ikke selv prøvet af endnu.

Klima anlæg, læder rat.

Den ruster ikke, eller johh, hvis du vil beholde den i 20 - 30 år, så gør den da sikkert på et eller andet tidspunkt.

@Jan.
Vi har kigget på Yaris. Jeg synes, at det er fornuftens valg. Der er en bil med god stamtavle og sådan, men jeg fandt den ikke særlig spændende at køre i.

@Esben
Et træk til Mazda 2 ville koste i omegnen af 8000 hos en aut. forhandler, men jeg kan selvfølgelig prøve at forhandle det med i prisen hos de forskellige forhandlere..

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

29-07-2019 kl. 14:21

Nu har jeg lige kigget lidt på pris for eftermontering af træk priserne starter ved ca 4000 hvis du ikke kan få det forhandlet med i prisen . Så ring rundt til lidt forskellige værksteder og hør hvad de kan gøre det til
man skal jo aldring bare tage det første man støder på

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

29-07-2019 kl. 18:03

Emil Munksgaard

bruger siden
16-12-2018

skrev:
@Jan.
Vi har kigget på Yaris. Jeg synes, at det er fornuftens valg. Der er en bil med god stamtavle og sådan, men jeg fandt den ikke særlig spændende at køre i.

@Esben
Et træk til Mazda 2 ville koste i omegnen af 8000 hos en aut. forhandler, men jeg kan selvfølgelig prøve at forhandle det med i prisen hos de forskellige forhandlere..

Helt ok, man skal købe det man helst vil have :)

Johannes Gregersen

Johannes Gregersen
bruger siden
06-04-2005

30-07-2019 kl. 13:18

Jeg kører ind i mellem Opel Corsa i arbejdsøjemed, som jeg synes er en fin, men lidt overset bybil.

Modellen er ikke spritny (den kom vel på markedet for 5 år siden), men det betyder så også, at du kan få en god pris på en nyere brugt bil, ligesom der er skruet op for udstyret med tiden

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/corsa/14-16v-enjoy-5d/4330042

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

31-07-2019 kl. 13:46

Jeg synes, I skal overveje to ting:
1/ Slække på kravet om 18 km/l. Når jeres kørselsbehov er så lavt, så er det småpenge (også grøn ejerafgift), der adskiller de forskellige biler.
2/ Overveje, om I virkelig vil have en minibil. For godt 100.000 kr. vil I sagtens kunne få en større bil, der stadig er billig i drift. Jeg tror, at I - især på ferier - vil sætte pris på den ekstra plads.

For 100.000 kr. kan I få meget bil. I kan få en brugt bimmer for de penge:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/320i/20-4d/4379011
En lille smule dårligere benzinøkonomi end ønsket og en lille smule højere grøn ejerafgift, men hva faen: det er jo en hel anden bil til nogle få tusinde ekstra om året.
I kan sikkert få den til 90.000 og så er der råd til træk og differencen i økonomi de kommende år.

Hvis I partout vil have en mindre bil, så var jeg mindre glad for Hyundai I20 og Peugeot 208. Opel Corsa var behagelig at køre, så den kan jeg anbefale.

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

31-07-2019 kl. 13:50

Du kan sgu også få en Passat til de penge. Kun 600 kr. ekstra i grøn ejerafgift sammenlignet med en Polo og kører 16,9 km/l.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/14-tsi-122-comfortline-bm-4d/4204327

Johannes Gregersen

Johannes Gregersen
bruger siden
06-04-2005

31-07-2019 kl. 15:14

Jeg vil så ikke anbefale en første gangs køber, der ønsker en driftsbillig bil, at købe 10-12 år gamle slæder.. Det er altså et dårligt råd!

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

31-07-2019 kl. 15:34

@Morten - Det er egentligt ikke fordi, at jeg ikke forstår din pointe :)
Jeg har lavet et utal af søgninger på større og dyrere (startpris) biler, da jeg jo i princippet vil have "mest bil for pengene". Jeg er dog kommet til samme konklusion som Johannes er, at der er langt større usikkerhed mht. reparationsomkostninger. Jeg ved ikke så vanvittigt meget om biler, da jeg som tidligere angivet er førstegangskøber, men det er umiddelbart det samme råd jeg har fået - køb en yngre bil uden for mange kilometer.

@Johannes - Opel Corsa har jeg prøvet mig med. Det er jo også en ganske udemærket bil, men jeg fik ikke samme køreoplevelse, som da jeg prøvede Mazda og Polo.

Nu kigger jeg så på Polo, men kom tilfældigvis til at fjerne "polo"-filteret - og vupti - kom en Golf VII. Jeg ved godt, at det ikke er samme bil. De vil helt sikkert heller ikke have samme alder, udstyr osv. hvis jeg finder to til samme pris, men...
En Golf VII 2015 (8/2014) version vs. en Polo 2016 (9/2016)?

Umiddelbart så har Polo'en kun automatisk nødbremse, som Golf'en ikke har.. Den har selvfølgelig også kørt færre kilometer, men altså.. Hvad ville de bilkyndige hælde til?

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

31-07-2019 kl. 16:04

Fair enough, så bare, der blev skrevet om Polo fra 2013 :-) Hvis det er grænsen, så kan du stadig få en Skoda Octavia for pengene.

Hvis lave driftsomkostninger (=risikio for rep) er afgørende, så ville jeg også gå efter en nyere bil. Og personligt ville jeg smide en bil til 100.000 kr igennem en FDM-test uanset alder, hvis man ikke selv har adgang til en bilkyndig. Dertil ville jeg lægge vægt på fuld servicebog.

Golf er en fin bil ligesom en Polo. Hvilken der er bedst til prisen, ved kun du. Du er nødt til at se på, hvordan standen er, evt. værkstedshistorik og evt ejer. Jeg ville selv klart foretrække Golfen, men der er nok en grund til, at du kun kan finde en enkelt til prisen.

Du kan også overveje Mazda 3 - vær dog obs på, om du kan leve med støjen. Jeg prøvede en godt 5 år gammel Mazda 6 - umuligt at tale sammen, når man kom på motorvej.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/3/20-sky-g-120-vision-4d/4328583

Emil Munksgaard

Emil Munksgaard
bruger siden
16-12-2018

31-07-2019 kl. 16:43

@Morten - Haha.. Ja, det var udgangspunktet. Hvis det er ud fra den devise, så kan jeg endnu bedre forstå dit tidligere forslag :) Min fejl..

Jeg er sikkert ligesom alle andre førstegangstosser interesseret i, at jeg ikke skal begå en fejl med det første køb. Det er jo ikke millioner vi taler om, men nu alligevel en større "investering", om man vil. Derfor har jeg måske håbet lidt på, at jeg kunne finde et godt tilbud ved snedige søgninger på nettet. Jeg tror dog, at min trods alt korte erfaring siger mig, at der er ret standardiserede priser - selv brugte biler.

Thomas Svendsen

Thomas Svendsen
bruger siden
16-03-2006

09-08-2019 kl. 12:05

Mit køb var en Hyundai i20 trend i 2016, da jeg sidst skiftede, glimrende bybil, lidt gl.dags for årgangen men opfylder mange af jeres krav:

Kørte reelt 18 km/l ved mest by/motorvej om sommeren.

Fartpilot

Aircondition

Baksensor

Rimelig god plads på bagsædet

Koster kun 330 kr halvårligt i afgift.

Største ulempe ved modellen er at den ikke har info-skærm og at den er rimeligt lavt gearet, foreslår 5. gear allerede ved 55 km/t, man mangler et højere gear på motorvejen.