Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

En bil til det grove og beskidte

Jan Aakjær

Jan Aakjær
bruger siden
07-03-2020

07-03-2020 kl. 10:57

Jeg har i mange år (23) haft en Peugeot Partner diesel van, men nu kan den ikke meget mere, og jeg skal have en anden. Den gamle kunne jeg køre i fordi der var betalt moms og afgift af den, men det er nok ikke en mulighed mere, så jeg skal have en anden bil som kan dække behovet for at kunne have træ i den når jeg henter noget i skoven eller køre med nogle tomme træpaller inde i bilen eller andet. Hvilken bil kunne være den rigtige? Kørselsbehov er vel Ca. 20.000 km årligt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

07-03-2020 kl. 19:32

Hvorfor er det ikke en mulighed med en bil på papegøjeplader mere?

Og er det så en bil på hvide plader, du søger?

Hvis din Peugeot Partner har tjent dig i 23 år, er det jo nærliggende at kigge på en bil i samme kategori igen - Peugeot Rifter/Citroën Berlingo/Opel Combo (samme bil), VW's pendant i form af Caddy, Mercedes Citan (kun på papegøje/gule plader - og iøvrigt reelt en Renault Kangoo)

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

07-03-2020 kl. 20:17

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Hvis din Peugeot Partner har tjent dig i 23 år, er det jo nærliggende at kigge på en bil i samme kategori igen - Peugeot Rifter/Citroën Berlingo/Opel Combo (samme bil), VW's pendant i form af Caddy, Mercedes Citan (kun på papegøje/gule plader - og iøvrigt reelt en Renault Kangoo)

Nu ikke for at forklejne din store viden ks, men førhen var det noget mere fordelagtigt at køre på gule plader for private.
vælg da en pickup. Gerne en værre smadderkasse. Fornemmer den kan dække behovet.

Jan Aakjær

Jan Aakjær
bruger siden
07-03-2020

08-03-2020 kl. 08:47

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Det er nok et rigtig godt spørgsmål, hvorfor jeg ikke skulle købe en bil på papegøjeplader. Svaret er vist at det er fordi jeg ikke har vidst nok om muligheden. Det vil jeg undersøge, og jeg har netop brug for pladsen og ikke for sæderne. Er der nogen af de nævnte mærker som kan anbefales mere end andre?

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

08-03-2020 kl. 11:11

Jan Aakjær

bruger siden
07-03-2020

skrev:
Det er nok et rigtig godt spørgsmål, hvorfor jeg ikke skulle købe en bil på papegøjeplader. Svaret er vist at det er fordi jeg ikke har vidst nok om muligheden. Det vil jeg undersøge, og jeg har netop brug for pladsen og ikke for sæderne. Er der nogen af de nævnte mærker som kan anbefales mere end andre?

Guleplader biler til privat brug, kan være en dyr fornøjelse pga. strafaftiften.
Går du efter en ældre bil, hvad med så feks. at købe en Berlingo på hvide plader, og riv bagsæderne ud, på den måde slipper du for en høj grøn ejerafgift.

jesper christiansen

jesper christiansen
bruger siden
19-03-2007

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

08-03-2020 kl. 16:48

Du kan købe en varevogn på gøje plader.
her er reglerne: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234505.

Du har kørt efter de gamle gamle regler (nej det er ikke en skrive fejl).
Det bliver dyere end du er vandt til.

Forskellen på f.eks en Berlingo og en Partner er, adskillesen mellem fragt rum og førerkabine.
I Partneren har du en adskillese, så du kan fylde den til loftet med paller.
Det kan du også i berlingoen, men ved en hård opbremsning eller kollision i en Berlingo, får du pallerne i nakken = du dør.

For dig er det bedre med en varevogn eller en pickup = samme udgifter.
Eller en bil med trailer.

Et alternativ til de nævnte kunne være Ford Transit Connect eller den lidt mindre Courier.
Jeg har selv haft den misfonøjelse at køre 40K km i en Disconnect, den er lige så ringe og forfærdelig som de andre.

Alternativet er en personbil med trailer, og med 20k km/år, er en hybrid bil et godt alternativ

https://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/Ford/Transit%20Courier?IncludeEngrosCVR=true&PriceFrom=0&includeLeasing=true
vs
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/c-hr?
Fuel=6&PriceFrom=0&ZipCode=0000&IncludeEngrosCVR=True&IncludeSellForCustomer=True&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=True&IncludeLeasing=False&HpFrom=&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc
Husk at lægge træk og trailer til :/
og at benzin er dyere end diesel
Et alternativ, kunne være en Auris eller Corolla Hatchback, hvis du vil have en hybrid bil.
Eller et andet mærke, eler en anden diesel traktor.

Dette indlæg blev 08-03-2020 16:49 redigeret af dets forfatter.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-03-2020 kl. 18:22

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Du kan købe en varevogn på gøje plader.
her er reglerne: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234505.

Du har kørt efter de gamle gamle regler (nej det er ikke en skrive fejl).
Det bliver dyere end du er vandt til.

Forskellen på f.eks en Berlingo og en Partner er, adskillesen mellem fragt rum og førerkabine.
I Partneren har du en adskillese, så du kan fylde den til loftet med paller.
Det kan du også i berlingoen, men ved en hård opbremsning eller kollision i en Berlingo, får du pallerne i nakken = du dør.

For dig er det bedre med en varevogn eller en pickup = samme udgifter.
Eller en bil med trailer.

Et alternativ til de nævnte kunne være Ford Transit Connect eller den lidt mindre Courier.
Jeg har selv haft den misfonøjelse at køre 40K km i en Disconnect, den er lige så ringe og forfærdelig som de andre.

Alternativet er en personbil med trailer, og med 20k km/år, er en hybrid bil et godt alternativ

https://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/Ford/Transit%20Courier?IncludeEngrosCVR=true&PriceFrom=0&includeLeasing=true
vs
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/c-hr?
Fuel=6&PriceFrom=0&ZipCode=0000&IncludeEngrosCVR=True&IncludeSellForCustomer=True&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=True&IncludeLeasing=False&HpFrom=&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc
Husk at lægge træk og trailer til :/
og at benzin er dyere end diesel
Et alternativ, kunne være en Auris eller Corolla Hatchback, hvis du vil have en hybrid bil.
Eller et andet mærke, eler en anden diesel traktor.

Imponerende, som du - uanset, hvad folk spørger til/efter - altid skal forsøge at prakke alle en Toyota hybrid på med deres håbløse CVT og totale mangel på bundtræk, hvilket ikke er optimalt, når man vil køre med læs.

Diesel ville til gengæld nok ikke være mit bud med 20.000km/år - her ville jeg vælge benzin.

Det ser da umiddelbart ud til, at adskillelsen i Berlingo ligeledes går til loftet?

https://media.citroen.dk/image/54/3/Komfort-2.333543.72.jpg