Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Driftsomkostninger BMW 5 G30

Lars Bjørn

Lars Bjørn
bruger siden
09-04-2014

23-08-2020 kl. 11:12

Hej,

Jeg har kig på en brugt 530i x-drive fra 2017 der har kørt 114.000 km. Én ting er anskaffelsesprisen, en anden er service og reparationer. Jeg har hørt mange skrækhistorier om BMW med udgifter op til 80k om året. Det er jo helt vildt! Hvad er jeres erfaringer? Er det timepriser, reservedele eller kvaliteten af deres biler generelt den er galt med? Eller har det bare været mandagsbiler? Er almindelig service og sliddele markant dyrere end andre mærker? 114.000 km på 3 år burde ikke være noget problem for en moderne bil, men jeg er alligevel nervøs for at købe en BMW 5-serie.

Hører gerne om jeres konkrete erfaringer, tak.

Dette indlæg blev 23-08-2020 11:47 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-08-2020 kl. 14:08

En forlygte til eks en X6 koster 20.000. Det var en, ikke et sæt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bjørn

Lars Bjørn
bruger siden
09-04-2014

23-08-2020 kl. 15:48

Det var dyrt. Var det inkl. LED lygter? LED/xenon er vist dyrt til alle biler, men 20k er meget dyrt. Så vidt jeg ved stiger reservedelspriserne i takt med modellen, så X6 ligger nok i den tunge ende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-08-2020 kl. 20:27

Konen laver regnskab for en flok mekanikere, og kom hjem og fortalte det var indkøbsprisen på EN forlygte. Ikke hvad slags det var. Men mon ikke det var noget ILS, Smart LED what ever.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

24-08-2020 kl. 17:20

530I fra den årgang er desværre kun en lille 2 liter 4 cylindret maskine, så den
får rigeligt at lave med 4 hjulstræk og autogear til en tung BMW 5 serie.
Synes personligt ikke det virker.
Har haft 4-5 forskellige 5 serie og en 7 serie, der skal noget 6 el. 8 cylinder til :-)

X-drive og undervogn på 5 serie er yderst spinkelt og sårbart, men fin
teknik, mindste forkerte indstilling og bilen køre af H til, ligesom X drive
differtialet let går istykker, bare ved forkerte/slidte dæk, google evt selv det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-08-2020 kl. 17:52

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
530I fra den årgang er desværre kun en lille 2 liter 4 cylindret maskine, så den
får rigeligt at lave med 4 hjulstræk og autogear til en tung BMW 5 serie.
Synes personligt ikke det virker.
Har haft 4-5 forskellige 5 serie og en 7 serie, der skal noget 6 el. 8 cylinder til :-)

X-drive og undervogn på 5 serie er yderst spinkelt og sårbart, men fin
teknik, mindste forkerte indstilling og bilen køre af H til, ligesom X drive
differtialet let går istykker, bare ved forkerte/slidte dæk, google evt selv det.

Tjah - en E60 530I havde godt nok en 3l 6-cyl motor, men den havde ikke (nævneværdigt) flere hk, og den havde lavere moment - og endda krævede den flere omdrejninger for at få momentet, så det er vist mest nostalgi at kræve mere volumen og flere cylindre. I rå ydelse følger den rigeligt med.



Idag kan man hente rigeligt med power ud af en lille 4-cyl. motor - se blot de 1.000hk de får fra en 1.6l (dog cyl) motor i F1 - eller Mercedes, der henter 420hk ud af en 2.0 4-cyl i A45S AMG.



Om de ca. 250hk/350Nm er "nok" til en BMW 530, kan man jo altid diskutere, men det er i så fald ikke volumen/cyl, det handler om.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bjørn

Lars Bjørn
bruger siden
09-04-2014

24-08-2020 kl. 17:55

Om en ægte BMW skal have 6 cylindre eller ej, er en næsten religiøs debat :-) 540i er super lækker og koster ikke specielt meget mere som brugt, men for at holde driftsomkostningerne bare lidt nede, tør jeg ikke bevæge mig op i den klasse.

Nogen input til priser for almindelig service og almindelige sliddele?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg