Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Dacia Duster, Nissan Qashqai eller Honda Hr-V? Hvad er mest holdbart?

Kenneth Pagh

Kenneth Pagh
bruger siden
02-08-2018

15-10-2018 kl. 13:30

Hej alle sammen
Jeg kigger på ny eller lettere brugt diesel bil til ca. 35.000 km. om året (ca. 180. km. næsten dagligt). Primært til motorvej/kø/landevejs kørsel. Den skal være lidt høj da vi bor på landet og kører tit på dårlige veje med midterrabat og i skoven.

Budget: ca. 250.000.
Jeg vil gerne beholde bilen de næste 8-10 år. Stor nok til 1 barnesæde + hund og 2 voksne.

Jeg har lige været ude og køre i den nye Duster med automatgear hvilket var en behagelig overraskelse da jeg stortset havde fravalgt den pga. Dacia mærket. Her skal den købes ny da brugtmarkedet ikke er så stort. Jeg ønsker lædersæder+automatgear+klimaanlæg+techpakke (7" touchskærm, parkeringskamera mv.) Dette er comfort udgave til 250.000.

Her kan jeg også vælge Prestige udgaven som har følgende ekstra: 17" alu, tagrails, tonede bagruder, afvarsel om blinde vinkler, parkeringskamera, lændestøtte, ekstraudstyr bla.: nøglefri, klimaanlæg, lædersæder samlet pris ca. 270.000,-

Jeg synes den kørte helt fint, og jeg kunne godt falde for automatgearet. Det er så også automatgearet jeg er nervøs for skulle gå i stykker. Det er Renaults EDC gear, og ud fra hvad jeg kan læse så skulle det fungere rigtig godt uden de store problemer. Men hvordan er standen mon efter 300.000km?

Fordelen ved Dusteren er at jeg kan få den som jeg vil have den, med alt det ekstraudstyr jeg vil betale for.

Honda hr-v. Denne kørte også rigtig godt, lidt mere tjep end Dusteren, her kan jeg ikke vælge den nyeste da de ikke laver den med Diesel motor mere. Så jeg prøvede en Elegance udgave med stofsæder, 6 manuelle gear, baksensor. Den havde kørt 8.000 og koster 259.000,-
Jeg sad godt, men manglede støtte til venstre arm, jeg har det med at placere den i vinduesrammen men afstanden var for stor så den flagrede lidt, tilgengæld var der et rigtig godt armlæn til højre arm.
Der manglede også bakkamera, men det kan nok undværes, synes nu det kunne være rart at have.

Qashqai har jeg ikke kørt men kun siddet i, utrolig behagelig kabine med enormt meget ekstraudstyr. Jeg kiggede på Tekna udgaven med bla. 360 graders kamera, panorama tag, læder på siderne af sæderne mv.
Den koster ca. 250.000 med ca. 25.000 km kørt.
Denne virker som et rigtig godt bud, men jeg er nervøs for om den er god efter 200.000 km. om halvdelene af elektroniken ikke virker, eller hvad den får af mærkelige skavanker. Qashqaien er placeret ret lavt på car reliability tests.

Har i nogle input til ovenstående biler?
I tankerne har jeg også Mazda CX-5 (CX-3 var for lille) men synes den er ret uøkonomisk i brændstof. Derudover er der også Honda CR-V som jeg synes ser rigtig god ud, men har ikke haft mulighed for at prøve den endnu.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-10-2018 kl. 14:32

Af de muligheder ville jeg snupper Qashqai. De plejer ikke at fejle noget, heller ikke efter mange km.

Det er formentlig samme 1,5 motor der ligger i qashqai som i Duster. Den er måske bare tunet lidt mere.

Hov den fåes også i en 1,6 DCI med 130 hk. Tror måske jeg snuppede den istedet. Kan se en flok til 245 i Tekna udgaven.

Dette indlæg blev 15-10-2018 15:07 redigeret af dets forfatter.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

15-10-2018 kl. 17:15

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Af de muligheder ville jeg snupper Qashqai. De plejer ikke at fejle noget, heller ikke efter mange km.

Det er formentlig samme 1,5 motor der ligger i qashqai som i Duster. Den er måske bare tunet lidt mere.

Hov den fåes også i en 1,6 DCI med 130 hk. Tror måske jeg snuppede den istedet. Kan se en flok til 245 i Tekna udgaven.

Qashqai plejer ikke at fejle noget.....
Jeg har en kollege, de har i husstanden 2 næsten ens og lige gamle Quashquai.
Den ene fejler intet, mens den anden jævnligt er på værksted for et eller andet.

Duster er ejet af Renault, der deler teknik med Nissan, så den kører med samme motor som Quashquaien. Den er bare en smule billigere i finish, men sikkert lige så slidstærk.

Honda er et lille mærke i Danmark, men har ry for at være holdbare, og kører mange km.

Kenneth.
Vælg den bil du har det bedst med at sidde i. Du skal trods alt sidder der i 1½ - 2 timer hver dag.

Hilsen Lars.