Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

BMW, Mercedes, Audi eller noget helt fjerde?

M K

M K
bruger siden
22-01-2019

09-02-2019 kl. 13:06

Det evige dilemma med hvad skal man købe, når det kommer til udskiftning af sin eksisterende bil.

Sagen er, at jeg har luret lidt på at skifte min lille Skoda Fabia ud med en lidt større og sjovere bil. Siden jeg købte Skodaen er mit daglige kørselsbehov gået fra cirka 1.000km om måneden (40km dagligt i hverdagene) til cirka 3.000 (Dagligt fra 90km til 200+ i hverdagene). Det sætte jo visse krav til konforten i bilen. Samtidig kunne det jo være interessant med en lidt sjovere bil, inden alt kommer til at køre på el.

Først og fremmest har jeg haft kig på BMW, 1-serie og 3-serie, Audi A3 og Mercedes A-klasse. Alle fra ny. Især BMW kører ret skarpe priser pt på deres udgående modeller. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, om man måske kunne få flere valg ved køb af nyere (2016-) brugt. Og derudover har modeller som VW Golf og Ford Focus også været inde over som mulige emner.

Umiddelbart er det bare mig selv der skal køre i den. Der er altså ikke det store krav med plads til barnesæder eller passagerne på bagsædet. Det skal ej heller være det mest fornuftige valg. Tværtimod vægter sporty køreegenskaber højere end bløde lædersæder. Forudsat at den ikke knækker ryggen på en, når man sidder mere end 20 minutter i den. ;) Budettet ligger omkring 375-435.000kr.

Er der modeller jeg har misset? Er det overhovedet muligt at få noget der er tilnærmelsesvis sjovt at køre i, men også er behagelig over længere stræk? Måske en 2-3 år gammel brugtbil var bedste bud?

TL;DR
Søger en bil til omkring de 400.000kr der får en til at smile hver dag man sætter sig ud i den.

Dette indlæg blev 09-02-2019 13:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

12-02-2019 kl. 19:54

Hej M K,

Første punkt - benzin vs. diesel. I dit tilfælde virker diesel som et fornuftigt valg. 90-200 km indikerer i mine øjne lange ture, og mulighed for at lade en bil strække ben. Jeg har fundet tre gode bud på mulige biler, henholdsvis en D-segment 3-Serie fra BMW og to C-segmentbiler fra Audi og Mercedes. Fælles for alle tre biler er at det er biler, der er på kampagne. Vær meget opmærksom på at BMW, Audi og Mercedes alle er blevet meget glade for at køre med adskillige prislister! Hos Mercedes kører de tilsyneladende også med helt andre ekstraudstyrspriser, ift. i deres konfigurator. I konfiguratoren koster Premiumpakken til A-Klassen eksempelvis 55.000 kroner, mens den står til 25.000 på deres "PrivatKøb"-side. Jeg har linket til de forskellige steder jeg har fundet bilerne.

BMW
Som du selv nævner så har BMW gode kampagnepriser (faktisk har de generelt gode priser. Som jeg kan læse det på deres hjemmeside kører de med to sideløbende prislister med henholdsvis listepriser og kampagnepriser).

Lige nu kan du få en BMW 320d M-Sport som enten sedan eller stationcar til henholdsvis 417.000 og 432.000. Den fås også som "Executive", der har 16" fælger i stedet for 18", lidt andre skørter, andre sæder og en undervogn sat mere op til komfort end sport. Dette til priser der er knap 50.000 lavere, altså henholdsvis 370.000 og 385.000. Det er et spørgsmål om temperament om det er 50.000 værd for en.

Samtidig kan du også for cirka 50.000 ekstra (i forhold til M-Sporten) få den spritnye 3-Serie - dog med lidt mindre udstyr. Hvis du kan strække budgettet yderligere, kunne den også være en mulighed

https://www.bmw.dk/da/footer/køb/priser-bmw-specialmodeller.html

Audi
Audi kører også et ret fornuftigt tilbud på deres A3'er. Du kan få den med en 150-hestes diesel, automatgear og S-Line udstyr til 325.000. Der har du stadig inden for budgettet mulighed for at opgradere til den store navigationspakke - og endnu vigtigere - Audis Virtual Cockpit, der i mine øjne hæver bilens niveau fra det gennemsnitlige til det exceptionelle. Det er dog dyrt - du skal nok regne med 40-50.000 ekstra for at få det installeret (Hvis det overhovedet er muligt, der er givetvis tale om lagermodeller, der allerede er i landet. Det ved jeg ikke!)

https://www.audi.dk/dam/nemo/dk/media/Audi-A3-Sportback-Limited-Edition-Privatleasing-privatsalg-11-11-18.pdf

Mercedes
I A-Klassen kan du få en frygtelig masse topmoderne udstyr, men du må nok også forvente at komme til at betale for det. Det er en (relativt) ny model, og det koster. Eksempelvis koster en A200d Advantage (med den nye angiveligt kraftigt forbedrede 2,0 diesel og 150 heste) med tilvalg af metallak, Premiumpakke (bl.a. de to store digitalskærme, Keyless Go og lidt andre lækkerier) og MBUX AR til navigationen (prøv at søge på det på YouTube, hvis du ikke allerede har set det, det ser sgu fedt ud, om det fungerer i praksis må vel komme an på en prøve) 385.000 (altså mere end en BMW 320d Executive!)

https://privatkøb.kampagne.mercedes-benz.dk/modeller/den-ny-a-klasse/priser/

Overvejelserne er - og bør være - mange, når man har så skønt et bilbudget!

Om bilerne så er i stand til at blande komfort og sport, må jo komme an på en række prøvekørsler. Du står foran en sjov opgave med at finde ud af hvad der passer til dig - det kunne også sagtens være som du selv nævner en billigere udgave, fx Ford Focus eller lignende - det kan du kun selv vurdere.

Held og lykke - og god fornøjelse!

/Preben

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-02-2019 kl. 20:06

God gennemgang Preben.

Men du kunne også gå økonomisk til sagen.

Man kan hente en 2015/2016 BMW 318D stc fra tyskland til 225000 inklusiv afgift og med 50.000 på uret.

Har en kollega der lige har hentet en.

Så kunne man jo "komme" til at falde over en chipning, hvis man turde.

Dette indlæg blev 12-02-2019 20:07 redigeret af dets forfatter.

Kenneth Stolten

Kenneth Stolten
bruger siden
31-03-2008

14-02-2019 kl. 12:27

Hvis du vægter køredynamik højest, så glem alt om Audi, Mercedes og BMW. Køb en Alfa Romeo Giulia. Den er hysterisk morsom at køre i, og er komfortabel på lange stræk. Du kan finde brugte benzin udgaver fra ca. 350.000,- og op til lige omkring de 400.000,-

Og inden der går for meget "Alfa går i stykker hele tiden" - så er de ikke mindre driftssikre end deres tyske modparter. Til gengæld får du en mega fed bil du har lyst til at køre i.

Har selv været ude og kigge på BMW's modeller i 3 serien, men droppede det igen, da jeg ikke følte at de på nogen måde var tidssvarende. Der er jo også en årsag til at der lige er kommet en ny 3 serie, for den gamle er virkelig gammeldags indvendig. Derudover følte jeg ikke at jeg fik en bedre fornemmelse i den end f.eks. en Audi A4 rent køredynamisk. Til gengæld syntes jeg at Audiens interiør var langt foran BMW'en.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

14-02-2019 kl. 21:11

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
God gennemgang Preben.

Man kan hente en 2015/2016 BMW 318D stc fra tyskland til 225000 inklusiv afgift og med 50.000 på uret.

Kan man godt nok få en 3-4 år gammel 3-serie på plader i Danmark til omkring 225.000? Det var alligevel overraskende. Hvis det er muligt at få et bud på at få hentet en hjem i det nabolag, så er det da helt sikkert også en mulighed. Så er der også penge til overs til drift og senere køb af biler!

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

Morten Nielsen

Morten Nielsen
bruger siden
17-02-2019

I går kl. 08:50

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
God gennemgang Preben.

Ved du om han havde fået lavet en forhånds vurdering på bilen?
overvejer selv at hente en bmw f31 i tyskland, da jeg mener man får meger for pengene, jeg er bare lidt i tvivl om det kan betale sig pga afgiften, reelt kunne den blive højere end de priser jeg ser på skats hjemmeside.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 09:20

Han brugte en importør i vejle, som havde en til salg. Den var just solgt, men han skulle ned og hente en flok mere, fik han at vide.

Han sagde i mandags at han fik den sidst på ugen, jeg har ikke snakket med ham siden.