BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

BMW 320d - kædeproblemer med LCI motor?

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

14-09-2013 kl. 14:40

Det er det samme med 3,0 literen. Du skal købe en 2,0 D fra BMW efter 3/11 før man er sikker :-) Kan læse om det på bmw forum.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Rensch

Jesper Rensch
bruger siden
12-01-2008

16-09-2013 kl. 09:57

Hej Jørgen

Når du skriver "3/11" - mener du så marts måned 2011?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

16-09-2013 kl. 14:01

Uden at have nogen speciel viden om BMW, så ser det ud til, at de mest kritiske motorer er N47/N57 (hhv. 4 og 6-cylindrede diesel motorer).
N47 (2,0D 4-cylindret) findes med flere forskellige effekter, blandt andet 163 og 177HK fra 2007 - så jeg tror du skal se dig godt for.
Motoren har 2 knastkæder (en øverst og en nederst) og tilsyneladende bliver nederste kæde slidt pga. et dårligt forarbejdet kædehjul på krumtappen. Kædehjulet er svejset til krumtappen og derfor skal begge dele skiftes. Desuden bliver hele operation besværliggjort af, at knastkæderne er placeret på bagsiden af motoren - så motoren skal ud af bilen og gearkasse, kobling og svinghjul skal afmonteres.
Jeg ved ikke hvordan den danske BMW importør agerer i garantispørgsmål, men i England og Tyskland ser det ikke ud til at ejerne får meget hjælp...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

17-09-2013 kl. 07:10

Ser ud til at M47 motoren har været i produktion fra 1999 til 2007 i forskellige varianter fra 116 til 163HK.
Det lyder til at det generelt er en solid motor, men undervejs har der været problemer med spjæld i indsugningen, som kan falde fra hinanden, så dele herfra bliver suget ind i motoren og forårsager skader på motor/turbo.
Se nedenstående link (specielt M47TUD20):
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M47

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

28-09-2013 kl. 14:16

Denne tråd er spændende læsning.
Især når man hele tiden hører at BMW er lysår foran alle andre med hensyn til kvalitet, og at knastkæde er problemfrit og holder i hele bilen levetid, i modsætning til en tandrem, der typisk skal skiftes 3 gange i en bils levetid.

Jeg har ikke det fjerneste imod BMW, og syntes de laver nogle fede biler. Det viser bare at fakta og fordomme ikke altid passer sammen.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Lauritsen

Bo Lauritsen
bruger siden
01-04-2006

14-07-2014 kl. 23:51

Hej alle.

Det kommer vel nok an på omfanget af problemet. Alle biler har problemer, og når det rammer en privat, så bliver problemet jo noget større, da det rammer ens egen pengepung.

Men hvem kan fortælle, hvor stort problemet egentligt er? Opgøres det i procenter eller promiller? Og i givet fald hvor mange?

indtil der er lidt mere fakta på bordet, så vil jeg tøve med at konkludere og vælge på baggrund af følelser i stedet for fakta.
Dermed ikke sagt, at der ikke er et problem, men så længe ingen kan sætte tal på, så kan man ikke forholde sig til det og vælge derefter.

Biler handler om noget om følelser, men i disse tilfælde vil fakta være at foretrække.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

kenneth jensen

kenneth jensen
bruger siden
29-09-2007

14-04-2018 kl. 20:40

Ja der er kædeproblemer i både diesel og benzin motorene, der er også problemer med tændspolerne og indsprøjtningsdyserne, har en 320i fra 2010 jeg har fået skiftet tændspoler, kastkæde og strammer og bakkelitskinne som var splintret og helt færdig.
Bmw kender alt til dette problem men er bare gode til at holde det internt uden at pressen får kendskab til problemerne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg