Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bil til nystartet familie, omkring 40.000 kr

Mikkel Meyer

Mikkel Meyer
bruger siden
15-10-2018

15-10-2018 kl. 12:58

Hej allesammen

Konen og jeg sidder og overvejer at købe vores første bil. Vi venter vores første barn, og så er det altså bare noget mere praktisk at kunne læsse alt i en vogn frem for at skulle tage med offentlig transport :)

Vi vil dog gerne holde budgettet så lavt som muligt, samtidig med at praktikken holdes i top. Den skal også gerne være bundpålidelig (så pålidelig en bil til de penge nu engang kan være). Vi ved, at vi i dette prissegment nok må se stort på både køreglæde og lækkert design (selv om det da ikke ville skade!)

Jeg har siddet og researchet lidt, og var egentlig umiddelbart kommet frem til, at en i30 fra omkring 2007 kunne være et rigtig fint bud. Den scorer godt på reliabilityindex.com og bør vel kunne få plads til en barnevogn, selv om det måske kan blive tight. En hatchback er generelt også tillokkende, da vi bor i KBH og mange stationcars fylder lige lovlig meget til en parallelparkering.

Dog frister al pladsen ved en stationcar også, og jeg har derfor kigget på bl.a. Skoda Fabia Combi (som jo så også er kortere end i30) og Ford Focus stationcar. Sidstnævnte virker umiddelbart vældig spændende, og er også godt vurderet på reliabilityindex.com, men jeg ser den praktisk talt ikke nævnt herinde? Er der noget, der gør Skodaen mere interessant til vores behov? Vi går som udgangspunkt efter benzinbiler, da den primært bruges til korte og mellemlange ture og bykørsel. Forventer omkring 10-15.000 km årligt.

Det skal måske også lige siges, at jeg er 1,96 m høj, så det er meget lækkert, hvis bilen ikke er alt for cramped :)

Er der mon nogen gode, oplagte bud?

I øvrigt, da det nu engang er vores første bil, har jeg svært ved at se, om jeg misser noget ift. at stille et realistisk budget op for bilen. Vi vil købe kontant, så vi ikke bruge noget på et lån. Derudover ser budgettet umiddelbart sådan ud:

Forsikring forventes omkring 600 kr. om måneden
Ejerafgift på ml. 200 - 300 om måneden afhængigt af bilen
500 - 1000 kr. om måneden lagt til side til reparation
Hvad skal man ellers have med? Service og syn? Hvor meget bruger man løbende på dæk?

Med venlig hilsen
Mikkel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

15-10-2018 kl. 17:27

Hej Mikkel.

En stationcar er IKKE sværere at parkerer end en sedan, måske tvært imod, da bilens bagende er ca samme sted som bagruden.

Dit budget ser ikke helt forkert ud, og jeg vil mene at med 1000 om månedet til reparationer, så har i også nok til nye dæk hvert 4-5 år plus syn.

I det prisleje du nævner mener jeg at standen på bilen og dens historik er mere afgørende end hvad der står på bagsmækken.

God biljagt
Lars

Tor Bach Kristensen

Tor Bach Kristensen
bruger siden
10-06-2012

16-10-2018 kl. 01:38

Syncs virkelig i skal overveje om i ikke hellere ville slippe for alt det bøvl med en brugt bil, når i også skal være nybagte forældre. En stationcar til 40.000, så beder man altså om problemer hvis du spørger mig.

Hvis i kunne lægge de 40.000 i udbetaling på en vogn der er max et år gammel, fx Kia Ceed SW som har 7 års garanti, og der er lige kommet ny model. Så chancerne for gode priser på den forrige model er gode, i har garanti, i skal ikke tænke på at sætte af til reperationer, og den er billigere i afgifter og brændstof forbrug. Så er der ikke langt fra at være samme regnestykke, men med afbetaling på en ny bil istedet.

Dette indlæg blev 16-10-2018 01:40 redigeret af dets forfatter.

Tor Bach Kristensen

Tor Bach Kristensen
bruger siden
10-06-2012

16-10-2018 kl. 01:41

Peugeot 306 selection sky er også en fin kampagne model lige nu, med masser af udstyr og stærk pris.

Mikkel Meyer

Mikkel Meyer
bruger siden
15-10-2018

16-10-2018 kl. 09:21

Mange tak for jeres svar :)

Ift. parkering af en stationcar var det også mest bilens længde, jeg tænkte på, og det var derfor en stationcar kontra en lidt mindre bil, som en i30 (ikke at der bør være så meget forskel). Der er mange trange små pladser her i København, så det bliver unægteligt lidt sværere at klemme sig ind af og til med en stationcar. De seneste par år har jeg primært lånt svigermors Up, så der kommer noget tilvænning uanset hvad!

Med hensyn til nyere bil med lån, er vi også blevet foreslået det ad flere omgange andre steder fra. Jeg har bare svært ved at se, hvordan budgettet skulle gå nogenlunde lige op, men det er muligvis bare mig, der er en klovn. Hvis jeg kigger på eksempelvis Kia Ceed SW fra 2016-2017 ligger de ca. i lejet 165-175.000 kr. Hvis vi lægger 40.000 i udbetaling vil vi derfor have en tilbagebetaling af lån, som lyder på omkring 15-1800 kr. om måneden. Oven i kommer selvfølgelig stadig forsikring og afgift, som givetvis er lidt lavere end ved den brugte. Og så bliver det noget af en sjat penge, når vi gerne vil være så billigt kørende som muligt.

I hvert fald set i forhold til, at jeg med ovennævnte Ford ville ligge på lige omkring 700 kr. månedligt til forsikring + afgift. Så ligger vi på samlet set 1700 kr. + benzin i måneden ved den brugte, hvis vi lægger 1000 kr. til vedligeholdelse, dæk og service pr. md. Der skal altså gå rimelig meget i stykker på bilen, så Kiaens garanti træder til, før det går nogenlunde lige op i min udregning. Men måske er jeg bare dum? :)

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

16-10-2018 kl. 17:24

Em typisk er en stationcar ikke længere ind standard modellen med meget mere ind 5-6 cm
og i vil helt klart syntes bedst om en stationcar i længen med børn finder man pludselig ud af hvor meget extra man skal transportere med og så er det bare rat at bagagerummet er stort så man heller ikke skal skille barnevognen Til atomer for at få plads

Tor Bach Kristensen

Tor Bach Kristensen
bruger siden
10-06-2012

17-10-2018 kl. 18:52

Nej du er absolut ikke dum. Men en enkelt uheldig reparation, og der er hurtigt brugt 10.000. Det er ikke billigt at reparere på biler, og slet ikke i de mindre klasser, hvor alt skal skilles ad bare for at komme til simple sliddele.

Mit gæt er at du vil sidde for rundt regnet 500 mere om måneden med en nyere bil med bedre plads, bedre køreegenskaber, bedre sikkerhed, garanti, og uden bekymringer. Det ville jeg bare rent personligt sige Ja Tak til :)

Dette indlæg blev 17-10-2018 18:55 redigeret af dets forfatter.

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

18-10-2018 kl. 13:07

Tor Bach Kristensen

bruger siden
10-06-2012

skrev:
Nej du er absolut ikke dum. Men en enkelt uheldig reparation, og der er hurtigt brugt 10.000. Det er ikke billigt at reparere på biler, og slet ikke i de mindre klasser, hvor alt skal skilles ad bare for at komme til simple sliddele.

Mit gæt er at du vil sidde for rundt regnet 500 mere om måneden med en nyere bil med bedre plads, bedre køreegenskaber, bedre sikkerhed, garanti, og uden bekymringer. Det ville jeg bare rent personligt sige Ja Tak til :)

Med det argument, så er en Audi A8 billigere at reperere end en UP :-)
Nej det holder selvfølgeligt ikke, helt generelt, så er mindre biler billigere at holde kørende end store...

Mikkel Meyer

Mikkel Meyer
bruger siden
15-10-2018

18-10-2018 kl. 22:32

Jeg er umiddelbart kommet frem til, at det bliver nødt til at være en brugt bil af forskellige årsager. Så af den grund vil jeg bare minimere risikoen for at ende med en rigtig mandagsmodel, som lænser kontoen i tide og utide.

Man hører nu engang altid om Toyota'er, når den står på pålidelighed. Har fundet en Avensis, som ser rigtig lækker ud: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-sol-stc-5d/4037512

Er det mon et godt køb? Umiddelbart giver den en fin tryghed. Jeg kan dog også se, at forsikringspræmien på den lige stiger med 1500 kr. årligt i forhold til alle andre biler, jeg har kigget på. Jeg kan ikke se noget om, at den skulle være upålidelig på nogen måde - tværtimod. Måske er den dyr at fikse, hvis det endelig går galt?

Corolla stationcar fra samme periode koster generelt nogenlunde det samme som Avensis, men er billigere i forsikring. Ville den være et bedre bud? Der får man selvfølgelig en bil, der ved fødslen var en klasse under, så det kunne da være lækkert med Avensis'en. Som også er ældet markant bedre.

Jan Skovdal

Jan Skovdal
bruger siden
12-06-2018

19-10-2018 kl. 11:44

Volvo? Det ville være et godt bud

Mikkel Meyer

Mikkel Meyer
bruger siden
15-10-2018

19-10-2018 kl. 14:09

Jan Skovdal

bruger siden
12-06-2018

skrev:
Volvo? Det ville være et godt bud

Jeg har også overvejet en V50, som ville ligge i samme leje. Den er lige som Avensis'en dyrere at forsikre, og umiddelbart har jeg kunnet læse mig til, at den ikke er så pålidelig?

Tor Bach Kristensen

Tor Bach Kristensen
bruger siden
10-06-2012

20-10-2018 kl. 20:22

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Med det argument, så er en Audi A8 billigere at reperere end en UP :-)
Nej det holder selvfølgeligt ikke, helt generelt, så er mindre biler billigere at holde kørende end store...
Det er selvfølgelig noget decideret vås at blande ind i denne tråd, og underligt kværulant ordkløveri taget ud af kontekst.

En Avensis som du har kigget på Mikkel er et godt bud. Og ja, den vil være billigere at reparere på en fx en Up!, hvor man skal betale for uforholdsmæssigt mange arbejdstimer for simple reperationer. en toyota er et super bud :)

Dette indlæg blev 20-10-2018 20:24 redigeret af dets forfatter.

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

24-10-2018 kl. 21:51

Kan se, du regner med godt 7.000 kr i forsikring om året. Jeg står også over for at skulle købe første bil, efter at have fået kørekort i år (i sen alder, er 39 år). De fleste forsikringselskaber tager sig dyrt betalt, hvis man ikke har ejet bil før, men hos TJM var det nærmest halv pris ift. de andre, fordi de ikke går efter, hvor mange år, man har ejet bil, men efter alder. Det er billigt, hvis du er over 30 år. Så bare en heads up, hvis du er over 30. For mit vedkommende kunne de tilbyde en forsikring til 4.000 kr/året, der alle andre steder ville koste 7-8.000 kr.