Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bil for ca. 100.000-120.000 kr. 2010-2011 Toyota Avensis eller?

Benjamin Teglbjærg

Benjamin Teglbjærg
bruger siden
09-12-2017

08-05-2019 kl. 18:00

Hej alle, vi kører i en 1997 Carina E som vi købte for 20.000 kr i 2012. Vi har været mega glade for bilen, men nu skal den repareres for mellem 7-11k og vi har besluttet at vi i stedet vil skifte den ud pga. af sikkerhed - ellers havde vi kørt videre.
Jeg havde først besluttet at det skulle være en Avensis (2010-2011) eller en Skoda Octavia (2013-2014). Jeg har nu prøvet begge og Skoda'en bliver det ikke da jeg var generet af noget lavfrekvent rumlen og mærkeligt kabinetryk - som om et vindue stod en smule åbent. Jeg kan forstå at det et generelt problem med Octaviaerne, så derfor har jeg valgt den fra.

Jeg var vild med Avensis'en, men hvis jeg køber en 2010-2011 Avensis så har den typisk kørt 150.000 - 200.000 km. Jeg har selv et meget begrænset kørselsbehov (under 10.000 om året), så jeg ved ikke om det er noget problem. Men, hvis den skal meget på værksted fordi den er gammel, ryger pointen med en Toyota lidt. Måske er brugtpriserne skruet for højt op i forhold til hvor gode de reelt er? Jeg havde tænkt at den skulle holde ca. 10 år.

Min søster har en KIA Ceed SW som jeg har prøvet og jeg synes den er lidt lille og lidt mindre komfortabel, men for samme pris som Avensis'en kan jeg få en der har kørt 1/3 så langt og er 3-4 år nyere. Jeg overvejer at gå på kompromis og købe den i stedet.

Jeg vil gerne have (i prioriteret rækkefølge):
* Sikkerhed - mest i forhold airbags, kompressionszoner osv, ikke så meget automatisk bremsning, lane assist og den slags
* Pålidelighed/holdbarhed. Den kommer til at være parkeret på en gade, så den skal være godt rustbeskyttet.
* Bagrudevisker. Konen vil have sådan en, så jeg kigger på Avensis stationcar
* Plads (2 store børn/teenager og 2 voksne)
* Totaløkonomi (samlede udgiver til bil plus rep, afgifter, benzin osv. delt med bilens levetid). Jeg bor i KBH så den årlige parkeringslicens er miljøbestemt (100 kr for A og A+, 800 kr for B og 1600 kr. for de andre)
* God at køre langt i (hvis/når jeg vil køre på ferie til Sydeuropa)
* Stereoanlæg med god lyd. Mit eneste problem med Avensis'en, da jeg prøvede den.

Jeg er ligeglad med:
* Motorkraft
* Køreglæde/køreegenskaber
* Udstyr (men jeg vil dog gerne have fartpilot og bakkamera/sensor)
* Design (bare den ikke er hvid hehe)
* Alder - så længe det ikke gør den upålidelig eller usikker!

Vi er ikke gode til at passe på bilen, så det skal være en som kan tåle nogle tæsk (og ingen servicebesøg - det bliver kun i forbindelse med syn).

Jeg sidder lidt med en fornemmelse for at KIA Ceed ville være det fornuftige, men jeg vil helst have Toyota. Men jeg er tvivl. Hvad gør jeg? Er der andre biler jeg bør overveje i forhold til mine behov?
Jeg har ca. 120.000 kr. Ellers skal jeg ud og låne penge.
Tak!

Dette indlæg blev 08-05-2019 19:03 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

Benjamin Teglbjærg

Benjamin Teglbjærg
bruger siden
09-12-2017

08-05-2019 kl. 19:01

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Hvad med sådan noget her

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/20-premium-stc/4288755

Yes, jeg har overvejet Mazda, men jeg har hørt lidt forskelligt i forhold til langtidsholbarhed - specielt forhold i forhold til rust. Jeg synes ikke jeg spare nok i forhold til Toyota, som er den jeg har mest tillid til som mærke. Men tak for forslaget!

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

08-05-2019 kl. 21:04

Mazda har generellle problemer med rust i undervogn derfor de skal undervogne behandles hvilket den model det også er
men det lyder jo bare til at du er lidt skudt i den Toyota og så syntes jeg da bare du skal slå til

min personlige holdning til Toyota er at folk vil have alt for eget for dem brugt
her tænker jeg kørte km osv

men du kan jo også gå en anden vej og så købe en helt ny bil

eks en citroen C4. Open astra sc . Ford focus . Peugeot 2008

alle biler som har en fornuftig pris hvor hvis du smider 120k i udbetaling vil have minimale låne omkostninger

og med garanti ingen værksteds regninger og vide at kun du har kørt den

Benjamin Teglbjærg

Benjamin Teglbjærg
bruger siden
09-12-2017

09-05-2019 kl. 21:49

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Mazda har generellle problemer med rust i undervogn derfor de skal undervogne behandles hvilket den model det også er

Hvis jeg køber en Avensis, skal jeg så også sørge for den er undervognsbehandlet, eller er de godt nok beskyttet fra fabrikken?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-05-2019 kl. 22:51

Enhver 8-9 år gammel vogn bør være undervognsbehandlet, hvis man har tænkt sig at beholde den 5-7+ år.