BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Audi A4 ny 2019 vs. Audi A4 2018

BT 2018

BT 2018
bruger siden
12-10-2005

11-02-2018 kl. 19:30

Hej alle.
Jeg står og snart skal have en sprit ny Audi A4 limo 2,0 TDI, 190 HK.
Hvad er jeres erfaringer med den motor:)?

Som jeg læser flere steder kommer der en ny A4 i juni 2019 med et mega stort facelift, da den nuværende ikke har solgt godt nok bl.a. i Kina. 2,0 TDI motoren udgår til A4 eren til den tid, og vil blive erstattet af en ny 1,5 TDI med næsten samme HK.

Mit spørgsmål er : Er det så dumt at købe en ny A4 nu, når der kommer en ny faceliftet i 2019??
Vil den blive sværere at komme af med igen om ca. 2-3 år? Fordi der er en nyere model på markedet?
Eller kan den nærmest blive eftertragtet hvis det viser sig at den nuværende TDI motor med 2,0 og 190 HK er bedre og mere "spændende" end den 1,5 TDI der skulle komme i den faceliftede A4?

Hvad ville i gøre???

Et alternativ for mig er at åbne pengepungen en smule mere og køre A5´eren med 2,0 TDI, 190 HK.
Synes den er så fed og har jo en ny pris på over 600.000. Hvis man vælger sport.
Måske er det en bedre løsning.

Hvad ville i gøre:)?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-02-2018 kl. 22:19

Vente 20 minutter og køb den udgående A4 på tilbud få måneder inden den nye dukker op.
Den gamle kommer næsten altid i en "limited" udgave med masser af ekstra udstyr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

BT 2018

BT 2018
bruger siden
12-10-2005

11-02-2018 kl. 23:13

Ja det var en mulighed:)
Men det er også mere om værdi tabet af gammel model vil være for stort når den skal sælges igen efter 2-3 år, når en faceliftede model er på markedet...???

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

12-02-2018 kl. 10:00

BT 2018

bruger siden
12-10-2005

skrev:
Ja det var en mulighed:)
Men det er også mere om værdi tabet af gammel model vil være for stort når den skal sælges igen efter 2-3 år, når en faceliftede model er på markedet...???

Du overvejer at vente 1 1/2 år med at købe bil ?
Med den tankegang får du aldrig købt bil, der er ALTID en opgraderet model på vej inden for det næste 1 1/2 år.
Hvis du ved på forhånd at du skal have bilen i 2-3 år, så ville jeg overveje enten at finde en brugt hvor den store afskrivning er taget, eller lease bilen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-02-2018 kl. 13:48

Og hvem siger at en ny model er bedre - se bare på Renault og BMW som eksempel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

12-02-2018 kl. 19:22

Jeg købte en ny A4 i 1995
den ventede vi på i 9 måneder.
Jeg købte en brugt Honda 2012 i 2014
den kørte vi i dagen efter vi havde købt den.

Men de var rigtig gode biler begge 2

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

BT 2018

BT 2018
bruger siden
12-10-2005

12-02-2018 kl. 20:16

Jeg køber kun nye biler eller demo, der max har kørt 8.000..
Og skifter som regel inden de har rundet 100 på klokken.
Så hvis jeg køber nu, ville jeg ca. skifte når ny facelift er kommet..
Så min bekymring gik mere på om jeg så vil få mindre for den hos Audi, da der er kommet en nyere på gaden:)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

13-02-2018 kl. 08:50

Da jeg købte min Audi i Januar 1995 skulle den leveres inden ferie,
den blev klar i Sept og min Volvo som i bytte skulle koste 75.000
ville de ikke give mere end 50.ooo for.
Det var en nymodel 96 Audi så den blev 8.ooo dyrere end aftalt.

Så jeg undersøger ikke noget ikke ved det firma mere.
Jeg har kun købt een brugt bil siden 1960.

Dette indlæg blev 13-02-2018 16:59 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-02-2018 kl. 15:26

En ny version er yderst sjældent ringere end sin forgænger - og den gl. er yderst sjældent mere attraktiv.

Hvor har du hørt/læst om en 1.5TDI?



VAG's 1.6TDI er ikke ligefrem særligt kraftig ifht. mange konkurrenter, og downsizing-bølgen er stoppet. VAG har selv gået den modsatte vej og erstatter 1.4TSI med en 1.5 med ca. samme ydelse (og cylinderfrakobling) - måske er det den, du har hørt om?
Det er dog en benzinmotor.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

13-02-2018 kl. 17:18

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En ny version er yderst sjældent ringere end sin forgænger - og den gl. er yderst sjældent mere attraktiv.

Hvor har du hørt/læst om en 1.5TDI?



VAG's 1.6TDI er ikke ligefrem særligt kraftig ifht. mange konkurrenter, og downsizing-bølgen er stoppet. VAG har selv gået den modsatte vej og erstatter 1.4TSI med en 1.5 med ca. samme ydelse (og cylinderfrakobling) - måske er det den, du har hørt om?
Det er dog en benzinmotor.

Ja det er jo ikke altid at alt står i de tyske magasiner:

http://www.carmag.co.za/news_post/vw-golf-8-to-debut-15-litre-three-cylinder-tdi-mill/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

13-02-2018 kl. 17:48

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Vente 20 minutter og køb den udgående A4 på tilbud få måneder inden den nye dukker op.
Den gamle kommer næsten altid i en "limited" udgave med masser af ekstra udstyr.

Jeg kan varmt tilslutte mig J R´s forslag.
Vent lidt, køb en "gammel" model spækket med udstyr til en nedsat pris.

Jeg tror du vil få det mindste værditab ved det.

Derudover vil en nindre motor med færre cylindre,(uanset den har næsten samme ydelse) føles sløvere.

Jeg sammenligner med min nuværende A6 2,0 Tdi 4 cyl.140 HK med 320 NM.
Den har absolut ikke samme bundtræk som min gamle 2,5 Tdi 5 cyl. 140 HK og 295 NM
Den gamle kunne trække fra ca 1200 Omdr, hvor den nye skal have mindst 16-1700.

Derudover kørte den gamle også længere i praksis ca 17,5 mod 16,5 i den nye.

Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge, hvis det var mig.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-02-2018 kl. 20:36

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Ja det er jo ikke altid at alt står i de tyske magasiner:

http://www.carmag.co.za/news_post/vw-golf-8-to-debut-15-litre-three-cylinder-tdi-mill/

Det må du jo vide - da det er dig, der læser dem så grundigt. Jeg bruger ikke tid på dem, men jeg gætter da på, at de følger med i hjemlandets produktion.



Jeg takker for linket, men jeg ser intet om, at den skal erstatte 2.0TDI - nok nærmere den noget svagere 1.6TDI - eller måske endda kun de mindre dieselmotorer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

BT 2018

BT 2018
bruger siden
12-10-2005

16-02-2018 kl. 00:11

Vedr. faceliftede A4 2019, læste jeg det med den nye 1,5 tdi motor i stedet for den nuværende 2,0 Tdi i nedenstående link:)

http://www.hvilkenbil.dk/mega-facelift-paa-vej-af-audi-a4/

Og jeg er enig med Lars i at en mindre motor uanset hvad vil virke sløvere.
Og derfor overvejer jeg også at købe A4 ny med 2,0 TDI 190 Hk.
Ved bare ikke om det er specielt fedt at køre rundt i en bil i slut 2019, når der er kommet en ny på markedet med stort facelift, med nye konstruktioner mv. Jvf. ovenstående link:)
Kunne også overveje at smide lidt over 100.000 mere og købe A5 som lige er faceliftede. 100.000 er bare mange penge for stort set samme bil, samme motor osv.:)
Den er sgu svær.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-02-2018 kl. 08:47

Det er jo nok ikke helt rigtigt. En 1,4 turbo motor vil helt sikkert føles sjovere og hurtigere end en 1,6-1,8 sugemotor.

Du kan også kigge på 1,8 TSI med 160 hk, som blev afløst af en 1,4 TSI 150 HK i eks SuperB, der en så vidt jeg husker 0,2 sekunder i forskel i 0-100 diciplinen. Det tror jeg ikke umiddelbart du kan mærke uden at have stopuret fremme.

et andet eksempel; Kia har en lille Rio med en 1,2 suge motor, som gør det ok, uden overhovedet at være hurtig. deres 1,0 T-GDI, som er en turbo motor den er verdener til forskel i accelleration og daglig kørsel.

Altså kan en downsized turbo model sagtens være federe end en større sugemotor.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

16-02-2018 kl. 14:20

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det er jo nok ikke helt rigtigt. En 1,4 turbo motor vil helt sikkert føles sjovere og hurtigere end en 1,6-1,8 sugemotor.

Du kan også kigge på 1,8 TSI med 160 hk, som blev afløst af en 1,4 TSI 150 HK i eks SuperB, der en så vidt jeg husker 0,2 sekunder i forskel i 0-100 diciplinen. Det tror jeg ikke umiddelbart du kan mærke uden at have stopuret fremme.

et andet eksempel; Kia har en lille Rio med en 1,2 suge motor, som gør det ok, uden overhovedet at være hurtig. deres 1,0 T-GDI, som er en turbo motor den er verdener til forskel i accelleration og daglig kørsel.

Altså kan en downsized turbo model sagtens være federe end en større sugemotor.

Nu er der jo ikke tale om en lille TURBO motor VS en stor SUGE motor.
Men tale om 2 TURBO motore.

Men ellers har du da ret.

Det jeg påpeger er, at en mindre motor med færre cylindre har ikke det samme bundtræk.
Det kan da godt være at den, hvis den får nogle tesk, kan komme hurtigere op på 100 km/t.
Men den har ikke kræfterne til en hurtig mellemacceleration i 6 gear.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

16-02-2018 kl. 14:24

BT 2018

bruger siden
12-10-2005

skrev:
Vedr. faceliftede A4 2019, læste jeg det med den nye 1,5 tdi motor i stedet for den nuværende 2,0 Tdi i nedenstående link:)

http://www.hvilkenbil.dk/mega-facelift-paa-vej-af-audi-a4/

Og jeg er enig med Lars i at en mindre motor uanset hvad vil virke sløvere.
Og derfor overvejer jeg også at købe A4 ny med 2,0 TDI 190 Hk.
Ved bare ikke om det er specielt fedt at køre rundt i en bil i slut 2019, når der er kommet en ny på markedet med stort facelift, med nye konstruktioner mv. Jvf. ovenstående link:)
Kunne også overveje at smide lidt over 100.000 mere og købe A5 som lige er faceliftede. 100.000 er bare mange penge for stort set samme bil, samme motor osv.:)
Den er sgu svær.

Nu kan man alså ikke fedtspille med om det er fedt, at køre i den sidste nye model, samtidig med at man ikke vil betale det det koster.

Hvis du vil have den nye model, så køb den.
Hvis du vil spare penge så køb den afgående model i en kampange-model.

Audi lave så lidt om fra model til model, at det nærmest kun er kendere, der kan se forskel.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-02-2018 kl. 15:43

BT 2018

bruger siden
12-10-2005

skrev:
Vedr. faceliftede A4 2019, læste jeg det med den nye 1,5 tdi motor i stedet for den nuværende 2,0 Tdi i nedenstående link:)

http://www.hvilkenbil.dk/mega-facelift-paa-vej-af-audi-a4/

Og jeg er enig med Lars i at en mindre motor uanset hvad vil virke sløvere.
Og derfor overvejer jeg også at købe A4 ny med 2,0 TDI 190 Hk.
Ved bare ikke om det er specielt fedt at køre rundt i en bil i slut 2019, når der er kommet en ny på markedet med stort facelift, med nye konstruktioner mv. Jvf. ovenstående link:)
Kunne også overveje at smide lidt over 100.000 mere og købe A5 som lige er faceliftede. 100.000 er bare mange penge for stort set samme bil, samme motor osv.:)
Den er sgu svær.

Hmm - det lyder (som også kommentarerne nævner) lidt sært, hvis det skulle holde stik, når VAG netop er på vej modsat og hæver volumen på motorerne. Samtidig er det betydeligt over, hvad de tidligere har fået ud af deres 1.6TDI.



Det er dog ikke urealistisk at få en sådan ydelse fra en 1.5 - Renault har f.eks. i et stykke tid haft en 1.6 diesel på 165hk/380Nm og udviklingen fortsætter jo, så det kan utvivlsomt sagtens laves.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-02-2018 kl. 15:50

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Nu er der jo ikke tale om en lille TURBO motor VS en stor SUGE motor.
Men tale om 2 TURBO motore.

Men ellers har du da ret.

Det jeg påpeger er, at en mindre motor med færre cylindre har ikke det samme bundtræk.
Det kan da godt være at den, hvis den får nogle tesk, kan komme hurtigere op på 100 km/t.
Men den har ikke kræfterne til en hurtig mellemacceleration i 6 gear.

Hilsen Lars

Det er bestemt ikke (altid) rigtigt. Jeg skiftede fra en 1.9diesel til en 1.6 - bilen var reelt den samme (facelift). De yder begge 130hk, men 1.9 har 300Nm og 1.6 har 320Nm - dvs. større moment end den store motor. I praksis kan jeg mærke et lidt lavere moment ved de helt lave omdrejninger i den nye 1.6, men over 16-1700rpm trækker den mærkbart bedre end den gamle. I 6. gear på motorvejen er den lille motor derfor klart kraftigst.

Samme 1.6 diesel findes også med dobbeltturbo og 165hk/380Nm. Jeg har ikke prøvet den, men jeg er ikke i tvivl om, at den er betydeligt kraftigere end den gl. 1.9 i alle situationer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

17-02-2018 kl. 18:10

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er bestemt ikke (altid) rigtigt. Jeg skiftede fra en 1.9diesel til en 1.6 - bilen var reelt den samme (facelift). De yder begge 130hk, men 1.9 har 300Nm og 1.6 har 320Nm - dvs. større moment end den store motor. I praksis kan jeg mærke et lidt lavere moment ved de helt lave omdrejninger i den nye 1.6, men over 16-1700rpm trækker den mærkbart bedre end den gamle. I 6. gear på motorvejen er den lille motor derfor klart kraftigst.

Samme 1.6 diesel findes også med dobbeltturbo og 165hk/380Nm. Jeg har ikke prøvet den, men jeg er ikke i tvivl om, at den er betydeligt kraftigere end den gl. 1.9 i alle situationer.

Hvis du læser begge mine svar, hvor jeg påstår at en mindre motor vil virke sløvere, vil du sikkert også lægge mærke til, at jeg nævner , at motorene har færre cylindre.

De 2 motore du sammenligner har begge 4 cylindre.

Jeg nævner også trækkraften ved lave omdrejninger ca. 1200 omdr/min, hvor du omtaler 16-1700 omdr/min.

Jeg giver dig ret i at en forskel på 0,3.l eller godt 15% og samme antal cylindre, så kan en mindre, men nyere motor sagtens værestærkere i hele sprktrat.

Men det forespurgte eksempel er der tale om en forskel på 0,5.l eller 25% i volumen og også 25% forskel i antallet af cylindre, så jeg vil stadig påstå, at det kræver væsentlig flere omdrejninger /min for den lille motor at følge med.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-02-2018 kl. 08:08

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Hvis du læser begge mine svar, hvor jeg påstår at en mindre motor vil virke sløvere, vil du sikkert også lægge mærke til, at jeg nævner , at motorene har færre cylindre.

De 2 motore du sammenligner har begge 4 cylindre.

Jeg nævner også trækkraften ved lave omdrejninger ca. 1200 omdr/min, hvor du omtaler 16-1700 omdr/min.

Jeg giver dig ret i at en forskel på 0,3.l eller godt 15% og samme antal cylindre, så kan en mindre, men nyere motor sagtens værestærkere i hele sprktrat.

Men det forespurgte eksempel er der tale om en forskel på 0,5.l eller 25% i volumen og også 25% forskel i antallet af cylindre, så jeg vil stadig påstå, at det kræver væsentlig flere omdrejninger /min for den lille motor at følge med.

Hilsen Lars

Jeg giver dig ret i (som jeg jo også skriver) at ved de laveste omdrejninger, kan der være mærkbar forskel, men højere oppe, vil det ikke være tilfældet. Derfor er det ikke rigtigt, at den lille motor skal køre med flere omdrejninger for at følge med - blot du er oppe over 15-1700rpm. Dvs. på motorvejen vil jeg ikke forvente forskel (modsat hvad du skriver).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

18-02-2018 kl. 10:15

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg giver dig ret i (som jeg jo også skriver) at ved de laveste omdrejninger, kan der være mærkbar forskel, men højere oppe, vil det ikke være tilfældet. Derfor er det ikke rigtigt, at den lille motor skal køre med flere omdrejninger for at følge med - blot du er oppe over 15-1700rpm. Dvs. på motorvejen vil jeg ikke forvente forskel (modsat hvad du skriver).

Det kommer vel an på gearingen.

Min nuværende bil kører med 2100 omdr/m ved 110 km/t
hvor imod den gamle 5 cylindrede kørte med 18-1900 omdr/m ved samme hastighed.

Den gamle kunne også snilt trække min campingvogn 1600 kg fra 70 km/t og opefter i 5 gear
Den nye med et større drejningsmoment skal op på 85-90 km/t for at holde den i 5 gear, og med flere omdr/m

Den ekstra cylinder betyder rigtig meget for trækkraften.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-02-2018 kl. 11:50

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det kommer vel an på gearingen.

Min nuværende bil kører med 2100 omdr/m ved 110 km/t
hvor imod den gamle 5 cylindrede kørte med 18-1900 omdr/m ved samme hastighed.

Den gamle kunne også snilt trække min campingvogn 1600 kg fra 70 km/t og opefter i 5 gear
Den nye med et større drejningsmoment skal op på 85-90 km/t for at holde den i 5 gear, og med flere omdr/m

Den ekstra cylinder betyder rigtig meget for trækkraften.

Hilsen Lars

Det er et valg - det handler ikke om antal cylindre. Du kan finde talrige eksempler på det modsatte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

18-02-2018 kl. 18:07

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er et valg - det handler ikke om antal cylindre. Du kan finde talrige eksempler på det modsatte.

Jeg er udemærket klar over, der findes eksempler på det modsatte.
Eks. Ford Taunus 2.3 V6 med 109 hk VS Ford Mondeo 3 cyl. Jeg husker ikke antal HK, men jeg ved godt den er både stærkere og hurtigere end den gamle.

Men her er der også tale om en gammel sugemotor med registerkarburator VS en moderne turbo-motor med direkte indsprøjtning.

Tråden startede med 2 Turbo-motore med ca samme HK og NM.
Det er her jeg påstår at antallet af cylindre har en indvirkning ved lave omdrejninger

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-02-2018 kl. 06:54

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Jeg er udemærket klar over, der findes eksempler på det modsatte.
Eks. Ford Taunus 2.3 V6 med 109 hk VS Ford Mondeo 3 cyl. Jeg husker ikke antal HK, men jeg ved godt den er både stærkere og hurtigere end den gamle.

Men her er der også tale om en gammel sugemotor med registerkarburator VS en moderne turbo-motor med direkte indsprøjtning.

Tråden startede med 2 Turbo-motore med ca samme HK og NM.
Det er her jeg påstår at antallet af cylindre har en indvirkning ved lave omdrejninger

Hilsen Lars

Og jeg er fortsat ikke enig ;-)



Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om gamle Taunus'er, sugemotorer etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

20-02-2018 kl. 16:45

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og jeg er fortsat ikke enig ;-)



Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om gamle Taunus'er, sugemotorer etc.

Det er helt OK du ikke er enig, det behøver du heller ikke være.

Du taler af erfaring ud fra de motore du kender, og jag taler af erfaring ud fra de motore jeg kender.

Det handler vel heller ikke om hvem der har ret, det handler om at videregive et råd ud fra de erfaringer man selv har.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg