Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

60.000 km årligt familiependlerbil

Øssur Nielsen

Øssur Nielsen
bruger siden
19-09-2019

17-05-2021 kl. 12:11

<span></span>Hej med jer!

Jeg ender ofte inde i gamle tråde hvor der er mange gode råd og vejledninger, men hvor behovet altid er lidt anderledes end mit, så nu giver jeg mig i kast med en tråd!

Som overskriften afslører så skal jeg have en ny familiependler vogn. Jeg har pr. dags dato en Ford Mondeo 08/2020 der har gået 20.000 km. - Den kan skippes af sted uden et særlig stort tab (10.000) og det overvejer jeg kraftigt da den vil være knap 0 kroner værd om 5-7 år når jeg er færdig med den.

Det er -ikke- muligt at lade på arbejde (desværre), derfor er el-bil udelukket.

Derfor overvejer jeg en ny(brugt) bil der skal lide denne skæbnei stedet.

Info:

<span>. Pris max 145.000 DKK (+/- 10.000)</span>
<span>. 50.000-60.000 km årligt (90% motorvej med 110 km/t)</span>
<span>. Diesel (Øko-motor at foretrække hvis driftsikkerhed er god. 1.2 fremfor 1,4 fremfor 1,6 etc)</span>
<span>. Driftsikkerhed i højsæde. Den skal kunne holde til 3-5 år og få 150.000-250.000 km i sig. Generelt klarer Dacia, Renault, Citroen, Fiat og Peugeot sig ikke super her.
</span>. Driftbudget må gerne spille ind. Det er klart sjovere at købe en bil der er lidt dyre men som ikke skal på værksted i tide og utide. Eksempelvis ofre 3 km/l på at få en bedre motor, eller ofre 3 år på at få en Mercedes B klasse i stedet for en Peugeot. Etc.
<span>. Stationcar/MPV (Gider ikke skille min barnevogn af for at presse den i en Peugeot 208)</span>
<span>. Fartpilot og Bluetooth til telefon er et must. </span>
<span>. Gerne så ny årgang som mulig, men jeg er ikke afvisende for en ældre bil hvis kilometerne er gode og bilen er mere behagelig. Eksempelvis en 2012 Honda Accord 2.2 D-iTEC 80.000 km kontra en 2019 Renault Clio 1.5 DCI 15.000 km. Men jeg kan selvfølgelig ikke holde en Seat Leon 1,6 tdi gående hvis den inden jeg køber den har kørt 190.000 km. </span>
<span>. Adaptiv Fartpilot, Automatgear og Lane assist er - nice to have -. </span>

. Min køretur tager samlet 2½ time dagligt mandag-fredag. 1t15min, 137 km, hver vej morgen of eftermiddag. Normalt er der ikke bøvl med trafik og køkørsel.

Biler jeg selv har haft kig på:

Renault Clio Sports Tourer 1,5 DCI

Renault Megane IV Tourer 1,5 DCI

Peugeot 308 SW 1,6 HDI

Hyundai I30 SW 1,6 CRDI

Kia Ceed SW 1,6 CRDI

Opel Astra Tourer 1,7 CDTI

Ford Focus SW 1,6 TDCI

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI

Af disse biler var det klart Megane og 308 der kørte bedst. Men som sagt skal den holde 3-5 år og 150-250.000 km. Det tror jeg Ford'en vil klare bedre!

Men jeg modtager gerne andre og mere specifikke bud!

Dette indlæg blev 17-05-2021 12:13 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

17-05-2021 kl. 12:40

Til 145 k, får du formentlig ikke noget sønderlig brugbart laneassist.
Det kan godt være de skriver laneassist eller hvad de nu kalder det de forskellige mærker. Men det er mere et spørgsmål om den enten ryster i rattet eller bimler og bamler når du kommer på kanten.

Hvis du smider 250k km på en hvilken som helst bil, så er det meget begrænset hvad værdi der er tilbage efter 5 år. MEd mindre du køber en Mercer der har koste 1 mill eller mere fra ny.

Øssur Nielsen

Øssur Nielsen
bruger siden
19-09-2019

17-05-2021 kl. 12:43

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Til 145 k, får du formentlig ikke noget sønderlig brugbart laneassist.
Det kan godt være de skriver laneassist eller hvad de nu kalder det de forskellige mærker. Men det er mere et spørgsmål om den enten ryster i rattet eller bimler og bamler når du kommer på kanten.

Hvis du smider 250k km på en hvilken som helst bil, så er det meget begrænset hvad værdi der er tilbage efter 5 år. MEd mindre du køber en Mercer der har koste 1 mill eller mere fra ny.

Enig i at det ikke er "rigtig" lane assist. Men det at den siger plingeling når jeg lever mig for meget ind i Rebecca Black's Friday er også en hjælp.

Helt enig, mit udgangspunkt er også værdien er = 0 DKK efterfølgende.

Derfor er 300.000 på 5 år ærgeligt kontra 145.000.

Jeg kunne selvfølgelig godt købe en Seat Ibiza Stationcar til 30.000 og håbe den holdt, men jeg bryder mig ikke om en satsning når det er hverdag den skal køre så langt.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-05-2021 kl. 13:32

Øssur Nielsen

bruger siden
19-09-2019

skrev:
Hej med jer!

Jeg ender ofte inde i gamle tråde hvor der er mange gode råd og vejledninger, men hvor behovet altid er lidt anderledes end mit, så nu giver jeg mig i kast med en tråd!

Som overskriften afslører så skal jeg have en ny familiependler vogn. Jeg har pr. dags dato en Ford Mondeo 08/2020 der har gået 20.000 km. - Den kan skippes af sted uden et særlig stort tab (10.000) og det overvejer jeg kraftigt da den vil være knap 0 kroner værd om 5-7 år når jeg er færdig med den.

Det er -ikke- muligt at lade på arbejde (desværre), derfor er el-bil udelukket.

Derfor overvejer jeg en ny(brugt) bil der skal lide denne skæbnei stedet.

Info:

. Pris max 145.000 DKK (+/- 10.000)
. 50.000-60.000 km årligt (90% motorvej med 110 km/t)
. Diesel (Øko-motor at foretrække hvis driftsikkerhed er god. 1.2 fremfor 1,4 fremfor 1,6 etc)
. Driftsikkerhed i højsæde. Den skal kunne holde til 3-5 år og få 150.000-250.000 km i sig. Generelt klarer Dacia, Renault, Citroen, Fiat og Peugeot sig ikke super her.
. Driftbudget må gerne spille ind. Det er klart sjovere at købe en bil der er lidt dyre men som ikke skal på værksted i tide og utide. Eksempelvis ofre 3 km/l på at få en bedre motor, eller ofre 3 år på at få en Mercedes B klasse i stedet for en Peugeot. Etc.
. Stationcar/MPV (Gider ikke skille min barnevogn af for at presse den i en Peugeot 208)
. Fartpilot og Bluetooth til telefon er et must.
. Gerne så ny årgang som mulig, men jeg er ikke afvisende for en ældre bil hvis kilometerne er gode og bilen er mere behagelig. Eksempelvis en 2012 Honda Accord 2.2 D-iTEC 80.000 km kontra en 2019 Renault Clio 1.5 DCI 15.000 km. Men jeg kan selvfølgelig ikke holde en Seat Leon 1,6 tdi gående hvis den inden jeg køber den har kørt 190.000 km.
. Adaptiv Fartpilot, Automatgear og Lane assist er - nice to have -.

. Min køretur tager samlet 2½ time dagligt mandag-fredag. 1t15min, 137 km, hver vej morgen of eftermiddag. Normalt er der ikke bøvl med trafik og køkørsel.

Biler jeg selv har haft kig på:

Renault Clio Sports Tourer 1,5 DCI

Renault Megane IV Tourer 1,5 DCI

Peugeot 308 SW 1,6 HDI

Hyundai I30 SW 1,6 CRDI

Kia Ceed SW 1,6 CRDI

Opel Astra Tourer 1,7 CDTI

Ford Focus SW 1,6 TDCI

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI

Af disse biler var det klart Megane og 308 der kørte bedst. Men som sagt skal den holde 3-5 år og 150-250.000 km. Det tror jeg Ford'en vil klare bedre!

Men jeg modtager gerne andre og mere specifikke bud!

Jeg tror, at du skal revidere dine fordomme her. Jeg ville klart forvente, at de 2 franske mindst holder lige så godt som Ford'en - og formentlig bedre.

Mht. Renault'en, ville jeg kigge efter en 1.6DCI istedet for 1.5. Så slipper du for en tandrem, der er relativt dyr at skifte. Begge motorer bruges iøvrigt flittigt af Mercedes i deres A, B, C og V-klasse, hvilket også siger lidt om holdbarheden.

Kig evt. efter en Honda Civic 1.6 diesel - den ville jeg ikke forvente meget bøvl med.

Øssur Nielsen

Øssur Nielsen
bruger siden
19-09-2019

17-05-2021 kl. 13:42

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg tror, at du skal revidere dine fordomme her. Jeg ville klart forvente, at de 2 franske mindst holder lige så godt som Ford'en - og formentlig bedre.

Mht. Renault'en, ville jeg kigge efter en 1.6DCI istedet for 1.5. Så slipper du for en tandrem, der er relativt dyr at skifte. Begge motorer bruges iøvrigt flittigt af Mercedes i deres A, B, C og V-klasse, hvilket også siger lidt om holdbarheden.

Kig evt. efter en Honda Civic 1.6 diesel - den ville jeg ikke forvente meget bøvl med.

Statistikkerne er bare imod franskmændene her. Der er meget elektronik der ikke har super ry i diverse rundspørger.

Jeg er ikke i tvivl om motorens kapacitet hvormed jeg også har medtaget dem i min overvejelse.

1.6 er et fint bud men ikke til budgettet så det er irrelevant her. Men pointen med dyr og bøvlet tandrem gør jeg mindre overvejer 1.5 dci motoren.

Jeg havde en 1.6 i-Dtec Tourer Honda jeg var glad for. Plads og køreegenskaber er super. Komfort kunne være bedre.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-05-2021 kl. 13:49

Øssur Nielsen

bruger siden
19-09-2019

skrev:
Statistikkerne er bare imod franskmændene her. Der er meget elektronik der ikke har super ry i diverse rundspørger.

Jeg er ikke i tvivl om motorens kapacitet hvormed jeg også har medtaget dem i min overvejelse.

1.6 er et fint bud men ikke til budgettet så det er irrelevant her. Men pointen med dyr og bøvlet tandrem gør jeg mindre overvejer 1.5 dci motoren.

Jeg havde en 1.6 i-Dtec Tourer Honda jeg var glad for. Plads og køreegenskaber er super. Komfort kunne være bedre.

Reelle statistikker af nyere dato - eller bare rygter fra folk med fordomme?

Vi kører idag VW og Toyota, men har tidligere kørt mange andre mærker - herunder en stribe Renault. Der var klart færre problemer med Renault'erne end med nuværende VW - trods en markant prisforskel. Generelt kørte de bare uden problemer, og vi skal tilbage til starten af 00'erne for at finde el-problemer.

Men smag og behag er forskellig (heldigvis) - og der er meget at vælge imellem.

Øssur Nielsen

Øssur Nielsen
bruger siden
19-09-2019

17-05-2021 kl. 13:56

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Reelle statistikker af nyere dato - eller bare rygter fra folk med fordomme?

Vi kører idag VW og Toyota, men har tidligere kørt mange andre mærker - herunder en stribe Renault. Der var klart færre problemer med Renault'erne end med nuværende VW - trods en markant prisforskel. Generelt kørte de bare uden problemer, og vi skal tilbage til starten af 00'erne for at finde el-problemer.

Men smag og behag er forskellig (heldigvis) - og der er meget at vælge imellem.

Statistikkerne er selvfølgelig primært mellem 2015-2018 som er de årgange jeg kigger i i forhold til Megame der nok er den relevant af nævnte renaulter.

Som du ser fra min liste er der heller ikke rigtig nogle VAG biler med grundet deres forfærdelige holdbarhed til Mit behov. Skoda fabia kan gå fordi prisen er så lav.

Ikke lige specifikt Renault, men Peugeot 308 er over 1/3 af fejlene på el siden. Ikke at den Dermed ikke kan køre men jeg vil gerne have færrest fejl pr brugt krone :)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

17-05-2021 kl. 15:25

Jeg tænker du skal tage statistikker med et gran salt.

Grunde til Toyota og Volvo er forholds vis sikre kort i en statistik efter fejl ved syn, er at ejere af Toyota og Volve er højere tendens til at køre bilen igennem værkstedet inden den skal til syn.

Hvorimod ejere af franske biler(gætter jeg ud fra landet) er mere laissez faire, hvor man lige triller i synshallen for at høre, hvad der skal laves, om noget.

Derfor er der nogen der får flere hak i tuden ende andre i sådanne undersøgelser.

Øssur Nielsen

Øssur Nielsen
bruger siden
19-09-2019

17-05-2021 kl. 15:36

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg tænker du skal tage statistikker med et gran salt.

Grunde til Toyota og Volvo er forholds vis sikre kort i en statistik efter fejl ved syn, er at ejere af Toyota og Volve er højere tendens til at køre bilen igennem værkstedet inden den skal til syn.

Hvorimod ejere af franske biler(gætter jeg ud fra landet) er mere laissez faire, hvor man lige triller i synshallen for at høre, hvad der skal laves, om noget.

Derfor er der nogen der får flere hak i tuden ende andre i sådanne undersøgelser.

Jeg er ikke uenig i iagttagelsen. Men jeg har personligt vurderet (ingen evidens) at når de fleste statistikker og ADAC (som jeg primært går efter) viser billedet så må jeg kunne gå lidt ud fra det.

hvis jeg nu feks købte en ny Peugeot så ville det også være noget andet fordi her er det mig der vedligeholder den. Men en 5 år gammel med 75.000 km er ikke kørt eller vedligeholdt af mig, og statistisk er det et sats!

Det skulle heller ikke være en diskussion om jeg stoler på Fransk producerede biler generelt, men mere erfaringer med de nævnte biler eller andre jokere. :)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

17-05-2021 kl. 16:04

KIg evt Kia eller Hyundai med lang garanti.
Hyundai med 5 år og uden km begrænsning
Kia med 7 år og 150.000 km i begrænsning.

Ville måske endda overveje at hæve budgettet og sikre aktiv lanekeeping, det er altså mega aflastende, når du ligger på vejen så lang tid hver dag.

Øssur Nielsen

Øssur Nielsen
bruger siden
19-09-2019

17-05-2021 kl. 18:36

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KIg evt Kia eller Hyundai med lang garanti.
Hyundai med 5 år og uden km begrænsning
Kia med 7 år og 150.000 km i begrænsning.

Ville måske endda overveje at hæve budgettet og sikre aktiv lanekeeping, det er altså mega aflastende, når du ligger på vejen så lang tid hver dag.

Jeg er enig. Men udfordringen i denne øvelse er at afveje komfort og pris.
aktiv lanekeeping er fantastisk, men det koster bare noget på bilen. Og kan jeg leve uden? Måske, måske ikke.

Men du har helt klart en pointe.

Budgettet er sat lavt så afskrivning ikke er stoe. Og jeg føler at se nævnte biler er behagelige at køre i som minimum. Perfekte? Nej. Komfortable og udholdelige? Ja :)