BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Vinterdæk er uansvarligt?

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

15-02-2018 kl. 18:48

Ja, det var ikke for at provekere ret meget ;)

Jeg forstår det blot ikke, læser hist og pist om dæk og diverse røverhistoirer. Som jeg læser og tolker det så er vinterdæk KUN og udelukkende kun relevante hvis man kører på landet i 100 m sne eller tager bilen en tur i skøjtehallen? (overdrivelse fremmer forståelsen eller noget).

I dk ville det ikke give mere mening at køre sommerdæk hele året (af de gode mærker hvor der ikke er problemer med gummiblandingen i koldt vejr) og så de få dage/uger det drejer sig om, sætte et eller andet om hjulene, snekæder?

Jeg vil mene det også i den grad handler om at kende sin bil og dæk, evt. have været en tur på køreteknisk med den, kende begræsningerne og køre derefter?


Det var lidt generelt. Specifikt i min situation har jeg en lille let bil, og det er den hele året. Jeg har sommerdæk på af et godt mærke og med ok godt vejgreb, bliver det så sne holder den hjemme eller jeg køre derefter, nogen der kan modargumentere? På alle andre dage end sne og is, kan jeg ikke lige se hvordan jeg forsvare vinterdæk om vinteren.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-02-2018 kl. 19:09

Jeg bor på en lille bakke på ca 300 meter med et højdespæn på samlet ca 18-24 meter i et villakvarter, hver gang der kommer sne første gang, så kan jeg fortælle dig hvem der har sommerdæk på og hvem der ikke har.

Dem med sommerdæk laver kø om morgenen, for de kommer kun op af bakken hvis de har taget tilløb og kører måske 70-80 i bunden for at nå op.
Går de i stå, så cykler de frem og tilbage på vejen uden at flytte sig en millimeter opad. Når så koblingen begynder at ryge og lugter brændt, så opgiver de smarte, de ikke så smarte de fortsætter til de snart skal have en ny kobling.

Dem med vinterdæk kører bare videre uden at notere sig yderligere. De får højst ondt i nakken af at ryste på hovedet over den der risikerer andres liv med forlængede bremselængder og dårligt vejgreb på sommerdækkene.

Hvis du vil bruge 1-2 dage på et køreteknisk anlæg og betale hvad det koster båd i tid og penge, tænker jeg at pengene nok var givet bedre ud på et sæt gode vinterdæk til din lille lette bil.

Når du har et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk, så kører du jo også hvad der svarer til ligeså langt som hvis du købte 2 sæt sommerdæk.
Det koster dig altså ca nul at være sikker!

Dette indlæg blev 15-02-2018 19:59 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2018 kl. 19:17

Michael K.

bruger siden
12-04-2015

skrev:
Ja, det var ikke for at provekere ret meget ;)

Jeg forstår det blot ikke, læser hist og pist om dæk og diverse røverhistoirer. Som jeg læser og tolker det så er vinterdæk KUN og udelukkende kun relevante hvis man kører på landet i 100 m sne eller tager bilen en tur i skøjtehallen? (overdrivelse fremmer forståelsen eller noget).

I dk ville det ikke give mere mening at køre sommerdæk hele året (af de gode mærker hvor der ikke er problemer med gummiblandingen i koldt vejr) og så de få dage/uger det drejer sig om, sætte et eller andet om hjulene, snekæder?

Jeg vil mene det også i den grad handler om at kende sin bil og dæk, evt. have været en tur på køreteknisk med den, kende begræsningerne og køre derefter?


Det var lidt generelt. Specifikt i min situation har jeg en lille let bil, og det er den hele året. Jeg har sommerdæk på af et godt mærke og med ok godt vejgreb, bliver det så sne holder den hjemme eller jeg køre derefter, nogen der kan modargumentere? På alle andre dage end sne og is, kan jeg ikke lige se hvordan jeg forsvare vinterdæk om vinteren.

Skulle det endelig være, så vil det give mest mening at køre med vinterdæk hele året.

Da det jo også er pisse koldt om sommeren og ikke mindst regn på vejene 2/3 af sommeren også - og der er vinterdæk så igen bedre end sommerdæk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

15-02-2018 kl. 19:31

Lars, hvor har du det fra? Vinterdæk er jo ikke bedre i regnvejr/vådt vejr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

15-02-2018 kl. 19:37

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg bor på en lille bakke på ca 300 meter med et højdespæn på samlet ca 18-24 meter i et villakvarter, hver gang der kommer sne første gang, så kan jeg fortælle dig hvem der har sommerdæk på og hvem der ikke har.

Dem med sommerdæk laver kø om morgenen, for de kommer kun op af bakken hvis de har taget tilløb og kører måske 70-80 i bunden for at nå op.
Går de i stå, så cykler de frem og tilbage på vejen uden at flytte sig en millimeter opad. Når så koblingen begynder at ryge og lugter brændt, så opgiver de smarte, de ikke så smarte de fortsætter til de snart skal have en ny kobling.

Dem med vinterdæk kører bare videre uden at notere sig yderligere. De får højst ondt i nakken af at ryste på hovedet over den der risikerer andres liv med forlængede bremselængder og dårligt vejgreb på sommerdækkene.

Hvis du vil bruge 1-2 dage på et køreteknisk anlæg og betale hvad det koster båd i tid og penge, tænker jeg at pengene nok var givet bedre ud på et sæt gode vinterdæk til din lille lette bil.

Når du har et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk, så kører du jo også hvad der svarer til ligeså langt som hvis du købte 2 sæt sommerdæk.

- er det ikke blot et spm om at starte i 4. gear, lol. Ej, i et sådan scenarie skulle snekæderne jo på, det var en del af pointen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2018 kl. 19:57

Michael K.

bruger siden
12-04-2015

skrev:
Lars, hvor har du det fra? Vinterdæk er jo ikke bedre i regnvejr/vådt vejr.

Jeg vil da til en hvertid helst have en 195 vinterdæk på istedet for et 245 sommerdæk om sommeren i pisse regnvejr og 12 grader.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kurt Thomsen

Kurt Thomsen
bruger siden
10-02-2004

15-02-2018 kl. 21:29

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Skulle det endelig være, så vil det give mest mening at køre med vinterdæk hele året.

Da det jo også er pisse koldt om sommeren og ikke mindst regn på vejene 2/3 af sommeren også - og der er vinterdæk så igen bedre end sommerdæk

Og hvem vil du give skylden for det,er det DMI eller er det også vejdirektoratet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2018 kl. 22:10

Kurt Thomsen

bruger siden
10-02-2004

skrev:
Og hvem vil du give skylden for det,er det DMI eller er det også vejdirektoratet

Du er da en stjenekomet, prøver du at overtage KS rolle ?

Læs indlægget fra begyndfelsen af, måske det giver mening.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-02-2018 kl. 23:19

Michael K.

bruger siden
12-04-2015

skrev:
- er det ikke blot et spm om at starte i 4. gear, lol. Ej, i et sådan scenarie skulle snekæderne jo på, det var en del af pointen.

Nej - du skal have de rigtige dæk på. Snekæder er kun til at forcere korte forhindringer ved lav hastighed - ikke til at køre med generelt.



Og nej: Der findes ikke "gode sommerdæk, der forbliver bløde om vinteren". Sommerdæk - uanset fabrikat - bliver hårde om vinteren og er uegnet, når der er sne eller is - eller blot pletvis isglat, som der ofte er om vinteren (der har været mange morgener alene i år, hvor temperaturen var under 0 om morgenen).

Så på med vinterdækkene - eller bliv hjemme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Gregersen

Johannes Gregersen
bruger siden
06-04-2005

16-02-2018 kl. 11:03

@KS: Sommerdæk bliver ikke hårde i kulde - de er mere hårde fra start. Det er altså ikke kulden, der er problemet (derfor slides vinterdæk også hurtigere, fordi det er blødere gummi). Samtidig er mønstret anderledes, så sommerdæk prioriterer kørsel på tørre veje, mens vinterdæks mønster giver mere greb på glatte/snedækkede veje.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

16-02-2018 kl. 12:11

Nogen kunne lære en del om vinterdæk og temperartur og hvornår og hvorfor de virker bedre end sommerdæk. Et sommerdæk har sværere ved at køre varme i dækket under 7 grader. Det gør vinterdækket pga den blødere gummiblanding. Så vinterdæk virker og skal bruges under 7 grader. Hvis man bruger vinterdæk i eks. 15-20 grader, vil den bløde gummiblanding få uhensigtsmæssige konsekvenser. Eks på bremse evne etc. Vinterdæk slides nødvendig vis ikke mere end sommerdæk, hvis de bliver brugt under 7 grader !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-02-2018 kl. 15:55

Johannes Gregersen

bruger siden
06-04-2005

skrev:
@KS: Sommerdæk bliver ikke hårde i kulde - de er mere hårde fra start. Det er altså ikke kulden, der er problemet (derfor slides vinterdæk også hurtigere, fordi det er blødere gummi). Samtidig er mønstret anderledes, så sommerdæk prioriterer kørsel på tørre veje, mens vinterdæks mønster giver mere greb på glatte/snedækkede veje.

Begge dele er sådan set rigtigt ;-)



Ja, de er hårdere, men de bliver også endnu hårdere i kulden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

18-02-2018 kl. 18:02

Profil slettet

skrev:
"Jeg vil da til en hvertid helst have en 195 vinterdæk på istedet for et 245 sommerdæk om sommeren i pisse regnvejr og 12 grader."


Hvorfor? Hvis sommerdæk er bedre i regnvejr uanset temperatur? Er der nogen tests der siger noget andet?

Dette indlæg blev 18-02-2018 18:12 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

18-02-2018 kl. 18:11

"KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nej - du skal have de rigtige dæk på. Snekæder er kun til at forcere korte forhindringer ved lav hastighed - ikke til at køre med generelt.



Og nej: Der findes ikke "gode sommerdæk, der forbliver bløde om vinteren". Sommerdæk - uanset fabrikat - bliver hårde om vinteren og er uegnet, når der er sne eller is - eller blot pletvis isglat, som der ofte er om vinteren (der har været mange morgener alene i år, hvor temperaturen var under 0 om morgenen).

Så på med vinterdækkene - eller bliv hjemme.
"



Jeg siger ikke at jeg er uenig, jeg forstår det bare ikke.

1. Hvad med fx snesokker eller Michelin easy grip ting? Selvfølgelig ikke på ren asfalt, men hvis der er et godt lag sne?

2. http://www.evo.co.uk/features/15600/michelin-cross-climate-vs-winter-and-all-season-tyres ??? Det bliver andre steder markedsført som 3 sæsoners.

Hvorfor er hård gummi dårligt, i ny pudder sne er hård vel bedst?

Pletvis? Så på 30 meter med en halv meter is, så standser du dårligt de 29,5 m og effektivt en halv meter?

Du har en forudsætning der hedder "når" sne og is, hvor tit er det relevant i Danmark?

Dette indlæg blev 18-02-2018 18:20 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

18-02-2018 kl. 18:16

" KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nej - du skal have de rigtige dæk på. Snekæder er kun til at forcere korte forhindringer ved lav hastighed - ikke til at køre med generelt.


Og nej: Der findes ikke "gode sommerdæk, der forbliver bløde om vinteren". Sommerdæk - uanset fabrikat - bliver hårde om vinteren og er uegnet, når der er sne eller is - eller blot pletvis isglat, som der ofte er om vinteren (der har været mange morgener alene i år, hvor temperaturen var under 0 om morgenen).

Så på med vinterdækkene - eller bliv hjemme.
"


Jeg siger ikke at jeg er uenig, jeg forstår det bare ikke.

1. Hvad med fx snesokker eller Michelin easy grip ting? Selvfølgelig ikke på ren asfalt, men hvis der er et godt lag sne?

2. http://www.evo.co.uk/features/15600/michelin-cross-climate-vs-winter-and-all-season-tyres ??? Det bliver andre steder markedsført som 3 sæsoners.

Hvorfor er hård gummi dårligt, i ny pudder sne er hård vel bedst?

Pletvis? Så på 30 meter med en halv meter is, så standser du dårligt de 29,5 m og effektivt en halv meter?

Du har en forudsætning der hedder "når" sne og is, hvor tit er det relevant i Danmark?

Dette indlæg blev 18-02-2018 18:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Madsen

Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017

19-02-2018 kl. 07:20

Har kørt på michelin crossclimate 1 års tid nu..
Det har jeg ikke fortrudt med det vejr vi vir I dk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

20-02-2018 kl. 12:42

Morten Madsen

bruger siden
15-10-2017

skrev:
Har kørt på michelin crossclimate 1 års tid nu..
Det har jeg ikke fortrudt med det vejr vi vir I dk.

Tak, findes så ikke til min bil/størrelse, er der nogen tilsvarende alternativer for de andre mærker?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

I går kl. 11:23

Jeg fandt lige den her test: https://www.youtube.com/watch?v=TJsV2ORMsms

Kunne være interessant at se en sådan test i vådt vejr omkring 5-6 grader.

Det er interessant at den med temperatur og at vinterdæk er bedre end sommerdæk pga kulden, synes at komme fra producenterne.

PS: er der ikke en moderater tilstede der kan slette dobbelt indlæg ovenfor?

Dette indlæg blev 22-02-2018 17:47 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Madsen

Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017

I går kl. 15:32

Michael K.

bruger siden
12-04-2015

skrev:
Jeg fandt lige den her test: https://www.youtube.com/watch?v=TJsV2ORMsms

Kunne være interessant at se en sådan test i vådt vejr omkring 5-6 grader.

Det er interessant at den med temperatur og at vinterdæk er bedre end summerdæk pga kulden, synes at komme fra producenterne.

PS: er der ikke en moderater tilstede der kan slette dobbelt indlæg ovenfor?

det er netop her jeg tænker michelin crossclimate passer fint ind.. i det danske klima.
Det er ikke godt til direkte på sne og is,,, men de dage kan jeg tælle på 1 finger

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

I går kl. 16:06

Langt hovedparten af os, har behov for at passe en form for arbejde, og derfor er det ikke en option at blive hjemme de dage der er sne.

Køber du 1 sæt vinterdæk, og 1 sæt sommerdæk, så vil du sikkert køre 50.000 på sommerdækkene og måske 40.ooo på vinterdækkene.

Køber du 2 sæt helårsdæk, så vil du måske køre 100.000. Altså vil omkostningen være 10.000 km, ved at køre sikkert og altid hele året.

Det vil altså koste dig omkring 1/5 af et sæt dæk til 3000 kr over 5 år= 600/5=120 kr om året eller 10 kr om måneden at køre på det rigtige dæk.

Det kan jeg ikke umiddelbart se er risikoen værd. Hverken for dig og din famillie eller for de trafikanter du møder på en snevejrsdag.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

I går kl. 16:17

J R: det jeg forsøger at udfordre er jo hvad er de rigtige dæk? "Hvis" vinterdæk kun er rigtigt når der er sne og is, så er der meget få dage du kører med rigtige dæk om vinteren.

Morten M.: Ja, de er dog desværre ikke en mulighed hos mig :/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

I går kl. 16:34

Vinterdæk er rigtige under 7 plus grader, hvor svært er det at forstå......At du ligefrem forsøger at tage et debilt argument der er blevet fremført i en tidligere tråd om vinterdæk forstår jeg ganske enkelt ikke.

Som JR anfører koster det så lidt at være mere sikker.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

I går kl. 16:44

T Nielsen: dokumentation tak?
Jeg har linket til noget der viser det modsatte, men dog ikke ligefrem videnskabeligt, har du noget stærkere?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

I går kl. 16:52

Aha du opretter tråden fordi du ikke har andet at foretage dig. Få dig et arbejde eller ring til Tom K.......Nu du har så meget tid kan du selv google emnet, hvis du ellers kan finde ud af det ;-) God vinter

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 17:05

Michael K.

bruger siden
12-04-2015



Jeg siger ikke at jeg er uenig, jeg forstår det bare ikke.

1. Hvad med fx snesokker eller Michelin easy grip ting? Selvfølgelig ikke på ren asfalt, men hvis der er et godt lag sne?

2. http://www.evo.co.uk/features/15600/michelin-cross-climate-vs-winter-and-all-season-tyres ??? Det bliver andre steder markedsført som 3 sæsoners.

Hvorfor er hård gummi dårligt, i ny pudder sne er hård vel bedst?

Pletvis? Så på 30 meter med en halv meter is, så standser du dårligt de 29,5 m og effektivt en halv meter?

Du har en forudsætning der hedder "når" sne og is, hvor tit er det relevant i Danmark?

1: Kun egnet til korte strækninger - og dermed uegnet til pletvis glat.

(Pletvis isglat kan være forskellen mellem at køre ligeud eller skride ud - det handler ikke bare om bremselængde).



2: De er de mindst ringe helårsdæk pt. - men stadig ikke på niveau med gode sommer- hhv. vinterdæk. Bor du i byen og færdes generelt i områder med god rydning, kan de være en fin løsning. Har du behov for altid at komme frem - også når vejret er dårligt og der ikke er ryddet, er det stadig en fordel med de rigtige dæk.



Ja - jeg skriver "når". Vi har allede haft mange dage med frostvejr og dermed is i 2018. Visse dele af landet har også haft sne en del dage.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

I går kl. 17:55

KS:

tak.

1: noteret tak, og den med at skride ud lyder rigtigt.


2. Der er som regel ok rydning her og er ikke så afhængig af bilen, så jeg er vel i cross målgruppen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

I går kl. 19:37

Michael K.

bruger siden
12-04-2015

skrev:
KS:

tak.

1: noteret tak, og den med at skride ud lyder rigtigt.


2. Der er som regel ok rydning her og er ikke så afhængig af bilen, så jeg er vel i cross målgruppen.

Ja, så kan det sagtens give mening.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Madsen

Morten Madsen
bruger siden
15-10-2017

I går kl. 19:55

Inden jeg købte cross climate læste jeg FDM test af dækket.
Som jeg husker testen var dækket bedre end rigtige vinterdæk, så længe vil ikke snakker sne og is.
Grunden til det ikke er et vinderdæk og jo at man vægter snekørsel højt på et vinterdæk.
Og Så er det jo ikke sådan at det livsfarligt i sne og is og man må blive hjemme...
I min erindring er snekørsel også yderst sjælden i dk, da vil jo salter vejene så sneen smelter jo.

Dette indlæg blev 22-02-2018 20:02 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael K.

Michael K.
bruger siden
12-04-2015

I går kl. 22:32

Spm er så hvad der er det nærmeste alternativ til CC, et helårsdæk eller et godt sommerdæk?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);