Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Til nytår stiger afgifterne !

Arne Eriksen

Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020

07-05-2021 kl. 20:09

Kunne i finde på at købe en hybrid-bil i år ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-05-2021 kl. 02:38

Arne Eriksen

bruger siden
21-12-2020

skrev:
Kunne i finde på at købe en hybrid-bil i år ?

NEJ aldrig i livet !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

08-05-2021 kl. 10:50

Jeg har en Hybrid Bil, og kan klart anbefale en.

Inden man køber en, vil jeg anbefale at man sætter sig ind i tingene.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

08-05-2021 kl. 11:26

Ja de skulle vist være meget dyrt i service.

Mener at have hørt, har dog ikke undersøgt det, men at ex VW biler skal have olieservice og DSG olieskift dobbelt så ofte.
Altså olieskift for hver 15.000 km og DSG olieskift for hver 30.000 km.
Sidstnævnte er en dyr omgang.

Men måske nogen kan be -eller afkræfte det ?

Ved ikke om det er sådan med andre mærker.

Dette indlæg blev 08-05-2021 11:27 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

08-05-2021 kl. 11:46

Ifølge denne: VIDEO: Plug-in hybrid eller ren benzin? - Bilbasen Blog

Har VW kortere service intevaller på PHEV'en end på Mono Forsilen.

Hos Toyota ar service intervallerne og prisen nøjagtig den samme, for hybrider og mono forsiler.
Dog har Toyota hele tiden holdt fast i 15.000 km/12 måneder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-05-2021 kl. 00:16

Vil hellere skifte Ice'en så vi har 2 elbiler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Arne Eriksen

Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020

12-05-2021 kl. 20:53

Fidusen er stor, og bliver kun større fra nu af 👍

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

13-05-2021 kl. 09:41

Ha ha, tro ikke på det, når regeringen finder ud af de mangler penge og det gør de STORT, så lukkes der ned for 'fidusen' :-) :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
13-05-2021

13-05-2021 kl. 11:21

Man skal køre diesel alt andet er noget lort.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-05-2021 kl. 09:21

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Ha ha, tro ikke på det, når regeringen finder ud af de mangler penge og det gør de STORT, så lukkes der ned for 'fidusen' :-) :-)

Det handler om greenwashing - også for regeringen, så de betaler gerne andres penge for at påberåbe sig at være "grønne" - også selv om der ikke er hold i det. Derfor denne subsidiering - især af batteribiler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-05-2021 kl. 09:26

Om det er greenwashing eller ej, så ser jeg bare at min konto er der mindre dræn i indtil der er sker ændringer. Jeg kan sagtens finde mere underholdende ting at bruge afgifter for 15-20.000 kr på om året indtil da. eks 2 gange for familien til Spanien om året.

Om man kan klare/vil acceptere et ganske betrageteligt omfangsdræn omkring sin konto, må være op til hver mand.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob  Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

14-05-2021 kl. 11:10

hvor er det dog håbløst at skyde over 1 mia af i støtte til hybridbiler alene i 2021, når denne type biler ikke er så grønne som lovet.

https://www.hvilkenbil.dk/skatterabat-til-hybridbiler-kaldes-en-fejl/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

14-05-2021 kl. 11:40

1 mia er småting i S store regnestykke, tænk på beløb som hedder 30 mia og ikke mindst hvad Mink skandalen har kostet.

Så 1 mia giver Mette gerne for lidt positiv omtale :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Arne Eriksen

Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020

14-05-2021 kl. 11:49

Og 40 millioner om dagen for testberedskabet....vi snakker 1,2 milliard i måneden 😳🤦‍♂️

Jeg udnytter gerne fidusen. Jeg får råd til en dejlig stor SUV. Sparer ca. 150.000 i indkøb, og ca. 5000 om året i grøn afgift, i forhold til en dieseloser.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

14-05-2021 kl. 13:12

Jacob Larsen

bruger siden
20-05-2017

skrev:
hvor er det dog håbløst at skyde over 1 mia af i støtte til hybridbiler alene i 2021, når denne type biler ikke er så grønne som lovet.

https://www.hvilkenbil.dk/skatterabat-til-hybridbiler-kaldes-en-fejl/

En hybrid bil er altid mere brændstof økonomisk end en tilsvarende mono forsil bil.



Hvis du sammenligner store og små biler, i en stor pærevælling, kan en lille bil i nogle tilfælde gøre det bedre end en stor hybrid bil.

Min egen holder 114% det Toyota lover.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-05-2021 kl. 14:07

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Om det er greenwashing eller ej, så ser jeg bare at min konto er der mindre dræn i indtil der er sker ændringer. Jeg kan sagtens finde mere underholdende ting at bruge afgifter for 15-20.000 kr på om året indtil da. eks 2 gange for familien til Spanien om året.

Om man kan klare/vil acceptere et ganske betrageteligt omfangsdræn omkring sin konto, må være op til hver mand.

Tjah - det jo bare opsparing til nye batterier. Så vil pengene hurtigt forsvinde.



Men ja: Hvis man kan leve med de begræsninger og den risiko for voldsomme udgifter, der ligger i batteribiler, så kan man kortsigtet få besparelser som følge af subsidier.



Det kan ramme hårdt efterfølgende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-05-2021 kl. 14:10

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
En hybrid bil er altid mere brændstof økonomisk end en tilsvarende mono forsil bil.



Hvis du sammenligner store og små biler, i en stor pærevælling, kan en lille bil i nogle tilfælde gøre det bedre end en stor hybrid bil.

Min egen holder 114% det Toyota lover.

Jeg er ikke tvivl om, at en Toyota hos dig ligefrem producerer benzin, du kan sælge ved havelågen ;-)



Statistikken siger godt nok noget andet ;-)

https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?powerunit=2



Her kører de rene benzinversioner længere på literen end hybriderne, så måske er Toyota ikke så mirakuløse endda.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob  Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

14-05-2021 kl. 14:53

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
En hybrid bil er altid mere brændstof økonomisk end en tilsvarende mono forsil bil.



Hvis du sammenligner store og små biler, i en stor pærevælling, kan en lille bil i nogle tilfælde gøre det bedre end en stor hybrid bil.

Min egen holder 114% det Toyota lover.

Det tror jeg gerne. Og jeg kan sagtens forstå dem, som køber en hybrid primært pga de økonomiske fordele som den nye afgift har medført ift en tilsvarende model i benzin/diesel.

Min anke går på, at der i artiklen henføres til en række undersøgelser som peger på, at hybridernes grønne aftryk er stærkt overvurderet. Nok bedre end benzin og diesel men stadig mere sort end grønt.
Så hvis ønsket er grønnere transport kunne staten vel i stedet for have brugt pengene bedre på fx ladestandere.

Apropos ladestandere: jer med elbil/plug-in hybrider: kan I mærke, at der er kommet 10.000 flere ladebiler på gaden her i 2021 ift. offentlige ladestandere?
Jeg kan se, at ladestanderne i midtbyen fortsat er helt optaget og umuligt at planlægge ud fra ift sin opladning - jeg bemærker dertil, at der er begyndt at være mere rift om ladestanderne ved indkøbscentre og lign. Er dette blot anekdotisk eller mærker I den stigende efterspørgsel efter lademuligheder?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

14-05-2021 kl. 19:13

Opsparing til nye batterier er der nogen som skriver...

Altså det er vel ikke aktuelt for mange ?

Lad os sige at batteriet har tabt 30 % på 3 år, som en mobil eller bærbar.

Efter 3 år er det vel de færreste som har samme bil ?

Der sker så meget på det område at en 3 år gammel el bil eller hybrid er jo antik.

Så lad næste ejer fixe det med batterier eller sende bilen til Polen, så kan den kører
der på benzin uden batteri og forurene der - who cares.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-05-2021 kl. 20:13

@Jørgen
Batterierne taber ikke i nærheden af 30% på 3 år. Hvis de gør er det noget galt med dem, ganske ligesom da Citroen producerede 1,2 benzinere der brugte mere oile en benzin.

Vores har kørt 85.000 km på 25 måneder og har muligvis tabt 4-5%.
Men jeg bemærker at det ser ud til 5%, når den har sjatladet i en lang periode. Men når den får noget langturs massage, hvor batteriet får lov at ramme tættere top og bund, så virker det til at vågne til dåd og har tabt 4%.

Hvis tabet fortsætter med ca 2-2,5% på 40.000 km, så rammer vi nok 400.000 før den nærmer sig de 30% du nævner.
Men alt viden, sider tabet er størst de første 50.000 km, så flader det ud.

Forøvrigt forventer jeg ikke have bilen til 400.000 km. Bortset fra det kunne være sjovt, bare for at irritere KS!, at hans rugbrød har brugt fossil drift nok til at brødføde et mindre afrikansk land i mellemtiden og vi ander har været på 20 ferier for samme sum.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

14-05-2021 kl. 20:27

Lyder sgu godt at det ikke er mindre power de el bil batterier taber :-)

Fossil drift er jo stadig blevet bedre og bedre over de sidste 10-15 år skal man ikke
glemme, så kald det ikke sorte biler endnu.

Det er stadig tomme busser, diesel lokomotiver og lastbiler massivt som forurener
vildt meget og tænk på forurening, så udgør Danmark vist kun 0.1 % i hele verden.

Dette indlæg blev 14-05-2021 20:32 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-05-2021 kl. 09:45

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Opsparing til nye batterier er der nogen som skriver...

Altså det er vel ikke aktuelt for mange ?

Lad os sige at batteriet har tabt 30 % på 3 år, som en mobil eller bærbar.

Efter 3 år er det vel de færreste som har samme bil ?

Der sker så meget på det område at en 3 år gammel el bil eller hybrid er jo antik.

Så lad næste ejer fixe det med batterier eller sende bilen til Polen, så kan den kører
der på benzin uden batteri og forurene der - who cares.

Jo - langt de fleste beholder deres biler mere end 3 år. Er det kendt, at batteriet er slidt, vil det påvirke brugtprisen - og dermed er det samme omkostning. Så jo: Det koster at et batteri sliddes.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-05-2021 kl. 09:58

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
@Jørgen
Batterierne taber ikke i nærheden af 30% på 3 år. Hvis de gør er det noget galt med dem, ganske ligesom da Citroen producerede 1,2 benzinere der brugte mere oile en benzin.

Vores har kørt 85.000 km på 25 måneder og har muligvis tabt 4-5%.
Men jeg bemærker at det ser ud til 5%, når den har sjatladet i en lang periode. Men når den får noget langturs massage, hvor batteriet får lov at ramme tættere top og bund, så virker det til at vågne til dåd og har tabt 4%.

Hvis tabet fortsætter med ca 2-2,5% på 40.000 km, så rammer vi nok 400.000 før den nærmer sig de 30% du nævner.
Men alt viden, sider tabet er størst de første 50.000 km, så flader det ud.

Forøvrigt forventer jeg ikke have bilen til 400.000 km. Bortset fra det kunne være sjovt, bare for at irritere KS!, at hans rugbrød har brugt fossil drift nok til at brødføde et mindre afrikansk land i mellemtiden og vi ander har været på 20 ferier for samme sum.

Nej; jeg ville heller ikke forvente 30% på 3 år (med mindre det er en taxa). Til gengæld må jeg skuffe dig med, at jeg ikke tror en døjt på, at dit batteri ikke har tabt mere end 4-5%. Det er ganske enkelt ikke rigtigt, Det er muligt,at Tesla manipulerer med tallene, så det ser sådan ud, men i praksis har den med sikkerhed tabt langt mere. Det er simpel fysik. Grunden til at Tesla får det til at se ud som om tabet er mindre, er selvfølgelig markedsføring (fanboys reklarmerer jo fint med det - som du demonstrerer her) - og de reducerer risikoen for dyre garantisager.



Fysikkens love gælder også for Tesla - selv om de påstår andet.



Ja - det koster brændstof at køre i en tung bil med stort frontareal. Af samme årsag er det ikke muligt at lave den på batteridrift. Til gengæld har jeg sparet langt mere på overnatninger og har oplevet meget andet end ladestationer på de store rastepladser - og jeg kan sælge til en brugt California til en (urealistisk) høj pris, da de holder brugtværdien bedre end stort set alt andet. Men den er ikke lige så praktisk i bykørsel - og sådan prioriterer vi alle forskelligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

15-05-2021 kl. 13:26

Er der virkelig ingen test af el batterier man kan stole på, så det hverken er fans eller bilfabrikanter eller skeptikere egne meninger - altså Tesla har lavet biler siden 2012 eller før ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

15-05-2021 kl. 13:58

Jacob Larsen

bruger siden
20-05-2017

skrev:
Det tror jeg gerne. Og jeg kan sagtens forstå dem, som køber en hybrid primært pga de økonomiske fordele som den nye afgift har medført ift en tilsvarende model i benzin/diesel.

Min anke går på, at der i artiklen henføres til en række undersøgelser som peger på, at hybridernes grønne aftryk er stærkt overvurderet. Nok bedre end benzin og diesel men stadig mere sort end grønt.
Så hvis ønsket er grønnere transport kunne staten vel i stedet for have brugt pengene bedre på fx ladestandere.

Apropos ladestandere: jer med elbil/plug-in hybrider: kan I mærke, at der er kommet 10.000 flere ladebiler på gaden her i 2021 ift. offentlige ladestandere?
Jeg kan se, at ladestanderne i midtbyen fortsat er helt optaget og umuligt at planlægge ud fra ift sin opladning - jeg bemærker dertil, at der er begyndt at være mere rift om ladestanderne ved indkøbscentre og lign. Er dette blot anekdotisk eller mærker I den stigende efterspørgsel efter lademuligheder?

Jeg forstår din anke. Og jeg er ikke helt uenig med dig.
Men du fokuserer udelukkende på København og nul emissions biler.
Det er en fin vision, der er bare et stykke til den bliver realistisk.
Du skal være opmærksom på at jo større rækkevidde du skal have på en batteri bil, jo større batteri pakke. Og du skal have lade standere nok
Et nul emission alternativ er Brint bilen, som kan nøjes med et mindre batteri, men som så skal have brintstationer, og brint kræver mere energi at lave.

Den seneste afgifts omlægning hjælper Plugin hybriderne - helt fint.
De små hybrider blev dyere, mens små ikke hybrider blev billigere, og foskellen blev så stor at det økonomisk bedst kan betale sig at købe den bil der bruger mest brændstof.
I mine øjne gør det de nuværende afgifter mere sorte end de tidligere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-05-2021 kl. 17:25

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Er der virkelig ingen test af el batterier man kan stole på, så det hverken er fans eller bilfabrikanter eller skeptikere egne meninger - altså Tesla har lavet biler siden 2012 eller før ?

Der går hurtigt "religion" i det, da ejerne nødigt indrømmer, at teknologien endnu er på et tidligt udviklingsstadie. Samtidig er der sket en del udvikling med batterier i den mellemliggende periode, så f.eks. Renault Zoe i de tidlige eksemplarer er i mange tilfælde idag under en rækkevidde på 100km, hvor holdbarheden på nyere batterier er en del bedre.



Det er derfor svært at finde et entydigt svar, da det hele tiden ændrer sig med bedre teknologi - og her er Tesla nok i den bedre ende, selv om de også har ændret batteriteknologi undervejs.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-05-2021 kl. 00:22

En Renault -s´ZOe havde et 22 kWh batteri i første version.

Med et snit på 5-6 km på en Kwh, så bliver det altså kun 120-140 km på en ladning. At den er opgivet væsentlig mere ,er samme årsag som nogen biler tidligere var opgivet til 33,3 km literen. Nemlig NEDC målemedtode.

I mellemtiden er der kommet bedre batterier og pakken er steget til 52 kWh. Måske bovedparten af forskellen ligger i de 30 kWh mere batteri.

Lidt ligesom hvis du køber en standard Mercedes C klasse med 44 liter tank, men naboen har valgt tilvalgspakken med ekstra tank til 65 liter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-05-2021 kl. 08:37

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
En Renault -s´ZOe havde et 22 kWh batteri i første version.

Med et snit på 5-6 km på en Kwh, så bliver det altså kun 120-140 km på en ladning. At den er opgivet væsentlig mere ,er samme årsag som nogen biler tidligere var opgivet til 33,3 km literen. Nemlig NEDC målemedtode.

I mellemtiden er der kommet bedre batterier og pakken er steget til 52 kWh. Måske bovedparten af forskellen ligger i de 30 kWh mere batteri.

Lidt ligesom hvis du køber en standard Mercedes C klasse med 44 liter tank, men naboen har valgt tilvalgspakken med ekstra tank til 65 liter.

Du missede pointen - selv om du selv gentager den: Der er sket en del med batterier undervejs - og der sker stadig stadig en stor udvikling med batterier, da de er lang vej fra at være gode nok til formålet.



Udover at selve batteriteknologien forbedres, vil den øgede kapacitet også give længere levetid, da flere km pr. opladning også betyder færre opladninger pr. km - og opladningerne slidder på batterierne.



En Renault Zoe med 120 km pr. opladning i praksis har derfor fået 3 gange så mange opladninger efter 100.000km som en Tesla med en rækkevidde på 360 km pr. opladning i praksis.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

mikael hansen

mikael hansen
bruger siden
17-05-2021

17-05-2021 kl. 22:50

ja. jeg tog kørekort i en ved trafikskolen. jeg tror det er www.trafikskolen.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg