Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Service Ford Focus, hvor ofte?

Morten Drost Christensen

Morten Drost Christensen
bruger siden
10-06-2010

11-04-2018 kl. 15:33

Jeg har ingen forstand på biler, men blev lidt forarget da jeg netop snakkede med det værksted jeg benytter.
Jeg har en Ford Focus 1,5 TDCi fra ultimo 2015 (2016 udgaven)

Til at starte med, ringede jeg for at få skiftet til sommerhjul samt olie+filter.
Han informerede mig så at mine sommerhjul, som jeg har betalt for at få opbevaret, kun har 3 mm og skal skiftes. Så jeg har betalt for opbevaring af dæk som skal smides ud.
Dernæst skal de have 1495,- for skift af olie og filter, hvilket lyder dyrt. Min far som kører Mondeo fik det gjort for 895,-

Men så informerede han mig at da det er et år siden service skal det også laves. Spurgte så hvad det omfattede ud over olieskift, og fik at vide de skiftede brændstoffilter og gik bremserne igennem. Begge dele er skiftet på denne tid sidste år. Dette ville koste 3800,-

Jeg har som nævnt ikke forstand på biler, og det hjalp nok ikke at jeg var lidt skuffet over at have betalt for opbevaring af dæk som skal kasseres, så derfor tænke jeg om nogen herinde har mere forstand på det end mig.

Kan det virkelig passe at man skal have lavet service hvert år, med skift af brændstoffilter, og for at få bremserne gået igennem (Og hører det ikke med i hjulskifte at de lige kaster et blik på dem)?

Dette indlæg blev 11-04-2018 15:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

L C

L C
bruger siden
23-02-2018

11-04-2018 kl. 20:08

Nej til det sidste med hjulskift/bremsecheck.

Biler skal have service hvert år, lille service ene år, stort service andet år.

Der er frit valg af værkstederne, så find den bedste pris og ikke mindst et
værksted du stoler på.

KS! kan sikkert supplere

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

11-04-2018 kl. 20:55

Em bare lige for at tilføje noget så kan du spare en pæn del på at have din egen olie med som du så kan købe en del billige hos thansen . biltema eller på nettet
værksteder kan tage op til 200kr literen for olie

Tobi as

Tobi as
bruger siden
30-01-2012

12-04-2018 kl. 17:40

Ifølge loven skal dækkene først skiftes, når der er 1,6 mm mønster tilbage.
Dog vil det være mere sikkert, at skifte dækkene før de når ned på 1,6 mm. FDM anbefaler minimum 3 mm mønster i dækkene.
Der er dog forskel på "at dækkene SKAL skiftes" som du skriver værkstedet siger. I stedet brude de have sagt til dig, at de burde skiftes.

Jeg ville have bedt om, at de må trække pengene fra opbevaring fra regningen, hvis du allerede har købt nye dæk ved dem!

Kig andre steder efter dæk, hvis du ikke allerede har købt dem ved Ford. Det er yderst sjældent, at aut. værksteder er billigere med dækkene. De dæk mærker aut. værksteder bruger, kan du sagtens købe andre steder - billigere!

Angående service er hovedreglen, som LC skriver, at det skal gøres hvert år eller ca. hver 30.000 km, hvad end der kommer først. Men det afhænger meget af bilmærke, motortype, kørselsmønster osv., så det er svært at være helt specifik.
Dog ville det være DUMT, at springe et serviceeftersyn over, da det kan komme til at koste mange penge i sidste ende.

Angående hjulskift/bremsetjek: Det afhænger af værksted og deres serviceniveau. Jeg har prøvet værksteder, som har været venlig at gøre det uden jeg har bedst dem om det (gratis) og andre værksteder, som ikke gør det.

Angående olieskift lyder det dyrt. Quickpot kører i øjeblikket tibud med 4 liter kvalitetsolie, olieskift, oliefilter og miljøafgift til 879,-

Det lyder til, at dit Ford værksted har travlt med at tjene penge!!
Måske du skulle finde et andet værksted?