Bilbasen Forum
Plug-In hybrid er det bedste fra 2 verdener - for en hel del.

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
20-12-2020 kl. 16:04
Men nu er der heldigvis flere meninger om den sag, og for mange, f.eks. undertegnede er en Plug-in hybdrid netop det bedste fra 2 verdener.
Hvis man som jeg bor i eget hus, og derfor kan få sin egen ladestander er man godt i gang.
Desuden kører jeg utroligt mange dage blot rundt i nærheden af hjemmet og mit arbejde. Og dette kan sagtens klares på rent el. Men ind imellem har jeg nogle lange ture til Sjælland. Der er over 300 km til første stop og flere stop undervejs, inden det går tilbage til Jylland. Det med en ren el bil er undersøgt, men det dur ganske enkelt ikke. Jeg er hjemme til midnat med den logistik. Derfor giver en Plug-in hybrid virkelig fin mening for en med mit kørselsbehov.
Hr. Sommerlund burde måske være blot en anelse mere nuanceret i sin kritik. Jeg har da sjældent læst en mere gang mavesur enøjet klumme.
Dette indlæg blev 20-12-2020 16:05 redigeret af dets forfatter.

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
20-12-2020 kl. 17:54
Undtaget Morten Bek, er Bilbasens bloggere ikke værd at spilde sin tid på.
Søren Clauding, på motorsiden.dk er rigtig god.
Mht. PHEV'en, er jeg enig med dig, den er et godt kompromis.

J R
bruger siden
13-12-2013
20-12-2020 kl. 17:54
Men han har jo ret i afgiftsmæssigt er det hul i hovedet. Der gives km/l fradrag for varm luft.
Du har formentlig noget der ligner 14 kWt på dit batteri, når du kører lokalt kan du måske gøre det en stor del af tiden på strøm, fordi du husker at lade.
Men undersøgelser fra udlandet, hvor PHEV kom tidligere frem, så er der rigtig mange af dem der sjældent bliver ladt. Men bare kørt som fossil drift.
Når du så kører til Sjælland, så tvivler jeg en del på at du holder 50-60 eller 70 km/l.
For når dit batteri løber tørt, så kommer der jo ikke en troldmand og fylder det op på vejen. Så kører du rent fossilt de 500+ km den dag. I snit på den tur får du nok ikke meget over 15 kml ud af den(du nærvner ikke hvilken.)
Samlet over en tankfuld, der kunne det være interessant at vide hvor mange km du kører på eks 40 liter benzin eller hvor stor din tank er?

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
20-12-2020 kl. 17:59
Enig hvis man f.eks. bor i lejlighed er det knap så smart .
Som jeg skriver, så med mit kørselsmønster, dvs. meget lokal kørsel, plus enkelte lange ture. Så giver det rigtig god mening.
Og skal jeg på ferie eller de lange ture, så magter jeg ikke al det logistik og pause med el bller.
Men får dytten d. 4 januar og når jeg har haft et par af de lange ture, kan jeg skrive lidt om forbrug 😊
Dette indlæg blev 20-12-2020 18:02 redigeret af dets forfatter.

KS !
bruger siden
16-01-2006
21-12-2020 kl. 13:25
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Den var lidt negativ.
Men han har jo ret i afgiftsmæssigt er det hul i hovedet. Der gives km/l fradrag for varm luft.
Du har formentlig noget der ligner 14 kWt på dit batteri, når du kører lokalt kan du måske gøre det en stor del af tiden på strøm, fordi du husker at lade.
Men undersøgelser fra udlandet, hvor PHEV kom tidligere frem, så er der rigtig mange af dem der sjældent bliver ladt. Men bare kørt som fossil drift.
Når du så kører til Sjælland, så tvivler jeg en del på at du holder 50-60 eller 70 km/l.
For når dit batteri løber tørt, så kommer der jo ikke en troldmand og fylder det op på vejen. Så kører du rent fossilt de 500+ km den dag. I snit på den tur får du nok ikke meget over 15 kml ud af den(du nærvner ikke hvilken.)
Samlet over en tankfuld, der kunne det være interessant at vide hvor mange km du kører på eks 40 liter benzin eller hvor stor din tank er?
Det er endnu mere hul i hovedet at fritage elbiler, der er ekstremt CO2 tunge - blot et andet sted på kloden, og hvor de samlede miljøpåvirkninger end ikke er kendt endnu.
PHEV giver mening for de, der som trådstarter, kører mange småture med opladet batteri og eldrift. På lange ture og/eller uden opladning, giver de ikke mening.
Samtidig skal man huske at chekke, om den PHEV man vælger, har varmepumpe eller starter motoren for at få varme i kabinen. Kia/Hyundai hører (med mindre de har lavet nye varianter) til sidstnævnte kategori, hvor man får mange koldstarter af en benzinmotor blot for at få varme i kabinen. Det er næppe sundt for hverken motor eller miljø.

A R
bruger siden
01-01-2014
21-12-2020 kl. 16:46
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er endnu mere hul i hovedet at fritage elbiler, der er ekstremt CO2 tunge - blot et andet sted på kloden, og hvor de samlede miljøpåvirkninger end ikke er kendt endnu.
PHEV giver mening for de, der som trådstarter, kører mange småture med opladet batteri og eldrift. På lange ture og/eller uden opladning, giver de ikke mening.
Samtidig skal man huske at chekke, om den PHEV man vælger, har varmepumpe eller starter motoren for at få varme i kabinen. Kia/Hyundai hører (med mindre de har lavet nye varianter) til sidstnævnte kategori, hvor man får mange koldstarter af en benzinmotor blot for at få varme i kabinen. Det er næppe sundt for hverken motor eller miljø.
Relevant detalje, det med varmepumpen :-)

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
21-12-2020 kl. 17:25
Derudover kan den sættes til at forvarme / køle kabinen.
Det sidste giver jo mest mening, når den om morgenen er tilsluttet laderen.

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
21-12-2020 kl. 18:22
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er endnu mere hul i hovedet at fritage elbiler, der er ekstremt CO2 tunge - blot et andet sted på kloden, og hvor de samlede miljøpåvirkninger end ikke er kendt endnu.
PHEV giver mening for de, der som trådstarter, kører mange småture med opladet batteri og eldrift. På lange ture og/eller uden opladning, giver de ikke mening.
Samtidig skal man huske at chekke, om den PHEV man vælger, har varmepumpe eller starter motoren for at få varme i kabinen. Kia/Hyundai hører (med mindre de har lavet nye varianter) til sidstnævnte kategori, hvor man får mange koldstarter af en benzinmotor blot for at få varme i kabinen. Det er næppe sundt for hverken motor eller miljø.
Ligesom det jo også er "hul i hovedet" at lade autocampere køre med nedsat registreringsafgift. De er ofte co2 tunge da de kører rundt med en masse overflødig vægt alle de dage hvor de ikke lige bliver benyttet til ferieturene.
Men hvordan de rammes med de nye afgifter er jeg ikke klar over.
Den helt store gevinst med PHEV er selvfølgelig når den bliver ladet op, men selv med tomt batteri burde den vel være mere økonomisk end en tilsvarende ren benzin variant, da det jo trods alt er en Hybrid

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
21-12-2020 kl. 19:09

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-12-2020 kl. 19:56

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
21-12-2020 kl. 20:13
Det er da rigtigt at en PHEV trækker på batteriet og el motor vægt, på en lang tur. Men som netop beskrevet, selv der går en PHEV længere end tilsvarende rene fossil model. Derudover er der jo det tilsvarende problem med en ren elbil. Den har et kæmpe batteri der er meget tungt. Så når den kører de korte ture trækker den jo på endnu mere unødvendig vægt end Plug-in hybriden, nemlig det enorme batteri. Så lige meget hvilken model du vælger er der ulemper.
Dette indlæg blev 21-12-2020 20:21 redigeret af dets forfatter.

Y A
bruger siden
23-09-2018
21-12-2020 kl. 20:25
Vi er en familie på 4, hvor det daglige behov hedder lyder på at pendle 22-24 km dagligt, med 3-5 km for indkøbsture/køre børn til sportsaktiviteter. Indimellem går turen til Fyn, og når vi engang er forbi Corona så også udenfor landets grænser.
Vi kommer fra en XC40 T3, som var meget glad for at drikke, især på de små daglige ture, og venter nu på en RAV4 PHEV, der for os formentlig er et bedre match end de elbiler der er pt. En model 3 virker for lille for vores behov (er 1,95 høj med 2 små på bagsædet), og ligeledes også en Model Y. (Synes at S er flot, men kan ikke helt komme over det designmæssige på 3 og Y - og SUV passer mere rent højdemæssigt)
Her vil RAV4'erens rækkevidde være optimal til det daglige, og muligheden for de længere ture hvor man hurtigt kan tanke op og ikke har en range anxiety betyder meget for os. Håber klart, at vores næste køb bliver en elbil, men som det er nu med rækkevidde, ladetider og infrastruktur, der passer Toyotaen bare meget mere til vores behov med det pladsmæssige, højde og størrelse og samtidig el til en emissionsfri bykørsel.

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
21-12-2020 kl. 20:48

Y A
bruger siden
23-09-2018
22-12-2020 kl. 08:47
Og ja det har været lidt skræmmende/skuffende at se alle de videoer om Y modeller, hvor bagsæderne er skæve ift. hinanden, og hvor panorama og døre er skæve etc. Det skal de helt sikkert nok få styr på, og det er dejlige biler, men ikke noget for os endnu.

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
22-12-2020 kl. 18:02
Din opfattelse af Hybrid er tekniks forkert. Din mening må du gerne have.
Toyota's løsning, har færre menkanisk bevægelige dele end en bil med manuel gearkasse.
De hiver kobling og gearkasse ud, og erstatter det med 2 motor/generatorer (MG'er).
For at kunne bruge både El Motor (MG2) og Benzin Motor til fremdrift har de en Power Split Device. PS består af 6 tandhjul. Et Sun Gear, Et Sun Gear (4 Tandhhjul) samt et Planet Gear = 6 Tandhjul.
Der er 2 MG'er samt 2 Batterier. Men Din Start Motor og Batteri er "væk"
Så reelt, har du erstattet din Kobling og Gear kasse med er batteri (Traction Batteri) og en MG.
Når de kalder det en MG, er det fordi den virker både som Motor og Generator (Dynamo).
PSD'en gør giver muliged for at Køre på El, El+Benzin eller Benzin (Benzin kunne være Diesel).
PSD Gør det muligt at lade på batteri, når den er i medløb, medløb+Benzin motor eller Benzin motor. Det eneste tidpunkt den kun lader med Benzin Motor, er hvis man kører Stop/Go kørsel i by, hvor den evt. ikke kan lade på Traction Batteri'et, med enertien (dvs. hvis den ikke kan komme til at rulle, uden at bruge strøm).
Hvis Benzin motor er startet, kan man da lige så godt lade på Traction batteriet, sammetidig (andet vile være spild af energi).
Hvis du har en "mono forsil" med stop/go, starte den jo også forbrændnings motoren hvis den er ved at have lav energi på Batteriet (Start / AUX Batteriet (BLY Batteriet)).
Så alt i alt giver det en brændstof besparelse (Uanset om det er Benzin eller Diesel).
For at vende tilbage til PHEV, Claus og A Y.
Hvis man skal Kører langt hver dag, er en Batteri Bil med lang rækkevidde da at fore trække, eller en Diesel Mil (man får jo 1,50 kr + moms i starts støtte for at kører diesel).
Men hvis man som Claus, A Y, eller mig, har en daglig kørsel på under 50 Km hver vej. er PHEV rigtigt godt, at de sjældne lange ture som koster lidt mere, er jo et kompromis, mellem at skulle bruge en forbrændings motor eller et større batteri.
Jeg vil påstå at Claus og A Y, har foretaget et godt valg ud fra deres behov.
Jeg kunne også godt have brugt en PHEV, men for mig skulle det være en Toyota, Station Car og den skulle have træk på.
@ T. Hvis du vil bruge 1,5 timer af dit liv på at lære om Toyota's Hybrid, kan jeg komme med nogle links, hvis du ikke gidder, er det ok med mig.

KS !
bruger siden
16-01-2006
25-12-2020 kl. 10:27
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Ligesom det jo også er "hul i hovedet" at lade autocampere køre med nedsat registreringsafgift. De er ofte co2 tunge da de kører rundt med en masse overflødig vægt alle de dage hvor de ikke lige bliver benyttet til ferieturene.
Men hvordan de rammes med de nye afgifter er jeg ikke klar over.
Den helt store gevinst med PHEV er selvfølgelig når den bliver ladet op, men selv med tomt batteri burde den vel være mere økonomisk end en tilsvarende ren benzin variant, da det jo trods alt er en Hybrid
Autocampere har fuld registreringsafgift på bilen. Du betaler blot ikke registreringsafgift af køkken og skabe, ligesom du ikke betaler registreringsafgift af dit køkken derhjemme. Desuden betaler man fuld ejerafgift - i modsætning til batteribiler, der også her bliver subsidieret.
Autocampere reducerer antallet af flyrejser - med en batteribil er længere ture håbløst, så flere fristes til at tage flyet.
Så faktisk burde autocampere få reduceret afgiften.
Om du reelt har nogen fordel ud hybriddelen på de længere ture, er tvivlsomt. Det kunne være interessant at få dokumenteret, men hvis hovedparten af turene er længere, vil en "ren" hybrid (HEV) nok være bedre end end PHEV, da der ikke skal slæbes batterier.

KS !
bruger siden
16-01-2006
25-12-2020 kl. 10:31
Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
skrev:
@ T.
"Lang reklame for Toyota"
Til gengæld er Toyotas elastikgearkasse ulidelig at høre på, når den kombineres med de mindre og meget momentsvage motorer, der kræver mange omdrejninger. Det bliver mindre slemt i de større versioner som RAV4.
Jeg kiggede på Prius PHEV for nylig. Da jeg ofte har brug for at have en del bagage med, skulle jeg lige chekke bagagerummet. Det var der reelt ikke. Bagagepladsen var optaget af batteriet, og der var kun en lav hylde til småtterier. Skal man have bagage med, skal man kigge på andre modeller (RAV4, Corolla)

Claus Holm
bruger siden
22-09-2008
25-12-2020 kl. 15:20

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
25-12-2020 kl. 16:50
bruger siden
22-09-2008
skrev:
@Jan G jeg vil da gerne se de links vedrørende teknikken i Toyota Hybrid :-)
Glædelig Jul
Så gerne.
Dette er video'er, jeg selv har kikket på, som forklarer godt (tror jeg).
Som Jeg skrev, var der 6 tandhjul i den oprindelige løsning, der er et par stykker mere nu.
Det er et spørgsmål om at kunne køre hurtigere på El.
Min Corolla kan køre 85 km/t på el, men jeg har set den slukke Benzin motoren ved 95+ km/t.
Den nye Yaris kan køre 130 km/t på el :), men der et kommet et par tandjul mere. Lidt ala at gå fra 4 til 5 gear.
https://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI
En Video der forklarer hvordan Toyota's Hybrid (HSD) virker.
Hollænder der har lavet en animation. Spille tid 15 min.
Bemærk: Det er en Generation 2 Prius.
Generation 4 kom i 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM
Første, anden og tredie generation trans aksel, Spille tid ca 30 min.
Weber Auto, underviser i bil vedligeholdelse (så vidt jeg kan forstå), ikke kun Toyota.
Her ser du en generation 2 og en Generation 3 trans aksel, der er skilt ad. Du ser tandhjulene :).
Der er til føjet et par tandhjul mere.
https://www.youtube.com/watch?v=-dHeRJdrnI8
Denne video fra Weber Auto, er Fjerde generation "Trans Aksel", den er desværre 1,5 timer.
Ser man på generation2 vs gen.3 og 4.
Så er en del af det at kunne køre hurtigere på El (EV mode, eller Ren El (for mig er ren el = EV mode = Benzin Motor slukket).
Toyota Norge har vist at de kan få Yaris til at køre meget på el.
Det er reklame.
https://www.youtube.com/watch?v=4oVgRKsDJZA&feature=share&fbclid=IwAR1Cryo7mFdmyyGOrTLQvw4EASC5HixsgfEV5BcUgsYNbWBpSbblww-0Vew
Jeg har en Corolla Hybrid.
Dette indlæg blev 25-12-2020 16:55 redigeret af dets forfatter.

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-12-2020 kl. 20:23