BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

PAVA behandling hvor ofte er det nødvendigt ?

Andreas Christensen

Andreas Christensen
bruger siden
10-02-2013

14-02-2018 kl. 14:40

Hej:-)

Som overskriften nok siger er jeg i tvivl omkring undervognsbehandling

Jeg har en Kia Rio fra marts 2016, som fik sin første dobbelt behandling i april 16, og derfor indtrådte i pavas såkaldte levetids garanti.

For at opretholde den garanti skal bilen have en behandling for hver 24 måneder.

Prisen på denne er med den rabat jeg har fået 3360 kroner inklusiv hulrums behandling.

Min bil kører cirka 28000 om året, og har rundet 54.000 nu. Mekanikeren dernede siger, at det har noget at sige hvor stort mit kørsels behov er, og at flere kilometer betyder større slid på behandlingen og anbefaler derfor at jeg får det gjort igen.

Som sådan lyder det fornuftigt nok - men omvendt vil han selvfølgelig gerne sælge mig en behandling.

Hvad er jeres erfaringer? Er det nødvendigt? Jeg påtænker ikke at beholde bilen til den er mere end 8 år og har kørt 250.000 km medmindre det bliver relativt problemfrit som det har været til nu.

Hvad ville i gøre? Med den første behandling, ville i så vente 2 år mere indtil første syn og der høre om standen, og dermed træde ud af garantien? Det er lidt den tanke jeg har for 3500 hvert andet år kan jeg formentlig reparere meget for hvis jeg overhovedet har bilen så længe. Med den første behandling er jeg så ikke "relativt sikret" fra start?

På forhånd tak

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kurt Thomsen

Kurt Thomsen
bruger siden
10-02-2004

14-02-2018 kl. 15:07

Jeg har,som dig,en bil fra april 2016,som fik undervognsbehandling fra ny,og jeg regner med at give den en omgang til når den bliver 2 år,og igen efter 4-6 år,og så glemme alt om deres garanti,den giver jeg ikke meget for,bliver der brug for den,finder de sikkert på et eller andet for at undgå at betale.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

14-02-2018 kl. 16:58

Du spørger hvad vi ville gøre.

Jeg ville hare sparret alle 4 behandlinger væk og haft de 10-12.000kr mere på kontoen til en ny bil om 8 år. Jeg kan simpelthen ikke finde et fornuftigt argument for at undervognsbehandle en bil du vil beholde til den er slidt op.

Du når ikke at skulle reparrere noget rust på en nyere bil før den alligevel er udtjent.

Jørn Arnesen

Jørn Arnesen
bruger siden
20-11-2010

14-02-2018 kl. 17:09

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Du spørger hvad vi ville gøre.

Jeg ville hare sparret alle 4 behandlinger væk og haft de 10-12.000kr mere på kontoen til en ny bil om 8 år. Jeg kan simpelthen ikke finde et fornuftigt argument for at undervognsbehandle en bil du vil beholde til den er slidt op.

Du når ikke at skulle reparrere noget rust på en nyere bil før den alligevel er udtjent.

Enig. Det er reminiscens fra dengang i 1970`erne hvor fx en Simca helt af sig selv forsvandt i løbet af en 3-4 år pga rust. Rustbeskyttelses branchen er i disruption.

Andreas Christensen

Andreas Christensen
bruger siden
10-02-2013

14-02-2018 kl. 17:11

Så det er egentlig spild af penge ?

Jørn Arnesen

Jørn Arnesen
bruger siden
20-11-2010

14-02-2018 kl. 17:23

Ja det mener jeg afgjort. Glæden af en bil som man løbende har bekostet undervognsbehandlinger på (vi snakker kr 15-20000 i løbet af 10-15 år) opleves først af ejeren som har bilen når den er i 12-20 års alderen.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-02-2018 kl. 17:58

Nu har jeg haft rigtigt mange gamle vrag i alderen 14-20 år, og har aldrig gidet køre ud for at se en der ikke har fået undervognsbehandling tidligere.

Jeg har selv givet nuværende en gang Dinitrol, den var også kun 14 måneder da den blev købt og fruen forlangte at få lov at beholde den i mindst 7-8 år, hun hader at skifte.

Regner med at give den igen ved 4 år, og så ser vi om der er yderligere behov.

Min egen forhåbning er jeg kan overtage hendes når min egen er døde. Min nuværende er 7 år, og har gået 80kkm en lille hyggelig C3. Om måske 6-7 år har den gået 160 og er 13(har ikke haft den fra ny, den var 5,5 år og 48kkm da jeg fik den)
Til den tid har fruens gået 180.000 og fået 2-3 behandlinger, så burde hendes C200 nok være sendt godt afsted, og jeg kan nyde den 5-6 år bagefter.

Så holder du den i 8 år, vil jeg sige det er nemmere at skyde den af med et par behandlinger. Det behøver ikke være lige hvert andet år. Dog valgte jeg Dinitrol idet synsmanden sagde den lokale lavede flot arbejde og det holdt fortrinligt.