Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Opel Corsa defekt motor

Kim Sørensen

Kim Sørensen
bruger siden
09-07-2020

09-07-2020 kl. 18:08

Bare lige en historie, så er I advaret.
Vi købte i okt. 2015 en Opel Corsa Cosmo 1,0T 90HK. Bilen var på det tidspunkt 8 mdr (1. reg 20-02-2015) og havde kørt 16.000 km.Bilen blev købt hos Opel i Thisted (Thybo-biler).Vi har overholdt alle service hos autoriseret Opel forhandler, og bilen har kørt 82.000 km.
Vi er en ganske alm. familie, som har et relativt begrænset kørselsmønster ca. 15.000 km/året.
For 2 uger siden begyndte 2 advarselslamper at lyse:- "ESP advarsel" - Katalysator (blinkende).
Vi kontaktede Opel i Ballerup (AM) og fik en tid den følgende mandag, hvor de ville kigge på bilen. Den blev afleveret og tændspole og tændrør blev skiftet.Bilen blev hentet, men inden jeg kom hjem kom advarselslamperne igen. Jeg kørte tilbage til AM og afleverede bilen.
Dagen efter kontaktede værkstedet mig, og fortalte at de var bange for at det var motoren der var problemet, og i yderste konsekvens skulle denne skiftes.
Jeg kontaktede Thybo-biler, hvor bilen er købt, og forhørte mig om det nu kunne være rigtigt. De havde aldrig hørt at en motor på denne Corsa-model skulle skiftes efter 5 år og så få kørte km.Jeg blev enig med dem om at sende bilen til Thy, og lade dem kigge på problemet.
De er nu vendt tilbage, og desværre er det motoren der skal skiftes. Det er vi meget overrasket og skuffet over. Vi har valgt at få skiftet motoren til en ny, da dette var den "bedste" løsning for os. Dette arbejde pågår lige nu.
De fortalte også at de havde kontaktet Opel for at forhøre sig om Opel ville dække noget af udgiften. Det ville Opel ikke.
Vi er først og fremmest skuffet over at en relativ ny bil (5 år) skal have skiftet motoren, og når det så sker, så er der ikke noget hjælp at hente hos Opel. Opel i Thisted (Thybo-biler) har været service-minded og jeg føler jeg har fået en super behandling, det er mere, at Opel Danmark ikke er villig til at bidrage økonomisk i forhold til udskiftningen af motoren.
Vi kontaktede selv Opel-danmark, her er deres svar:

Helt generelt er kulance ikke noget, man har krav på, når først garantien er udløbet, der ikke juridiske belæg i det. Her må man stille sig tilfreds med det, forhandleren tilbyder ud fra de givne omstændigheder.Vi beklager, men grundet at bilen ikke lever op til betingelserne for kulance, kan vi ikke tilbyde at hjælpe i denne sag.

Med venlig hilsen
Lone Kundesupport
Opel - K.W. Bruun Automotive Danmark

Dette indlæg blev 09-07-2020 18:14 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

09-07-2020 kl. 18:32

Jeg forstår din skuffelse, men det er desværre rigtigt hvad Opel Danmark svarer dig, du har ikke krav på noget efter 5 år.

"betingelserne i kulance" er typisk ret så stramme, hvis du feks. Er over 30 dage eller 1500 km for sent ude med service, så ryger dine muligheder for kulance

Dette indlæg blev 09-07-2020 18:33 redigeret af dets forfatter.

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

10-07-2020 kl. 12:48

Det er bare surt show, og ja, det ville have været flot, hvis Opel havde taget hele eller dele af regningen. En motor burde holde mere end 82.000 km ved normal brug. I er nok bare den 1%, hvor det ikke er tilfældet og det koster. I ville have fået trygheden, hvis I havde valgt leasing (men også betalt for det) eller taget et mærke med længere garanti (KIA 7 år), men jeg forstår udmærket, at I vælger at købe en bil.
Overveje at have denne for øje ved næste bil, hvis trygheden er afgørende:
https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/garanti-reklamation/garanti-paa-bilmaerker

Dette indlæg blev 10-07-2020 12:49 redigeret af dets forfatter.

Tamás Hevele

Tamás Hevele
bruger siden
12-03-2012

12-01-2021 kl. 20:03

Hej
Må jeg lige spørge dig om, hvad kostede at skifte motoren?
Det ser ud at vi skal også skifte motoren i vores
bil. Den er fra 2014 og kørt 130.000 km.