Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Motionering af plug-in hybrids benzinmotor

leena Norddahl

leena Norddahl
bruger siden
20-05-2020

30-06-2020 kl. 14:26

Hej til alle

Jeg har en Golf GTE fra slutningen af 2016, der bruges som bil nr. 2. Stort set alle de korte ture til arbejde, indkøb, og familie kan klares udelukkende på el, når jeg husker at få den ladet op.

Det er meget sjældent, at den kører på benzin, Jeg har tanket to fulde tanke siden januar i år, og kun fordi, at der har været to lange ture på 250 km. I starten kørte jeg enten el - eller GTE, fordi jeg troede, det var de eneste to muligheder. Det var også lidt underligt, at den kørte SÅ forskelligt på el og benzin :) Det har jo også bidraget til et øget benzinforbrug.

Hvor tit skal benzinmotoren motioneres? Er det nok at køre 30-40 km på motorvej hveranden uge? Et mekanikersvar ville være fantastisk!

På forhånd mange tak!

Dette indlæg blev 30-06-2020 14:26 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

01-07-2020 kl. 07:48

Ja, 30-40km hveranden uge er nok.

Bilen er bygget til den slags kørsel

det er blandt andet derfor at bilen skal til service oftere end andre Golfer.

Dette indlæg blev 01-07-2020 07:49 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-07-2020 kl. 08:47

Skal tl service oftere end andre golfer? Er bare en ny måde for VAG at tjene penge?

Hvori ligger fordelen så ved den golf? Ja du kan spare lidt på benzinregningen og svineriet med udstødning. Men du betaler både tiere service ved kontanter og tiden der går dermed.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

01-07-2020 kl. 11:31

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Skal tl service oftere end andre golfer? Er bare en ny måde for VAG at tjene penge?

Hvori ligger fordelen så ved den golf? Ja du kan spare lidt på benzinregningen og svineriet med udstødning. Men du betaler både tiere service ved kontanter og tiden der går dermed.

Ja, den skal have service een gang årligt, fordi det antages at motoren står meget stille.
Det er da en underlig konklusion du kommer med der, Folk der vinteropbevarer deres biler skifter typisk også olie inden bilen kommer ud og køre igen, der kan komme kondensvand i olien når motoren holder stille.

Iøvrigt, så skal de fleste mærker til service een gang årligt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

01-07-2020 kl. 11:53

Alle de seneste biler vi har haft skulle til sevice 1 gang om året vi rammer altid 30000 km før tid

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-07-2020 kl. 12:15

Hvorfor ikke bare sætte den i hybrid mode en gang i mellem, således den kører lidt på benzin en dag om ugen.

Den gang jeg stadig var blåeøjet og kørte VAG produkter var det longlife 30.000/2 år.

Nu kører jeg Mercedes der forlanger service hver 12 måneder også selvom den kun kører 8k om året. Det bliver nok ikke ved længe.

Derudover kører vi Tesla, som ingen service krav har for at overholde garantien på 4 år på vogn og 8 år på batteri og motor.

Jeg bemærker at VAG(ligesom alle andre ICE producenter med elbiler enten på markedet eller på vej) fortsat forlanger servcie og rusteftersyn på årsbasis, på trods af at der ikke er olieskifte eller anden reel årsag andet end økonomisk. Man skal altså beregne 2-4.000 kr til årligt service og ikke mindst den tid du skal bruge på at booke, kører til service og hente igen.

Ja en bil, ligemeget hvad brændstof, bør få smurt bremser med mellemrum, men det behøver ikke være på aut. værksted for at adskille dem af. I princippet kan du selv gøre det i garagen hvis du gad.
Smører man ikke, må man skifte skiver, klodser og kalipre før tid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

02-07-2020 kl. 10:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvorfor ikke bare sætte den i hybrid mode en gang i mellem, således den kører lidt på benzin en dag om ugen.



"Lidt hybrid mode" - så når motoren ikke at blive driftsvarm. Den skal nå at blive gennemvarm og dermed også brænde sig ren, hvis du skal være god ved motoren. Det er derfor fint at lade elmotor klare småture og benzinmotor klare de længere ture.



Dine sædvanlige reklameindslag for Tesla har ikke meget med emnet at gøre....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

04-07-2020 kl. 20:04

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvorfor ikke bare sætte den i hybrid mode en gang i mellem, således den kører lidt på benzin en dag om ugen.

Den gang jeg stadig var blåeøjet og kørte VAG produkter var det longlife 30.000/2 år.

Nu kører jeg Mercedes der forlanger service hver 12 måneder også selvom den kun kører 8k om året. Det bliver nok ikke ved længe.

Derudover kører vi Tesla, som ingen service krav har for at overholde garantien på 4 år på vogn og 8 år på batteri og motor.

Jeg bemærker at VAG(ligesom alle andre ICE producenter med elbiler enten på markedet eller på vej) fortsat forlanger servcie og rusteftersyn på årsbasis, på trods af at der ikke er olieskifte eller anden reel årsag andet end økonomisk. Man skal altså beregne 2-4.000 kr til årligt service og ikke mindst den tid du skal bruge på at booke, kører til service og hente igen.

Ja en bil, ligemeget hvad brændstof, bør få smurt bremser med mellemrum, men det behøver ikke være på aut. værksted for at adskille dem af. I princippet kan du selv gøre det i garagen hvis du gad.
Smører man ikke, må man skifte skiver, klodser og kalipre før tid.

Smurt bremser ? Ej det er da noget fra 70erne. Har jeg aldrig hørt om i nye biler. Bremser bliver checket for slidtage (mm tilbage på klodser og skiver) men smøres nej, hvad skal de da smøres med ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

05-07-2020 kl. 08:05

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Smurt bremser ? Ej det er da noget fra 70erne. Har jeg aldrig hørt om i nye biler. Bremser bliver checket for slidtage (mm tilbage på klodser og skiver) men smøres nej, hvad skal de da smøres med ?

Primært bagerste bremser bliver brugt for lidt og kan derfor gro delvist fast. I en ellert, hvor elmotor bruges som bremse for derved at generere strøm, bruges de forreste også for lidt. Dermed risikerer man bremser, der hænger, rust på skiver m.m. og potentielt en større regning til for tidlig udskiftning.



Så jo: Det giver rigtig god mening at efterse og smøre bremser - specielt på en elbil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-07-2020 kl. 09:29

Man kan vælge imellem at smøre for 695 kr om året, eller skifte bagbremser for måske 6-8.000 kr efter 60-75.000 km. Så må man selv gøre op om man mener det er rentabelt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

05-07-2020 kl. 09:58

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Man kan vælge imellem at smøre for 695 kr om året, eller skifte bagbremser for måske 6-8.000 kr efter 60-75.000 km. Så må man selv gøre op om man mener det er rentabelt.

Og hvis man ikke smører, virker bremserne ikke optimalt når de begynder at sætte sig, så jeg vil mene, at det er et ret let valg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg