Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kan en moderne bil blive 20+ år?

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

24-02-2019 kl. 00:09

Jeg skal snart have ny bil, og min plan er at jeg skal have den til at holde i så mange år som muligt.

Jeg regner med at holde den køerene minimum 15 år, men gerne 20+.

Den skal køre ca 100 til 200 Km i ugen, sjældent motervej



Plan:
Toyota Corolla 2019 hybrid

Årlig toyota service

TekTrol Undervognsbehandling hver 4 år

Tilkørsel efter toyota anbefalinger

Altid køre i eco mode

Men jeg ved ikke volsom meget om biler, så jeg vil gerne høre jeres tip og råd
Måske ken det ikke betale sig

Dette indlæg blev 24-02-2019 00:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Troxyter TroxyterLV

Troxyter TroxyterLV
bruger siden
23-02-2019

24-02-2019 kl. 02:55

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

25-02-2019 kl. 18:13

Jeg har en kammerat der har en Citroen Zantia fra år 2000

som han ikke vil sælge fordi den er så god at køre i.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Hansen

Jacob Hansen
bruger siden
16-09-2013

25-02-2019 kl. 20:25

Hvis du køber toyota, Honda eller Subaru så måske.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-02-2019 kl. 21:32

Hvad er det lige du vil med en Hybrid med 5-10.000 km om året??.......... Tvivler ærligt talt på batteriet har godt af at stå "stille" i lange perioder.

Køb dig en Toyota, Subaru eller lignende med en gammeldags traver motor, som holder for evigt, fordi den ikke er tunet eller turbo'et.

OG så giv den et skud olie i undervognen som du selv planlægger.

Så skal den nok holder i 20+ år

Dette indlæg blev 25-02-2019 21:33 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-02-2019 kl. 13:41

Jeg kunne også forestille mig, at prisen på nye batterier til en hybrid tager livet af bilen før noget andet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

27-02-2019 kl. 16:24

Godt valg og god plan :)

Der er ikke så meget at sætte fingeren på.

Det jeg kan læse i kommentarerne i tråden, inklusiv min egen er at ingen af os ejer en hybrid.

Corolla 2019.
Ja, Corolla kommer tilbage til Europa. det er ikke en ny bil, den har været å markedet i Asien (inklusiv Australien) og USA i et års tid.
den er bygget på TNGA platformen, og får meget ros.

I Europa kan vi få den i station car (Sports Tourer), det er en ren Europærisk bil, og det hævdes at Station Car'en er 6 cm længere mellem akslerne, end Hatch back'en.- det giver bedre plads mellem forsæderne og bagsæderne. desuden har Station car'en et bagerum på størrelse med Avensis, som nu er udgået.

mht. hybrid'en. Corolla er en 4de generations hybrid! Toyota har solgt hybrid biler siden 1997, og de har solgt mere end 13 millioner hybrid biler. Det tog dem 7 år at sælge den første million hybrider. I 2017 solgte de 1,52 milioner hybrider.
De har styr på det :)

En el bil og en hybrid bil har 2 to batteri pakker.
Den ene er det der hedder traction batteriet. Det er det batteri der trækker den elmotor der trækker hjulene rundt, og det er en batteri pakke, som består af en del batterier der er sat i seriel forbindelse, så du får en spænding på omkring 480V AC ( I Yaris er det en DC motor), og batterierne er nogenlunde det du kender fra en mobil telefon.

Det andet batteri er det der hedder et keep alive batteri. det er et batteri det holder diverse computere og hukommelse kørende, nogle kalder det også 12 V batteriet.
En af KA batteriet's opgaver er at koble relæet til Traction batteriet i, når du tænder for bilen.

På moderne batterier et det varmen der slider, ikke antallet af opladning / afladninger.
Så det er rimeligt holdbart. Toyota har i øvrigt air condition på batterierne, for at holde batteriene nede i temperatur, i de setup's der kræver det :)

Prisen på et traction batteri til en Prius var i 2011 17.000 kr, det er nok ikke blevet dyerer.

En fordel ved hybriden, er at du får et Automat gear med i prisen. Noget du skal betale ekstra for i alle andre benzin / diesel biler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

27-02-2019 kl. 16:37

Toyota service. Ja få du bare det lavet efter bogen :)
Bemærk. Aircondtion er hver andet år / 30.000 km, og skal bestilles / betales særskilt, og det er dit ansvar at have fod på det.

Jeg har fået lavet service efter bogen op til 13 år / 490.000 km og 16 år / 270.000 km.
Om man tror på at det hjælper er en tros sag.

Tilkørsel er 15 km.
Dog anbefaler Toytota at man ikke lader den sejtrække de første 1.500 km, men den har man jo nok ikke med en elmotor :).

Undervogns behandling. Tjaa, det er en tros sag. men en Toyota er godt beskyttet fra fabrikken. De ruster ikke lige. Men ja hvert 7vende år, er nok ok.

Altid i eco ode , hmm , tjaaa. Ejerne siger de ikke er forskel på hvor meget brændstof den bruger, blot hvordan den reagerer på speeder tryk, såå måske mindre vigtigt.


Der er ikke så mange tal på Corolla endnu, men en C-HR (hybrid) kan tage 725 kg på krogen.
1,2 Turbo kan tage 1.300 / 720 kg.
Så skal man ikke køre med en elefant på krogen, skal hybriden nok klare e det (det er et spørsmål om strøm styrken til traction motoren.

Bemærk. I en Toyota hybrid er der 2 elmotorer, det kalder dem motor / generator. MG1 og MG2.
jeg kan ikke lige huske hvad den lille laver.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

27-02-2019 kl. 16:51

Da det er din førtse bil. Er der nogle ting jeg synes du skal tænke over.

Vil du nøjes med billigste løsning?
Er der nogle tinf du vil komme til at savne?

Jeg har ikke total oveblik over Corolla.
Men sådan noget som bak Camara og GPS?
Hmm. tjaa, hvis den understøtter Apple car play, og du har Apple, så kan du spare GPS'en, me hvad med bak camera?
Understøtter den Androide auto, og har du androide, jaa hvad så med bak camera?
Undersøg det, og tag stillig til hav du gerne vil.

Jeg har selv en med indbygget GPS, og det er dyrt at opgradere. den er ligeglad med hvilken telefon jeg tilkobler, men de ikke så meget med telefonen. Det er håndfrit, me jeg kan ikke tage div. apps op på skærmen. Dog er jeg tilfreds, da den kan det jeg gerne vil have.
Dvs. GPS og håndfri telefon, samt CD, USB og audio jack, det er ne 6+ år gammel bil, med det første Go & Touch.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-02-2019 kl. 19:35

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Godt valg og god plan :)

Der er ikke så meget at sætte fingeren på.

Det jeg kan læse i kommentarerne i tråden, inklusiv min egen er at ingen af os ejer en hybrid.

Corolla 2019.
Ja, Corolla kommer tilbage til Europa. det er ikke en ny bil, den har været å markedet i Asien (inklusiv Australien) og USA i et års tid.
den er bygget på TNGA platformen, og får meget ros.

I Europa kan vi få den i station car (Sports Tourer), det er en ren Europærisk bil, og det hævdes at Station Car'en er 6 cm længere mellem akslerne, end Hatch back'en.- det giver bedre plads mellem forsæderne og bagsæderne. desuden har Station car'en et bagerum på størrelse med Avensis, som nu er udgået.

mht. hybrid'en. Corolla er en 4de generations hybrid! Toyota har solgt hybrid biler siden 1997, og de har solgt mere end 13 millioner hybrid biler. Det tog dem 7 år at sælge den første million hybrider. I 2017 solgte de 1,52 milioner hybrider.
De har styr på det :)

En el bil og en hybrid bil har 2 to batteri pakker.
Den ene er det der hedder traction batteriet. Det er det batteri der trækker den elmotor der trækker hjulene rundt, og det er en batteri pakke, som består af en del batterier der er sat i seriel forbindelse, så du får en spænding på omkring 480V AC ( I Yaris er det en DC motor), og batterierne er nogenlunde det du kender fra en mobil telefon.

Det andet batteri er det der hedder et keep alive batteri. det er et batteri det holder diverse computere og hukommelse kørende, nogle kalder det også 12 V batteriet.
En af KA batteriet's opgaver er at koble relæet til Traction batteriet i, når du tænder for bilen.

På moderne batterier et det varmen der slider, ikke antallet af opladning / afladninger.
Så det er rimeligt holdbart. Toyota har i øvrigt air condition på batterierne, for at holde batteriene nede i temperatur, i de setup's der kræver det :)

Prisen på et traction batteri til en Prius var i 2011 17.000 kr, det er nok ikke blevet dyerer.

En fordel ved hybriden, er at du får et Automat gear med i prisen. Noget du skal betale ekstra for i alle andre benzin / diesel biler.

Det er absolut ikke rigtigt, at antal op-/afladninger er uden betydning for levetiden på batterierne. Det er stadig en meget væsentlig faktor for batteriernes levetid. Dertil kommer, at også tiden gør en forskel på batterierne - og i dette tilfælde, hvor ønsket er 20+ år, vil det betyde at batterierne skal skiftes undervejs, hvilket er dyrt.



Ja, Toyota har lavet hybrider længe, men de kan stadig ikke sætte sig ud over fysikkens love.



Noget andet er så, om man kan leve med den enerverende lyd/støj, der er en følge af Toyotas valg af CVT-gear, som de fleste andre fabrikanter har erkendt er uegnet til moderne biler. Jeg er ikke fan af det - det samme gælder de fleste bilanmeldere, men da der jo trods alt sælges en del, må nogle jo have lært at leve med det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-02-2019 kl. 19:43

@KS!

Har heller aldrig været tilhænger af CVT....

MEN var passager i en RAV4 hybrid forleden, det var altså en behagelig oplevelse(men sig det ikke til min svigerfar der er hårdt bidt af Toyota fluen) Bemærkede ikke høje omdrejninger hverken under acc eller op af forholdsvis stejle bakker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

27-02-2019 kl. 22:45

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er absolut ikke rigtigt, at antal op-/afladninger er uden betydning for levetiden på batterierne. Det er stadig en meget væsentlig faktor for batteriernes levetid. Dertil kommer, at også tiden gør en forskel på batterierne - og i dette tilfælde, hvor ønsket er 20+ år, vil det betyde at batterierne skal skiftes undervejs, hvilket er dyrt.



Ja, Toyota har lavet hybrider længe, men de kan stadig ikke sætte sig ud over fysikkens love.



Noget andet er så, om man kan leve med den enerverende lyd/støj, der er en følge af Toyotas valg af CVT-gear, som de fleste andre fabrikanter har erkendt er uegnet til moderne biler. Jeg er ikke fan af det - det samme gælder de fleste bilanmeldere, men da der jo trods alt sælges en del, må nogle jo have lært at leve med det.



Hvor længe holder Toyota Hybrid batterier efter din mening?
Hvor mange år, og hvor mange kilometer kan de da klare?

Dette indlæg blev 27-02-2019 22:47 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-02-2019 kl. 10:35

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er absolut ikke rigtigt, at antal op-/afladninger er uden betydning for levetiden på batterierne. Det er stadig en meget væsentlig faktor for batteriernes levetid. Dertil kommer, at også tiden gør en forskel på batterierne - og i dette tilfælde, hvor ønsket er 20+ år, vil det betyde at batterierne skal skiftes undervejs, hvilket er dyrt.



Ja, Toyota har lavet hybrider længe, men de kan stadig ikke sætte sig ud over fysikkens love.



Noget andet er så, om man kan leve med den enerverende lyd/støj, der er en følge af Toyotas valg af CVT-gear, som de fleste andre fabrikanter har erkendt er uegnet til moderne biler. Jeg er ikke fan af det - det samme gælder de fleste bilanmeldere, men da der jo trods alt sælges en del, må nogle jo have lært at leve med det.



Hvor længe holder Toyota Hybrid batterier efter din mening?
Hvor mange år, og hvor mange kilometer kan de da klare?

Lige så længe/kort som andre batterier af samme type - dvs. det afhænger meget af brugen + den kemiske aldringsproces.



Derudover handler det om, hvor meget man accepterer i nedgang i kapacitet. Det kommer snigende og derfor lægger ejerne ikke mærke til, at de kører mere og mere på benzin og mindre og mindre på el efterhånden som kapaciteten falder. Bilen kan jo stadig køre - selv om den ikke kan, hvad den oprindelig kunne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

28-02-2019 kl. 10:45

Hvis man kigger på de game prius, så gør de stadig og kun få har fået nyt batteri.

Toyota giver også 10 års garnti på batteriet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-02-2019 kl. 10:49

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
@KS!

Har heller aldrig været tilhænger af CVT....

MEN var passager i en RAV4 hybrid forleden, det var altså en behagelig oplevelse(men sig det ikke til min svigerfar der er hårdt bidt af Toyota fluen) Bemærkede ikke høje omdrejninger hverken under acc eller op af forholdsvis stejle bakker.

Jo kraftigere (benzin-)motor og jo mere lyddæmpning, jo mindre lægger du mærke til generne. Den lille Yaris er klart værst - en Auris er lidt mindre trættende.



Jeg har ikke prøvet RAV4, men jeg kunne forestille mig, at den er tilstrækkelig kraftig og tilpas dæmpet til, at det ikke er samme problem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

28-02-2019 kl. 20:54

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Lige så længe/kort som andre batterier af samme type - dvs. det afhænger meget af brugen + den kemiske aldringsproces.



Derudover handler det om, hvor meget man accepterer i nedgang i kapacitet. Det kommer snigende og derfor lægger ejerne ikke mærke til, at de kører mere og mere på benzin og mindre og mindre på el efterhånden som kapaciteten falder. Bilen kan jo stadig køre - selv om den ikke kan, hvad den oprindelig kunne.

Så når man køber batterier er der altså ikke længere forskel på kvaliteten og opbygningen af batteriet - når blot det er samme type? Så giver det jo ikke længere mening at købe kvalitets batterier, hvis man kan få billigere alternativer.

Med hensyn til at kapaciteten bliver forringet og de kører mere og mere på benzin - så er her et link på en test der sammenligner batteriet fra ennæsten ny bil der har kørt 3.000 miles, med et fra samme slags bil der er 10 år gammel og har kørt 208.000 miles - uden mærkbar forskelle i brændstoføkonomi og acceleration

https://www.consumerreports.org/cro/news/2011/02/the-200-000-mile-question-how-does-the-toyota-prius-hold-up/index.htm

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

01-03-2019 kl. 08:58

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Så når man køber batterier er der altså ikke længere forskel på kvaliteten og opbygningen af batteriet - når blot det er samme type? Så giver det jo ikke længere mening at købe kvalitets batterier, hvis man kan få billigere alternativer.

Med hensyn til at kapaciteten bliver forringet og de kører mere og mere på benzin - så er her et link på en test der sammenligner batteriet fra ennæsten ny bil der har kørt 3.000 miles, med et fra samme slags bil der er 10 år gammel og har kørt 208.000 miles - uden mærkbar forskelle i brændstoføkonomi og acceleration

https://www.consumerreports.org/cro/news/2011/02/the-200-000-mile-question-how-does-the-toyota-prius-hold-up/index.htm

Jo, der er forskel på batterier, men selv kvalitetetsbatterier forringes med alderen og med brug. Det er indiskutabelt selv om du tror, at Toyota ikke er underlagt fysikkens love.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

01-03-2019 kl. 21:58

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jo, der er forskel på batterier, men selv kvalitetetsbatterier forringes med alderen og med brug. Det er indiskutabelt selv om du tror, at Toyota ikke er underlagt fysikkens love.

Du har ret i at batteriet (og alt andet i en bil) forringes med alderen og med brug - akkurat som en almindelig benzin eller dieselmotor også gør det.

Men det er vel de færreste der spørger ind til hvor langt og hvor længe deres motor kan køre før den også er slidt op - ved normalt brug holder den jo også bilens levetid ud (ligesom et hybridbatteri normalt også gør)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

02-03-2019 kl. 13:37

Hvorfor skulle det være en selvstændig pointe at have bilen i 15-20 år eller mere? Medmindre man er meget glad for gamle biler, ville det være bedre at skifte bil lidt oftere....

Derudover ville det med så få km om året (5-10.000km) være rigtig smart at overveje en let brugt bil. Der bliver kørt så få km, så det bliver ikke sliddet der slår bilen ihjel (snarere for meget stilstand).
Så en bil der var et par år gammel, havde taget toppen af værditabet og stadig kunne køre mange år (med 5-10k km/år) ville være en meget mere økonomisk løsning....

Dette indlæg blev 02-03-2019 18:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

03-03-2019 kl. 22:42

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Du har ret i at batteriet (og alt andet i en bil) forringes med alderen og med brug - akkurat som en almindelig benzin eller dieselmotor også gør det.

Men det er vel de færreste der spørger ind til hvor langt og hvor længe deres motor kan køre før den også er slidt op - ved normalt brug holder den jo også bilens levetid ud (ligesom et hybridbatteri normalt også gør)

Det er nu ganske relevant, når spørgsmålet i tråden netop er, om en hybrid kan køre i mere end 20år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

04-03-2019 kl. 16:47

ups:

Det er ikke lykkedes at skabe FUD mht. batterier i virkeligheden:

https://ekstrabladet.dk/biler/brugte-elbiler-bliver-revet-vaek/7540263

Dette indlæg blev 04-03-2019 16:49 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

07-03-2019 kl. 08:49

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
ups:

Det er ikke lykkedes at skabe FUD mht. batterier i virkeligheden:

https://ekstrabladet.dk/biler/brugte-elbiler-bliver-revet-vaek/7540263
Jeg fandt lige en artikke om den nye Corolla i Motormagasinet. Så jeg har klippet et par uddrag af artiklen ud.

Så kan man jo selv vurdere om man tror mest på Toyota's Chief Engineer Yasushi Ueda, eller om man hælder mest til KS! spådomme.

Overskrift:
En Corolla dør før batteriet

Motormagasinet uge 9 2019


Om kort tid er den helt nye Toyota Corolla i Danmark. 95 procent af salget bliver hybrider, og det er et trygt valg, for batteriet kommer til at holde længere end selve bilen.



- Uanset, hvilken hybridversion du vælger, kommer du aldrig til at bekymre dig om batteriets levetid. Alle vores erfaringer fra millioner af hybridbiler viser, at batteriet lever længere end selve bilen, forklarer Chief Engineer Yasushi Ueda.

Dette indlæg blev 07-03-2019 08:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

08-03-2019 kl. 19:44

Om Søren Winge vil købe en Toyota og få den serviceret efter bogen hos Toyota er selvfølgelig hans eget valg. Det er jo ham selv der skal betale.

Jeg har haft Toyota og fået den serviceret hos Toyota. Den fejlede egentlig ikke noget og kørte også godt, men det var væsentlig dyere end de Audier jeg har haft, også selvom nogle serviceeftersyn blev foretaget af Audi.

Når det så er sagt, så forstår jeg ikke hvorfor man med det kørselsbehov vil vælge en bil, der efter alle udregninger først er mere miljøvenlig end en tilsvarende benzin eller dieselbil når den har kørt mellem 200 og 250.000 km
Det vil den jo ikke nå på de 20 år.

For mig virker det lige som man bliver steriliseret for at undgå overbefolkning, bare fordi Bilka-Per er far til 15 og 1 mere på vej

Hvis du bor i en af de større byer, så tag cyklen eller bussen.
Og hvis du bor i Produktionsdanmark, så køb en rigtig bil.

Det har både miljøet og privatøkonomien bedre af

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-03-2019 kl. 10:15

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
ups:

Det er ikke lykkedes at skabe FUD mht. batterier i virkeligheden:

https://ekstrabladet.dk/biler/brugte-elbiler-bliver-revet-vaek/7540263
Jeg fandt lige en artikke om den nye Corolla i Motormagasinet. Så jeg har klippet et par uddrag af artiklen ud.

Så kan man jo selv vurdere om man tror mest på Toyota's Chief Engineer Yasushi Ueda, eller om man hælder mest til KS! spådomme.



Eller med andre ord: Vil man tro på en sælger eller en uafhængig ;-)



Det er ikke så overraskende, at Toyota taler pænt om Toyota - alt andet ville vist være fyringsgrund....



(og vi har en Toyota med 15 år på bagen i husstanden - og ifht. alder/km gør den det stadig fint, men ufejlbarlig er den nu ikke. Batterier har en begrænset levetid hvad enten de sidder i en telefon, PC, skruemaskine eller Toyota.)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

09-03-2019 kl. 14:36

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Eller med andre ord: Vil man tro på en sælger eller en uafhængig ;-)



Det er ikke så overraskende, at Toyota taler pænt om Toyota - alt andet ville vist være fyringsgrund....



(og vi har en Toyota med 15 år på bagen i husstanden - og ifht. alder/km gør den det stadig fint, men ufejlbarlig er den nu ikke. Batterier har en begrænset levetid hvad enten de sidder i en telefon, PC, skruemaskine eller Toyota.)

Så frygten for at blive fyret er åbenbart grunden til at du altid omtaler Renault i rosende vendinger - så du ikke mister jobbet som alt mulig mand hos dem.

Vi er enige om at både batterier (og alt andet i en bil) har en levetid. Men når selve batteriet i en Hybridbil er designet til at holde længere end selve bilen, så vil jeg ikke frygte et batteriskift. (og hvor mange andre komponenter i en bil er ellers omfattet af 10 års garanti)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

09-03-2019 kl. 14:46

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:. Men når selve batteriet i en Hybridbil er designet til at holde længere end selve bilen, så vil jeg ikke frygte et batteriskift. (og hvor mange andre komponenter i en bil er ellers omfattet af 10 års garanti)

Hvis batteriet er designet til at holde længere end selve bilen, og batteriets levetid er sat til 10 år, besvarer det vel spørsmålet om, om en moderne bil kan holde i 20 år eller mere.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

09-03-2019 kl. 14:54

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Hvis batteriet er designet til at holde længere end selve bilen, og batteriets levetid er sat til 10 år, besvarer det vel spørsmålet om, om en moderne bil kan holde i 20 år eller mere.

Hilsen Lars
At batteri garantien er på 10 år, betyder jo ikke at det ikke holder længere.
På mange biler er selve garantien 2 eller 3 år, det betyder jo ikke at bilen.ikke holder længere end det.

Dette indlæg blev 09-03-2019 14:55 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

C. Bonnesen

C. Bonnesen
bruger siden
01-02-2010

09-03-2019 kl. 15:30

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:

At batteri garantien er på 10 år, betyder jo ikke at det ikke holder længere.
På mange biler er selve garantien 2 eller 3 år, det betyder jo ikke at bilen.ikke holder længere end det.

I givet fald må vi konstatere at en Kia holder mere end 3 gange så lang tid som de fleste andre biler og at tysker biler er noget forfærdeligt l*rt uanset fabrikat.. ..

😁

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

ErikaPiorp ErikaPiorpES

ErikaPiorp ErikaPiorpES
bruger siden
06-03-2019

09-03-2019 kl. 20:13

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-03-2019 kl. 19:54

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Så frygten for at blive fyret er åbenbart grunden til at du altid omtaler Renault i rosende vendinger - så du ikke mister jobbet som alt mulig mand hos dem.

Vi er enige om at både batterier (og alt andet i en bil) har en levetid. Men når selve batteriet i en Hybridbil er designet til at holde længere end selve bilen, så vil jeg ikke frygte et batteriskift. (og hvor mange andre komponenter i en bil er ellers omfattet af 10 års garanti)

Jeg må skuffe dig med, at jeg aldrig har været ansat i bilbranchen, men det lader til, at du er ansat i Toyotas marketingsafdeling?



Nej - jeg omtaler ikke Renault i "rosende vendinger" - jeg beskriver blot fakta (i modsætning til de mange vandrehistorier og gamle fordomme mange herinde lider under).



Prøv nu for en gangs skyld at forhold dig til virkeligheden. Batteriet bryder nok ikke sammen - men det har heller ikke megen brugbar kapacitet efter 10 år - og slet ikke efter 20. Kig blot på din bærbar, din skruemaskine, din telefon etc. - og nej: Toyota kan ikke på mirakuløs vis producere bedre batterier end alle andre - de køber dem formentlig af en underleverandør, der også leverer til de nævnte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

10-03-2019 kl. 20:43

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg må skuffe dig med, at jeg aldrig har været ansat i bilbranchen, men det lader til, at du er ansat i Toyotas marketingsafdeling?



Nej - jeg omtaler ikke Renault i "rosende vendinger" - jeg beskriver blot fakta (i modsætning til de mange vandrehistorier og gamle fordomme mange herinde lider under).



Prøv nu for en gangs skyld at forhold dig til virkeligheden. Batteriet bryder nok ikke sammen - men det har heller ikke megen brugbar kapacitet efter 10 år - og slet ikke efter 20. Kig blot på din bærbar, din skruemaskine, din telefon etc. - og nej: Toyota kan ikke på mirakuløs vis producere bedre batterier end alle andre - de køber dem formentlig af en underleverandør, der også leverer til de nævnte.

Jeg ser også tydeligt i dine indlæg at du aldrig har været ansat i bilbranchen, men det forhindrer dig åbenbart ikke i at optræde bedrevidende.
Jeg selv har en fortid som automekaniker hos Ford.

Om du bevist omtaler Renault i rosende vendinger må være op til de andre brugere i dette forum at vurdere - men det er i hvert fald min opfattelse.

Inden du udtaler dig om hvor ringe Toyotas Hybrid batterier er, så gør dig selv en tjeneste.
Prøv en "gammel og slidt" hybridbil og sammenlign den med en nyere, så vil du formentlig opleve at batterierne ofte holder rigtig længe - og meget længere end dem i en telefon, pc eller skruemaskine (selv om de nu også er blevet væsentlig bedre)
Her er et link med et hybridbilsbatteri der har holdt 1 mio kilometer - hvad mere kan man forlange?

https://m.youtube.com/watch?v=dBeR5pf-eDI

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-03-2019 kl. 12:51

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jeg ser også tydeligt i dine indlæg at du aldrig har været ansat i bilbranchen, men det forhindrer dig åbenbart ikke i at optræde bedrevidende.
Jeg selv har en fortid som automekaniker hos Ford.

Om du bevist omtaler Renault i rosende vendinger må være op til de andre brugere i dette forum at vurdere - men det er i hvert fald min opfattelse.

Inden du udtaler dig om hvor ringe Toyotas Hybrid batterier er, så gør dig selv en tjeneste.
Prøv en "gammel og slidt" hybridbil og sammenlign den med en nyere, så vil du formentlig opleve at batterierne ofte holder rigtig længe - og meget længere end dem i en telefon, pc eller skruemaskine (selv om de nu også er blevet væsentlig bedre)
Her er et link med et hybridbilsbatteri der har holdt 1 mio kilometer - hvad mere kan man forlange?

https://m.youtube.com/watch?v=dBeR5pf-eDI

Den "bedrevidende" del må du se dig i spejlet efter - og man behøver ikke at have været ansat hos Ford for at vide noget om teknologi - specielt ikke batterier, som Ford ikke har noget med at gøre.



Jeg har aldrig påstået, at Toyotas batterier er "ringe" - tværtimod. De er (i modsætning til, hvad du tror) bare underlagt fysikkens love ligesom alle andre batterier. Prøv at bruge bare en anelse logik: Hvis der fandtes så fantastiske batterier, som du tror, at Toyota har - hvorfor mon de så ikke allerede findes i smartphones, laptops m.m.? Måske fordi de kun findes i din fantasi.



Du kan finde alle de links, du vil - det ændrer ikke virkeligheden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kasper Jensen

Kasper Jensen
bruger siden
08-03-2019

12-03-2019 kl. 11:53

Hejsa. Jeg ved godt mit spørgsmål intet har med tråden at gøre, men håber det går.



Jeg sidder selv med nogle spørgsmål, og er ny bruger herinde. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg opretter eget indlæg?



På forhånd tak og beklager afvigelsen fra trådens debat.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

12-03-2019 kl. 12:07

christian strøm

bruger siden
08-03-2019

skrev:
Hejsa. Jeg ved godt mit spørgsmål intet har med tråden at gøre, men håber det går.



Jeg sidder selv med nogle spørgsmål, og er ny bruger herinde. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg opretter eget indlæg?



På forhånd tak og beklager afvigelsen fra trådens debat.

Vælg en forum katogori, der passer til dit spørgsmål,
Så får du en orange knap i toppen der hedder : skriv nyt indlæg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

14-03-2019 kl. 18:29

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jeg ser også tydeligt i dine indlæg at du aldrig har været ansat i bilbranchen, men det forhindrer dig åbenbart ikke i at optræde bedrevidende.
Jeg selv har en fortid som automekaniker hos Ford.

Om du bevist omtaler Renault i rosende vendinger må være op til de andre brugere i dette forum at vurdere - men det er i hvert fald min opfattelse.

Inden du udtaler dig om hvor ringe Toyotas Hybrid batterier er, så gør dig selv en tjeneste.
Prøv en "gammel og slidt" hybridbil og sammenlign den med en nyere, så vil du formentlig opleve at batterierne ofte holder rigtig længe - og meget længere end dem i en telefon, pc eller skruemaskine (selv om de nu også er blevet væsentlig bedre)
Her er et link med et hybridbilsbatteri der har holdt 1 mio kilometer - hvad mere kan man forlange?

https://m.youtube.com/watch?v=dBeR5pf-eDI

Det er et fint link du henviser til.
Skiltet på taget af bilen fortæller mig, at den bil sjældent holder stille.
Den kører måske det samme på en uge som Søren Winge kommer til at kører på 1 år.

Det er sjældent at et batteri bliver dårligt af at blive brugt, det er mere omvendt.
Det bliver dårligt af ikke at blive brugt.

Så set med klimavenlige briller, vil det være bedre at købe en benzinbil.
Dette vil også være bedst for pengepungen.

Men bedst af alt, ville det være at undlade bilen, og tage bussen eller en cykel hvis det er muligt.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-03-2019 kl. 19:22

Og så skal man lige tage det med et gran salt, da det er en reklame for Toyota. Så kan man jo vurdere troværdigheden....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

14-03-2019 kl. 21:11

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det er et fint link du henviser til.
Skiltet på taget af bilen fortæller mig, at den bil sjældent holder stille.
Den kører måske det samme på en uge som Søren Winge kommer til at kører på 1 år.

Det er sjældent at et batteri bliver dårligt af at blive brugt, det er mere omvendt.
Det bliver dårligt af ikke at blive brugt.

Så set med klimavenlige briller, vil det være bedre at købe en benzinbil.
Dette vil også være bedst for pengepungen.

Men bedst af alt, ville det være at undlade bilen, og tage bussen eller en cykel hvis det er muligt.

Hilsen Lars

Når bilen fra linket har kørt 1 mio km, så har den selvfølgelig sjældent holdt stille. Men det viser jo at batteriet kan holde til en hel del op og afladninger.

Søren skriver at han forventer at køre mellem 100 og 200km pr uge, så det tyder jo ikke på at den skulle holde stille i længere perioder.

Umiddelbart kan jeg ikke se det klimamæssigt burde være bedre med en benzinbil, men det vil helt sikkert være bedst at tage cyklen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

19-03-2019 kl. 16:47

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Når bilen fra linket har kørt 1 mio km, så har den selvfølgelig sjældent holdt stille. Men det viser jo at batteriet kan holde til en hel del op og afladninger.

Søren skriver at han forventer at køre mellem 100 og 200km pr uge, så det tyder jo ikke på at den skulle holde stille i længere perioder.

Umiddelbart kan jeg ikke se det klimamæssigt burde være bedre med en benzinbil, men det vil helt sikkert være bedst at tage cyklen.

Det koster så meget mere energi /Co2 og andet klimabelastende at producerer en hybridbil ferm foe en tilsvarende benzin eller dieselbil, at det vil tage op til 200.000 km
før hybridbilen er mere miljøvenlig.

Dertil kommer, at der er ingen der kender miljøbelastningen ved bortskaffelse af brugte batterier endnu.

Jeg ved godt at udviklingen går stærkt, og det kun er et spørgsmål om tid, inden man finder en renere måde at lave batterierne på.

Fordelen ved en hybridbil eller ren el bil er størst i byerne, hvor man undgår en høj konsentrasion af udstødningsgasser.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

19-03-2019 kl. 21:55

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det koster så meget mere energi /Co2 og andet klimabelastende at producerer en hybridbil ferm foe en tilsvarende benzin eller dieselbil, at det vil tage op til 200.000 km
før hybridbilen er mere miljøvenlig.

Dertil kommer, at der er ingen der kender miljøbelastningen ved bortskaffelse af brugte batterier endnu.

Jeg ved godt at udviklingen går stærkt, og det kun er et spørgsmål om tid, inden man finder en renere måde at lave batterierne på.

Fordelen ved en hybridbil eller ren el bil er størst i byerne, hvor man undgår en høj konsentrasion af udstødningsgasser.

Hilsen Lars

Hvor ved du fra at en Hybridbil skal køre over 200.000km før at den er mindre klimabelastende end en benzin eller dieselbil?Batteriet er jo mange gange mindre end f.eks en plug-in Hybrid bil.

Jeg har mest fulgt med i Toyotas politikker vedr. udtjente batterier, og her er ambitionen at indsamle dem, adskille dem og genbruge metallerne i dem til nye batterier.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

19-03-2019 kl. 22:06

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvor ved du fra at en Hybridbil skal køre over 200.000km før at den er mindre klimabelastende end en benzin eller dieselbil?Batteriet er jo mange gange mindre end f.eks en plug-in Hybrid bil.

Jeg har mest fulgt med i Toyotas politikker vedr. udtjente batterier, og her er ambitionen at indsamle dem, adskille dem og genbruge metallerne i dem til nye batterier.

Det er godt med en ambition - og reklamer, men det er bedre at forholde sig til virkeligheden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

20-03-2019 kl. 11:25

jeg ved ikke hvor du får dine infomationer fra KS

Men her kan du se en graf der viser det modsatte af dine påstande



http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-02-saa-miljoevenlige-er-klimabiler-i-forhold-til-benzin-og-diesel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

20-03-2019 kl. 11:30

og så er toyota nummer 18 på "Green Ranking Global Top 100"

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

21-03-2019 kl. 17:19

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvor ved du fra at en Hybridbil skal køre over 200.000km før at den er mindre klimabelastende end en benzin eller dieselbil?Batteriet er jo mange gange mindre end f.eks en plug-in Hybrid bil.

Jeg har mest fulgt med i Toyotas politikker vedr. udtjente batterier, og her er ambitionen at indsamle dem, adskille dem og genbruge metallerne i dem til nye batterier.

Mine oplysninger har jeg fra medierne.
Søren Winge har selv lagt et link der viser sammenligningen.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-02-saa-miljoevenlige-er-klimabiler-i-forhold-til-benzin-og-diesel



I følge dette link er det dog kun ca 175.000 man skal køre i en hybridbil, før den er mindre miljøbelastende.
Men med 5-10.000 km om året vil den næppe nå det i sin levetid.

Selvfølgelig vil Toyota indsamle og genbruge batterierne.
Det vil alle bilfabrikker.
Det sker også med almindelige bilbatterier. (Dem får man hurtigt 100 kr for ved skrot).

Jeg er aldeles ikke imod hverken hybrid eller ren el-bil, man skal bare vælge ud fra de rigtige parametre.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

21-03-2019 kl. 19:33

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Mine oplysninger har jeg fra medierne.
Søren Winge har selv lagt et link der viser sammenligningen.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-02-saa-miljoevenlige-er-klimabiler-i-forhold-til-benzin-og-diesel



I følge dette link er det dog kun ca 175.000 man skal køre i en hybridbil, før den er mindre miljøbelastende.
Men med 5-10.000 km om året vil den næppe nå det i sin levetid.

Selvfølgelig vil Toyota indsamle og genbruge batterierne.
Det vil alle bilfabrikker.
Det sker også med almindelige bilbatterier. (Dem får man hurtigt 100 kr for ved skrot).

Jeg er aldeles ikke imod hverken hybrid eller ren el-bil, man skal bare vælge ud fra de rigtige parametre.

Hilsen Lars
I dit link står der da hvor mange gram CO2 de udleder pr kørte kilometer, men jeg kan da ikke se nogen skala for hvor langt de skal køre før at de miljømæssigt er "tjent ind"

Dette indlæg blev 21-03-2019 19:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-03-2019 kl. 20:40

Kan ikke umiddelbart se der er taget hensyn til partikeludledning i nærværende artikel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-03-2019 kl. 13:02

søren winge

bruger siden
23-02-2019

skrev:
jeg ved ikke hvor du får dine infomationer fra KS

Men her kan du se en graf der viser det modsatte af dine påstande



http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-02-saa-miljoevenlige-er-klimabiler-i-forhold-til-benzin-og-diesel

Hvilken graf - og hvilke påstande hentyder du til?



Der står intet i artiklen om batteriets levetid.



Artiklen omhandler CO2 - som den iøvrigt behandler forkert. Man "overser", at hver ny elbil (og plug-in hybrid) øger det samlede elforbrug, og hver gang vi øger elforbruget, bliver det i praksis kompenseret med øget kulkraft (da det er det eneste, vi umiddelbart kan skrue op og ned for). Af samme årsag kan man ikke bruge det gennemsnitlige mix, men må betragte el-biler som kulfyrede (hvilket de jo er i praksis). Dermed øges forureningen markant.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-03-2019 kl. 13:04

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Kan ikke umiddelbart se der er taget hensyn til partikeludledning i nærværende artikel.

Primære kilde til partikelforurening, er kulfyrede værker. Øget brug af elbiler giver øget brug af kulkraft og dermed mere partikelforurening.



Dieselmotorer kan idag komme ned på 0 NOx : https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-03-diesel-far-overraskende-comeback

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

24-03-2019 kl. 13:43

Jeg har lige fundet denne artikel.
den kan også sætte tankerne igang.

https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars-efterslaeb-saa-meget-forurener-elbiler/7344757

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

24-03-2019 kl. 14:37

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Jeg har lige fundet denne artikel.
den kan også sætte tankerne igang.

https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars-efterslaeb-saa-meget-forurener-elbiler/7344757

Interessant artikel. Men nu spørger trådstarter jo ind til den nye Corolla, og her er batteriet mig bekendt på ca 1,4 KWh, mod en regulær elbil der ifølge artiklen har et batteri på mellem 40 - 100 KWh.
Så forureningen til fremstilling af Hybrid batterier må jo anslås at være væsentlig mindre end dem til rene elbiler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

24-03-2019 kl. 19:21

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Interessant artikel. Men nu spørger trådstarter jo ind til den nye Corolla, og her er batteriet mig bekendt på ca 1,4 KWh, mod en regulær elbil der ifølge artiklen har et batteri på mellem 40 - 100 KWh.
Så forureningen til fremstilling af Hybrid batterier må jo anslås at være væsentlig mindre end dem til rene elbiler.

Det er ganske rigtigt.
Men hvis du læser hele artiklen, vil du se at en plug-in-hybrid til forskernes overraskelse sviner lige så meget som en effektiv dieselbil.

Jeg ved godt at trådstarter Søren Winge spørger til holdbarheden af moderne biler, oh her tror jeg at Toyota holder længe, nøjagtig som de gør med benzin og dieselbiler.

Min pointe er blot, at med det kørselsbehov er det KUN ens indbildning af at man gør noget godt for miljøet, der bliver tilgodeset.

Hverken miljøet eller pengepungen får det bedre.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

25-03-2019 kl. 07:15

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det er ganske rigtigt.
Men hvis du læser hele artiklen, vil du se at en plug-in-hybrid til forskernes overraskelse sviner lige så meget som en effektiv dieselbil.

Jeg ved godt at trådstarter Søren Winge spørger til holdbarheden af moderne biler, oh her tror jeg at Toyota holder længe, nøjagtig som de gør med benzin og dieselbiler.

Min pointe er blot, at med det kørselsbehov er det KUN ens indbildning af at man gør noget godt for miljøet, der bliver tilgodeset.

Hverken miljøet eller pengepungen får det bedre.

Hilsen Lars

PHEV (Plug in hybrid) har langt større batteri end HEV (Ikke plug in hybrid)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Petersen

Søren Petersen
bruger siden
22-03-2019

26-03-2019 kl. 11:07

søren winge

bruger siden
23-02-2019

skrev:
Jeg skal snart have ny bil, og min plan er at jeg skal have den til at holde i så mange år som muligt.

Jeg regner med at holde den køerene minimum 15 år, men gerne 20+.

Den skal køre ca 100 til 200 Km i ugen, sjældent motervej



Plan:
Toyota Corolla 2019 hybrid

Årlig toyota service

TekTrol Undervognsbehandling hver 4 år

Tilkørsel efter toyota anbefalinger

Altid køre i eco mode

Men jeg ved ikke volsom meget om biler, så jeg vil gerne høre jeres tip og råd
Måske ken det ikke betale sig

Det kan du godt regne med den kan. Bare du overholder service på bilen og husker og at skifte olie og alle de andre små ting inden det går galt. Måske et årligt tjek hvor du lige gennemgår bilen. Hvis du ikke er en haj til selv at gennemgå bilen fra top til tå kan jeg anbefale at bruge https://dinbilpartner.dk/service-og-reparation/din-bilpartner-lille-serviceeftersyn. Her tjekker de de værste fejl, alle små ting burde du selv kunne finde og lave.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

26-03-2019 kl. 11:26

Søren Petersen

bruger siden
22-03-2019

skrev:
Det kan du godt regne med den kan. Bare du overholder service på bilen og husker og at skifte olie og alle de andre små ting inden det går galt. Måske et årligt tjek hvor du lige gennemgår bilen. Hvis du ikke er en haj til selv at gennemgå bilen fra top til tå kan jeg anbefale at bruge https://dinbilpartner.dk/service-og-reparation/din-bilpartner-lille-serviceeftersyn. Her tjekker de de værste fejl, alle små ting burde du selv kunne finde og lave.

vil jeg hett sikkert kigge på

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-03-2019 kl. 16:44

søren winge

bruger siden
23-02-2019

skrev:
PHEV (Plug in hybrid) har langt større batteri end HEV (Ikke plug in hybrid)

Det er ganske rigtigt.
En ikke plug in hybrid skal bruge brændstofmotoren til at oplade batteriet med, så hvor mener du så lige der er en miljøgevinst?

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

26-03-2019 kl. 18:39

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det er ganske rigtigt.
En ikke plug in hybrid skal bruge brændstofmotoren til at oplade batteriet med, så hvor mener du så lige der er en miljøgevinst?

Hilsen Lars

De får strøm når de bremser så energien ikke går spildt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

27-03-2019 kl. 17:04

søren winge

bruger siden
23-02-2019

skrev:
De får strøm når de bremser så energien ikke går spildt

Det er ganske rigtigt, og nogle mennesker bremser konstant.
Jeg kender ikke dit kørselsbehov, eller din måde at køre på.

Og du skal selvfølgelig selv vælge.
Jeg tvivler ikke et øjeblik på Toyotas kvalitet, den plejer at holde.

Men rent økonomisk og miljøbelastende i dit tilfælde, ville jeg vælge en ren benzinbil.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

27-03-2019 kl. 18:01

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Det er ganske rigtigt, og nogle mennesker bremser konstant.
Jeg kender ikke dit kørselsbehov, eller din måde at køre på.

Og du skal selvfølgelig selv vælge.
Jeg tvivler ikke et øjeblik på Toyotas kvalitet, den plejer at holde.

Men rent økonomisk og miljøbelastende i dit tilfælde, ville jeg vælge en ren benzinbil.

Hilsen Lars

Den fylder jo også strøm på hver gang du blot slipper speederen, så under alle forhold er den altid mere økonomisk end en tilsvarende ren benzinbil.

Men i Sørens tilfælde har du ret i at jo færre kilometer man kører, des mindre bliver besparelsen i at køre i en økonomisk bil.

Men ud over Hybriddelen, vil han jo også få cvt automatgearet som rigtig mange er glade for.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

27-03-2019 kl. 18:37

Den koster kun 5000 mere end standard udgaven med automatgear

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-03-2019 kl. 14:09

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Den fylder jo også strøm på hver gang du blot slipper speederen, så under alle forhold er den altid mere økonomisk end en tilsvarende ren benzinbil.

Men i Sørens tilfælde har du ret i at jo færre kilometer man kører, des mindre bliver besparelsen i at køre i en økonomisk bil.

Men ud over Hybriddelen, vil han jo også få cvt automatgearet som rigtig mange er glade for.

Og CVT synes endnu flere er en pestilens med hysteriske omdrejninger og sløv acceleration.



De fleste moderne biler hælder strøm på batteriet ved påløb - til brug bl.a. ved start/stop.



Har man ikke kørselsmønsteret til det, er der reelt ingen fordel ved hybriden og man kan med fordel vælge en bil med mere køreglæde.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

28-03-2019 kl. 21:58

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og CVT synes endnu flere er en pestilens med hysteriske omdrejninger og sløv acceleration.



De fleste moderne biler hælder strøm på batteriet ved påløb - til brug bl.a. ved start/stop.



Har man ikke kørselsmønsteret til det, er der reelt ingen fordel ved hybriden og man kan med fordel vælge en bil med mere køreglæde.

Nu er der jo åbenbart nogle der er lidt mere teknisk mindede og lærenemme end dig, for jeg oplever da ikke den nye Corolla hverken sløv eller med hysteriske omdrejninger - jeg prøvekørte den i tirsdags til forpremieren.
Men har du overhovedet selv prøvet den, eller udtaler du dig (igen) om noget du ikke ved noget om, og ikke selv har prøvekørt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-03-2019 kl. 23:43

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Nu er der jo åbenbart nogle der er lidt mere teknisk mindede og lærenemme end dig, for jeg oplever da ikke den nye Corolla hverken sløv eller med hysteriske omdrejninger - jeg prøvekørte den i tirsdags til forpremieren.
Men har du overhovedet selv prøvet den, eller udtaler du dig (igen) om noget du ikke ved noget om, og ikke selv har prøvekørt?

Du udtaler dig om mig uden at kende mig - så hvem er det, der udtaler sig om noget, de ikke har forstand på?



Nej - jeg har ikke kørt Corolla, der baserer sig på samme teknik som alle de øvrige Toyotaer. Jeg har til gengæld kørt både Yaris - gennem et døgn - og Auris. Jeg nåede samme resultat som stort set alle anmeldere: Den momentsvage motor og CVT ender med sløv acceleration og enerverende støj. Du er ca. den eneste, der konsekvent benægter virkeligheden.



Nogle kan lære at leve med bilerne - andre kan ikke. Det handler ikke om at være "teknisk minded" eller "lærenem" - for det ændrer ikke konstruktionen.



Så drop bare dine personangreb i mangel på argumenter. Det er muligt, at du er frygtelig glad for Toyota, men hold dig dog til sagen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

søren winge

søren winge
bruger siden
23-02-2019

29-03-2019 kl. 10:03

Men nu er det 4. generation af Toyota hybrid, og mange de ulemper der har været er nu stærkt forbedret.



Citat fra FDM's test af bilen:



På motorvej kan man opleve at køre afsted med 130 km/t. med mellem 1.500 og 2.000 omdrejninger, og det er der ingen andre biler, der kan præstere.



Det første køreindtryk med den nye Corolla var positivt. Bilen virker markant bedre bygget end Auris, og støjdæmpningen er blevet meget bedre. Kvalitetsindtrykket er overordnet på et højt niveau – endda med enkelte momenter af noget, der ligner en premiumbil.



https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-02-toyota-corolla-bedre-hybrid-med-skarp-pris

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-03-2019 kl. 12:47

Tjah - det er tilsyneladende blevet mindre ringe - men rigtig godt er det åbenbart ikke:



https://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/corolla/first-drives/toyota-corolla-18-hybrid-hatchback-2019-uk-review



There’s a decent amount of torque at step off to make this Corolla quite sprightly over a 0-30mph sprint, before the familiar CVT drone kicks in when you keep asking the engine for more over a mid-high rev range. It runs out of puff a bit here, and the performance gets far more limited and with no driver involvement.


Men som skrevet mange gange før, er det en smagssag, om man kan/vil leve med CVT, men en fordel - det bliver det aldrig. Det er heller ikke tilfældigt, at øvrige producenter vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet.



Mht. FDM's bemærkninger om "kvalitetsindtryk", er det et lidt tåbeligt udtryk. Toyotas kvalitet har generelt altid været høj - uanset mængden af blød plast. Omvendt har andre fået ros for "kvalitetsindtryk" uden at den reelle kvalitet fulgte med.



Vi har selv som bil nr. 2 en gl. Toyota med 225.000km/15 år bag sig - den kører stadig upåklageligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-03-2019 kl. 18:05

søren winge

bruger siden
23-02-2019

skrev:
Men nu er det 4. generation af Toyota hybrid, og mange de ulemper der har været er nu stærkt forbedret.



Citat fra FDM's test af bilen:



På motorvej kan man opleve at køre afsted med 130 km/t. med mellem 1.500 og 2.000 omdrejninger, og det er der ingen andre biler, der kan præster.



https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-02-toyota-corolla-bedre-hybrid-med-skarp-pris

Nu kan man så åbenbart ikke stole på alt hvad der står i MOTOR.

Min tidligere bil kørte 130 på motorvejen med 1900 omdr/m
Den var fra 1995 og rundede 520.000 km.

Jeg er sikker på at der er mange andre biler der kan presterer dette, hvis man begæger sig væk fra småbilerne.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

30-03-2019 kl. 06:51

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - det er tilsyneladende blevet mindre ringe - men rigtig godt er det åbenbart ikke:



https://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/corolla/first-drives/toyota-corolla-18-hybrid-hatchback-2019-uk-review



There’s a decent amount of torque at step off to make this Corolla quite sprightly over a 0-30mph sprint, before the familiar CVT drone kicks in when you keep asking the engine for more over a mid-high rev range. It runs out of puff a bit here, and the performance gets far more limited and with no driver involvement.


Men som skrevet mange gange før, er det en smagssag, om man kan/vil leve med CVT, men en fordel - det bliver det aldrig. Det er heller ikke tilfældigt, at øvrige producenter vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet.



Mht. FDM's bemærkninger om "kvalitetsindtryk", er det et lidt tåbeligt udtryk. Toyotas kvalitet har generelt altid været høj - uanset mængden af blød plast. Omvendt har andre fået ros for "kvalitetsindtryk" uden at den reelle kvalitet fulgte med.



Vi har selv som bil nr. 2 en gl. Toyota med 225.000km/15 år bag sig - den kører stadig upåklageligt.

Der er lidt pudsigt, når vi andre finder links der modbeviser dine påstande så er de værdiløse. Højere oppe i tråden skrev du:
"Du kan finde alle de links, du vil - det ændrer ikke virkeligheden."

Men når du finder links så er de åbenbart "sandheden"

Linket om holdbarhed med en Taxa der har kørt 1 mio kilometer på det originale batteri gav du jo heller ikke meget for, i det Toyota brugte det som markedsføring - men selvfølgelig gør de da det, der findes jo stadig mennesker "som dig" der ikke tror at batteriet normalt holder hele bilens levetid.

Mvh til cvt gearet, så er det et helt bevidst valg, både fordi det kan lave overgangen fra el til benzinkørsel, og tilbage igen, uden at det stort set kan mærkes i bilen - og så selvfølgelig pga. deres holdbarhed, her er ingen koblingsplader der kan blive slidt så de enten skal grundindstilles eller skiftes efter en årrække.

Hvor mange andre automatgearkasser er ellers fuldstændig vedligeholdelsesfrie som Toyotas Hybrid gearkasser?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

05-04-2019 kl. 11:54

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Der er lidt pudsigt, når vi andre finder links der modbeviser dine påstande så er de værdiløse. Højere oppe i tråden skrev du:
"Du kan finde alle de links, du vil - det ændrer ikke virkeligheden."

Men når du finder links så er de åbenbart "sandheden"

Linket om holdbarhed med en Taxa der har kørt 1 mio kilometer på det originale batteri gav du jo heller ikke meget for, i det Toyota brugte det som markedsføring - men selvfølgelig gør de da det, der findes jo stadig mennesker "som dig" der ikke tror at batteriet normalt holder hele bilens levetid.

Mvh til cvt gearet, så er det et helt bevidst valg, både fordi det kan lave overgangen fra el til benzinkørsel, og tilbage igen, uden at det stort set kan mærkes i bilen - og så selvfølgelig pga. deres holdbarhed, her er ingen koblingsplader der kan blive slidt så de enten skal grundindstilles eller skiftes efter en årrække.

Hvor mange andre automatgearkasser er ellers fuldstændig vedligeholdelsesfrie som Toyotas Hybrid gearkasser?

Hvor skriver jeg, at det er "sandheden"?



At Toyota laver en reklame med den bil, der angiveligt har kørt mange km er ikke rigtigt det samme som en uafhængig kilde - og siger ikke noget om, hvor længe de generelt er reelt brugbare. Nej, jeg tror ikke på "mirakler" - for havde Toyota opfundet mirakelbatterier, havde vi set dem mange andre steder - inkl. i rene elbiler.



Toyota holder fast i CVT - ligesom de var modstander af turbo - indtil de skiftede mening og indså, at de andre nok havde ret. CVT er ikke "vedligeholdelsesfrit og uopslideligt" - faktisk er CVT nok en af de teknologier, der har været mest bøvl med generelt gennem mange års udvikling. Jeg er ikke i tvivl om, at holdbarheden er fint - det har bare ikke noget med CVT at gøre. Det handler mere om, at Toyota generelt arbejder med deres kvalitet - og at motorerne er meget momentsvage og derfor ikke belaster gearkassen voldsomt.



Det er ikke tilfældigt, at andre store koncerner vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet, men du mener jo nok, at Toyota ved bedre end alle andre tilsammen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

06-05-2019 kl. 14:58

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvor skriver jeg, at det er "sandheden"?



At Toyota laver en reklame med den bil, der angiveligt har kørt mange km er ikke rigtigt det samme som en uafhængig kilde - og siger ikke noget om, hvor længe de generelt er reelt brugbare. Nej, jeg tror ikke på "mirakler" - for havde Toyota opfundet mirakelbatterier, havde vi set dem mange andre steder - inkl. i rene elbiler.



Toyota holder fast i CVT - ligesom de var modstander af turbo - indtil de skiftede mening og indså, at de andre nok havde ret. CVT er ikke "vedligeholdelsesfrit og uopslideligt" - faktisk er CVT nok en af de teknologier, der har været mest bøvl med generelt gennem mange års udvikling. Jeg er ikke i tvivl om, at holdbarheden er fint - det har bare ikke noget med CVT at gøre. Det handler mere om, at Toyota generelt arbejder med deres kvalitet - og at motorerne er meget momentsvage og derfor ikke belaster gearkassen voldsomt.



Det er ikke tilfældigt, at andre store koncerner vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet, men du mener jo nok, at Toyota ved bedre end alle andre tilsammen.

eCVT er ikke en mekanisk gearkasse. Det er en elmotor/generator (MG1). Reelt er der færre mekaniske dele i en Toyota hybrid end der er i en bil med manuel gearkasse.

Kikker du på de Japanske Nissan, Suzuki og Toyota, bruger de CVT gearet frem for et traditionel autamat gear, eller dct..
Jeg ved ikke med Honda og Mazda.

Det er vigtigt at skelne mellem eCVT og CVT. Elektronisk vs. Mekanisk. Lige som HHD vs SSD.

Der kan være flere grunde til at vælge en anden løsning end Toyota.
Toyota har et langt forspring på hybrid biler i forhold til konkurrenterne, så de er nødt til at differentiere sig.
Toyota har mange patenter, på hybrid bilen. Dem frigiver de nu, til fri afbenyttelse.
De er så også 20 år gamle.

Nej Toyota har ikke opfundet et magisk batteri, men de behøver ikke så høj en effektivitet som elbilen, på traction batteriet.

Down sizing, tjaa, det er paradoksalt imod deres filoficifi (ikke at gå på komprsmi med langsigtede mål, mod kort sigtet profit).
men det er kun i Europa de kommer med en lille turbo motor. I USA m.m. kommer biler som C-HR, og Corolla stadig med større suge motorer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

07-05-2019 kl. 15:24

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
eCVT er ikke en mekanisk gearkasse. Det er en elmotor/generator (MG1). Reelt er der færre mekaniske dele i en Toyota hybrid end der er i en bil med manuel gearkasse.

Kikker du på de Japanske Nissan, Suzuki og Toyota, bruger de CVT gearet frem for et traditionel autamat gear, eller dct..
Jeg ved ikke med Honda og Mazda.

Det er vigtigt at skelne mellem eCVT og CVT. Elektronisk vs. Mekanisk. Lige som HHD vs SSD.

Der kan være flere grunde til at vælge en anden løsning end Toyota.
Toyota har et langt forspring på hybrid biler i forhold til konkurrenterne, så de er nødt til at differentiere sig.
Toyota har mange patenter, på hybrid bilen. Dem frigiver de nu, til fri afbenyttelse.
De er så også 20 år gamle.

Nej Toyota har ikke opfundet et magisk batteri, men de behøver ikke så høj en effektivitet som elbilen, på traction batteriet.

Down sizing, tjaa, det er paradoksalt imod deres filoficifi (ikke at gå på komprsmi med langsigtede mål, mod kort sigtet profit).
men det er kun i Europa de kommer med en lille turbo motor. I USA m.m. kommer biler som C-HR, og Corolla stadig med større suge motorer.

Selvfølgelig er eCVT en mekanisk gearkasse - at påstå andet, er noget vrøvl. Den er elektronisk styret - men der skal stadig mekanik til at overføre momentet fra motoren til hjulene.



Nissan bruger dobbeltkoblingsgearkasse: https://www.nissan.dk/biler/personbiler/qashqai/tekniske-oplysninger.html



Suzuki anvender en 6-trins automatgearkasse: https://www.suzuki.dk/modeller/vitara#pris-og-varianter

(Jeg kan ikke lige se typen her - men det er jo så ikke CVT)



Så selv om de har leget lidt med de enerverende CVT-gear, er det ikke dem, der står for det store salg.



Præcis: Toyotas batteri forringes som alle andre og har dermed begrænset levetid.



At Toyota anvender volumen fremfor moderne teknik i USA er jo et resultat af, at amerikanerne er meget konservative og bagud.



Toyota's "lange forspring" kan diskuteres. De laver definitivt ikke de mest interessante hybrider på markedet. De har ganske enkelt hvilet lidt for længe på laurbærene og glemt at omstille sig. Om det i praksis er en god forretning er så en anden sag, da hybriderne må formodes at forsvinde i takt med, at elbilerne (måske) bliver konkurrencedygtige, men det må tiden vise.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

12-05-2019 kl. 22:02

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvor skriver jeg, at det er "sandheden"?



At Toyota laver en reklame med den bil, der angiveligt har kørt mange km er ikke rigtigt det samme som en uafhængig kilde - og siger ikke noget om, hvor længe de generelt er reelt brugbare. Nej, jeg tror ikke på "mirakler" - for havde Toyota opfundet mirakelbatterier, havde vi set dem mange andre steder - inkl. i rene elbiler.



Toyota holder fast i CVT - ligesom de var modstander af turbo - indtil de skiftede mening og indså, at de andre nok havde ret. CVT er ikke "vedligeholdelsesfrit og uopslideligt" - faktisk er CVT nok en af de teknologier, der har været mest bøvl med generelt gennem mange års udvikling. Jeg er ikke i tvivl om, at holdbarheden er fint - det har bare ikke noget med CVT at gøre. Det handler mere om, at Toyota generelt arbejder med deres kvalitet - og at motorerne er meget momentsvage og derfor ikke belaster gearkassen voldsomt.

_____________________________________________________________

Det er ikke tilfældigt, at andre store koncerner vælger dobbeltkoblingsgearkasser istedet, men du mener jo nok, at Toyota ved bedre end alle andre tilsammen.



Det er da klart at Toyota bruger det i deres markedsføring, når de har en kunde med en Hybridbil der har rundet 1 mio kilometer med det originale batteri - det burde kunne få de fleste skeptikere til at tænke sig om en ekstra gang inden de betvivler batteriernes holdbarhed.
Batterierne er ikke "mirakelbatterier" som du omtaler dem, men derimod kraftigt overdimensionerede batterier, hvor man kun udnytter ca 1/3 del af deres kapacitet. Bilen er samtidig programmeret til at man undgår fulde op og afladninger, så tilsammen gør det at man stort set ikke kan mærke om et batteri er helt nyt eller 10 år gammelt og har kørt 200.000km. Toyotas egne erfaringer og forventninger er jo også at batteriet (og også gearkassen) holder længere end selve bilen.


Ang CVT.
Jeg skriver ikke at den er "vedligeholdelsesfrit og uopslidelig", men blot at den er vedligeholdelsfri.
Der er stor forskel på CVT og eCVT.: det er billigt at lave en cvt gearkasse. Men gearkassen i en toyota hybrid er ikke en almindelig cvt gearkasse, men en e-cvt.

En almindelig cvt gearkasse er med en kæde eller et stålbælte hvorimod den i toyotas hybrider er en e-cvt gearkasse hvor alt indeni den foregår elektronisk med planethjul og konstant skiftende udveksling, dertil kommer elmotoren der er bygget i samme enhed. Denne gearkasse er altså uden bælte, så det mekaniske slid der er i en almindelig cvt gearkasse er der ikke her. Tilgængæld er det en ret dyr gearkasse at producere. Fordelen er at den indeholder færre bevægelige dele end en manuel gearkasse og samtidig er vedligeholdelsesfri og ikke engang skal have skiftet gearkasseolie.

Du skriver også at "de var modstander af turbo - indtil de skiftede mening og indså, at de andre nok havde ret" - dette er også forkert. Deres 1.2 turbo motor der lå i Auris fra omkring år 2015 afløste deres udmærkede 132hk 1.6 sugemotor - men den motor findes mig bekendt stadig i den nye Corolla - dog ikke på det danske marked. Og da Yaris i 2017 blev opgraderet med bla ny benzinmotor så udgik deres gamle 1.3 suge benzin og blev erstattet af en endnu kraftigere 1.5 suge benzinmotor med en endnu bedre brændstoføkonomi - og hvor man også her slipper for risikoen for at skulle skifte turbo i løbet af bilens levetid.

Dette indlæg blev 12-05-2019 22:03 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

31-05-2019 kl. 20:20

Prøv at læse lidt i nyeste "Motor" fra FDM. Her er omtale og tests af flere Toyota'er med (e)CVT - og hver gang nævnes larmen.



Man kan også læse Bilmagasinet: https://bilmagasinet.dk/toyota/toyota-rav4-en-aegte-storby-cowboy



En ny 4-cylindret motor kombineret med en kraftigere elmotor giver rigeligt overskud, selv om det trinløse automatgear ikke hjælper med til at bruge det.

Den kraftigere elmotor reducerer elastikoplevelsen, som kommer, når man træder speederen i bund, og motoren pisker op i omdrejninger. Fartoplevelsen lader vente på sig, fordi gearet arbejder sig trinløst op gennem udvekslingerne. Det giver et anmasende lydbillede, som til gengæld er mere firehjulstrækker end personbilsagtigt.



Men de tager selvfølgelig allesammen fejl: "Klaus Bil" ved meget bedre end alle andre tilsammen, og vi skal alle hylde Toyota bevidstløst.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

09-06-2019 kl. 14:49

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Prøv at læse lidt i nyeste "Motor" fra FDM. Her er omtale og tests af flere Toyota'er med (e)CVT - og hver gang nævnes larmen.



Man kan også læse Bilmagasinet: https://bilmagasinet.dk/toyota/toyota-rav4-en-aegte-storby-cowboy



En ny 4-cylindret motor kombineret med en kraftigere elmotor giver rigeligt overskud, selv om det trinløse automatgear ikke hjælper med til at bruge det.

Den kraftigere elmotor reducerer elastikoplevelsen, som kommer, når man træder speederen i bund, og motoren pisker op i omdrejninger. Fartoplevelsen lader vente på sig, fordi gearet arbejder sig trinløst op gennem udvekslingerne. Det giver et anmasende lydbillede, som til gengæld er mere firehjulstrækker end personbilsagtigt.



Men de tager selvfølgelig allesammen fejl: "Klaus Bil" ved meget bedre end alle andre tilsammen, og vi skal alle hylde Toyota bevidstløst.

Du og jeg K S, vi har jo forskellige måder at sætte os ind i tingene på. Du får din viden fra Bil magasinet og Motor, og det som den pågældende journalist skriver, må jo så være "sandheden".
Inden jeg investerede i vores første hybridbil, der talte jeg med dem der allerede havde en for at høre deres egne erfaringer. Og en af mine første bekymringer gik både på den "larmende" gearkasse - men som de andre ejere af hybridbiler så lærte jeg hurtigt at tøjle den, så den ikke støjer under acceleration - man kan sagtens styre omdrejningerne med speederen. En anden bekymring var om batteriet nu kunne holde, men efter at have sat mig ind i hvordan det virker, og især efter at have prøvekørt ældre hybridbiler med mange kllometer på bagen, så er jeg overbevist om at de godt kan tåle og blive brugt - uden nogen sønderlig mærkbar forskel i ydeevne.
Det er vel også derfor at hybriderne er så populære som Taxaer i rigtig mange lande.

Så din viden er den mere teoretiske hvor du finder udpluk fra biltests, mens jeg foretrækker at kombinerer det med at prøve det af i praksis.
Jeg har også kørt kørt den nye Rav 4, og kan ikke genkende journalistens problemer. Med speederen i bund syntes jeg fartoplevelsen er fin med en acceleration på ca 8 sekunder fra 0-100 km/t.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-06-2019 kl. 08:43

Næh, jeg har skam prøvet flere Toyota hybrid - endda haft et eksemplar i et døgn for at se, om jeg kunne leve med den. Det kunne jeg så ikke.



Forskellen er, at jeg se nøgternt på fakta og ikke gør det til en religion. Når nu så mange tests nævner støjen og "elastikken" - og jeg selv oplever det samme, så gør det ikke så stort et indtryk, at nogle ejere forsøger at forsvare deres køb.



Mht. batterier, er det simpel fysik/kemi: Toyota har ikke været istand til at sætte sig ud over fysikkens love. Havde de kunne bygge et evighedsbatteri, ville de kunne tjene ufattelige summer på det. Virkeligheden er en anden: De slides som alle andre batterier. Det sker gradvist, så ejerne tænker ikke over, at bilen kører mindre på el og mere på benzin - men det sker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

10-06-2019 kl. 22:02

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Næh, jeg har skam prøvet flere Toyota hybrid - endda haft et eksemplar i et døgn for at se, om jeg kunne leve med den. Det kunne jeg så ikke.



Forskellen er, at jeg se nøgternt på fakta og ikke gør det til en religion. Når nu så mange tests nævner støjen og "elastikken" - og jeg selv oplever det samme, så gør det ikke så stort et indtryk, at nogle ejere forsøger at forsvare deres køb.



Mht. batterier, er det simpel fysik/kemi: Toyota har ikke været istand til at sætte sig ud over fysikkens love. Havde de kunne bygge et evighedsbatteri, ville de kunne tjene ufattelige summer på det. Virkeligheden er en anden: De slides som alle andre batterier. Det sker gradvist, så ejerne tænker ikke over, at bilen kører mindre på el og mere på benzin - men det sker.

Den Toyota Hybrid du har prøvet er mig bekendt 3 generation (som er opgivet til at kunne køre på el op til ca 50 km/t, og som i praksis kan køres op til ca 65 km/t). Den Hybrid som trådspørger skriver om er 4 generations Hybrid (som er opgivet til at kunne køre over 100 km/t på el). Altså 2 forskellige versioner. Men hvis du mener at du kan rådgive om 4 generation ud fra prøvekørsel af 3 generation og lidt læsning i Bilmagasinet, så fred være med det.

Mht til batterierne, så har du ret i at de slides - ligesom alt andet i bilen. De er dog designet til at holde mere end bilens tid ud, og test af de hidtidige batterier har vist at der ikke er nogen mærkbar forskel efter 10 år og 200.000km - men der er muligvis ikke ligeså meget kapacitet tilbage af den ubenyttede del, som da batteriet var nyt.
Hvis de havde et problem med holdbarheden, var de nok heller ikke det oplagte valg til Taxakørsel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-06-2019 kl. 22:40

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Den Toyota Hybrid du har prøvet er mig bekendt 3 generation (som er opgivet til at kunne køre på el op til ca 50 km/t, og som i praksis kan køres op til ca 65 km/t). Den Hybrid som trådspørger skriver om er 4 generations Hybrid (som er opgivet til at kunne køre over 100 km/t på el). Altså 2 forskellige versioner. Men hvis du mener at du kan rådgive om 4 generation ud fra prøvekørsel af 3 generation og lidt læsning i Bilmagasinet, så fred være med det.

Mht til batterierne, så har du ret i at de slides - ligesom alt andet i bilen. De er dog designet til at holde mere end bilens tid ud, og test af de hidtidige batterier har vist at der ikke er nogen mærkbar forskel efter 10 år og 200.000km - men der er muligvis ikke ligeså meget kapacitet tilbage af den ubenyttede del, som da batteriet var nyt.
Hvis de havde et problem med holdbarheden, var de nok heller ikke det oplagte valg til Taxakørsel.

Gearkassen er stadig lige så "træls" nu som dengang, så det gør ikke nogen forskel.



De er heller ikke et oplagt valg til taxakørsel, men benyttes af nogle få, da det kan give reklameværdi hos de, der tror at det er et miljømæssigt godt valg.



Men vi stopper her. Du er uimodtagelig for virkeligheden, men lever i Toyotas reklameverden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

14-06-2019 kl. 22:12

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Gearkassen er stadig lige så "træls" nu som dengang, så det gør ikke nogen forskel.



De er heller ikke et oplagt valg til taxakørsel, men benyttes af nogle få, da det kan give reklameværdi hos de, der tror at det er et miljømæssigt godt valg.



Men vi stopper her. Du er uimodtagelig for virkeligheden, men lever i Toyotas reklameverden.

Pudsigt at der ikke ifølge dig ikke er sket noget med gearkassen fra 3 til 4 generation. Det er ellers hvad Toyota hævder - og det føles også sådan når man kommer fra den ene generation til den anden. Men du ved vel bedre - tiltrods for at du ikke har prøvekørt den.

Din påstand om at Hybrid ikke er et oplagt valg til Taxakørsel, og at de kun benyttes af nogle få, er endnu et selvmål fra din side.
Hvis du en dag kommer til en storby som Oslo, Berlin, London eller hvilken som helst anden storby for den sags skyld - så prøv at se hvilket logo der sidder på de fleste Taxaer..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-06-2019 kl. 23:12

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Pudsigt at der ikke ifølge dig ikke er sket noget med gearkassen fra 3 til 4 generation. Det er ellers hvad Toyota hævder - og det føles også sådan når man kommer fra den ene generation til den anden. Men du ved vel bedre - tiltrods for at du ikke har prøvekørt den.

Din påstand om at Hybrid ikke er et oplagt valg til Taxakørsel, og at de kun benyttes af nogle få, er endnu et selvmål fra din side.
Hvis du en dag kommer til en storby som Oslo, Berlin, London eller hvilken som helst anden storby for den sags skyld - så prøv at se hvilket logo der sidder på de fleste Taxaer..

Pudsigt nok, at du tror mere på reklamer fra dit yndlingsmærke, end alle motorjournalister og andre, der prøver bilerne. Ja, Toyota påstår, at de har gjort den mindre slem fordi de ved, at det er et skidt løsning, der får kritik af mange, der tester den. Det ændrer blot ikke virkeligheden.



Har du set, hvor mange Toyota'er, der kører Taxa i DK? Nej, vel? Tal du bare om selvmål...



(At de benyttes andre steder, skyldes forfejlet lovgivning - ikke at de er bedst egnet).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

dani bhai

dani bhai
bruger siden
13-10-2019

13-10-2019 kl. 17:01

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Dette indlæg blev 13-10-2019 17:01 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg