BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

kæde eller tandrem?

Kristine Lyngsø

Kristine Lyngsø
bruger siden
09-02-2010

18-09-2010 kl. 10:06

Jeg har en Opel, Meriva Enjoy 1.4 16V fra 2004 (Z14XEP), kan I give et svar på om der tandrem eller kæde i den? Hilsen Jan

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-09-2010 kl. 18:02

Den er med tandrem...

Jørgen Rasmussen

Jørgen Rasmussen
bruger siden
31-07-2008

19-09-2010 kl. 08:34

Ja, det spørger jeg også om, når jeg kigger på bil. Sælgerne ved sjældent noget, eller også tør de ikke sige noget. Tidligere stod det under "Find din bil"_"Nybilsliste"_"tekniskedata", men det er fjernet. Lad os få det tilbage, for det har stor betydning for total-økonomien, om der er en rem at vedligeholde.

Gorm Sørensen

Gorm Sørensen
bruger siden
14-01-2006

20-09-2010 kl. 20:55

Den er med kæde, og skal aldrig skiftes.

1,0 3 cyl med 12ventiler var den første lille benziner med kæde fra Opel, dernæst kom 1,2 med 16 ventiler og til sidst 1,4 med 16 ventiler, den gamle 1,4 tandrem 16 ventiler udgave kører meget kort på literen, 13 km/l hvor den nye 1,4 kæde 16 ventiler mindst 15, nyeste med twinport og 100hk kører 17km/l.

De er mest glade for 5w-40 fuldsyntetisk olie, udfra det jeg selv har prøvet for år tilbage, jeg havde en corsa, som lavede ventilklapren fra de hydrauliske ventil løftere på en 1,2 16v, fordi den fik en gang 0w-30 special olie, der kostede kassen, og skulle være beregnet til motoren, det var den ikke helt glad for.

Mvh. Gorm

Gorm Sørensen

Gorm Sørensen
bruger siden
14-01-2006

20-09-2010 kl. 21:10

Jeg bliver nok nødtil at kommentere lidt på det du siger der.

For år tilbage var tandremme, knasthjul og støttehjul ikke i høj nok kvalitet til at kunne kører de kilometer de kan idag, hos Opel var støttehjulets lejre ikke gode nok og blev ødelagt langt tidligere end man forventede og resulterede i at tandremmen blev for slap og kunne hoppe over knasthjulene, så ventiler og stempler mødtes på en ikke kærlig måde, og motoren havererede.

Idag holder en tandrem langt bedre og har ikke samme betydning for total økonomien, jeg har en 1,7 diesel astra der kører 150K på en tandrem, så syntes jeg egentligt det betyder mindre, med så mange kilometer, men det sjoveste er da kæde, hvor der ikke er brug for udskiftning.

Mvh. Gorm

Steen Nilsson

Steen Nilsson
bruger siden
13-09-2013

13-09-2013 kl. 14:10

At tandkæden ikke skal udskiftes på Meriva er ikke rigtig.

Kædestrammeren er det svage led. Den er ikke konstrueret til at holde i alt evighed.
Jeg oplevede at kædestrammeren på min Meriva 2006 1,4 efter 140.000 km at den ikke længere kunne regulere kæden i at være stram. Et kædekit koster 1700kr i Danmark. På Ebay.de kan det samme kit fås til 1000kr. Kædekittet er ikke lige til at udskifte. Det sidder langt ind i motoren, og kan kun udskiftes med special værktøj, og så skifter man også vandpumpen. Årsagen til at kædestrammeren holder op med at regulere skyldes smøring. Det er vigtig at den anbefalede olie 5-30 fuldsyntetisk kun bruges, og ikke i discount udgave. Et olieskift på 20.000km kan ikke anbefales hvis kædestrammeren skal virke. 10.000-12.000km anbefales. Det er min opfattelse at kædestrammeren på Meriva er altfor klein til at holde. Jeg har oplevet at kædestrammeren på en Corsa, som er næsten det samme som Meriva , efter 40.000km skulle udskiftes. Opel vil ikke erkende at kædestrammeren er et problem som her anført. Jeg har altid selv udskiftet tandremmene på mine biler, men denne gang blev jeg nød til at køre min Meriva på værksted, og det kostede kassen.

Men ellers har jeg kun måtte udskifte 2 styrekugler, udstødning, dæk og et sæt bremsekiver/klodser på 8 år. Det kan jeg ikke være utilfreds med.

Mvh. Steen Nilsson

Profil slettet

Profil slettet

13-09-2013 kl. 14:46

Idag er kædetræk desværre ikke vedligeholdeses fri, der er flere og flere problemer med at kæden sprænger på bilen, især VW skulle være ramt af disse fejl.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Mikael Eskildsen

Mikael Eskildsen
bruger siden
10-01-2008

18-09-2013 kl. 22:42

Jeg har også hørt om at visse årgange af Open Vectra har problemer med kæden.
Der har bl.a. været en artikel i FDM om det.

vh. Mikael

Privat Sælger

Privat Sælger
bruger siden
06-05-2016

13-03-2018 kl. 16:38

Jeg har købt en opel meriva 1,4 t 120 enjoy årg. 2011. Har den tandrem eller kæde.

m.v.h. Jørgen Pedersen