Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvor meget sandhed er der i forhandlernes skræmmekampagne omkring afgiftstigninger?

Emil Christensen

Emil Christensen
bruger siden
28-02-2019

28-02-2019 kl. 11:44

Hej

Jeg står overfor køb af en mikrobil til august måned. Jeg kan forstå bilers registreringsafgift snart ændres fordi vi overgår til wltp model for forbrug og forbruget derfor vil se anderledes ud på papir for nogle biler. Forhandlerne kører meget på at selv mikrobiler som C1 vil stige ca. 17.000 efter de nye afgifter.

Mit spørgsmål er så om det skal tages med et gran salt eller om der faktisk er hold i det? For er der hold i det, vil det jo give mening for mig at købe en bil inden 1. april. Men den skal ikke bruges inden august-september, så er der ikke hold i det vil jeg helst ikke købe inden da.

Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh Emil

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-02-2019 kl. 12:49

Nu ved man aldrig helt med afgifter når der er politik involveret.

Som det ser ud lige pt så har forhandlerne ret.

Men du skal nok være klar over at det kan ændres politisk inden august.

Samtidig så kan du spørge dem der købte Tesla i 2015 om de kunne tjene på at der påløb afgift fra 2016. Svaret er nej, du skal ikke forvente at kunne købe 17.000 billigere og sælge den i april og tjene derpå.
Du kan måske være helidg at afskrivningen det første år er mindre.

Du kan også være heldig at forhandlerne har tænkt vi indregistrere en røvfuld til gammel afgift og ser om vi kan tjene på det........ Kan de så ikke det, så står du med hånden fremme og snupper en af dem til gammel pris.

Dette indlæg blev 28-02-2019 15:43 redigeret af dets forfatter.

Emil Christensen

Emil Christensen
bruger siden
28-02-2019

28-02-2019 kl. 16:22

Mange tak for svar J R!

Øv, havde da håbet de var ude på et overdrev de kære forhandlere.

Det var nu ikke med henblik på at tjene penge på et hurtigt salg, at jeg overvejede at købe før april. Det var blot fordi jeg ville føle mig snydt hvis jeg købte en bil i august, som jeg kunne have fået til 17.000 mindre, hvis jeg havde købt den selv samme bil i marts.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

28-02-2019 kl. 22:28

Flere politikere har snakket omkring at sørge for at få reguleret på priserne på biler, når WLTP træder i kraft til beregning af afgifter, men i et valgår er der ingen garantier for at der kommer til at ske noget fra politisk side. Selvom argumentet for at afgiften ikke bør ændre sig, blot fordi målemetoden er blevet mere realistisk, uden at bilerne af den grund kører hverken kortere eller længere på literen, burde være logik for burhøns.

Den danske attitude hvad angår beskatning af biler er i mine øjne fuldstændig tosset, og en yderligere komplicering af det, af at der nu også skal tages stilling til en ny beregning af afgiften på grund WLTP, gør det bare endnu mere tosset at være vidne til.

/Preben

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

01-03-2019 kl. 08:46

I Toyota's prisliste står der priser før og efter 1. april. Samt de nye grønne afgifter.

Mon ikke den kan bruges som rettesnor.

https://modelinformation.toyota.dk/Toyota/specs/Prislister/PersonbilerPrisliste/?GotoFirstSearchResult=Aygo&_ga=2.120549192.1320781002.1551426150-255273307.1551426150#/

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

01-03-2019 kl. 08:55

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
I Toyota's prisliste står der priser før og efter 1. april. Samt de nye grønne afgifter.

Mon ikke den kan bruges som rettesnor.

https://modelinformation.toyota.dk/Toyota/specs/Prislister/PersonbilerPrisliste/?GotoFirstSearchResult=Aygo&_ga=2.120549192.1320781002.1551426150-255273307.1551426150#/

Den giver vel en god idé om konsekvenserne - selv om jeg undrer mig over, at GT86 bliver billigere efter den nye beregning. Der må være en forklaring et-eller-andet sted....

Emil Christensen

Emil Christensen
bruger siden
28-02-2019

01-03-2019 kl. 10:22

# Preben - tak for dit svar! Er helt enig - det virker til at være en mærkelig retning at gå hvis de rent faktisk bliver så meget dyrere.

# Jan - mange tak for input. Jeg havde netop set sådanne opstillinger, men var skeptisk overfor det eftersom jeg ikke viste om de fremtidige beløb var fastsat eller om forhandlerne kunne tillade sig at skrive worst case scenario.

Jeg undrer mig meget over hvorfor en C1 er sat til at stige 17.000 kr, mens en aygo er sat til at stige 10.000 kr. - for hvad jeg kan se meget sammenlignelige biler (km/L, udstyrsniveau osv.).

Dette indlæg blev 01-03-2019 10:39 redigeret af dets forfatter.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

01-03-2019 kl. 14:15

Emil Christensen

bruger siden
28-02-2019

skrev:

Jeg undrer mig meget over hvorfor en C1 er sat til at stige 17.000 kr, mens en aygo er sat til at stige 10.000 kr. - for hvad jeg kan se meget sammenlignelige biler (km/L, udstyrsniveau osv.).

C1 kan fåes med en kraftigere motor end Aygo - jeg ved ikke, om det kan være den version?

Emil Christensen

Emil Christensen
bruger siden
28-02-2019

01-03-2019 kl. 14:22

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
C1 kan fåes med en kraftigere motor end Aygo - jeg ved ikke, om det kan være den version?

Tak for input KS !

Men nej, jeg sammenligner modeller der begge har en 1.0 motor der yder 72hk. For mig, virker det derfor til forhandlerne netop har lidt "room for error" i deres prisstigninger og at de ikke er helt til at stole på? Men der kan selvfølgelig være noget jeg overser.

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

01-03-2019 kl. 15:29

Emil Christensen

bruger siden
28-02-2019

skrev:
Tak for input KS !

Men nej, jeg sammenligner modeller der begge har en 1.0 motor der yder 72hk. For mig, virker det derfor til forhandlerne netop har lidt "room for error" i deres prisstigninger og at de ikke er helt til at stole på? Men der kan selvfølgelig være noget jeg overser.

Du overser nok det faktum at Aygoén er noget dyrere end C1, så Toyota "æder" lidt af afgiftssitgningen selv, for ikke at have en bil som er prissat helt i skoven....En vare koster, pudsigt nok, oftest det som folk vil give for den, hverken mere eller mindre :-)

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

01-03-2019 kl. 15:43

Der er en ok artikel om det her:

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-02-dyrere-biler-fra-1-april-muligvis

jeg har også kikket på Citroen og VW's prislister.

http://brochurer.citroen.dk/prislister/c1prisliste/?page=2
https://www.volkswagen.dk/da/ny-volkswagen/lagermodeller.html

Jeg kikkede også hos KIA, men de skriver kun hvad prisen er indtil 1. april.

Henrik N

Henrik N
bruger siden
02-03-2019

02-03-2019 kl. 23:37

Jeg har netop skiftet min gamle FIAT ud med en ny AYGO Xplore DAB+, og ifølge Toyota bliver netop dén model ca 10.000 KR dyrere til April.
Jeg valgte at handle nu da FIAT'en har rundet de 15 år og skal synes til sommer, hvilket jeg frygter kan blive en dyr omgang.
Udsigten til at stå med en gammel bil der bliver mindre værd jo tættere jeg kommer på synsdatoen, og risikoen for at skulle betale mindst 10.000 mere for den samme nye bil i løbet af sommeren eller efteråret, gjorde mig let at lokke til et hurtigt køb.
Uanset om priserne rent faktisk stiger eller ej, så fortryder jeg bestemt ikke at jeg købte AYGO'en.
Den lille japaner er spækket med alskens udstyr, og nu hvor det indbyggede Apple CarPlay er blevet kompatibelt med Android Auto, kan jeg overføre mine smartphone apps til bilen, og dermed er der pludseligt også GPS, Blutooth-telefoni, Youtube, osv til fri afbenyttelse via bilens mediacenter.
Jeg synes virkeligt at jeg har fået en utrolig lækker og gennemført kvik lille bil for de 105.000 den koster lige nu.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

03-03-2019 kl. 22:39

Henrik N

bruger siden
02-03-2019

skrev:

Den lille japaner er spækket med alskens udstyr, og nu hvor det indbyggede Apple CarPlay er blevet kompatibelt med Android Auto, kan jeg overføre mine smartphone apps til bilen, og dermed er der pludseligt også GPS, Blutooth-telefoni, Youtube, osv til fri afbenyttelse via bilens mediacenter.
Jeg synes virkeligt at jeg har fået en utrolig lækker og gennemført kvik lille bil for de 105.000 den koster lige nu.

Tillykke med den nye bil :-)

"Japaner" er nok en tilsnigelse. Bilen er bygget i Tjekkiet som en del af samarbejdet mellem PSA (Peugeot/Citroën) og Toyota. Det gør nu ikke bilen ringere

Emil Christensen

Emil Christensen
bruger siden
28-02-2019

04-03-2019 kl. 08:20

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Du overser nok det faktum at Aygoén er noget dyrere end C1, så Toyota "æder" lidt af afgiftssitgningen selv, for ikke at have en bil som er prissat helt i skoven....En vare koster, pudsigt nok, oftest det som folk vil give for den, hverken mere eller mindre :-)

Det har du selvfølgelig helt ret i!

Tak for rådene folkens - jeg vil ud og prøvekøre biler, så der kan købes inden 1. april.

Henrik N

Henrik N
bruger siden
02-03-2019

06-04-2019 kl. 12:59

@ KS !
Tak :-)
Jeg vidste ikke at Aygo produceres i Tjekkiet, men det med at bygge biler for de
asiatiske mærker gør de vist en del i dernede.
Jeg har tidligere været den glade ejer af en ny Hyundai I20 fra en de første årgange af modellen.
De blev ( og bliver vist stadig) produceret i Tjekkiet, og det var skam også en ganske gedigen og velkonstrueret bil.
Forskellen på kvaliteten af Hyundai's biler før og efter introduceringen af I-serie modellerne, der mig bekendt alle produceres i Europa er helt enorm.

@
Emil Christensen

Fik du købt ny bil, og i givet fald hvilken?
Bare så'n af ren nysgerrighed ;-)

Mary Ganz

Mary Ganz
bruger siden
07-04-2019

07-04-2019 kl. 11:23

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Mary Ganz

Mary Ganz
bruger siden
07-04-2019

07-04-2019 kl. 11:23

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Emil Christensen

Emil Christensen
bruger siden
28-02-2019

08-04-2019 kl. 09:36

Henrik N

bruger siden
02-03-2019

skrev:
@ KS !
Tak :-)
Jeg vidste ikke at Aygo produceres i Tjekkiet, men det med at bygge biler for de
asiatiske mærker gør de vist en del i dernede.
Jeg har tidligere været den glade ejer af en ny Hyundai I20 fra en de første årgange af modellen.
De blev ( og bliver vist stadig) produceret i Tjekkiet, og det var skam også en ganske gedigen og velkonstrueret bil.
Forskellen på kvaliteten af Hyundai's biler før og efter introduceringen af I-serie modellerne, der mig bekendt alle produceres i Europa er helt enorm.

@
Emil Christensen

Fik du købt ny bil, og i givet fald hvilken?
Bare så'n af ren nysgerrighed ;-)
@ Henrik N:
Jeg prøvekørte pretty much hele feltet af mini biler og valget faldte på en Skoda citigo. Jeg synes Up trillingerne uden tvivl var de bedste all-roundere. Up'en lidt for dyr, og Citigo'en er jo mere eller mindre magen til, men står til en mere rimelig pris, så derfor blev det den :)

Dette indlæg blev 08-04-2019 09:36 redigeret af dets forfatter.

Henrik N

Henrik N
bruger siden
02-03-2019

13-04-2019 kl. 07:28

Tillykke med den nye bil, Emil!

Der er nok ikke den store forskel på mini-bilerne i sidste ende, men
fornuftigt at suse hele vejen rundt.
Jeg nåede kun at besøge Toyota, så var den sag afgjort. :-)