Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvilken bil skal vi sælge? Kærestens Fiesta eller min 208'er?

Mads Skaarup

Mads Skaarup
bruger siden
27-05-2019

29-07-2019 kl. 16:05

Hej alle sammen. Det er sådan at kæresten og jeg har en bil hver (da vi begge kører 150 km dgl til og fra arbejde). Men da min kæreste har fået arbejde tæt på hvor vi bor, kan hun nu cykle til arbejde. Derfor skal vi altså af med en af bilerne, så vi kan spare nogle penge. Vi er dog lidt i tvivl om hvilken en af dem:

Min kærestes:
Ford Fiesta 1.0 SCTi 100 5d. Fra 2018, kørt 20.000 km. Kæresten skylder ca. 125.000 i banklån.

Min bil:
Peugeot 208 1.6 E-Hdi 92, 3d. Fra 2012, kørt 114.00 km. Bilen er betalt af, ingen gæld.

Salg af Fiestaen:
- Komme ud med ca. 15.000-20.000 når den solgt (banklån minus salg af bilen).
- Vi vil være gældsfrie --> Giver bedre betingelserne for huslån?
- Den er mindre økonomisk end 208'eren, som kører længere på literen.
- Den er 5dørs. Det er en ny bil. Vi vil kunne have den i en del år og der er plads til barnevogn mv.

Salg af 208'eren:
- Komme ud med ca. 60.000 kr --> Flere penge til hussopsparing
- Vi kan hurtigere afdrage på Fiestaen, da vi er to til dette nu.
- Den er 3dørs. Vi vil derfor alligevel skulle ud og investere i bil indenfor de kommende år (når barn kommer)
- Som nævnt før: Den er mere økonomisk at køre i for mig (150 km dgl)

Vi har planer om at få en lille indenfor 2 år og herudover vil vi gerne flytte i hus næste år, hvis det er muligt. Vi er igang med at spare op til hus. Vi hælder umiddelbart til at sælge 208'eren. Hvad tænker I? Tak

Mvh. Mads

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2019 kl. 16:24

Jeg ville sælge Fiestaen; når i kører så meget, så giver en dieselbil mening, dernæst, så har 208én allerede kørt så meget, at flere kilometer ikke vil flytte så meget på brugtprisen som Fiestaen, der jo er forholdstvist ny, og (stadig) med et godt kilometertal.

Og når i så er gældsfrie, så kan i spare lidt op, indtil drømmehuset viser sig.

Mads Skaarup

Mads Skaarup
bruger siden
27-05-2019

29-07-2019 kl. 17:37

Tak for sine synspunkter Henrik - sætter vi pris på.
Enig at dieselbilen giver klart mest mening med det aktuelle kørselsforbrug. Selvom fiestaen er en benziner ligger den nu også på et ok snit. Der er selvfølgelig også en større risiko for dyre reparationer med en ældre bil med flere km på bagen, hvis man beholder 208'eren.

Du vil mene at rent økonomisk kan det på længere sigt betale sig at sælge fiestaen og så først sælge 208'eren, når der kommer barn til?

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2019 kl. 19:29

Ja, jo billigere bilen er, desto mindre vil den tabe....
Fiestaen er jo netop forholdsvist meget værd grundet kilometertallet.

Mads Skaarup

Mads Skaarup
bruger siden
27-05-2019

05-08-2019 kl. 19:13

Andre der har indspark? Ville være en kæmpe hjælp.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

05-08-2019 kl. 23:12

Jeg havde beholdt den 208 det lyder jo til at i om et par pr alligevel skal skifte til en rigtig familie bil
så sælg den som tynger jeres økonomi mest så i kan spare mest muligt op
i kunne jo tage de penge som i har lært at leve uden og sætte dem ind på en opsparing