Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Flytte til Norge - Tage bil med?

Thomas Carlsen

Thomas Carlsen
bruger siden
16-04-2017

14-04-2018 kl. 17:40

Hej alle

Jeg står og skal flytte til Norge for at arbejde fast i Norsk virksomhed for en årrække. Jeg er derfor ved at finde ud af hvad der er smartest at gøre med min min bil.

Jeg har en Pegeout 208 BlueHDI fra 2015 med 50.000 på tælleren. Købt brugt for 1 år siden til 115.000-

Mulighed 1:
Tage min bil med. Få afgift tilbage fra DK og så indregistrere og betale i NOK. Jeg har svært ved at gennemskue om det er for besvætligt, for dyrt osv. Især også med tanke på at det er en lille og billig bil.

Mulighed 2:
Sælge min bil, og købe en anden i Norge. Her bliver jeg så ramt at man ikke får særlig meget for en bil i frit salg uden at den indgår i en handel. Det er dog noget nemmere.

Hvad vurderer i vil være mest lønsomt/fornuftigt ift. ovennævnte?

Mvh
Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Stefan Nielsen

Stefan Nielsen
bruger siden
03-03-2016

16-04-2018 kl. 12:44

Hej Thomas,

Jeg har selv stået i samme situation, da jeg har boet i Norge de sidste 3 år.

Det forholder sig sådan, at i Norge kan du som "udlændinge", som i dette tilfælde som dansker, ansøge vejvæsenet deroppe om, at medbringe bilen i op til to år.
Det første år skal der ikke gøres noget, da det er i forbindelse med arbejde eller ferie, men der skal søges dispentation for det andet år.

Det kan ikke svare sig, at hive afgiften ud, tage den med derop og derefter betale norsk afgift, det vil du miste en masse penge på.
Er du glad for bilen sælg den i Danmark og køb en tilsvarende i Norge, da bilerne generelt er billigere deroppe.

Husk hvis det er i Oslo området du skal arbejdet, kommer der skærpet tilfælde, hvor dieselbiler i centrum bliver forbudt.

Men glæd dig, Norge er et fantastisk land at arbejde og bo i.
Kan kun anbefale det.

Dette indlæg blev 16-04-2018 12:46 redigeret af dets forfatter.

Kristian Larsen

Kristian Larsen
bruger siden
07-08-2018

07-08-2018 kl. 17:53

Hej Stefan Nielsen,

Jeg besvarer dette emne, og håber du kan komme med dine erfaringer og viden.
Jeg står i sammen situation at jeg skal flytte til Norge om ca. 2 uge. Jeg skal bo der permanent.
Jeg har valgt selv at medbringe min danske bil, altså hive afgiften ud og indregistrere i Norge. Der er tale om affektionsværdi, hvilket tit kan være dyrt, dog tror jeg faktisk at regnestykket ca. gå i nul i dette tilfælde.

jeg har læst hvad læses kan inde på skatteetatens hjemmeside omkring import af bil, men jeg mistænker at regler beskriver, hvordan man skal forholde sig hvis der er sket et køb og så import. I mit tilfælde har jeg ejet bilen i snart 5 år og ønsker blot at indregistere den i Norge.

Der beskrives at bilen skal fortolles og der skal betales MVA (moms), engangsavgift (registreringsafgift) samt vrakpantsavgift.
Jeg forstår dog ikke hvordan der kan betales moms og told når ikke der er sket et salg, for hvad udregnes prisen af?
Jeg kan forstå engangsavgiften, da den ligesom i Danmark betales ud fra en vurdering af bilen stand samt markedet. Men da der ikke er sket en vurdering af bilen, og der ikke har foregået et køb, så kan de norske tollmyndigheder ikke fastsætte et beløb.

Har du nogen erfaring omkring dette
Det skal nævnes at jeg selvfølgelig også har skrevet til toll.no

mvh

Kristian