Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

BMW 320 eller Mercedes C220

Lasse Langelund

Lasse Langelund
bruger siden
16-12-2013

08-08-2019 kl. 15:32

Hej,

Jeg står og skal have ny bil.
Valget står mellem BMW 320 eller Mercedes C220. Da der er barn undervejs, skal der være god plads til barnevogn mv. Så der er selvfølgelig stationcars jeg kigger på :)

Hvad vil i anbefale?

Kom gerne med jeres kommentarer.

Vh. Lasse

Dette indlæg blev 08-08-2019 15:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Holst

Peter Holst
bruger siden
15-04-2017

08-08-2019 kl. 16:44

Jeg har prøvet nyeste version af 320i og C200 (begge benzinere) - køre selv BMW'en til dagligt.



Min personlige mening er, at de er meget ens på mange parametre.

Her er hvad de hver især gør bedre og ringere end den anden.

BMW:

+ Infotainment og instrument-bord føles nyere og mere intuitivt

+ Design og køreoplevelse er til den sporty side

+ Bagsæderne giver mere support under benene, da de er dybere. Jeg er 185 og fik lidt ondt i knæene i Mercedesen på en længere tur, da mine knæ bøjede i en meget spids vinkel.

+ Benplads er overordnet bedre, på foran og bagved



Mercedes:

+ Interiør-design og materialer ser mere ekslusive ud
+ Design er mere afdæmpet og "classy"

+ Gearkasse og undervogn er mere komfortabel

+ Mere plads fra hoved til loft





Men det er begge to rigtig lækre biler, og du bliver glad uanset hvilken du vælger.

Tip, hvis du vælger BMW, så tag som minimum en med Sportline (du skal ikke vælge en Connected) - så får du alt det udstyr man har brug for.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

08-08-2019 kl. 19:03

Som børnebil syntes jeg at c220 er lille et omvendt børnesæde fylder rigtigt meget
og det samme gør barnevogn med pudsletaske mm

320 ved jeg ikke meget om rent pladsmæssigt


og vær forberedt på at hvis det er første barn så vil fin kone købe alt muligt underligt hvor kun ca halvdelen vil blive brugt

ps . Husk at tage barnevogn og autosæde med ud når o kigger på bil så i for en god fornemmelse af plads forhold

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

08-08-2019 kl. 21:39

Bestemt ingen af de to er særligt egnet som børnefamiliebil. Vælg noget mere praktisk og fornuftigt og du kan så glæde dig over det også bliver billigere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-08-2019 kl. 06:32

På trods af de ikke fortsætter med model BMW 320 GT, så er den faktisk rimelig udhulet.

eks.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/320i/20-gran-turismo-executive-aut-5d/4345206

Der skulle være 22 cm mere kabineplads, og selvom det ikke er en stc, så åbner den bagruden med, og så er bagagerummet rimeligt stort og væsentlig mere egnet til barnevogne.
Hvis man ikke er 210 cm, så er den samtidig så høj i kabinen at man kan tilkøbe et afstandsstykke, således sædet bliver lidt højere og ende i samme siddehøjede som en X3.

Har selv en C200, og bagagerummet er minimalt, kom dog også fra en SuperB.

Ved godt det ikke er i hverken samme pris- såvel som præstige-klasse.
Men lejede en Ford Focus stc forrige måned i udlandet, og den var overraskende kæmpe stor. Masser plads på bagsædet, og mega bagagerum. Kørte rigtigt godt og stille. Overvejede alvorligt at bytte C200'en til en Focus stc.

4 serien er mindre end 3GT.

Dette indlæg blev 09-08-2019 07:45 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lasse Langelund

Lasse Langelund
bruger siden
16-12-2013

09-08-2019 kl. 08:46

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
På trods af de ikke fortsætter med model BMW 320 GT, så er den faktisk rimelig udhulet.

eks.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/320i/20-gran-turismo-executive-aut-5d/4345206

Der skulle være 22 cm mere kabineplads, og selvom det ikke er en stc, så åbner den bagruden med, og så er bagagerummet rimeligt stort og væsentlig mere egnet til barnevogne.
Hvis man ikke er 210 cm, så er den samtidig så høj i kabinen at man kan tilkøbe et afstandsstykke, således sædet bliver lidt højere og ende i samme siddehøjede som en X3.

Har selv en C200, og bagagerummet er minimalt, kom dog også fra en SuperB.

Ved godt det ikke er i hverken samme pris- såvel som præstige-klasse.
Men lejede en Ford Focus stc forrige måned i udlandet, og den var overraskende kæmpe stor. Masser plads på bagsædet, og mega bagagerum. Kørte rigtigt godt og stille. Overvejede alvorligt at bytte C200'en til en Focus stc.

4 serien er mindre end 3GT.

Tak for svar.
GT bagenden på BMW er jeg heller ikke helt pjattet med.

Jeg kommer også selv fra en Superb, som jeg sælger nu her. Det er jo en god stor bil. Men jeg vil gerne over i nogle lidt bedre køreegenskaber.
Lige pt er jeg mest til C220. Det kræver dog at der er plads til barnevogn mv.

Men jeg kunne nu også lige lette mig fra computeren, og tage ud og prøve :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Riishøj

Thomas Riishøj
bruger siden
19-04-2006

09-08-2019 kl. 09:48

Hej Lasse,

Jeg har en BMW GT, og det er bare en fantastisk bil. I forhold til den almindelige 3-serie får du bare en helt anden fornemmelse. Jeg kan godt delvis være enig med dig omkring bagenden, men jeg har efterhånden lært at holde af den.

Prøv at side bagi i denne, det er fantastisk plads, tæt på Superb niveau.

Mvh

Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

09-08-2019 kl. 14:01

Hej Lasse. Gå efter dit hjerte. Begge biler har noget over sig. Som Peter Holst skrev, er der nogle forskelle. Men 2 fine biler. Prøv dem begge, gerne en lang tur, så du kan suge indtryk til dig. Vi er alle forskellige med smag og behag, så det drejer sig om hvad du mest hælder til. Held og lykke med valget. Du kan sådan set ikke vælge forkert. De er begge Preium biler .

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-08-2019 kl. 15:53

Min personlige mening. Havde vi ikke haft en motor der stod af i SuperB'en, og et værksted/importør der totalt ignorede de havde haft den inde 4 gange pga lyd fra kæde.

Så havde vi købt en ny SuperB eller en Kodaiq. Efter 3 år med en C200. Så havde jeg stadig købt en SuperB, hvis ikke overnævnte var sket.

Dog har vi skiftet nr.2 bilen(som er blevet nr 1) tli en Tesla model 3. Fuck der er mange modeller ICE jeg ville ønske jeg havde haft. Men efter model 3 så vil det kun blive en træg oplevelse.

På den baggrund kan man tænke det var en dårlig beslutning fra Skoda at afvise kendskab. På 3 år er de gået glip af 1 mill. !!

Dette indlæg blev 09-08-2019 15:54 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

09-08-2019 kl. 19:44

Var også super glad for vores superb lækker vogn st køre

men er nu også fuldt ud tilfreds med vores nuværende s max

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-08-2019 kl. 11:50

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:


På den baggrund kan man tænke det var en dårlig beslutning fra Skoda at afvise kendskab. På 3 år er de gået glip af 1 mill. !!

Faktisk ikke. 2/3 af beløbet er afgifter, den reelle fortjeneste ville nok end ikke have kunne betale en ny motor, da avancen på en ny bil ikke er vanvittigt høj.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-08-2019 kl. 14:24

Det var i gamle dage det var 2/3..

En C klasse koster ca 230.000 for moms og afgifter, Model 3 LR AWD den koster 370.000 før moms og afgift, ialt 600 ud af 1 mill til importørens kasse.

Så det er lidt uner 1/3 der er afgifter..... Det er jo selvfølgelig også en del.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-08-2019 kl. 22:51

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det var i gamle dage det var 2/3..

En C klasse koster ca 230.000 for moms og afgifter, Model 3 LR AWD den koster 370.000 før moms og afgift, ialt 600 ud af 1 mill til importørens kasse.

Så det er lidt uner 1/3 der er afgifter..... Det er jo selvfølgelig også en del.

Det er ganske enkelt ikke korrekt: https://www.skm.dk/skattetal/beregning/afgiftsberegning/registreringsafgift-beregningseksempel



På en dyrere bil - som de nævnte - vil afgiften udgøre en endnu større andel af udsalgsprisen, da du betaler 150% af den dyreste del - og det er vel at mærke 150% af prisen inkl. moms - dvs. du betaler afgift af momsen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-08-2019 kl. 09:09

I vores tilfælde er det faktisk korrekt. Men det kommer sig njo nok af model 3 er elektrisk og ikke koster max afgift. På trods af den stadig koster mere i moms og afgift end alle de der mikroskopiske dødsfælder næsten alle husmødre og unge triller rundt i.
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/vores-smaa-favoritbiler-er-ofte-med-i-doedsulykker

Dette indlæg blev 13-08-2019 09:22 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

13-08-2019 kl. 09:35

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
I vores tilfælde er det faktisk korrekt. Men det kommer sig njo nok af model 3 er elektrisk og ikke koster max afgift. På trods af den stadig koster mere i moms og afgift end alle de der mikroskopiske dødsfælder næsten alle husmødre og unge triller rundt i.
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/vores-smaa-favoritbiler-er-ofte-med-i-doedsulykker

Har du egentligt læst det link du smider med ?
Det står jo "højt og larmende" at den store udbredelse af disse biler, sansynligvis er årsagen til tallene.
Med den logik, så er en 2CV fra 80-erne en meget sikker bil, der har ikke været en dødsulykke med sådan een i årevis..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-08-2019 kl. 10:37

At de små biler ofte er involveret i trafikulykker med dødelig udgang kommer ikke bag på Per Bo Hansen. Han er bilinspektør ved DanCrash i Sunds, der tester sikkerheden i forskellige biltyper.

- I en kollision med en større bil taber den lille bil. Derfor overrasker det mig ikke, at de små biler ofte er involveret i alvorlige ulykker. Vil du have livrem og seler på i trafikken, så skal du ikke vælge en lille bil, forklarer Per Bo Hansen. Der er særligt en ting, der er afgørende for, at han på de mange landeveje i Midt- og Vestjylland ikke vil anbefale en mindre bil.

- De små biler er skabt til bykørsel. Med lavere hastigheder. Der er ikke langt fra bagenden af bilen til passageren. Bliver du ramt af en stor bil, så er det dig der bliver ramt. Det gør det, fordi man har taget de små biler ud af deres rette element, byerne, forklarer Per Bo Hansen. "

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

13-08-2019 kl. 14:29

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
At de små biler ofte er involveret i trafikulykker med dødelig udgang kommer ikke bag på Per Bo Hansen. Han er bilinspektør ved DanCrash i Sunds, der tester sikkerheden i forskellige biltyper.

- I en kollision med en større bil taber den lille bil. Derfor overrasker det mig ikke, at de små biler ofte er involveret i alvorlige ulykker. Vil du have livrem og seler på i trafikken, så skal du ikke vælge en lille bil, forklarer Per Bo Hansen. Der er særligt en ting, der er afgørende for, at han på de mange landeveje i Midt- og Vestjylland ikke vil anbefale en mindre bil.

- De små biler er skabt til bykørsel. Med lavere hastigheder. Der er ikke langt fra bagenden af bilen til passageren. Bliver du ramt af en stor bil, så er det dig der bliver ramt. Det gør det, fordi man har taget de små biler ud af deres rette element, byerne, forklarer Per Bo Hansen. "

At en stor bil er mere sikker, er ikke just "breaking news" Det gør ikke små biler til dødsfælder, vel ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

13-08-2019 kl. 21:39

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
I vores tilfælde er det faktisk korrekt. Men det kommer sig njo nok af model 3 er elektrisk og ikke koster max afgift. På trods af den stadig koster mere i moms og afgift end alle de der mikroskopiske dødsfælder næsten alle husmødre og unge triller rundt i.
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/vores-smaa-favoritbiler-er-ofte-med-i-doedsulykker
Du har bestemt en pointe vedr. registreringsafgifterne. Det er langt fra kun de 150% afgift der gælder, idet der er fradrag i afgiften for antallet af airbags og for 5 stjernet chrashtest. Så påstanden fra K S om at 2/3 dele af bilens pris er afgifter holder sjældent vand.

Tilgengæld er påstanden om at små biler er dødsfælder heller ikke altid helt korrekt.
her er et 10 år gammelt link med en dengang ny Yaris, der blev testet mod en dengang 13 år gammel Volvo 940 - hvor det var den lille Yaris der var langt den sikreste bil. Så noget tyder på at det også snarere er årgangen end størrelsen på bilen der er afgørende for hvor sikkert man slipper gennem en ulykke.

https://politiken.dk/forbrugogliv/biler/art4962612/Toyota-smadrer-Volvo-i-crashtest

Dette indlæg blev 14-08-2019 06:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg