Er du på udkig efter en brugt bil med formidable køreegenskaber og fornuftigt brændstofforbrug? Som har plads til familien, men ikke føles som et stort skrummel på de små, sjove veje? Og som samtidig ikke slår bunden ud af privatøkonomien? Så kommer du ikke udenom Årets Bil fra 2006 - Seat Leon.
Modellen deler komponenter, motorer og undervogn med VW Golf og dimensionerne er også nogenlunde lige store. Det overordnede indtryk af kabinens kvalitet er også på højde med det tyske ikon.
Motorudvalget er relativt stort - særligt på modellerne fra 2005 til 2008, hvor du kan vælge mellem benzinmotorer med 102 og op til 240 hk og dieselmotorer på mellem 105 og 170 hk. I 2008 afløste en 1,8-liters TSI-motor den tidligere 2,0, og der blev samtidig præsenteret en spareudgave af 1,9 TDI kaldet Ecomotive.
Hvis du vælger at købe en Seat Leon, bør du tjekke i servicebogen, om tandremmen er blevet skiftet ved 120.000 km, som det anbefales. Ellers risikerer du, at den springer, hvilket kan blive en dyr fornøjelse. I diesel-modellerne skal du være opmærksom på, at der først fra 2008 blev installeret partikelfilter, hvilket kan have stor indflydelse på den årlige afgift, du ender med at betale for bilen.
Prisen på en brugt Seat Leon er langt fra lige så høj som på VW Golf, og der er relativt mange Leon'er til salg på brugtbilsmarkedet. De bedste motorer - økonomisk set - er 1,9 TDI og 1,6 benzin, mens den hidsige 2,0 TFSI er både sjov og velkørende.
Modellen deler komponenter, motorer og undervogn med VW Golf og dimensionerne er også nogenlunde lige store. Det overordnede indtryk af kabinens kvalitet er også på højde med det tyske ikon.
Motorudvalget er relativt stort - særligt på modellerne fra 2005 til 2008, hvor du kan vælge mellem benzinmotorer med 102 og op til 240 hk og dieselmotorer på mellem 105 og 170 hk. I 2008 afløste en 1,8-liters TSI-motor den tidligere 2,0, og der blev samtidig præsenteret en spareudgave af 1,9 TDI kaldet Ecomotive.
Hvis du vælger at købe en Seat Leon, bør du tjekke i servicebogen, om tandremmen er blevet skiftet ved 120.000 km, som det anbefales. Ellers risikerer du, at den springer, hvilket kan blive en dyr fornøjelse. I diesel-modellerne skal du være opmærksom på, at der først fra 2008 blev installeret partikelfilter, hvilket kan have stor indflydelse på den årlige afgift, du ender med at betale for bilen.
Prisen på en brugt Seat Leon er langt fra lige så høj som på VW Golf, og der er relativt mange Leon'er til salg på brugtbilsmarkedet. De bedste motorer - økonomisk set - er 1,9 TDI og 1,6 benzin, mens den hidsige 2,0 TFSI er både sjov og velkørende.