Mini Cooper er en legendarisk bil, som næsten alle kender. Mini blev i 2001 genoplivet af BMW, der havde købt mærket og begyndte produktionen af den nye Mini Cooper. Navnet kommer fra John Cooper, der i sin tid gjorde den populære Mini til en rallybil, der vandt igen og igen. Tidligere modeller har haft Cooper betegnelsen, men efter BMW i 2007 købte rettighederne til navnet, har de nye minier heddet Cooper stort set alle sammen på nær basismodellerne. Mini konstrueres i dag på de originale John Cooper Works-fabrikker, og modelkataloget strækker sig i dag over benzinudgaverne Cooper (120 hk) og Cooper S (174 hk), mens dieseludgaven hedder Cooper D (109 hk). Siden lanceringen i 2006 er der kommet en cabriolet-udgave til med hver af de tre motor-typer.
Ligesom sin forgænger bliver Mini Cooper rost for sit specielle design, og den er blevet en elsket mulighed for de købere, der er ude efter noget specielt. Alligevel har det været vigtigt for producenterne, at Mini'en samtidig er en lækker køreoplevelse - noget den gamle udgave også var kendt for. En stor del af dette er nået gennem placeringen af hjulene helt ude i hjørnerne, der giver fornemmelsen af at køre go-cart.
Prisen for en Mini er ret høj fra ny, og det har naturligvis også en effekt på prisen på en brugt Mini Cooper - charmen og det eksklusive image koster bare lidt ekstra. Da bilen i høj grad handler om image, kan det være svært at finde alternativer. Volkswagen Beetle og Fiat 500 er det tætteste du kommer på en bil med samme muligheder for tilpasning til din personlige smag. Det er til gengæld også det eneste, de tre biler har til fælles. Heldigvis er der dog andre derude, der er begyndt at tilbyde en lignende grad af personalisering.
Det er værd at være opmærksom på køleren til servostyringen, da det er et kendt problem hos Cooper S, at den kan gå i stykker, ligesom motorerne til el-ruderne også har en tendens til at gå i stykker.
Ligesom sin forgænger bliver Mini Cooper rost for sit specielle design, og den er blevet en elsket mulighed for de købere, der er ude efter noget specielt. Alligevel har det været vigtigt for producenterne, at Mini'en samtidig er en lækker køreoplevelse - noget den gamle udgave også var kendt for. En stor del af dette er nået gennem placeringen af hjulene helt ude i hjørnerne, der giver fornemmelsen af at køre go-cart.
Prisen for en Mini er ret høj fra ny, og det har naturligvis også en effekt på prisen på en brugt Mini Cooper - charmen og det eksklusive image koster bare lidt ekstra. Da bilen i høj grad handler om image, kan det være svært at finde alternativer. Volkswagen Beetle og Fiat 500 er det tætteste du kommer på en bil med samme muligheder for tilpasning til din personlige smag. Det er til gengæld også det eneste, de tre biler har til fælles. Heldigvis er der dog andre derude, der er begyndt at tilbyde en lignende grad af personalisering.
Det er værd at være opmærksom på køleren til servostyringen, da det er et kendt problem hos Cooper S, at den kan gå i stykker, ligesom motorerne til el-ruderne også har en tendens til at gå i stykker.