Persondata- og cookiepolitik

Schibsted som dataansvarlig for dine personoplysninger

Schibsted Denmark ApS driver blandt andet dba.dk og bilbasen.dk, og er en del af Schibsted-koncernen med hovedsæde i Norge.

Det er kernen i Schibsteds forretningsmodel at berige menneskers dagligdag gennem produkter og tjenester. Vi har en række forskellige websites, produkter og tjenester, og bruger information på tværs af disse til at leve op til dette hovedmål – alt sammen under Schibsted Denmarks kontrol- og behandlingsansvar. For os er det essentielt at personoplysninger behandles på en sikker måde, så vi kan opnå og bevare vores brugeres tillid.

Vi prioriterer vores brugeres privatliv højt. Vi ved også, at brug af personlige oplysninger er grundlæggende for at kunne levere de produkter og tjenester, som vores kunder og brugere forventer. Brug af data på tværs af Schibsted betyder, at data bruges og deles på tværs af vores websites og brands. Det gør vi for at optimere de produkter og tjenester, vi tilbyder. Vi ønsker at være helt åbne og tydelige omkring vores behandling af personoplysninger, og forpligter os til altid at søge den rette balance mellem privatliv og kommercielle interesser.

Dette dokument giver dig en oversigt over, hvilke oplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, hvem de kan deles med, og hvordan du kan udøve dine rettigheder med hensyn til vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du har spørgsmål til Schibsteds behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte Schibsteds privatlivsteam via denne kontaktformular. Vi forpligter os til at besvare alle henvendelser inden for 30 dage.

Du kan til enhver tid rette eventuelle bekymringer eller klager til den nationale privatlivsmyndighed Datatilsynet.

Formålene Schibsted bruger dine personoplysninger til

Når vi leverer tjenester og produkter til dig, benytter vi primært dine personoplysninger til følgende formål:

  • Vi udbyder digitale markedspladser, der muliggør transaktioner, markedsføring og kommunikation mellem forbrugere og mellem virksomheder og forbrugere. 

  • Vi udarbejder samlede statistikker og analyser til brugerne, f.eks. om rækkevidden af deres annoncer.

  • Vi foretager prisberegninger og viser erhvervsannoncer side om side med annoncer fra privatpersoner.   

  • Når du opretter en Schibsted-konto, sørger vi for, at du får sikker adgang til vores tjenester. På din kontoside kan du administrere dine personlige præferencer, verificere dine kontaktoplysninger og skabe en tryg identitet til interaktion med andre brugere af vores websted.

  • Du kan kontakte vores kundeservice på telefon eller via e-mail og chat.

  • Vi varetager betalinger, fakturering og andre aktiviteter og opbevarer dokumentation i henhold til de gældende bogføringsregler.

  • Vi forbedrer kontinuerligt vores websted og tjenester på grundlag af markeds- og brugerundersøgelser samt analyser af brugeradfærd.

  • Vi sørger for, at vores websteder og tjenester er sikre, og vi kontrollerer persondata for at beskytte vores brugere og os selv mod potentielle svigagtige aktiviteter, overtrædelse af vores politikker og krænkende adfærd. Vi scanner meddelelser automatisk og kontrollerer for spam, virus, phishing og anden skadelig aktivitet, ulovligt eller forbudt indhold eller overtrædelser af vores brugervilkår, denne politik om beskyttelse af personlige oplysninger eller vores øvrige politikker.

  • Vi viser målrettet reklameindhold til brugerne og måler effektiviteten heraf.

  • Vi formidler personligt tilpasset indhold til brugerne, f.eks. et udvalg af personligt tilpasset indhold på forsiden af visse nyhedssektioner. Vi sender også nyhedsbreve til brugere af vores websteder, og vi anbefaler annoncer på vores markedspladser.

For at opnå og opfylde nogle af formålene bruger vi maskinlæring og træner algoritmiske datamodeller til at udarbejde forudsigelser eller beslutninger baseret på store mængder historiske data. Nogle af disse modeller kan klassificeres som kunstig intelligens-teknologi (på engelsk Artificial Intelligence, “AI”). AI-modeller er designet til at kunne træffe beslutninger baseret på lighed med eksempler snarere end eksplicit instruktion. AI anvender maskinlærings-algoritmer og deep learning-netværk til at simulere en række kognitive færdigheder. I Schibsted kan AI bruges til forskellige formål til at levere og forbedre vores processer, produkter og services, både overfor vores brugere og i vores interne miljøer. De data, der bruges til at træne algoritmiske modeller, kan omfatte personlige data, men kun i afidentificeret eller pseudonym form.

Klik på dette link, hvis du ønsker:

  • En detaljeret oversigt over Schibsteds behandlingsaktiviteter og formålene hermed som nævnt ovenfor.

  • Information om det relevante retsgrundlag.

  • Information om de legitime interesser som Schibsted Danmark påberåber sig.

  • Andre vigtige oplysninger om retsgrundlaget for behandling af personoplysninger.

Schibsted sikrer endvidere, at brugerne har kontrol over deres data. Vi har bl.a. kontrolfunktioner på både de individuelle sider over brands og på tværs af vores websted, hvor brugerne kan tilpasse behandlingsaktiviteterne for alle vores tjenester. På DBA og Bilbasen kan du tilpasse indstillingerne for personoplysninger via linket til “cookieindstillinger” på webstedet og i applikationen. Du kan også administrere dine kommunikationsrelaterede indstillinger fra din brugerkonto.

Kategorier af personoplysninger, som Schibsted behandler

Nogle af disse personlige oplysninger er nødvendige for at kunne oprette en brugerkonto hos os. Videregivelse af alle andre personoplysninger er frivillig, men kan være nødvendig for at kunne bruge vores tjenester, f.eks. tilbud eller kontaktoplysninger, der er nødvendige for at placere en annonce.

Tabellen nedenfor viser de kategorier af personoplysninger, som Schibsted indsamler, og de kilder, vi indsamler dem fra.

Personlige oplysninger kategori Beskrivelse Kilde
Grundlæggende profiloplysninger Navn, adresse, e-mailadresse, fødselsdato, køn, alder og andre oplysninger, du tilføjer til din profil f.eks foto. Direkte fra brugeren, når der oprettes eller opdateres en Schibsted-konto.

Herudover kan du vælge, at validere din brugerprofil ved brug af MitID. MitID bruges kun for at validere din identitet og opbevares ikke af os.
Kontooplysninger Kontoaktivitet (f.eks. dine køb af annoncer på DBA), privatlivsindstillinger, henvendelser til vores kundeservice, sikkerhedsdata for kontoen (f.eks. adgangskode). Vi behandler og gemmer også MitID-valideringsstatus og tidspunkt for validering. Direkte fra brugeren, via registreret interaktion med medarbejdere i kundeservice og via værktøjer til sporing af individuel brugeradfærd.Vi bruger også MitID som en kilde til information om valideringsstatus og tidspunkt for validerings.
Oplysninger om betaling, økonomi og ordrer Købshistorik og detaljer (tid, dato og produktoplysninger), herunder oplysninger om specifikke produktkøb, forfalden betaling og modtaget betaling, betalingsmetode (f.eks. betalingskortoplysninger bankoplysninger), kreditkort- eller bankkontonumre. Direkte fra brugeren, registreret via betalingsaktivitet.
Oplysninger, vi modtager fra andre Oplysninger i form af brugergenereret indhold, tips, advarsler, anmodninger, registreringsnumre (nummerplade) og feedback vi modtager fra andre brugere eller tredjeparter. Offentlige eller private virksomheder og andre brugere af vores tjenester.
På Bilbasen anvender vi data fra Tinglysning.dk til vurdering af bilpriser på grundlag af bilens nummerplade.
Brugergenereret indhold Indhold, som du genererer gennem din brug af vores side, deltager i diskussioner, chatsamtaler eller konfliktløsning, eller når du på anden vis kommunikerer med os om vores tjenester.

Dette inkluderer Min DBA og Min Bilbase (Mine annoncer, Notifikationer/Beskeder, Mine favoritter, Annoncekommentarer, Annonceagent, Gemte søgninger, Mine brugeroplysninger, Opret annonce) eller Hjælp-sektionen. Vi indsamler også feedback gennem webformularer, brugerundersøgelser, brugeranmeldelser og -omtale på nogle af vores tjenester. På markedspladserne kan brugerne sende beskeder til hinanden.

Dette omfatter også dine økonomiske oplysninger, herunder civilstatus, personer i husstande etc., når du anmoder om et uforpligtende finansieringstilbud via vores finansieringsskema.

Hvis en bruger offentliggør annonceindhold, som direkte eller indirekte gør det muligt at udlede f.eks. brugerens religiøse overbevisning eller seksuelle orientering, vil vi også behandle sådanne følsomme oplysninger..
Direkte fra brugeren.
Adfærdsmæssige og tekniske oplysninger Vi indsamler oplysninger fra din interaktion med vores tjenester, dine annonceringspræferencer og din kommunikation med os. Dette er oplysninger, vi modtager fra enheder (inklusiv mobile enheder), som du bruger, når du får adgang til vores tjenester. Disse oplysninger kan for eksempel omfatte følgende:
Onlineidentifikatorer så som enheds-ID og -beskrivelse, cookie-ID, netværksadresse-ID (IP-adresse), reklame-ID, annoncevisning, bruger browsing og læse- og handlingshistorik (klik og brugerindhold). Vi indsamler også metadata og tekniske oplysninger om, hvordan vores tjenester bruges, såsom når en annonce oprettes og udsendes, eller når en e-mail åbnes og læses.
Direkte fra brugeren eller fra brugerens enhed.
Positionsdata Placeringsoplysninger, herunder geografiske placeringsoplysninger fra din mobilenhed (GPS-data og IP-adresser forbundet med placeringsdata). Direkte fra brugeren eller fra brugerens enhed.
Antagelser om vores brugere Antagede interesser og brugerpræferencer, køn, aldersgruppe, sandsynlige besøgte lokationer (ikke GPS/IP-baseret i realtid), sandsynlige demografiske oplysninger osv. Vores antagelser om brugeradfærd og tekniske oplysninger vurderet over tid, samt ud fra grundlæggende profiloplysninger.
Data om annoncens effektivitet Annoncevisninger, visningshyppighed, visningsvarighed og brugerinteraktioner i forbindelse med annoncen.

Konvertering i forbindelse med partnermarkedsføring, hvor vi er fælles dataansvarlige med vores partnere, hvis produkter og tjenester vi markedsfører.
Direkte fra brugerens interaktioner med det reklameindhold, der vises på webstedet eller i appen.

Hvordan dine personoplysninger deles med andre

Når Schibsted behandler personoplysninger, deles personoplysninger undertiden med andre parter. Disse andre parter kan være:

  • Databehandlere, dvs. virksomheder der opererer under en bindende juridisk aftale med Schibsted Danmark. De har udelukkende adgang til at behandle data til de specifikke formål, som Schibsted Danmark har givet tilladelse til, og de må kun inddrage andre tredjeparter i denne databehandling, såfremt Schibsted Danmark har givet tilladelse hertil. 

Eller

  • Dataansvarlige, dvs. virksomheder der anvender data selvstændigt og er fuldt ansvarlige over for brugeren for virksomhedens anvendelse af brugerens personoplysninger til de specifikke formål, som de pågældende persondata deles til. De er også fuldt ansvarlige for eventuelle tredjeparter, der måtte være involveret i behandlingen af brugerens personoplysninger. For eksempel: tredjepartsfinansinstitutter er partnere, som kun vil bruge dine personlige oplysninger til at tilsende dig markedsføring, hvis du har anmodet om deres tjenester. Eller erhvervsdrivende der bruger vores tjenester til at formidle tilbud. Disse erhvervsdrivende er dataansvarlige for deres egen behandling af personoplysninger og der henvises derfor til deres persondatapolitik.

Vi støtter også videnskabelig forskning og eksperimentelle udviklingsprojekter med data og oplysninger fra vores websteder. I sådanne tilfælde videregiver vi udelukkende anonymiserede datasæt til den pågældende institution. 

Vi informerer om, hvilke kategorier af parterne vi deler data med til de forskellige formål, som vi anvender data til. Du finder yderligere oplysninger i vores politik om databehandlingsformål og retsgrundlag.

Retshåndhævelse, retssager og som berettiget i henhold til gældende lovgivning:

  • For at overholde vores forpligtelser efter lovgivningen, håndhæve vores brugervilkår, reagere på klager over, at et opslag eller andet indhold overtræder andres rettigheder, eller for at beskytte enhvers rettigheder, ejendomsret eller sikkerhed.
  • Til retlige eller offentlige myndigheder, eller autoriserede tredjeparter, som reaktion på en verificeret anmodning eller retssag i forbindelse med en strafferetlig efterforskning eller påstået eller formodet ulovlig aktivitet eller enhver anden aktivitet, der udsætter os, dig eller nogen anden bruger for retligt ansvar. Vi vil kun videregive oplysninger, som vi vurderer relevante for efterforskningen eller undersøgelsen.
  • Til kreditselskaber eller -bureauer i henhold til gældende national lovgivning.
  • Til tredjeparter, der er involveret i en retssag, hvis vi er forpligtet til at afgive vidneforklaring, der foreligger en dommerkendelse eller lignende juridisk grundlag, eller vi på anden vis i god tro mener, at afsløringen af oplysninger er nødvendig for at undgå overhængende fare for fysiske eller økonomiske tab eller for at indberette mistanke om ulovlig aktivitet. 

Schibsted vil kunne sælge nogle af produkterne og tjenesterne, som vi tilbyder i dag, men også erhverve nye produkter og tjenester. Når denne type køb- og salgstransaktioner finder sted, informerer vi brugerne om, hvordan de kan fortsætte med at bruge produkterne og tjenesterne og eventuelle andre konsekvenser af transaktionen. En konsekvens kan for eksempel være, at et nyt produkt eller en ny tjeneste lægges under Schibsteds dataansvar og tilknyttes Schibsteds fælles værktøjer og systemer, såsom Schibsted-konto. Det kan også betyde, at tjenester, der tidligere var en del af Schibsted, efter et salg bliver selvstændige dataansvarlige og begynder at bruge deres egne login-løsninger. Brugerne vil blive tilbudt valgmuligheder, når denne type ændringer sker.

Overføring af data udenfor EU/EØS

Når Schibsted er behandlingsansvarlig og bruger databehandlere placeret uden for EU/EØS, gør vi det kun i de tilfælde, hvor:

  • Stedet for overførsel og modtager vurderes at være i overensstemmelse med GDPR, eller

  • overførslen af data finder sted i henhold til de standardkontraktbestemmelser, der er fastsat af EU-Kommissionen i overensstemmelse med GDPR, og vi har foretaget en risikovurdering af konsekvenserne for de pågældende personer ved videregivelsen af oplysningerne, ligesom vi har indført relevante og nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

Opbevaring af data

Vores specifikke opbevaringstider for personlige oplysninger er dokumenteret i vores register for behandlingsaktiviteter. Hvor længe vi opbevarer personlige oplysninger kan variere betydeligt afhængigt af konteksten af de tjenester, vi leverer, og vores juridiske forpligtelser. Følgende faktorer påvirker typisk opbevaringsperioder:

  • Hvor lang tid er de personlige oplysninger nødvendige for at levere vores tjenester? Det omfatter spørgsmål som vedligeholdelse og forbedring af vores produkters ydeevne, beskyttelse af vores systemer og lagring af relevante forretnings- og finansielle poster. Dette er den generelle regel, der danner grundlaget for de fleste af vores opbevaringsperioder.
  • Er personoplysningerne følsomme? I så fald anvendes normalt en kortere opbevaringsperiode.
  • Er vi underlagt en juridisk, kontraktlig eller lignende forpligtelse til at opbevare dine personoplysninger? Der kan f.eks. være love om obligatorisk dataopbevaring, offentlige ordrer om at opbevare data, der er relevante for en undersøgelse, eller personlige oplysninger, der opbevares på grund af en retssag.

Vi gemmer profiloplysninger relateret til brugernes Schibsted-konto, så længe brugeren har et aktivt abonnement, eller så længe de bruger kontoen til at få adgang til en af vores tjenester i de sidste tre år. Brugerprofiler, der har været inaktive i 2 år eller mere, vil blive slettet. Køb og betalinger, ordrer og økonomiske oplysninger opbevares, så længe brugeren er logget ind kunde og videre i overensstemmelse med lovkrav, der stilles til vores virksomhed (f.eks. krav efter bogføringsloven).

Når det ikke længere er nødvendigt for os at opbevare dine personlige oplysninger, sletter vi dem i overensstemmelse med vores dataopbevarings- og slettepolitikker.

Dine rettigheder som bruger og som registreret person

Brugere har juridisk definerede rettigheder relateret til deres personlige oplysninger. Schibsted er forpligtet til at hjælpe brugere med at få adgang til og udøve disse rettigheder. Tabellen nedenfor viser dig, hvem der bruger dine rettigheder, og hvordan du kan få adgang til dem. Schibsted tilstræber at besvare eventuelle henvendelser vedrørende disse rettigheder hurtigst muligt og altid inden for 30 kalenderdage.

Rettigheder som bruger eller registreret Sådan får du adgang Mere information
Retten til at blive informeret Schibsted arbejder for fuld gennemsigtighed omkring al behandling af personoplysninger. Oplysninger offentliggøres i denne fortrolighedserklæring og i alle dokumenter, der er knyttet til den. Vi vil løbende give adgang til relevant information om, hvordan vi behandler personoplysninger i vores brugergrænseflader, så vores brugere er fuldt ud klar over, hvad vi gør med deres oplysninger. Dette omfatter også informationssider om, hvordan vi håndterer data for målrettede annoncer. Privatlivserklæringen vises i alle vores tjenester. Vi vil også gøre det tilgængeligt, når vi indsamler oplysninger fra enkeltpersoner og i andre sammenhænge, hvor vi mener, at brugere kan drage fordel af eller forvente at finde disse oplysninger.
Retten til indsigt / retten til dataoverførsel Brugere har adgang til en komplet elektronisk kopi af alle personlige oplysninger, Schibsted Denmark har om dem, via brugergrænsefladen på Schibsted-kontoen. Brugere i Danmark har adgang til brugergrænsefladen til administration på deres Schibsted-konto.
Retten til ændringer Brugeren kan til enhver tid rette og opdatere profiloplysninger ved at logge ind på sin Schibsted-konto.

Hvis en bruger mener, at vi gemmer andre oplysninger om dem, der skal rettes, skal de kontakte privatlivsteamet hos Schibsted.
Brugere i Danmark har adgang til brugergrænsefladen til administration på deres Schibsted-konto.
Retten til sletning En bruger kan til enhver tid anmode om sletning af de personoplysninger om dem, som Schibsted Danmark har opbevaret. Det gør de ved at logge ind på deres Schibsted-konto. Brugere, der ikke logger på, kan anonymisere (og dermed faktisk slette) deres personlige oplysninger ved at slette cookies i browseren eller slette Schibsted-appen fra deres mobile enhed.

Vi sletter personoplysninger om brugere, der kun abonnerer på nyhedsbreve, når abonnenten afmelder nyhedsbrevet via linket nederst i nyhedsbrevet.

Vi bemærker, at det i visse tilfælde vil være nødvendigt for os at opbevare specifikke oplysninger, efter at en bruger har anmodet om sletning, af juridiske årsager eller for at beskytte vores brugere og os selv mod svigagtig aktivitet og misbrug af vores tjenester.
Brugere i Danmark har adgang til brugerfladen til administration i deres Schibsted-konto.
Retten til at begrænse behandlingen og retten til at nægte behandling En bruger kan sige nej til behandlingen af deres personlige data på følgende måder:

- de kan ændre deres valg for forskellige former for tilpasset annoncering.

- de kan ændre deres valg for brug af personlige oplysninger til nyhedsbreve og e-mails via afmeldingslinket, der er tilgængeligt i e-mailen.

Brugere kan også kontakte Schibsteds privatlivsteam og anmode om en begrænsning eller afslå enhver anden form for behandling. Mere information om dine rettigheder til at begrænse behandlingen kan findes på Datatilsynets sider om emnet.
Hvis du ikke længere ønsker at modtage markedsføringsmeddelelser fra os, kan du framelde dig via linket i en e-mail, du har modtaget, ændre dine markedsføringspræferencer på din ’Min Bilbase’ og ‘Min DBA´ side, angive dine kommunikationspræferencer via den anviste metode i den pågældende markedsføringsmeddelelse eller kontakte os som beskrevet i sektionen ’Kontakt os’ nedenfor. Husk på, at vi ikke uden dit samtykke vil sælge, udleje eller på anden vis videregive dine personlige oplysninger til tredjeparter til disses markedsføringsformål.

Annoncering
Hvis du ikke ønsker at deltage i vores personligt tilpassede annonceringsprogrammer, kan du framelde dig ved at følge vejledningen i den relevante annonce eller gennem de programmer, der er beskrevet i vores meddelelse om cookies bilbasen.dk og dba.dk. Effekten af en framelding vil være at stoppe personligt tilpasset annoncering, men den vil stadig tillade indsamlingen af personlige oplysninger, som det er beskrevet i denne meddelelse om beskyttelse af personlige oplysninger. Vi tillader ikke tredjeparter at spore eller indsamle dine personlige oplysninger på vores websites til deres egne annonceringsformål uden dit samtykke.

Brugere i Danmark kan kontakte privatlivsteamet hos Schibsted med denne formular.
Retten til at forhindre automatiske afgørelser, der har juridiske eller lignende konsekvenser Schibsted Danmark træffer ikke automatiske beslutninger om vores brugere, der har nogen juridiske eller lignende konsekvenser. Hvis du er i tvivl om mulige automatiske beslutninger, som du mener vil påvirke dig på en juridisk eller lignende måde, bedes du kontakte privatlivsteamet hos Schibsted med denne formular.

Foruden de bruger-kontroller, der er beskrevet ovenfor, kan du også direkte på din telefon styre visse behandlingsaktiviteter, som vi udfører i apps til vores tjenester. Det omfatter f.eks. muligheden for at deaktivere og aktivere notifikationer og styre overførslen af lokaliseringsdata til tjenester, der anvender sådanne data. For nogle Schibsted-apps, der downloades via Apples App Store, anmoder Schibsted og vore partnere om dit samtykke til at få adgang til din enheds specifikke reklame-ID (IDFA), afhængigt af indstillingerne på din enheds platform. Bemærk, at afvisning af sporing ikke vil påvirke mængden af annoncer, du bliver vist, men annonceringen kan være mindre relevant for dig. Vær opmærksom på, at dette påvirker din mulighed for at modtage personlige meddelelser og annoncer.

Hvad sker der når du deler dine personlige oplysninger på vores websites eller i vores tjenester?

Andre brugere har adgang til de oplysninger, du deler på DBA og Bilbasen. Andre brugere kan f.eks. se dine annoncer, feedback, bedømmelser og tilhørende kommentarer. Andre brugere kan også se alle de oplysninger, du vælger at dele i din profil.

Når du bruger vores tjenester, kan dit offentlige bruger-id blive vist og er tilgængeligt for offentligheden og knyttet til al din offentlige aktivitet. Beskeder, der sendes til andre brugere om mistænkelig aktivitet og overtrædelser på vores websites, kan referere til dit offentlige bruger-id og specifikke elementer. Hvis du knytter dit navn til dit bruger-id, kan de personer, som du har videregivet dit navn til, måske identificere dine aktiviteter.

Uønsket eller truende e-mail

Vi tolererer ikke misbrug af vores tjenester. Du har ikke tilladelse til at tilføje andre brugere på din adresseliste (e-mail eller post), ringe op til eller tilsende en bruger sms-beskeder til kommercielle formål, selvom brugeren har købt noget af dig, uden brugerens udtrykkelige samtykke. Afsendelse af uønsket eller truende e-mail og sms-beskeder er et brud på vores brugervilkår. Hvis du vil indberette spam eller forfalsket e-mail, bedes du underrette os her.

Børns privatliv

Vi ønsker ikke at indsamle eller på anden måde behandle personoplysninger om børn under 15 år. Om nødvendigt, anmoder vi forældrene om at kontakte os via denne kontaktformular, og vi undersøger sagen nærmere.

Brugen af cookies og lignende teknologier på Schibsted Danmarks tjenester

Vi bruger cookies og lignende teknologier i vores tjenester til de formål, der er beskrevet i cookiepolitikken. Cookies og lignende teknologier muliggør forskellige funktioner på onlinetjenester, der bruger dem, hvoraf nogle er strengt nødvendige for, at tjenesterne fungerer, og andre ikke. Schibsted Danmarks tjenester er delvist finansieret af reklamer. Det betyder, at også vores reklamepartnere bruger cookies og lignende teknologier på vores digitale tjenester med det formål at levere displayannoncering og skræddersy den til din profil og interesser. Schibsted Denmark anvender IAB Transparency and Consent Framework ved indsamling af samtykke og håndtering af fravalg til brug af cookies og lignende teknologier. IAB er et internationalt selvregulerende organ for annoncering.

Kontakt Schibsted, en privatlivsrådgiver eller send en klage til Datatilsynet

Schibsted tager vores brugeres privatliv alvorligt. Hvis du har et spørgsmål eller ønsker at klage over, hvordan vi behandler dine personoplysninger, kan du kontakte privatlivsteamet hos Schibsted, herunder Schibsteds privatlivsrådgiver, med denne kontaktformular. Schibsted forpligter sig til at besvare henvendelser hurtigst muligt og senest inden for 30 dage.

Hvis du stadig ikke er tilfreds med vores privatlivstjenester eller med vores behandling af personoplysninger, kan du til enhver tid kontakte de relevante myndigheder, i de fleste tilfælde Datatilsynet i Danmark eller, for behandling i forbindelse med cookies, til Erhvervsstyrelsen.

For lettere forespørgsler anbefaler vi kraftigt, at du bruger Schibsteds online kontoværktøjer til at få adgang til oplysninger, anmode om en overførsel og anmode om sletning og rette fejl i din Schibsted-kontoprofil.

Du kan også til enhver tid ændre dine valg for de mest almindelige aktiviteter, Schibsted bruger dine oplysninger til via indstillingssiderne på hver af tjenesterne. Hvis du af en eller anden grund ikke er i stand til at bruge disse tjenester, eller ønsker at begrænse eller afvise behandling direkte, skal du bruge denne online kontaktformular til at kontakte Schibsteds privatlivsteam.

Kontaktoplysninger til den dataansvarlige er:

Schibsted Denmark ApS (”DBA”)
Wildersgade 8, 1408 København K,
Danmark, CVR-nr. 20618175

Cookiepolitik

Vores brug af cookies, pixelcookies og lignende teknologier.

Når du besøger vores hjemmesider eller anvender vores tjenester, applikationer, beskedsystemer (såsom email) og værktøjer, kan vi eller vores leverandører bruge cookies, pixel-cookies og andre lignende teknologier til at gemme oplysninger til brug til analyse- og statistik til produktudvikling og rapporteringsformål, måling af ydelse og effektivitet, funktionalitet, annoncering, personalisering og markedsføring.

Hvad er cookies, pixelcookies og lignende teknologier?

Ligesom de fleste internetbaserede tjenesteudbydere bruger vi teknologier, der i det væsentlige er små datafiler, der placeres på din computer, tablet eller mobiltelefon (en “enhed”), og som giver os mulighed for at gemme visse oplysninger, hver gang du besøger eller interagerer med vores hjemmesider, tjenester, applikationer, beskedsystemer og værktøjer.

De specifikke navne og typer af cookies, pixelcookies og andre lignende teknologier, som vi bruger, kan ændre sig fra tid til anden. For mere information om cookies og lignende teknologier i almindelighed se allaboutcookies.org.

For at hjælpe dig til bedre at forstå vores cookiepolitik og vores anvendelse af sådanne teknologier, har vi lavet denne korte oversigt over terminologi og definitioner:

Cookies: små tekstfiler (typisk lavet af bogstaver og tal), som placeres i hukommelsen på din browser eller enhed, når du besøger en hjemmeside eller ser en besked. Cookies giver en hjemmeside mulighed for at genkende en bestemt enhed eller browser. Der findes flere typer af cookies:

  • Midlertidige (sessionsbaserede) cookies udløber, når du stopper med at bruge browseren og giver os mulighed for at huske dine handlinger i løbet af den periode (session), hvor du anvender din browser.
  • Permanente cookies gemmes på din enhed og tillader os at huske dine præferencer eller handlinger på tværs af flere hjemmesider.
  • Førsteparts cookies sættes af den hjemmeside, som du besøger.
  • “Tredjeparts cookies” sættes af en tredjeparts hjemmeside, som er adskilt fra den hjemmeside, som du besøger.

Cookies kan deaktiveres eller fjernes ved hjælp af værktøjer, der er tilgængelige på de fleste browsere. De forskellige browsere tilbyder forskellige muligheder for at deaktivere muligheden for lagring af cookies.

Pixelcookies: små grafiske billeder (også kendt som “pixel tags” eller “clear GIFs”), som kan indgå i vores hjemmesider, tjenester, applikationer, beskedsystemer og værktøjer. Pixelcookies kan anvendes til en række formål, herunder til at måle effektiviteten af ​​vores hjemmesider, til at overvåge, hvor mange besøgende der er på vores hjemmesider, og hvordan de navigerer på vores hjemmesider. For eksempel, når vi sender dig e-mails, giver pixelcookies os mulighed for at spore, om du har åbnet e-mails og klikket på links for at måle kampagnens ydeevne og forbedre funktionerne.

SDK’er og mobilidentifikatorer: når du bruger tjenester på dine mobile enheder, udføres sporing teknisk anderledes end på computere. Mobilapplikationer kan omfatte SDK’er (Software Development Kit; værktøjer til integration af software direkte i en applikation), der indsamler data om din enhed og brug af applikationen. SDK’er bruges typisk til at tillade en tredjepartsfunktionalitet i applikationen, såsom betaling eller visning af annoncer. Mobiloperativsystemer (som Apple iOS og Android) skaber også mobile identifikatorer til din enhed, der under visse omstændigheder kan bruges som en unik identifikator til at indsamle data om dine handlinger og brug af applikationen. Du kan styre brugen af de mobile identifikatorer i indstillingerne på din mobile enhed.

Lignende teknologier til lagring af oplysninger: teknologier, der lagrer oplysninger i din browser eller enhed, og som udnytter lokale enheder og lokal opbevaring, såsom flash-cookies, HTML 5 cookies og andre metoder. Disse teknologier kan operere på tværs af alle dine browsere. I nogle tilfælde kan brugen af ​​disse teknologier ikke styres af browseren, men kræver specialværktøj. Vi kan bruge disse teknologier til lagring af oplysninger for at sikre din kontos sikkerhed eller for at spotte uregelmæssigheder i brug af hjemmesiden for at forhindre din konto fra at blive tilgængelig på en uautoriseret måde, eller til at vurdere resultaterne af vores hjemmesider, tjenester, applikationer eller værktøjer.

Vi kan bruge udtrykkene “cookies” eller “lignende teknologier” i flæng i vores cookiepolitik for at henvise til alle teknologier, som vi kan bruge til at gemme data i din browser eller enhed eller til at indsamle oplysninger, der hjælper os til at identificere dig, som nærmere beskrevet ovenfor.

Dit valg og vores brug af cookies, pixelcookies og lignende teknologier

Vi tilbyder på vores hjemmesider bestemte funktioner, tjenester, applikationer og værktøjer, der kun er tilgængelige, hvis vi anvender ​​de ovenfor nævnte teknologier. Vi indhenter samtykke til cookies, når du som bruger besøger vores websted første gang. Når du har givet dit samtykke, kan du til enhver tid ændre dine præferencer under cookieindstillinger. Cookies og tilsvarende teknologier kan ofte også blokeres i browserindstillingerne eller på din mobilplatform. Hvis sporing er deaktiveret i browseren, kan dette medføre, at nogle af funktioner på vores websted ikke kan benyttes.

Du kan f. eks. blive bedt om at indtaste din adgangskode oftere under et besøg på vores hjemmesider.

Cookiesamtykke styrer brugen af cookies og lignende teknologier på den specifikke tjeneste, du bruger. I tillæg tilbyder vi flere indstillinger for indloggede brugere som definerer, hvordan deres data kan bruges eller ikke bruges, (f.eks. til reklame- eller markedsføringsformål) på tværs af Schibsteds økosystem af mærkevarer.

Vores brug af de ovenfor anførte teknologier falder i følgende generelle kategorier:

  1. Nødvendige cookies. Vi kan bruge cookies eller andre lignende teknologier, der er nødvendige for driften af ​​vores hjemmesider, tjenester, applikationer og værktøjer. Dette omfatter teknologier, som giver dig adgang til vores hjemmesider, tjenester, applikationer og værktøjer, der er nødvendige for at undgå uberettiget brug af disse tjenester og som forbedrer sikkerheden, eller som giver dig mulighed for at gøre brug af vores funktioner såsom shopping, gemte søgninger eller lignende;
  2. Analyse og produktudvikling. Vi kan bruge cookies eller andre lignende teknologier, der er nyttige for at vurdere resultaterne af vores hjemmesider, applikationer, tjenester og værktøjer, herunder som en del af vores analytiske arbejde, der hjælper os til at forstå, hvordan vores besøgende bruger vores hjemmeside eller til at forbedre indholdet på vores hjemmesider, applikationer, tjenester eller værktøjer;
  3. Tilpas tjenester (personalisering). Vi kan bruge cookies eller andre lignende teknologier, der tillader os at tilbyde dig en forbedret funktionalitet, når du bruger vores hjemmesider, tjenester, applikationer eller værktøjer. Dette kan omfatte at identificere dig, når du logger ind på vores hjemmesider eller holde styr på dine angivne præferencer, interesser, og hvad du tidligere har set, så vi kan forbedre indholdet på vores hjemmesider;
  4. Marketing-cookies. Vi kan bruge cookies, pixelcookies og lignende teknologier til at tilpasse marketing i forskellige kanaler såsom e-mail, Meta Platforms (Facebook) og Google baseret på dine interesser og brug af vores tjenester.
  5. Reklame eller målretning, inkl. cookies brugt af reklamepartnere (IAB). Vi kan bruge førsteparts eller tredjeparts cookies og pixelcookies til at levere indhold, herunder annoncer, der er relevante for dine interesser på vores hjemmesider eller på tredjeparters hjemmesider. Dette omfatter hjælp af teknologier til at forstå nytten for dig af de reklamer og indhold, der er leveret til dig.

Schibsteds tjenester er delvist reklamefinansierede. Det betyder, at også vores reklamepartnere vil bruge cookies og lignende teknologier til at vise digital annoncering, opbygge personlige annonceprofiler og bruge profiler til at vise skræddersyet reklame på vores tjenester. Cookies som bruges af vores IAB-reklamepartnere og deres formål er kategoriseret baseret på IAB’s rammeværk “Transparency and Consent Framework”.

Under vores cookieindstillinger finder du en samlet oversigt over formål og de tredjepartsteknologier, der anvendes på vores websted. Samarbejdspartnere, der figurerer på Schibsteds oversigt over formål (f.eks. markedsføring, analyse og produktudvikling), er oftest databehandlere. Samarbejdspartnere der figurerer på listen over reklamepartnere er oftest dataansvarlige. Vi har også udarbejdet en liste over de cookies, der anvendes af de forskellige samarbejdspartnere, med angivelse af varigheden af de pågældende cookies’ levetid.

Brugen af tredjeparters teknologier er ikke kontrolleret af os, selv om de bruger vores teknologi til at hjælpe med at opbevare og indsamle data. De relevante betingelser, persondatapolitik, tilladelser, meddelelser og valg fra tredjeparter bør gennemgås med henblik på deres praksis for indsamling, opbevaring og deling. Vi giver ikke nogen indeståelser i relation til de politikker eller praksisser, som anvendes af tredjeparts annoncører eller reklamenetværk eller relaterede tredjeparter.

Læs mere…