Hjælp til bilvalg
|
Gå til side
|
|
|
1 af 510
Næste >
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 af 510
Næste >
|
|
Gå til side
|
|
|
|
|
Svar - Værditab: Større bil
|
|
26/12-09 kl. 19:32 af Gert Ravn
|
(27 Indlæg)
|
|
|
|
|
|
fin pointe hvis man altså har brug for en større bil - der er jo også omkostninger til brændstof, ejerafgift, forsikring, service osv. som ofte er højere på en større bil....
|
| |
|
|
|
|
27/12-09 kl. 09:05 af Henrik Pedersen
|
(547 Indlæg)
|
|
|
|
|
Jeg syntes altså ikke dit regnestykke holder, der er langt mere end 25.000,- i prisforskel på Golf og Passat-klassen. Det er nærmere 50-75.000
Prøv selv at gå ind hos et hvilkent som helst mærek feks. Ford og tjek prisforskellen på en Focus og en Mondeo.
Og husk så på, at en Focus og en mondeo er ca. det samme værd efter 6-7 år.
|
| |
|
|
|
|
27/12-09 kl. 12:55 af Hans S
|
(582 Indlæg)
|
|
|
|
|
Det er i den sidste ende et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Markedet kan vende på 3 år - specielt hvis der kommer en ny model. Grunden til at vælge den "billige" er vel, at mange ikke føler, at de har råd til den dyrere - med hensyn til de ting, som Gert bla. nævner.
Dit regnestykke er interessant, men det holder ikke.
Der kan været et udbud fra et mærke, som ikke er særlig solgt i DK - og hvor ejeren må tage en stor afskrivning (feks. Alfa). Modsat kan det være et mærke/model, hvor markedet nu, på grund af stort nyvogns salg, bugner af brugte, og hvor man igen må tage en relativ stor afskrivning, for at være konkurrencedygtig i pris.
|
| |
|
|
|
|
27/12-09 kl. 15:57 af mach3 mach3
|
(150 Indlæg)
|
|
|
|
|
Gert Ravn >> Ja brændstof og grøn ejerafgift kommer til at blive dyrere på den store bil. Forsikring og service er det samme for avensis og golf sådan ca. Hvis eneste merudgift er brændstof og ejerafgift mellem avensis og golf over tre år, vil jeg da mene det er godt givet ud - avensis (og sikkert andre biler i den klasse) er mere kompetente på motorvej (1. prioritet for mig) i form af længere akselafstand, mere "tilbagelænet"/afslappet kørestil pga mere plads og bedre komfort.
Henrik Pedersen >> Jeg har ikke undersøgt hvor meget rabat der kan opnås på passat, men i mit eksempel tager jeg udgangspunkt i golf og avensis - to biler jeg har prøvekørt og fået tilbud på - nyprisen bliver ca den samme.
Hans S >> Udbud og efterspørgsel gælder vel for alle bilklasser, og kan som sådan ikke anvendes til at forudsige om den ene klasse taber mere end den anden, i forhold til det forventede.
Sidst rettet: 27/12-09
Sidst rettet: 27/12-09
|
| |
|
|
|
|
29/12-09 kl. 14:26 af Jan Sørensen
|
(725 Indlæg)
|
|
|
|
|
Hvorfor vælger du to forskellige bilmærker ?
Toyota har da både Avensis, Auris, Yaris og IQ at sammenligne med.
Man kunne også sammenligne en Avensis og en DB9.
Der er mere plads i Avensisen og alligevel taber DB9en mere i værdi.
Overraskende. Yderst overraskende.
Så hvorfor i alverden vælger nogle folk så en DB9 i stedet for en fin Avensis ? De kan jo begge både dytte, blinke og bakke. Og så er de jo så godt som ens. Eller hvad ?
|
| |
|
|
|
|
29/12-09 kl. 18:07 af steen møller jensen
|
(186 Indlæg)
|
|
|
|
|
interessant regnestykke, meeen som flere også nævner det, så holder det ikke helt vand, skal du lave et regne stykke som holder skal du tage og lave det først på en golf og så en passat som er nummeret større og samme klasse som avensis , dernæst skal du lav det på en avensis og toyotas modstykke til golf (aner ikke hvad det er da jeg personligt mener at toyota er en skod bil der ikke interessere mig :o)) ) , men der skal du så lave samme regne stykke igen og så sammenligne de to mærker med regne stykket , så har du noget der er lidt mere relevant..
mvh steen
|
| |
|
|
|
|
29/12-09 kl. 20:01 af mach3 mach3
|
(150 Indlæg)
|
|
|
|
|
Jeg mener, at for at spotte de gode "tilbud" kan man med fordel undlade at låse sig fast på et bilmærke.
Om det er en Peugeot 407, Ford Mondeo eller Vw Passat; de alle er en klasse større end Vw Golf, Peugeot 308 og Toyota Auris og produceret med mere fokus på motorvejs kørsel.
Alt andet lige, vil det ifølge fysik være en fordel med længere akselafstand på motorvejen.
Det er ikke for at bevise, at alle biler i den store klasse er billigere end kompaktklassen (inden for samme mærke). Det er for at fremhæve nogle eksempler, hvor det gælder.
Jan Sørensen >> Kan ikke se relevansen i det eksempel. Mit eksempel fremhæver undtagelserne, hvor den store bil er billigst (mod forventning), dit eksempel fremhæver et temmelig forventeligt resultat, hvor den "store" bil er dyrest.
|
| |
|
|
|
|
31/12-09 kl. 14:52 af mach3 mach3
|
(150 Indlæg)
|
|
|
|
|
Jan Sørensen >>
Hvis der ikke er nogen rabat på bilerne (eksempel fra 2006) vil Hyundai'en tabe 148.000kr på tre år og Toyota tabe 134.000kr på tre år.
Dvs Hyundaien er dyrere i afskrivning, dog ikke meget.
Links http://www.bilpriser.dk/result.do?f arver=...
http://www.bilpriser.dk/result.do?f arver=...
Men det afgørende er helt klart, hvor meget rabat det er muligt at opnå i købsøjeblikket.
Sidst rettet: 31/12-09
|
| |
|
|
|
|
8/1-10 kl. 15:59 af Richard Brunhøj
|
(29 Indlæg)
|
|
|
|
|
Først til Jan. Der fik du afløb for dine advisioner mod Toyota, men bliv hellere seriøs.
Vi handlede ny bil i 2008 hvor der var rigtig gode rabatter at hente. Eks. Passat 1,8 fsi til 387t. kunne vi få til 335t. men så var den ikke med alt det udstyr som en Avensis 1,8, listepris 348t. fik vi leveret for 322t. incl ekstra udst. for 23t. Skulle vi have valgt Passaten med samme grundudstyr og ekstra ville den have kostet 366t. Set er for at fortælle lidt om priserne på forskellige biler. Det er svært at gennemskue den reelle pris for at køre en bestemt bil nu hvor listepriser er angivende pris.
Mere gennerelt vil efterspørgsel være mere prisansættende end udbudet på det marked der tegner sig i øjeblikket.
Jeg synes ikke sammenligningen med Avensis og Golf er helt ved siden af, for den belyser et faktum at det ikke altid er billigere at køre en mindre bil. Og at en WV ikke er så billig at eje som mange vil gøre dem til.
|
| |
|
|
|
|
8/1-10 kl. 19:02 af mach3 mach3
|
(150 Indlæg)
|
|
|
|
|
Jan Sørensen >> Den konklusion er helt og aldeles forkert - avensis'en i eksempelet taber jo netop ikke 200.000kr over tre år idet der er rabat på nyprisen. Den konklusion må stå for egen regning.
Jeg kan ikke se den faktuelle værdi af det procentvis tab. En billig bil til 100.000 som taber 70% af sin værdi er stadig billigere end en mellemklassebil til 400.000kr som taber 50% af sin værdi. Procentvise tab er måske mere betydningsfulde når man sammenligner biler indenfor samme prisklasse.
For resten, har du prøvekørt den nye avensis?
|
| |
|
|
|
|