> Søg

Din profil

Du er ikke logget ind

Generelt

Gå til side 
1 af 882 Næste >

Emne Svar Seneste indlæg
Blinklys virker ikke ordenligt
  8 I dag kl. 13:34
Hjælp: Opel Insignia (ny) vs BMW 520d (brugt)
  16 I går kl. 18:38
Hvornår skal jeg skifte bil???
  11 I går kl. 17:25
Subaru Forester 2.0X AUT
  6 I går kl. 16:33
spjællet på mazda
  2 I går kl. 16:01
Citroen C5 - Bluetooth
  1 I går kl. 15:55
Er det VW/Audi der driver Bilbasen?
  5 I går kl. 14:15
Peugeot 307 CC
  1 I går kl. 14:10
Rust. Hvad skal det koste at få lavet?
  2 I går kl. 13:53
Toyota...Det bliver værre og værre med....Uhauha :-)
  8 I går kl. 11:48

1 af 882 Næste >
Gå til side 

Sælg din bil

Opret en annonce eller en auktion på BilBasen. Der er 500.000 potentielle købere hver måned.

Søg i forum

> RSS nyeste indlæg i "Generelt"

Søg udfra: 

Indlæg - udbedring af fejl/mangler ved bilkøb

> Opret forumagent   
25/12-09 kl. 13:03 af anita majbrit andersen (7 Indlæg)

Jeg har via bilbasen fundet og købt en bil, som jeg fik leveret d. 18.12 - jeg har nu fundet væsentlige og så væsentlige fejl og mangler på den, at jeg ikke kan køre i den før den har været på værksted. Problemet er nu at bilforhandleren holder lukket fra d. 18.12.09 til d. 04.01.2010 og jeg skal bruge bilen på arbejde mellem jul og nytår. De fejl jeg har fundet er alarmblink i køler, defekt udtødning og et service jeg fik at vide kulle foretages til foråret - det kulle iflg. bilens bog have været foretaget for 3 mdr. siden og 4.000 km siden - har jeg ret til at køre bilen på nærmeste værksted og få fejlene udbedret og sende regningen til bilforhandleren, når han kommer tilbage fra ferie ? .. eller skal jeg lade bilen stå i carporten, vente til forhandleren selv kommer tilbage og lægge tabt arbejdsfortjeneste oveni ?
På forhånd tak

Svar - udbedring af fejl/mangler ved bilkøb

25/12-09 kl. 13:30 af lars juhl hansen (79 Indlæg)

Hej Anita

I følge lovgivningen på området, kan du ikke køre bilen på et andet værksted for sælgers regning, uden at advisere ham skrifteligt.

Ydermere skal forhandleren have en tidsfrist i denne advisering, typisk 10 dage første gang, vælger ham ikke, at gøre noget ved det, skal han have en ny frist på typisk 5 dage.

Er vi derude hvor han heller ikke ved anden advisering gør noget ved problemet, kan du nu med lovgivningen på din side, bringe bilen på et andet værksted, du skal bare huske, at du selv hænger på regningen i første omgang.

Disse adviseringer er jo kun hvis i ikke kan blive enige om, at han retter fejlene.

Har du prøvet, at ringe/maile til ham, mange selvstændige vælger, at tage telefonen/svare på mail selvom de har ferie.

Fortsat god juleferie

Mvh. Lars

> Anmeld indlæg   

Svar - ØH....

25/12-09 kl. 13:33 af Christian Nørbæk (107 Indlæg)

Hvad er det for en bil? Alder? Pris? Alarmblink til køler? Mener du den mangler kølervæske? eller at den bliver varm? Hvordan er udstødningen defekt? og et service SKAL ikke holdes på dato eller km, der sker ikke noget ved at køre mere, blot der er olie på! Men du har i hvertfald ikke ret til at få det lavet på et andet værksted og kræve betaling af sælger, uden at have en klar aftale med sælgeren!! Men Man ka undre sig over om du ikke så bilen da du overtog den?

> Anmeld indlæg   

Kommentar: tak for svar
25/12-09 kl. 13:58 af anita majbrit andersen

Alarmblinket på køler viste den også da jeg kørte fra forhandler - han så det også, men fortalte mig at det var fordi den var kold og at det ikke var noget- kan læse i bilens bog, da jeg kommer hjem at blink og hyletone som den laver kun skal fremkomme hvis den mangler kølervæske eller er overvarm - den er ingen af delene når den gør det - udstødningen "blobber". Når sælger fortæller mig på direkte spørgsmål om det næste service, får jeg at vide at det først skal ske til foråret - men servicebogen skriver at det allerede er overskredet 3 mdr. - dette mener jeg er en direkte fejlinformation - det service skal og skulle da have været foretaget - har jeg ikke ret til at kræve det udbedret ? Problemet er at jeg ikke kan få kontakt til forhandler, har prøvet at ringe på virksomheden og goggle privatnummer men uden held - vad stiller jeg op ? På forhånd tak

25/12-09 kl. 14:19 af h.h. Jørgensen (136 Indlæg)

Lad bilen blive i garage,hvis du er nervøs for at køre i den. Fordi udstødning "blopper" betyder måske en manglende tilspænding eller lille udtæthed som du sagtens kan køre med. Fordi service ikke er overholdt tidsmæssigt har heller ingen betydning for at køre i bilen. Jeg ser kun et problem hvis kontrollampen lyser vedr. for høj temp. i køler, så skal dette undersøges hos mek.
Jeg tror ikke du vil få din arbejdsløn dækket af forhandler. Lej en billig bil eller lån en af venner der alligevel holder fri, der er sikkert flere muligheder du kan bruge, det er sikkert ikke så sort alligevel.
Kør ikke på andet værksted, uden aftale med forhandler og få det på skrift, ellers kan du selv komme til at betale.

> Anmeld indlæg   

Kommentar: Tak for svar
25/12-09 kl. 14:28 af anita majbrit andersen

Tusind tak for den fine respons - jeg vil forsøge at låne mig til en bil her imellem jul og nytår - tør ikke at køre i den og endnu værre at jeg har børn i bilen også - det synes jeg ikke er ansvarligt. Men jeg tænkte om jeg ikke har ret til at kræve det her service der skulle have været foretaget for 3 mdr. og 4.000 km siden foretaget for forhandlers regning. Et service, som jeg er oplyst først skal laves til foråret - dette service omfatter tandrem skifte - er det ok at man ikke overholder dette service ?

25/12-09 kl. 18:26 af Casper Nielsen (16 Indlæg)

Hej Anita.

Det lyder ikke som om du var heldig med din nye bil.
Hvilken forhandler drejer det sig om?
Syntes de fleste forhandlere jeg har oplevet plejer at være ok mht reklamationer. Mon ikke han er til at tale med efter juleferien?
Hvilken bil er der tale om?

Casper

> Anmeld indlæg   

25/12-09 kl. 18:44 af anita majbrit andersen

Hej Casper
Jo - jeg håber at tingene kommer i orden efter juleferien - er bare rigtig ærgelig over at købe bil med så mange fejl/mangler - det svært at glæde sig over nyt bilkøb, når den er nød til at holde i carporten .. øv - synes ikke det kan være rigtigt - det er en VW

Svar - tror ikke helt på historien....

25/12-09 kl. 20:15 af Christian Nørbæk (107 Indlæg)

der er godt nok mange detalier som ikke kommer frem selv om de er væsentlige............. *???????????????????? er det en golf I du har givet 3000kr for ??

> Anmeld indlæg   

Kommentar: Svar til Christian
25/12-09 kl. 21:26 af anita majbrit andersen

Nej - jeg har givet 60.000,-

Kommentar: ok men hvad er det for en bil???
26/12-09 kl. 13:42 af Christian Nørbæk

Er det en I'er du har givet 60k for?

26/12-09 kl. 17:50 af lars juhl hansen (79 Indlæg)

Hej

Jeg kan ikke se hvorfor det er så vigtig, hvilken bil det drejer sig om.

Jeg er med på, at en bil i den helt lave ende (under ca 15-20000Kr) kan man ikke forvente alverden af.

Anita har købt en bil for 60000kr, som hun synes godt om og selvfølgelig skal de fejl og mangler hun finder inden for de første 6 måneder udbedres af sælger, længere er den vel ikke....

Mvh. Lars

> Anmeld indlæg   

26/12-09 kl. 23:51 af krogh Nielsen (23 Indlæg)

Jeg er lodret uenig med Lars i at man automatisk kan forvente den store service ved en bil til 60.000kr, mens forventningerne burde være mindre ved en billigere bil. Hvis de 60.000kr er givet for en passat Diesel stc fra 2002 der har kørt 400.000km, så syntes jeg ikke man kan stille de samme forventninger som hvis hun havde betalt de samme penge for en almindelig Golf fra 1995 der måske kun har kørt 100.000km.
Anita har startet en spændende tråd, men vi bør have alle aspekter med for at kunne rådgive hende. Så jeg vil også gerne høre hvilken bil hun har købt, hvilken årgang og hvilket kilometertal. Desuden bør vi vide om hvilket vilkår hun har handlet (f.eks hvis hun har fået et afslag på 10.000kr ved at tage den uden garanti eller lignende)

> Anmeld indlæg   

Kommentar: Helt enig..
27/12-09 kl. 01:19 af Peter Nielsen

Jeg er da helt enig med Krogh Nielsen........hvis man vi vil ha fornuftig rådgivning og svar,ja....så må man også fortælle hele historien.....model,årgang og kilometer er da vigtigt.

Mvh. Peter

Kommentar: Forbrugerbeskyttelse.
27/12-09 kl. 18:14 af lars juhl hansen

Om man er enig eller uenig i mit input ændre ikke på, at der er en lovgivning på området og den skal selvfølgelig holdes, både af køber og sælger.

Jeg er temmelig sikker på, at domstolene vil dømme forhandleren til, at udbedre tingene i en sag som denne, hvis det skulle komme så vidt.

Og mht. garanti eller ej, så kan en forhandler i Danmark ikke sælge en bil til en privat uden garanti iflg. den dømmende magt, det hedder forbrugerbeskyttelse, hermed ikke sagt, at man skal klage over alle fejl man finder på en bil, i den lidt billigere ende.

Mvh. Lars

27/12-09 kl. 11:04 af Brian rasmussen (20 Indlæg)

man kan ikke forvente det helt store af en bil til kun 60.000. man må og skal påregne at der vil være nogle fejl og mangler. jeg plejer at sige til folk at hvis man ikke selv kan skrue selv osv så er man bedst tjent med at koøb en så ny bil som muligt.
Jeg tror ikke du skal forvente dig ret meget af den forhandler du har købt bilen af. ud fra det du skriver er bilen ikke i en så dårlig sikkerhedsmæssig stand at du ikke kan køre i den. kontroler om bilen bruger kølervæske, gør den det og er kølersystemet ikke utæt....dvs der ikke drypper væske nogensteder, tyder det på en defekttoppakning. de andre fejl dy påpeger har du ingen chance for at få udbedret med mindre du har fået en eller anden slags garanti enten 3 eller 6 mdr eller lign.
Det er vigtig at på pege at man ikke kan regne med at en forhandler har gennemtjekket en bil i det prisleje, så derfor er det uhyre vigtigt at man allierer sig med en bilkyndig når man skal handle..forhandleren er jo ikke din rådgiver han er jo sælger...det er vigtigt at huske!
så som udstødningen måtte du jo kunne høre da du prøvekørte bilen!! er det sket efter du købte den... tja der kan altid gå en svejsning i en af potterne, eller at div samlinger bliver utæt. det mener jeg ikke du kan klandre sælger for. det er ting som kan ske på alle biler.
sidste men ikke mindst er det lidt naivt at tro at forhandleren vil dække tabt arbejdsfortjeneste, det svarer jo til at dit tv går i stykker og forlænger at fona skal betale din tvlicens mens dit tv er til rep....kan d se pointen?
Når man køber brugt bil og specielt biler under de 100.000kr er det som at spille lotto, hvis man ikke selv er bilkyndig eller har nogen med på råd..du kan selvfølgelig vælge at klage over forhandleren, men han er på ingen måde forpligtet til at rette sig efter det rent juridisk.

> Anmeld indlæg   

27/12-09 kl. 11:55 af anita majbrit andersen

Bilen er en Passat personbil - 1997 - kørt 160.000 km

Kommentar: Brian, du er da et fjols.........
27/12-09 kl. 13:20 af kim k

Det var da den største omgang fis jeg nogensinde har hørt nogen lukke ud..........

Ligemeget hvordan DU syntes det skal være er der regler for sådan nogle ting, og en bil i 60.000kr klassen skal man da ikke FORVENTE at der er fejl og mangler på........

Hvis en forhandler vælger at sælge en brugt bil til en privat så skal den være iorden, længere er den jo bare ikke....
Ellers har en forhandler rigtig mang muligheder for at kome af med den andre steder, engrossalg, auktioner osv.

Biler, regler osv. er nok ikke det du ved mest om Brian, desværre ellers ville du da aldrig ´lukke sådan en gang mundlort ud......

/ Kim K

27/12-09 kl. 14:55 af Tino Mortensen (3 Indlæg)

Hej Anita

Jeg kan godt blive lidt ked af det på dine veje, hvis det er sådan at en brugtbilhandel foregår i dagens danmark ( ifølge nogle af indlæggene ) på biler under 100.000kr, at man ligefrem sammenligner det med at spille lotto. At en bil af den årgang og km som du har købt, kan en have en del små fejl og mangler det er der ingen tvivl om, men derfra og til evt. defekt og misinformation mener jeg der alen til forskel. Og så mener jeg i øvrigt at det er underordnet om bilen er ny eller brugt, dyr eller billig.
hvis sælger ikke har gennemtjekke bilen før salg, når den ligger i denne prisklasse, er det så i orden at det er køber og i dette tilfælde Anita der skal stå med regningen på udbedringer hvis det evt. er toppakningen der er gået eller mere?
Så Anita, ned til forhandleren og forelæg problemerne så er jeg sikker på i finder en god løsning.

> Anmeld indlæg   

27/12-09 kl. 21:57 af krogh Nielsen (23 Indlæg)

60.000kr for en Passat fra 1997 lyder umiddelbart ikke som en engrospris - så dér ville jeg også forvente en eller anden form for garanti.
Hvad har i aftalt med hensyn til garanti i forbindelse med handlen?
Ud fra hvad du skriver tror jeg at kontakten i din kølervæskebeholder kan være defekt (det er en kontakt der fortæller hvis der er for lidt kølervæske på bilen), det er ikke farligt at køre med, men fejlen skal jo rettes.
At din udstødning "blopper" lyder også som en bagatel der sagtens burde kunne vente til forhandleren kommer fra ferie igen.
Det jeg syntes er det værste, er hvis din bil skulle have haft skiftet tandrem, og den er kørt over interval - det kan godt blive ret dyrt hvis den knækker, så den skal skiftes.
jeg vil dog vente med at lade et andet værksted lave bilen før din forhandler er blevet underrettet og selv har fået lov at forsøge at rette fejlene

> Anmeld indlæg   

Svar - Nu spænder i dælme julehjelmen

28/12-09 kl. 14:49 af Christian Nørbæk (107 Indlæg)

En passat fra '97, der har gået 160.000km.... Den er 12, måske snart 13 år gammel..... Sådan en vil altså ha fejl og det må man forvente... (Personligt ville jeg sgu ikke give så meget for en så gammel bil, heller ikke en wv) Men den lampe der blinker/lyser indikere at der mangler kølervæske, Men du siger at der ER kølervæske på og at den IKKE bliver varm! SÅ KØR den fejler ikke noget og lampen er der KUN fordi folk ikke selv tjekker det.... I gamel dage var der ingen lamer der lyste...

Udstødningen "blopper... Nårh ja herre gud, den ka jo være orginal og da du ikke påpegede da du købte den så er det en sliddel!! Og KØR det er ikke farligt!!

Service står du selv for far du overtog den MEDMINDRE DET VAR AFTALT AT FORHANDLER skulle lave service INDEN(På aftalt tidspiunkt) du købte bilen!!

At du ikke tør køre i den må vel betegnes som hysterisk... ( undskyld hvis jeg fornærmer dig men...) Ka ikke se hvordan den skulle være farlig at køre i..... ????? I værste fald punktere du og mister herredømmet over bilen...

> Anmeld indlæg   

28/12-09 kl. 16:03 af lars juhl hansen (79 Indlæg)

Hej Anita

Denne tråd udvikler sig til, at handle om alt muligt andet end dit problem.

De fejl du konstatere inden for de først 6 måneder, mener jeg godt du kan tillade dig, at gå til forhandleren med, du kan ihvertfald ifølge lovgivningen, uanset hvad andre måtte mene. Hvordan du så har det med, at komme med mindre fejl og mangler, er der kun en der kan vurdere, nemlig dig selv.

Du kan ikke kræve, at forhandleren skal betale for andet værksted, lånebil og tabt arbejdsfortjeneste ect.

Mht. service af bilen giver jeg Christian ret, det kan du ikke kræve medmindre det står i slutsedlen, mundtlige aftaler holder desværre ikke i forbindelse med den slags handler.

Hvad andre mener og gør i samme situation, er jo op til den enkelte og ikke et råd Anita kan bruge til noget.

Og Christian du fik hvad du var så ivrig efter, nemlig lov til, at nedgøre Anita`s bilkøb, hvilket hun nok heller ikke kan bruge til noget.

Mvh. Lars

Sidst rettet: 28/12-09

> Anmeld indlæg   

28/12-09 kl. 20:22 af anita majbrit andersen

Tusind tak for de mange råd. Lige for at kommentere nogle af punkterne.
Service er ikke aftalt - det der er aftalt er, at jeg skal få det foretaget til foråret, da som forhandleren oplyste mig, var det tidspunkt det skulle foregå næste gang - kan så konstatere i bilens bog da jeg kommer hjem, at det allerede skulle have været foretaget for 3 mdr. og 4.000 km siden :(
Jeg vil ikke sige jeg er hysterisk - men når man, som jeg, ikke har kendskab til biler og har børn i bilen, bliver jeg utryg når tingene ikke virker som de skal og ganske velvidende om at den er bagud i service - det er ikke betryggende.
Jeg kan se jeg har fået startet en ret spændende debat og det er rigtig dejligt at få så mange synspunkter på problemet - tusind tak :)

Kommentar: Hmmmmmmmm
28/12-09 kl. 21:56 af Christian Nørbæk

Vil nu ikke sige jeg nedgøre HENDES valg.... Det er ligemeget hvilken 12-13år gammel bil der er den vil ha alders fejl!!!!!!!

Og nej ikke alle fejl inden for 6 mdr, medmindre der er givet 100% GARANTI og ikke REKLAMETIONSRET... For der er det fejl som er må antages at være der på overtagelsestidspunktet, og ja det var føleren til kølevæskestanden, da forhandleren jo så den... så ja den skal han selvfølgeligt skifte.... Men ikke tør køre og tabtarbejdsfortjenste... Nejnej

Og Anita....

Du burde ha læst servicebogen inden du skrev under...

Og jo du er hysterisk.... ;-) Jeg har set mange kvinder som ikke ved noget køre med relle livsfarlige biler og indretninger til deres børn.... :-( Men du køre da bare bilen på værksted og får lavet den service der skal laves, For din egen regning naturligvis...

Og hvis jeg skulle rde angående bilvalg... så er en 12 år gammel bil 12 år gammel uanset km tal.... Så (i mine øjne) ville du har været meget bedre stillet med en noget nyere med et højere km tal.... Til samme penge....

29/12-09 kl. 09:58 af Niels Henrik Godtfredsen (25 Indlæg)

For det første: Tandrem, det må du IKKE overskride!!!! Og det er IKKE ligegyldigt med serviceeftersyn. 1 gang om året eller for hver 15, 20, 30 Tkm, alt efter hvad der står i bogen. Få fyldt køæervæske på, koster altså ikke alverden på et værksted!!

For det andet: Jeg undrer mig at sælger ikke selv har kigget og adviseret dig (og ham selv) om at det skulle skiftes. Enhver sælger ved det er vigtigt at overholde! Hvis den er 4000 kom over , hvad er den så til foråret??Hvor langt kører du normalt!?

Jeg ville få lavet en brugtbilstest hos FDM (meld dig ind, det kan betale sig!), der står meget præcist hvad der skal laves/udbedres! Så kan han få den og få det udbedret!

Længere er den ikke!

60000 for en bill fra 97, med 140 tkm, BURDE være iorden!!

> Anmeld indlæg   

Kommentar: Njarre
29/12-09 kl. 15:03 af Christian Nørbæk

For det første> Tandrem må man gerne overskride!!! Det er en chance at tage men man MÅ gerne! Tror du måske at den tæller km og wupti så spænger den når den rammer det magiske tal??? -gg- Nej km tal er en angivelse af at der bør man skifte den... Men hvad nu hvis bilen går meget i tomgang/lave gear, så tager den da mange flere omgange end en der køre 180km/t det meste af tiden.... Så tag du bare en gran salt til din tandrem... ;-)

Stoler du på hvad en sælger siger?? :-O

Hvad skal fdm til for her? Det der skal skiftes er en føler som han endnu ikke har nægtet at skifte....

Måske du mener det... Meeen en simpel søgning giver da temlig mange væsentligt nyere og bedre biler til samme pris... Og hvis det er fordi du kigger på km tallet.... så glem det, for det er altså årene der æder din bil op... Det er sjældent man skrotter en bil fordi motoren er slidt op... Oftest er det altså alt det omkring motoren der er slidt op...

30/12-09 kl. 17:31 af Jacob Skjærris Medlem af Bilbasen Bilpanel. Testet og rekrutteret af BilBasen. En ægte 'bilnørd' med viden ud over det sædvanlige :-) (297 Indlæg)

Hej Anita,

som Lars siger, så har forhandleren ret til at udbedre bilen.
Du har ikke ret til kompensation, selvom det er ærgerligt at mangle bilen mellem jul og nytår.

Hvis du har en i omgangskredsen med lidt teknisk kompetance, så kan dog få vekommende til at tjekke kølervæske og evt. fylde lidt efter. Det skal dog passe til bilen.

Hvis der ellers er olie på bilen, så kan du godt køre i bilen, selvom servicetidspunktet er overskredet.

Det lyder ikke som om forhandleren har brugt så mange ressourcer på klargøring inden levering. Jeg vil anbefale dig at tage en dialog med forhandleren omkring manglende klargøring af bilen. Vær opmærksom på, at han sandsynligvis vil henvise til slid, bilens alder og den relativt lave pris.

Mvh Jacob S

> Anmeld indlæg   

3/1-10 kl. 15:23 af Brian rasmussen (20 Indlæg)

Kim K. nu er det altså sådan at jeg er ansat i autobranchen og ved ganske meget om lovgivningen. men et fjols det kan du selv være, Faktum er at en bil til sølle 60.000kr er være at betragte som en billig bil uanset hvad du selv mener om det. rent juridisk er der intet at komme efter. forbrugerråddet tager sig kun af klager vedr biler der koster over 100kilo. selvfølgelig er der købeloven at tage hensyn til men nu er det sådan at bevisførelsen ligger hos køber. og igen kan man ikke klandre en forhandler ikke at have gennemgået en bil fra a til z i den prisklasse. det ved jeg at det er der ikke ret mange der gør. og så kan du mene hvad du vil.
Faktum er at hvis sagen skal via en domstol skal køber i forsteomgang selv betale og føre bevisførelse mod forhandleren at han handlede mod bedrevidende, og dette punkt er meget vanskeligt at bevise. selv om forhandleren bliver dømt, er det ingen garanti for at forhandleren vil følge dommen, og så kan køber intet gøre...det er der talrige domme samt beviser for, så Kim K det er dig der intet aner, du er simpelthen debil.

> Anmeld indlæg   

Kommentar: Uvidenhed.....
3/1-10 kl. 19:55 af kim k

Bare fordi man er ansat i bilbranchen er det jo ikke ensbetydende med at man ved hvad man snakker om!!!!

Det beviser du jo egentligt meget godt selv med de ting du skriver, der kan man jo hurtigt læse sig frem til du ikke har styr på tingene...

Kan kun føle med folk der handler i din "butik" selvom du nok kun er arbejdsdreng der, og heldigt nok for dig og din virksomhed at jeg aldrig har købt en bil i din "butik" til sølle 60.000kr

Desværre findes der brugtvogns forhandlere som dig, som du selv nævner ikke følger regler og retslige afgørelser hvilket netop giver hele branchen er meget dårligt ry.

En bil til 60.000 behøver jo nu heller ikke være ældre end 3-4år gammel, så gammelt skrammel kan det jo heller ikke betegnes for....

Svar - DERFOR er det nogen gange bøvlet at være kunde

3/1-10 kl. 16:34 af Lars Laursen (242 Indlæg)

Ovennævnte indlæg fra Brian Rasmussen beviser, at der stadig er folk i bilbranchen der læser loven som fanden læser bibelen.

Citat: "nu er det sådan at bevisførelsen ligger hos køber."
Fakta: Købeloven siger klart, at fejl opstået de første 6 måneder efter levering formodes at have været til stede ved købet. Dermed skal forhandleren reparere fejlen. Der er talrige eksempler på, at forhandlere prøver at slippe udenom denne regel, dels ved f.eks. kommisionshandel eller såkaldt engroshandel, dels ved eks. brugtvognstest umiddelbart før levering m.v. Der er intet af det, der virker: Sælger skal løse problemet.

Citat: "Faktum er at en bil til sølle 60.000kr er være at betragte som en billig bil uanset hvad du selv mener om det. rent juridisk er der intet at komme efter."
Fakta: Købeloven har ingen beløbsmæssig undergrænse. Om det så var en bil til 100 kroner, så er reklamationsretten og formodningsreglen gældende i et forbrugerkøb.

Citat: "selv om forhandleren bliver dømt, er det ingen garanti for at forhandleren vil følge dommen, og så kan køber intet gøre..."
Fakta: Det er selvfølgelig sådan, at en civilretlig dom har retsvirkning. Hvis ikke forhandleren vil betale, så kommer fogeden i spil, og kan han ikke betale kan han begæres konkurs.
I forbrugerklagenævnet er det anderledes, idet en afgørelse der ikke har retsvirkning. Til gengæld er det typisk sådan, at en sagsøger med en afgørelse fra forbrugerklagenævnet i hånden også får medhold i retten.

Citat: "Faktum er at hvis sagen skal via en domstol skal køber i forsteomgang selv betale og føre bevisførelse mod forhandleren at han handlede mod bedrevidende"
Fakta: Det er normalt sådan, at taberen af en retssag afholder retsudgifterne for begge parter. Så hvis forhandleren taber, ja så har forbrugeren altså ingen udgifter. Men det er da rigtigt nok, at køber i første omgang selv må lægge ud.
I et forbrugerkøb er der i forhold til forbrugerens reklamationsret (og dermed forhandlerens udbedringspligt) intet krav om, at forhandleren skal have været i ond tro. Har han været det er det derimod en skærpende begivenhed, og medfører at forbrugeren kan hæve købet.
Som en konsekvens af formodningsreglen er det tværtimod forhandleren der i de første 6 måneder efter levering skal bevise, at en mangel ikke var til stedet ved leveringstidspunktet. Som skrevet ovenfor er det overordentligt tvivlsomt, om en forhandler vil lykkes med det, med mindre forbrugeren decideret har skabt manglen gennem sine handlinger (f.eks. undladt at fylde olie på, og så brænder bilen sammen).

Jeg vil stille stort spørgsmålstegn ved, hvad Brian Rasmussen reelt set ved om retssystemet og domme omkring bilhandler. Men det er da muligt at han sammen med ligestillede kan blive enige om, at retssystemet fungerer anderledes end tilfældet er i virkeligheden. Retssystemet virker selvfølgelig, og bedre end nogensinde i forhold til forbrugerbeskyttelse. At retssystemet er langsomt, og at de fleste tvister trods alt løses i mindelighed eller ved forlig inden det når i retten, det er er en anden sag.

Bagsiden er så desværre, at retssager kan være dyre at tabe, og det afholder mange forbrugere fra at tage det retslige skridt. Men som det er set flere gange i bl.a. dette forum, så er der masser af sorte får blandt bilforhandlere, som ignorerer regler og moral uden begrænsning, fordi de ønsker at tjene hurtige penge. Dem slipper vi desværre nok aldrig for.

> Anmeld indlæg   

Kommentar: SKØNT....
3/1-10 kl. 20:09 af lars juhl hansen

Hej Lars

Jeg må lige sige dig tak for dette indlæg, jeg kunne ikke være mere enig, jeg har bare ikke haft tid til at kommentere Brians indlæg, for det tager som alle kan læse, lang tid at forklare sammensætningen af vores lovgivning på området.

Mvh. Lars

Ps kan vi evt. få navnet på Brians arbejdsplads????

3/1-10 kl. 19:05 af Nina Nielsen (5 Indlæg)

Husk nu der stadig er ærlige folk i bilbrancen, i er utrolige negative herinde mange af jer.

Forbrugerrådet tager sig af sager fra 10.000 kr til 100.000 kr.

> Anmeld indlæg   

3/1-10 kl. 23:57 af Jan Nielsen (450 Indlæg)

lars juhl's første svar samt h.h Jørgensens svar er de mest korrekte svar ud fra de givne oplysninger.

Tag snakken med forhandleren herfra og glem i første omgang købelov mm indtil du ved hvor du står med forhandleren!

> Anmeld indlæg