Nyeste biler:
13:05
Peugeot 307, 2004 - Kr. 39.900
12:56
Peugeot 206, 2002 - Kr. 37.800
12:53
Citroën C3, 2010 - Kr. 85.000
12:52
Audi A4, 2006 - Kr. 124.900
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Motorkabinevarmer Oliefyr

Ginnie sophia

Ginnie sophia
bruger siden
07-04-2007

15-05-2007 kl. 22:39

Nu har jeg for første gang købt min en TDI. Og jeg har hørt så mange snakke motorkabinevarmer/oliefyr. Jeg er klar over det kan ha bilen varm når man kommer ud og skal på job men er der andre grunde til og få det ?? Min bil er 3år gammel jeg er klar på og bruge de penge der skal til den forblive god og dejlig ;o) men er det noget der er værd og bruge penge på, og hvad får man for de penge ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Krogh

Peter Krogh
bruger siden
11-04-2005

16-05-2007 kl. 00:09

1. Du får en behagelig start på køreturen om vinteren
2. Det mindsker slitagen på motoren
3. God drifts økonomi (de bruger ca. 0,2 ltr om timen på fuld knald)

kan kun tale for mig selv, det er sku ikke tit man skal ud at skrave is,
jeg har faktiskt næsten glemt hvordan man gør hehe...

B Hansen

B Hansen
bruger siden
05-04-2005

17-05-2007 kl. 08:22

Der er mange fordele ved et oliefyr mens også et par ting de skal overveje. Du slipper for at skrabe is af om vinteren og du har en behagelig kabinetemperatur når du sætter dig ind i bilen og personligt synes jeg det er rart at man kan køre bil uden og skal sidde med en stor jakke på. Videre har motoren godt af du ikke har koldstarter og især på ældre diesler. Jeg har selv nu min anden VAG pumpedysse diesel (1,9 + 1,4), begge med webasto fyr, og på begge er der væsentlig hørbar forskel på om den startes kold eller varm om vinteren og alene det er et udtryk for hvor godt motoren har det. Videre spare man brændstof om vinteren da bilver køre max km/l fra start når den er varm! (forbruget af selve varmen er ca. 1 dl på ½ time)
Det du skal være opmærksom på er strømforbruget. Forskrifterne for brug af oliefyr ændre sig vist heletiden men min erfaring siger mig at man som tommelfingerregel skal køre i bilen mindst dobbelt så lang tid som varmeren køre, for at få ladt batteriet ordentlig op. Hertil skal du huske at en nyere bil også bruger xtra strøm på sædevarme, rude + spejle varme, A/C, så strømforbruget er højt i forvejen. Det er tilstrækkeligt at køre varmeren i 20-30 min i frostvejr, så hvis du har under 1 time på arbejde kan du godt få problemer med batt efter bare 1 el to vintre. Løsningen er simpel, et størrer batt, eller og lade på det en gang om måneden i de tre hårde vintermåneder. Alternativt kan man bare skifte batt hvert andet år, så dyrt er et batt jo ikke, men ikke en særlig miljøbevenlig holdning, men du har så sparet samfundet for nogle liter diesel!
Beslutter du dig for at få et oliefyr, så findes der løsninger med fjernbetjeninger og telestyring. Min anbefaling er klart og holde dig for fjernbetjeningen og betale den ekstra tusse på telestyring (taletidskort), så virker den altid, også i biografen og Bilka. Har du faste arbejdstid, så er det indbyggede standard ur glimrende, men jeg nyder jeg kan ringe/sms til min bil engang imellem.
En installation koster ca. 10.000 (+ ca 4000 med telestyring). Desværre skal du ikke forvente og få ret meget for fyret når du sælger bilen igen, da mange købere er ligeglad med at man har passet på sin motor! Skal du have din bil i nogle år og køre du mange km, så se og få dig et fyr for bilen og komfortens skyld!

Ginnie sophia

Ginnie sophia
bruger siden
07-04-2007

17-05-2007 kl. 20:14

Tak for de gode svar.
Jeg tror sgu jeg køber et, er der nogen er har nogen forslag til hvor jeg skal få det indstaleret? Det er en seat.

Profil slettet

Profil slettet

25-05-2007 kl. 00:23

Ud over fordele som varm kabine og isfrie ruder skal du også tænke på at en diesel-motor har et meget højt brændstofforbrug og forurener meget når den er kold og så larmer motoren ligeledes en del mere. Jeg ville nok vælge at få fyret installeret hos en aut. forhandler da bilen ikke er ældre end den er - så hvis du ikke planlægger at sælge den forløbig er de ekstra penge du giver for en proff. installation givet godt ud.

Bent  Rugbjerg Larsen

Bent Rugbjerg Larsen
bruger siden
18-04-2008

08-11-2010 kl. 16:50

Jeg har et oliefyr med telestyring, som var i min bil da jeg købte den men hvordan virker det og hvilke taletidskort bruger jeg.

Annonce