BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Volvo V60 vs V70 vs Audi A4 Avant vs ?

Morten Falk

Morten Falk
bruger siden
20-01-2017

11-07-2017 kl. 19:34

Jeg har brug for jeres input til køb af ny bil.
Det absolut vigtigste for mig er sikkerhed, hvorfor Volvo V60/70 naturligvis er oplagte valg, da de scorer højere end alle andre biler i analyser af rigtige uheld (jf. Folksam), men her scorer Audi A4 også højt.
Jeg vil naturligvis også gerne have både komfort, stil og køreglæde, så derfor står valget nu mellem:
Volvo V6 Volvo V70 og Audi A4 Avant. Alle fra årgang 2010- til maks. 230.000.

Volvo V60 synes jeg er virkelig lækker, men kan være bekymret for pladsen med kone og to børn.
Volvo V70 giver os al den plads vi nogensinde får brug for, men på bekostning af det mere sporty look.
Audi A4 Avant hælder jeg også til, men ved ikke meget om dem.

Håber på jeres hjælp og hører gerne fra folk der har én af de tre biler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

15-07-2017 kl. 09:24

Vær opmærksom på, at Folksams statistik baserer sig på et meget "ujævnt" grundlag. De sammenligner bilerne med "middelbilen", men da mange af bilerne er op mod 20-30 år gamle, er det et lidt skævt sammenligningsgrundlag. Omvendt er der mange moderne og sikre biler, der ikke er med i statistikken, da der ikke har været tilstrækkeligt mange uheld med dem i Sverige.

V60 og A4 er ikke voldsomt store, og jeg ville ikke vælge dem som familiebiler (mange kører i mindre biler som familiebiler, så selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det er jo individuelt, hvor meget plads, man synes, man har brug for). Der er mange andre biler med højt sikkerhedsniveau og bedre plads på markedet. Et bud kunne være Toyota Avensis - større end de 2, men mindre end V70. Til gengæld kan du få en nyere bil for de samme penge, hvilket ofte medfører mere sikkerhedsudstyr.

Morten Falk

Morten Falk
bruger siden
20-01-2017

15-07-2017 kl. 09:51

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Vær opmærksom på, at Folksams statistik baserer sig på et meget "ujævnt" grundlag. De sammenligner bilerne med "middelbilen", men da mange af bilerne er op mod 20-30 år gamle, er det et lidt skævt sammenligningsgrundlag. Omvendt er der mange moderne og sikre biler, der ikke er med i statistikken, da der ikke har været tilstrækkeligt mange uheld med dem i Sverige.

V60 og A4 er ikke voldsomt store, og jeg ville ikke vælge dem som familiebiler (mange kører i mindre biler som familiebiler, så selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det er jo individuelt, hvor meget plads, man synes, man har brug for). Der er mange andre biler med højt sikkerhedsniveau og bedre plads på markedet. Et bud kunne være Toyota Avensis - større end de 2, men mindre end V70. Til gengæld kan du få en nyere bil for de samme penge, hvilket ofte medfører mere sikkerhedsudstyr.

Mange tak for dit input.
Jeg er delvist enig ift. Folksam. På den anden side kan man stille spørgsmåltegn ved eksempelvis NCAP ratings, da de baserer sig på kontrollerede kollisioner ved meget lav hastighed, som er langt fra virkeligheden. Derfor vil jeg mene at Folksam, på trods af det skæve grundlag, har et mere retvisende billede af sikkerheden på de testede biler.

Jeg er netop i tvivl om V60 bliver for lille. A40 har en fin størrelse synes jeg. Jeg er helt enig i at en Avenis er praktisk, men her går man nok mere på kompromis med køreglæde og komfort.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

15-07-2017 kl. 10:24

Ja, der findes desværre ikke den "perfekte" sammenligning af sikkerhed, men heldigvis er sikkerheden i de fleste nyere biler idag på et højt niveau. Generelt kan man sige, at jo nyere og jo større bil, jo bedre sikkerhed (og med ny gælder primært konstruktionen, selv om en del får opdateret sikkerhedsudstyr undervejs).

Komfortmæssigt går du absolut ikke på kompromis i Avensis'en - mht. køreglæde er det en mere diffus faktor, men tag en prøvetur og bedøm selv.

Morten Falk

Morten Falk
bruger siden
20-01-2017

15-07-2017 kl. 10:53

Sjovt nok, så er størrelsen ikke en entydende faktor, da f.eks. store SUV'er har større risiko for at rulle om på taget, hvilket skulle være ét af de farligste scenarier. Men ja, det giver sig selv at en VW Up er mindre sikker end en Avensis.

Tak for rådene. Jeg må kigge videre.
Ift. størrelse, så er det dog meget sjældent at jeg benytter vores eksisterende bagageplads, som nogenlunde svarer til en A4.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

15-07-2017 kl. 11:02

Morten Falk

bruger siden
20-01-2017

skrev:
Sjovt nok, så er størrelsen ikke en entydende faktor, da f.eks. store SUV'er har større risiko for at rulle om på taget, hvilket skulle være ét af de farligste scenarier. Men ja, det giver sig selv at en VW Up er mindre sikker end en Avensis.

Ja, det er jo et andet aspekt - risikoen for uheld.

Jeg blev selv påkørt af en Up! tidligere på året - det var ret tydeligt, hvad forskellen på en stor og en lille bil var her (jeg sad i den store).

viggo clausen

viggo clausen
bruger siden
15-07-2017

15-07-2017 kl. 11:48

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
(jeg sad i den store).

quelle domage

Morten Falk

Morten Falk
bruger siden
20-01-2017

15-07-2017 kl. 12:12

Det lyder ikke godt. Og det understreger netop min pointe, at biler som Up får 5 stjerner i NCAP, fordi de tests bilerne bliver udsat for er langt fra virkeligheden.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

15-07-2017 kl. 12:37

Morten Falk

bruger siden
20-01-2017

skrev:
Det lyder ikke godt. Og det understreger netop min pointe, at biler som Up får 5 stjerner i NCAP, fordi de tests bilerne bliver udsat for er langt fra virkeligheden.

EuroNCAP fortæller, hvordan bilen klarer sig ifht. andre biler i samme størrelse og årgang, men ikke hvordan den klarer sig ifht. biler i andre størrelser eller årgange. Man kan bruge det, hvis man har valgt at købe f.eks. en minibil - så kan man vælge den sikreste minibil (selv om det ikke er den sikreste bil - generelt).