BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

toyota auris hybrid erfaringer el. anden stationcar?

David Jensen

David Jensen
bruger siden
04-05-2014

02-12-2016 kl. 09:54

Hejsa

Vi står for at have skiftet vores gamle skoda fabia ud med en lidt større, gerne mere driftsikker og lidt mere luxuriøs bil.

Valget er mellem Ford focus, Skoda octavia, C4 grand picasso, open astra sport samt toyota auris.

Vi har prøvekørt alle og jeg synes Ford focus selvom den "kun" er 1,0 er virkelig lækker. Jeg er dog lidt nørdet anlagt og hybriddelen i auris tiltaler mig helt vildt! Sælgerne siger umiddelbart der ikke er nogen ulempe ved hybriden??? derfor spørger jeg lidt efter erfaringer.

Lidt om mig selv:
familiefar med 2 børn + kone.
kører nok 15.000km om året, 30%landevej, 55% by og 15%motorvej måske. Motorvej er i hvert fald ikke det som dominerer!

Derfor tænkte jeg hydrid ville være et rigtig fint valg, men jeg åben for erfaringer og andre forslag.

hjælp mig lidt i junglen =)

David

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

02-12-2016 kl. 11:02

Kørselsmønsteret passer fint til hybrid'en, teknologien må siges at være gennemprøvet, så kan du leve med den specielle gearkasse og lejlighedsvis hysteriske omdrejninger, er Auris'en fin.

Resten er dybest set smag og behag. En Grand Picasso er langt mere rummelig og praktisk (men også dyrere i ejerafgift og brændstof), en Octavia er rummeligere (men også kedeligere) etc.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

03-12-2016 kl. 12:58

Der er ikke nogle hybrid ejere, der skriver om hybrid her på denne side :(

Den eneste der foreslår hybrid her er mig, og jeg har ikke en :(

KS spammer alle foreslag om hybrid, med dens fjollede kommentarer om at den tager mage ormdrejninger (Fis i en hornlygte) og den skulle være bovlam (direkte forkert).

Jeg ville gerne have en hybrid. Og især Auris, hvis det skulle være en st. car.
En sælger vil sjældent komme ind på ulemper, uanset hvad de sælger.gså nørdet

Jeg er også nørdet. Og vil helst holde mig til min mening og tekniske fakts.
Jeg er helt med på en nørdet diskution om fordele og ulemper :)

Jeg har forsøgt at opsamle så meget anden hånds viden som muligt. Og jeg har prøvet kørt, Toyota Hybriderne.
Yaris (Her har vi en i den nærmeste familie), Auris st. car., Prius gen 4. RAV 4 og Mirai (Brint Hybrid).

De umiddelbare ulemper, er et højere slid på bremser. Den motor bremser mindre en rene benzin / diesel biler.
Batterierne har en levetid på 10 år / 200.000 km. Og til en Prius kostede de 17.000 for nogle år siden.
Hybriden er tungere end en ren benzin/diesel bil.

Dit kørselmønster siger klart hybrid.
Du har ikke meget udbytte af hybrid delen på motorvej.
På landevej er det bedre, og i byen er det suverent.

Hvis jeg stod med dit valg, ville jeg skynde mig at få den med 0% i rente og 8 hjul :)

Men jeg er jo så også positiv overfor hybriden. Og kan nævne nogle af de lækre ting i både Hybrid og Auris.

Søren K. Olsen

Søren K. Olsen
bruger siden
30-09-2006

03-12-2016 kl. 14:19

Jeg har faktisk en hybrid. Godt nok ikke lige en Auris, men princippet i den Lexus is300h som jeg har, er jo det samme. Har også kørt i en Yaris, og kan der absolut nikke genkendende til CVT gearets tendens til at sende benzinmotoren op på skingre omdrejninger - og lade den blive der, indtil belastningen mindskes.

Men det afhænger selvf af, hvor der bliver kørt: Landevej og bykørsel med sagte til jævn acceleration er sjældent noget man bemærker, men en tilkørselsrampe til motorvejen, eller andet sted, hvor pedalen trædes ned i gulvtæppet, så er CVT gearets natur således, at benzinmotoren får lov at arbejde for fulde gardiner, indtil man påny slipper trykket på speederen.

I en Yaris er det udtalt - specielt her i alpelandet hvor jeg bor, men i min egen bil mærker man det sjældent, da der her er en forholdvis kraftig kombination af benzin- og elmotor, og derfor er der sjældent behov for at træde pedalen i kælderen - heller ikke når man fx. passerer Kassel med 130-140 km/t - der arbejder motoren stadig med en 2500-3000 omdr.

Jeg har ikke prøvet en Auris, men trådstarter burde absolut tage en lang prøvetur i den, og prøve/opleve de forskellige scenarier: Bykørsel, landevej og derefter motorvej med kraftig acceleration. Jeg er overbevist om at den ikke er anstrengt i samme grad som en Yaris, men igen: CVT gearets natur fornægter sig altså ikke.

Mht bremser Jan: Faktisk holder bremserne længere, da du jo regenererer energi, såvel når speederen slippes og bare triller afsted, men især når du træder på bremsen, hvor elmotoren tager en stor del af "belastningen" væk fra bremserne, med det formål at lave strøm. Det er da i hvert fald min opfattelse/erfaring, og som jeg har forstået princippet. Jeg træder meget sjældent hårdt på bremsen, men holder i øvrigt også altid god afstand, og læser trafikken foran mig.

Batteriernes levetid: Tjaa....NIMH teknologien har vist sig at være særdeles pålidelig i HSD systemet. Læs fx. om erfaringer med Prius og Camry som taxa i mange byer - ikke mindst New York, hvor Camry hybrid efterhånden dominerer taxabilledet på bekostning af de håbløst gammeldags V8 Crown Vics :)

Dette indlæg blev 03-12-2016 14:37 redigeret af dets forfatter.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

03-12-2016 kl. 14:35

Ja, Jan ævler desværre om noget, han ikke har forstand på, så det er da rart at høre fra en ejer.

Ja, Yaris kører med hysteriske omdrejninger, hvis man forsøger at accelere. Det er trættende at høre på - og accelerationen står desværre slet ikke mål med støjen.

Som jeg har skrevet mange gange tidligre - og som Jan åbenbart ikke formår at læse - er fænomenet ikke nær så udtalt i Auris, der dels har en kraftigere motor og dels er bedre lyddæmpet, men princippet er stadig det samme. Her er det blot lettere at leve med.

Jeg har selv (tydeligvis i modsætning til Jan) prøvet Yaris gennem et helt døgn for at prøve under mere realistiske forhold end blot en prøvetur. Derudover har jeg kørt i såvel Yaris som Auris på kortere ture.

Vibeke Lindberg

Vibeke Lindberg
bruger siden
03-12-2016

03-12-2016 kl. 19:44

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Dette indlæg blev 03-12-2016 19:47 redigeret af dets forfatter.

Bonden .

Bonden .
bruger siden
19-08-2014

03-12-2016 kl. 21:34

Vibeke Lindberg

bruger siden
03-12-2016

skrev:
Er jeg den eneste, der tænker selvfed opblæst kæmpe nar om ovenstående bruger K S anno 2006?

Næh måske ikke!

Er sku lidt træt af pensonen KS altid skal have det sidste ord. Men skidt med det, man ved jo hvad personen står for!

Men tænk lige over dit tonefald Vibeke

Bonden .

Bonden .
bruger siden
19-08-2014

03-12-2016 kl. 21:37

Søren K. Olsen

bruger siden
30-09-2006

skrev:
Jeg har faktisk en hybrid. Godt nok ikke lige en Auris, men princippet i den Lexus is300h som jeg har, er jo det samme. Har også kørt i en Yaris, og kan der absolut nikke genkendende til CVT gearets tendens til at sende benzinmotoren op på skingre omdrejninger - og lade den blive der, indtil belastningen mindskes.

Men det afhænger selvf af, hvor der bliver kørt: Landevej og bykørsel med sagte til jævn acceleration er sjældent noget man bemærker, men en tilkørselsrampe til motorvejen, eller andet sted, hvor pedalen trædes ned i gulvtæppet, så er CVT gearets natur således, at benzinmotoren får lov at arbejde for fulde gardiner, indtil man påny slipper trykket på speederen.

I en Yaris er det udtalt - specielt her i alpelandet hvor jeg bor, men i min egen bil mærker man det sjældent, da der her er en forholdvis kraftig kombination af benzin- og elmotor, og derfor er der sjældent behov for at træde pedalen i kælderen - heller ikke når man fx. passerer Kassel med 130-140 km/t - der arbejder motoren stadig med en 2500-3000 omdr.

Jeg har ikke prøvet en Auris, men trådstarter burde absolut tage en lang prøvetur i den, og prøve/opleve de forskellige scenarier: Bykørsel, landevej og derefter motorvej med kraftig acceleration. Jeg er overbevist om at den ikke er anstrengt i samme grad som en Yaris, men igen: CVT gearets natur fornægter sig altså ikke.

Mht bremser Jan: Faktisk holder bremserne længere, da du jo regenererer energi, såvel når speederen slippes og bare triller afsted, men især når du træder på bremsen, hvor elmotoren tager en stor del af "belastningen" væk fra bremserne, med det formål at lave strøm. Det er da i hvert fald min opfattelse/erfaring, og som jeg har forstået princippet. Jeg træder meget sjældent hårdt på bremsen, men holder i øvrigt også altid god afstand, og læser trafikken foran mig.

Batteriernes levetid: Tjaa....NIMH teknologien har vist sig at være særdeles pålidelig i HSD systemet. Læs fx. om erfaringer med Prius og Camry som taxa i mange byer - ikke mindst New York, hvor Camry hybrid efterhånden dominerer taxabilledet på bekostning af de håbløst gammeldags V8 Crown Vics :)

Har haft lånt Auris hybrid i ca. 14 dage med CVT gearet. Fungere ok i Aurisen, men larmer noget meget i en Yaris

Simon Stausholm

Simon Stausholm
bruger siden
04-12-2016

04-12-2016 kl. 02:30

Halløjsa

Jeg fik leveret en spritny Yaris Hybrid for en uge siden og jeg har aldrig fortrudt så meget som med den bil. Hybridsystemet er ekstremt trættende at leve med i hverdagen. Ikke alene støjer motoren generende meget, den føles også langsom. Jeg kører mellem 17-20 km literen, selvom den er opgivet til 30. Ved lave hastigheder er den støjsvag, for så slår benzinmotoren fra.
Jeg må sige, at jeg har haft høje forventninger til Toyotaen, men jeg er i den grad blevet skuffet. På blot en uge er der kommet flere irriterende ting som fx at bremserne nogle gange ved lav fart hyler og det knirker allerede i kabinen ved dørerne. Jeg skal helt sikkert ikke have en hybrid igen.
Hvis jeg var dig ville jeg kigge på Opel Astra eller Seat Leon med DSG gearkasse.
Håber jeg kunne hjælpe med min erfaring.
Med venlig hilsen

Dette indlæg blev 04-12-2016 02:31 redigeret af dets forfatter.

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

06-12-2016 kl. 08:50

Jeg købte for præcis 3 mdr siden en Auris TS Hybrid og har siden da tilbagelagt 14.000km.
Mit kørselsmønster er ca 10% by, 40% landevej og 50% motorvej - altså ikke hvad man lige umiddelbart skulle tro var perfekt for en hybrid. Alligevel er forbruget meget tilfredsstillende - har dog ikke et gennemsnitstal for et helt år endnu, men jeg forventer at det bliver omkring 24km/l med udpræget økokørsel og max 110 på motorvejen. Gennemsnit for de tre første tankninger (lunt septembervejr) var 25,2 km/l målt på standeren.
Hvis man har en meget tung højrefod er en CVT hybrid måske ikke det rigtige, men til min kørestil er det helt perfekt. Jeg har ikke prøvet Yaris, men i Auris er motorstøjen dæmpet utrolig godt og ved stabil hastighed på både landevej og motorvej er komforten rigtig høj, og dertil er det bare toppen med automatgear :-)
Som bil er Auris måske hverken klassens smukkeste eller mest rummelige, men for mig gjorde hybridteknikken hele forskellen.
Hvad angår holdbarhed af batteri/converter/elmotorer er jeg ikke specielt bekymret - teknologien har næsten 20 år og 10 mio producerede biler på bagen. Desuden har Autobild/Auto motor und sport kørt 2xPrius, Auris hybrid samt Lexus CT200h prøblemfrit gennem deres 100.000 km "Dauertest".
Med 15.000 km pr. år er brændstoføkonomi nok ikke det vigtigste for dig, men hvis du ser bort fra fabrikstallene og i stedet kigger på spritmonitor.de, så kan du f.eks. se... Focus år 2014-16 med 1,0 turbo: 14,9 km/l (snit for 263 biler)
Auris år 2014-16 med 1,8 hybrid: 18,8 km/l (snit for 730 biler)

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

06-12-2016 kl. 09:01

Vil man gerne prøve hybridteknikken af - men gerne slippe for CVT-gearets noget plagsomme natur, er Hyundai/Kia lige på trapperne med hybridversioner med dobbeltkoblingsgearkasse (i stil med DSG).

Jeg har af gode grunde ikke prøvet dem (Kia'en skulle være hos forhandlerne i løbet af denne uge) - men de lyder som et interessant alternativ.

http://www.kia.com/dk/campaigns-and-redirects/niro/

http://www.fdm.dk/biler/test-teknik/biler-paa-vej/kia-niro-det-groenne-gadekryds

http://www.hyundai.dk/ioniq

http://www.fdm.dk/nyheder/hyundai-traeder-ind-hybrid-aeraen

Niels Houe Møller

Niels Houe Møller
bruger siden
02-03-2016

I dag kl. 06:45

Jeg har i dag en Auris, men med den nye 1.2 turbo, så ingen hybrid, men dog med CVT gearet.
Jeg har dog også prøvet hybrid modellen, men på grund af den meget ringe mulighed for påhængsvægt blev det aldrig en mulighed. 350 kg er vist max.
Jeg vil gerne rådgive dig lidt om CVT gearet, som er noget der skal læres at håndtere. YouTube er fyldt med videoer med fuld acceleration fra 0-100, men det er slet ikke bilens natur. Man lærer at tage det lidt roligt, og begrænser omdrejningerne til 3000 uden de store problemer. Dog skal den have kniven på de korte tyske motorvejsramper, og bakkerne i Kassel er specielle, fordi omdrejningerne bare stiger vildt, men farten holdes fast.
Min bil har et bedre drejningsmoment end hybriden, hvilket påvirker CVT gearets evne til at holde et nogenlunde højt gear selv om der accelereres. Hvis du kører med fuld opbakning og 4 mand, kan jeg godt frygte at omdrejningerne ikke kan holdes i ro.
Den gode nyhed er så, at den nye Auris ikke larmer ret meget. Hverken motor eller vind. Dog skal du være opmærksom på, at rigtigt dækvalg er vigtigt, da der kan komme støj ind den vej. Mine vinterdæk fra forhandleren er frygtelige, og de tager en del mere benzin.
Hvis du kører med forsædet langt tilbage, så er bagsædepladsen noget klemt. Der er plads til det hele, men det ser noget trangt ud når døren åbnes.
Af andre små ting kan nævnes måtter som slides igennem på 20.000 km. Det skal jeg til at bøvle med nu. Ventilationsdyserne foran kan ikke lukkes 100%, så det føles altid som om det trækker lidt.
Ellers får du en bil du bliver glad for at som opleves solid og helt uden unoder. Toyota er altid lette at handle med, og selv om indkøbsprisen er noget høj, så bliver man aldrig helt skambudt når den engang skal sælges igen.
Bemærk Service priserne hos Toyota kan svinge flere tusind kroner fra værksted til værksted. Serviceaftaler er alt for dyre.