BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Relativt mange km. fordelt på mange små ture - diesel / benzin?

Hans J.

Hans J.
bruger siden
18-09-2016

18-09-2016 kl. 18:11

Hej alle

Igen et spørgsmål om brændstof type.
Her er mit dilemma. Vi kørere relativt mange kilometer om året - ca. 30 tkm. Hovedparten af disse, er småture mellem 5 og 20 km pr. tur. Flere gange om måneden dog længere ture.

Går ud fra, vores hverdag sikkert afspejler den kørsel, som en håndværker har. Altså mange små ture i hans dieselbil.
Så hvorfor ikke købe en diesel, og benytte den som en håndværker gør?
Mener at netop Renaults 1,5 l motor, vil være idel til vores behov.
Vores krav til bilen er: at den ikke larmer på motorvejen, gerne være en MPV / st.car, samt at den er brugt.

Kom frit med jeres meninger og ser frem til jeres svar.

Dog frabedes svar fra den ”falske” K.S.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

21-09-2016 kl. 15:34

Jeg vil ikke bruge en masse tid på at komme med argumenter, hvis du ikke er interressert.

Jeg var ude og prøve køre såden en som denne, til samme pris:
http://bilbutikken.nu/Brugte-biler/bil/Brugtbilsgruppe/Toyota-Auris-1149544

Jeg ville gerne have haft den.
Men vi endte med noget ældre, billigere i indkøb, dyere i drift og større.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

21-09-2016 kl. 16:12

En motor bliver først økonomisk, når den er gennemvarm. En dieselmotor bliver typisk langsommere varm end en benzinmotor (enkelte nyere konstruktioner undtaget - 1.5dci hører ikke til blandt dem - her skal du op i 1.6dci), og på småture vil motoren derfor ikke være specielt økonomisk. Da ejerafgiften for en diesel samtidig er højere og det samme gælder anskaffelsesprisen, vil det næppe kunne betale sig for dig.

Dertil kommer risikoen for, at motoren soder til. Her er 1.5dci ikke specielt sart, men omvendt er det nok ikke en risiko, jeg ville turde løbe.

Christian H

Christian H
bruger siden
17-01-2016

21-09-2016 kl. 21:37

Hej

Enig med K S. Udover risikoen for tilsodning, er en væsentlig ulempe ved dieselmotorer, at de tager væsentligt længere om at blive varme. Det har den ulempe, at brændstofsøkonomien vil blive langt fra forventet, ligesom det også kan være øv en kold vintermorgen. Benzinmotorer varmer væsentligt hurtigere op, og rammer derfor også hurtigere en temperatur hvor brændstofsøkonomien er optimal. Hertil kommer, at brændstofsøkonomien i moderne benzinmotorer er blevet væsentligt bedre, så den samlede brændstofsøkonomi vil nok ikke være så langt fra en diesel.

Hvorfor varevogne er dieseldrevne? Nok umiddelbart behov for et højt moment.

Jeg ville kigge benzin. Hvis det er renault du har forelsket dig i har de jo også nogle fine små turbobenzinmotorer. De har højt moment ved lave omdrejninger - lidt som dieselmotorer - men uden den kedelige traktorlyd :-)

Om tilsodning og egr i en diesel vl give problemer med det forventede kørselsmønster er svært at sige. Risikoen er der, og det dyrt at få ordnet hvis det er tilfældet.

Held og lykke med biljagten!

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-09-2016 kl. 22:42

Varevogne er måske diesel af samme grund langt hovedparten af leasing biler er diesel.

Udbyderne har gode tilbud på diesel, og sjældent på benzin.

Du vil også opdage at der ikke er ret mange brugte benzin biler i firmabilsklassen som brugte.
Der pushes også langt hovedparten diesel over disken. Og firmabilskunder, er som regel komplet ligeglade med om det er diesel eller benzin. Fordi de har service aftale og skal ikke bekymre sig om EGR ventiler og dyser. Der kommer bare en ny del i, når der nu er nedbrud.

Jeg ville personligt ikke igen købe diesel. Vi kører meget lig jeres kørselsmønster, dog kun 23-24000 om året. Men forholdsvis lange ture på 60-75 km flere gange om ugen, og alligevel sodede diesel motoren til.

Kigger du Renault Captur, eller lignende, så sørg for at få den model med "stor" motor.
Har prøvet den i både en 0,9 tCe og 1,5 Diesel. Fåes vis også i en 1,2 tCe. OG kan klart sige at 0,9 tCe mangler heste. Søv og kedelig bil skal man lede længe efter. Diesel modelen var en helt anden bil at køre, og det var klart pga kraftoverskuddet.

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

23-09-2016 kl. 18:47

15.07.2014

Vi havde en Peugeot 407 2,0HDI,købt ny i 20o4, som var god og klar til turen med nye dæk mm. Når den ville generere, var det en grim oplevelse, efter mange værkstedbesøg hos Peugeot besøg i Risskov gik det ikke over,

Og min kone kunne ikke holde ud af at tænke på vi skulle køre til Schwarzwald i den bil så vi besluttede os at købe en anden bil, vi, især min kone var interesseret i en mindre bil i sedan Benzin udgave.

Da det tager ½ time at køre til Risskov, synes jeg vi skulle besøge Toyota det ligger meget nær, og som jeg kører forbi næsten hele tiden.

Vi var blevet overbevist om at vi skulle have en anden bil til at køre på ferie i, men da jeg så så fik jeg øje på en flot Honda Sedan i lokalet, blev jeg helt forelsket (siger min kone) og kun derfor sagde hun ja til handlen, efter en kort tur til Solbjerg og hjem skrev vi under på at den skulle leveret først i næste uge.

Honda Accord 2,0 Lifestyle aut. 4d. 2012 Benzin

Den har ikke hakket endnu