BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvilken mikro/minibil skal jeg vælge?

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

18-05-2017 kl. 21:44

Hej bilentusiastier,
Jeg står og snart skal købe min første bil i form af en helt ny mirko/minibil og er virkelig i vilrede efter hvilken jeg skal vælge. Min absolutte makspris er 150.000,- inkl nedenstående udstyrskrav, men vil dog helst ikke give mere end 125-130.000

Efter en masse søgning på nettet de sidste par uger er jeg kommet frem til:
Hyundai I10, Opel Karl, Ford Ka+, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Suzuki Celario eller Switft og trillingerne Up, Citigo og Mii

Kravene er:

Stop/start funkition og/eller automatgear,
Airconditon (helst fuldautomatisk klimaanlæg),
Sjov at køre i,
Forholdsvis god brændstoføkonomi,
Multifunktionsret,
Kørecomputer (touchskærm eller mulighed for tilslutning af mobil som trillingerne)
Lydløs at køre i (uden for meget udefrakommende støj på motorvej m.v.)
Evt. fartpilot

Mine (måske lidt urealistiske) ønsker:

Dellæder - Læderkabine,
Hurtig acceleration,
Sædevarme,
Ekstra god lyd (højtalere evt. subwoofer)

Bilen skal bruges på både landevej og motorvejsstrækninger i store omfang, dog primært bykørsel.
Ønskerne er de ting jeg gerne vil have når økonomien rækker til det og derfor forhåbentlig eftermonteres med tiden.
Glæder mig til at se jeres anbefalinger og begrundelse for valg af en bil - enten en af ovenstående eller den i mener ser ud til at passe til mit behov :D

Dette indlæg blev 18-05-2017 22:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

18-05-2017 kl. 22:19

Hej Frederik.

Hvis du ønsker hurtig acceleration, kan du med et slag afskrive alle microbilerne (det vil faktisk sige alle de biler du remser op). Hvad du i øvrigt vil opnå med 0-100 tiden kan ikke være meget. Det er jo et lidt intetsigende tal: Man træder alligevel sjældent speederen i bund og holder den der, til man når 100, pånær hvis man skal flette ind på en motorvej.

Du skal nok heller ikke regne med af finde biler i micro/mini-segmentet med lædersæder.

Når nu du giver et budget, der også tillader at foreslå biler i B-segmentet, vil jeg på det kraftigste anbefale at købe en sådan.

Med dit budget ville jeg kigge på nogle biler i B-segmentet, fx:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-aut-5d/3189902
Eller
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/2/15-102-premium-aut-5d/3155231

Begge to efterhånden gamle konstruktioner (Mazda 2 er blevet erstattet, Ford Fiesta bliver det i løbet af få måneder), men stadig fine biler. Af de to vil jeg mene at du får mest værdi i Fiestaen, der grundet den flotte teoretiske km/l koster noget mindre i grøn afgift.

Held og lykke med jagten
/Preben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

18-05-2017 kl. 22:52

Mange tak for dit hurtige svar Preben :)

Har lige opdateret min "ønskeliste" til bilen lidt, da jeg helst ikke vil op på smertegræsen medmindre jeg finder den helt perfekte bil for mig.

Jeg har endnu ikke prøvekørt nogle, da jeg gerne vil forkorte min liste lidt ned til ca 5 biler der er værd at se på, og efterfølgene tage en beslutning.

Du skal have mange tak for disse forslag, Fiestaen ser bestemt også interessant ud, men som starter bil tænker jeg det er bedst med en bil i A-segmentet (min far har bl.a. lige købt en Opel Karl han er meget glad for), som jeg med tiden kan lave opgraderinger på.

Hvis du har flere gode råd/forslag må du endelig skrive, er meget åben over for andre biler

M.v.h.
Frederik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

18-05-2017 kl. 23:39

Se lidt på den nye Seat ibiza den ser rigtig lækker ud. Med den rammer du til gengæld din smerte grænse men det er så også for en fabriks ny bil

hvis jeg var i dine sko ville jeg nok kigge mog om efter noget let brugt i b segment
ellet evt en demobil

ang støj i kabine og fart
fart for du kun ved størrer motorer og det koster lidt knaster
og kabine støj ja det skal du lidt der skal du et par segmenter op.
biler i a og b segmentet er jo mindre biler så der er ikke megen plads til støjreducerimg og øget vægt går udover din benzin økonomi begge noget som biler i a og b sætter i høj sædet . Forstået på den måde at de helst skal virke størrer ind de er og køre langt på literen

så som seriøse bud på din første bil ville jeg mene
at den Seat ibiza som køre nu vil være god dem vil forhandlerne godt af med da der kommer en nu model så den kan evt fås til en god pris

ellet Renault clio . Opel Corsa . Kia Rio

PS . Med hensyn til Opel Karl så ejer vi faktisk en sådan og den er da helt fin på landevej og i by men i det sekund den rammer en motor vej er den tørstig
og den er bare ikke støjsvag . Og om vinteren kan den være langtid om at nå fuld motor varme har kørt 25 km her i vinter hvor start stop aldrig virkede fordi motoren ikke. Blev varm nok til start stop

gode sider er undervogn og billigt tilkøb af vinter pakke
men den var billig så fungere fint som bil nummer 2 for os

Dette indlæg blev 18-05-2017 23:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

19-05-2017 kl. 12:39

K

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

19-05-2017 kl. 13:58

Jeg går ud fra at automatgear er et ret stort ønske (meget forstålig! :-) ), siden den står øverst på listen. Desværre er det lidt en mangelvare med et "ordenligt" automatgear, altså en rigtig automatgearkasse, der ikke bare er en automatiseret manualkasse, der efter min mening bør undgåes, fordi stort set alle kan skifte bedre gear end sådan en. Det gælder eksempelvis for den, der ligger i VW Up ASG.

Jeg har ikke selv kørt i en VW Up med auto-manual, men i andre biler med tilsvarende gearkasser, så det kan godt være at VW's ASG-gear, er bedre. Det kunne da i hvert fald være et forsøg værd:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-mpi-60-move-up-asg-bmt-5d/3264135

Hvis ikke automatgearet er et ultimativt krav, så kunne eksempelvis den ny VW Up! High Up! med 1,0 turbomotor måske være et godt bud, fx den her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-tsi-90-high-up-bmt-5d/3273543

Personligt synes jeg at 138.000 for en mikrobil er en del for meget - så ville jeg hellere betale lidt ekstra og få den øgede komfort og plads i en minibil - omend den High Up! sikkert er en ret fed bil at køre i.

/Preben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

20-05-2017 kl. 09:30

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Se lidt på den nye Seat ibiza den ser rigtig lækker ud. Med den rammer du til gengæld din smerte grænse men det er så også for en fabriks ny bil

hvis jeg var i dine sko ville jeg nok kigge mog om efter noget let brugt i b segment
ellet evt en demobil

ang støj i kabine og fart
fart for du kun ved størrer motorer og det koster lidt knaster
og kabine støj ja det skal du lidt der skal du et par segmenter op.
biler i a og b segmentet er jo mindre biler så der er ikke megen plads til støjreducerimg og øget vægt går udover din benzin økonomi begge noget som biler i a og b sætter i høj sædet . Forstået på den måde at de helst skal virke størrer ind de er og køre langt på literen

så som seriøse bud på din første bil ville jeg mene
at den Seat ibiza som køre nu vil være god dem vil forhandlerne godt af med da der kommer en nu model så den kan evt fås til en god pris

ellet Renault clio . Opel Corsa . Kia Rio

PS . Med hensyn til Opel Karl så ejer vi faktisk en sådan og den er da helt fin på landevej og i by men i det sekund den rammer en motor vej er den tørstig
og den er bare ikke støjsvag . Og om vinteren kan den være langtid om at nå fuld motor varme har kørt 25 km her i vinter hvor start stop aldrig virkede fordi motoren ikke. Blev varm nok til start stop

gode sider er undervogn og billigt tilkøb af vinter pakke
men den var billig så fungere fint som bil nummer 2 for os

Tak, er begyndt at lede efter demobiler de forskellige steder.
Jeg er helt enig i at den nyee Seat Ibiza er lækker, men med det udstyr jeg godt kunne tænke mig bliver den for dyr - og desværre det samme med de andre i b segmentet.

Hælder mere til en mikro/minibil som jeg løbende kan lave forbedringer på såsom tuning, interiør osv uden at bruge en masse penge på en bil i b segmentet jeg ville være bange for at ridse. Den skal også bruges primært i byen (formegentlig København) hvor jeg vil foretrække en mindre bil.

Kan også sagtens leve med lidt kabinestøj, bare det ikke er voldsomt når jeg kører på motorvej osv ;)

Og mange tak for din mening om Opel Karl jeg havde i tankerne. Kan godt se det ikke er den rette bil for mig, da jeg vægter start stop systemet ret højt samt støjen på motorvejen. Håber dog der findes en bil i A-segmentet som passer til mine behov og krav - opgiver ikke håbet endnu

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

20-05-2017 kl. 12:38

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Jeg går ud fra at automatgear er et ret stort ønske (meget forstålig! :-) ), siden den står øverst på listen. Desværre er det lidt en mangelvare med et "ordenligt" automatgear, altså en rigtig automatgearkasse, der ikke bare er en automatiseret manualkasse, der efter min mening bør undgåes, fordi stort set alle kan skifte bedre gear end sådan en. Det gælder eksempelvis for den, der ligger i VW Up ASG.

Jeg har ikke selv kørt i en VW Up med auto-manual, men i andre biler med tilsvarende gearkasser, så det kan godt være at VW's ASG-gear, er bedre. Det kunne da i hvert fald være et forsøg værd:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-mpi-60-move-up-asg-bmt-5d/3264135

Hvis ikke automatgearet er et ultimativt krav, så kunne eksempelvis den ny VW Up! High Up! med 1,0 turbomotor måske være et godt bud, fx den her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-tsi-90-high-up-bmt-5d/3273543

Personligt synes jeg at 138.000 for en mikrobil er en del for meget - så ville jeg hellere betale lidt ekstra og få den øgede komfort og plads i en minibil - omend den High Up! sikkert er en ret fed bil at køre i.

/Preben

Ja et automatgear ville jeg blive virkelig glad for i bilen. Ved du hvordan jeg ser/læser om mikrobil har rigtigt automatgear eller kun automatiseret manualkasse?
Det bekymrer mig bare lidt at accelerationen er så høj ved 60hk med aut. sammenlignet med en alm. Men det er måske ikke noget man skal tænke på?

Det er ikke et direkte krav, så længe bilen ellers har Start og Stop funktion der fungerer (og ikke som tidligere nævnt med Esbens Opel Karl der ikke virker om vinteren).

Kan godt være jeg skal prøve den bil, men ellers er jeg faldet for denne bil http://www.skoda-naestved.dk/Brugte-biler/Vis/?id=431-27003367 der endda har indbygget fyr, 75hk og aut. gear (automatiseret manualkasse?)

og ellers har jeg lidt i tankerne den nye Citigo anniversary+ (dog uden aut. gear og "kun" 60 hk.) http://www.skoda.dk/Microsite/anniversary/

Glæder mig til at høre flere af jeres meninger! :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob  Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

20-05-2017 kl. 14:01

Hej,
Jeg har selv en 2017 Hyundai i10 1.o eco

ift. dine krav har den

- start/stop. det fungerer udemærket, men uanset bilvalg kommer du nok ikke udenom, at det starter hurtigere op i varmt vejr end i koldt. Personligt ville jeg ikke have det som et decideret krav til bilvalget, da brændstofbesparelsen ved systemet i praksis er minimalt
- aut klimaanlæg
- ok brændstoføkonomi. jeg kører primært motorvejskørsel, og har et gns.forbrug på ca 19 km/l. Kører dog sjældent over 120 km/t, men kører ellers ikke økokørsel som sådan. På papireret har den et officielt gns.forbrug på 25 km/l, men når du primært skal bruge den til motorvej/bykørsel, vil du have vanskeligt ved at nå meget over de 20 km/l
-Multifunktionsrat i (kunst)læder, ganske fint at røre ved. Med styring af radio/musik, trip, telefon og fartpilot.
- Touchskærm med indbygget gps. Fungerer upåklageligt, og du har også mulighed for apple carplay/android auto (NB: google/hyundai har dog ikke åbnet op for android auto på dansk endnu). Herudover adgang fra mobil via bluetooth/usb
- lydløs.... det er jo en mikrobil, så der vil naturligvis være lidt støj. Men man kan sagtens føre samtale ved motorvejshastigheder uden at skulle hæve stemmen
- fartpilot med ratbetjening og hukommelse
- sædevarme



Den er ikke:

- sjov at køre i. Det er nok mere end a-til-b bil.
- hurtigt accelererende. I bykørsel kan den fint følge med, og når du når din motorvejshastighed er den (ift. klassen) stabil og behagelig. Men hvis du ligger bag en lastbil og vil overhale, skal du time det ret så meget eller skifte ned i 4. gear.
- højtalerne er hverken dårlige eller gode. Ret gennemsnitlig lyd.



Jeg er glad for min, og vil så absolut anbefale at dig at prøvekøre en. Komforten er noget at det bedste, jeg har prøvet i klassen med behagelige sæder, ok rummelig osv. Om det så er en dealbreaker for dig, at det er lidt trægt ift. køreglæde må du så vurdere.

Som andre også skriver findes up'en i en tsi-udgave, som måske kunne være noget for dig ift. dit budget. Men 140000 for en a-segment bil er lidt voldsomt. Så ville jeg også nok hellere kigge på noget i b-segmentet.

Et bud kunne være citroen c1, som du kan få med en 1.2 liters motor. de kører vist kampagne pt. til små 90000 kr. Så har du overskydende midler til at opgradere lydanlægget osv. Jeg prøvekørte en tidligere på året, og den er markant mere frisk en i10'eren med et langt bedre kraftoverskud. Den har kun hastighedsbegrænser, men en decideret fartpilot kan tilkøbes. Jeg fravalgte c1'eren da i10'eren føltes mere behagelig og med højere kvalitet. citroenen har vist ikke start/stop, men som tidligere skrevet får du i praksis ikke meget ud af dette system.

God fornøjelse med biljagten :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

20-05-2017 kl. 16:37

Du flagrer lidt i flere retninger?
Du snakker om en billig bybil, men vil også have automatgear og motorvejskomfort?

Hvorfor er det i øvrigt at start/stop system har så stor fokus? Det kan muligvis spare dig et par dråber benzin ved bykørsel, men har jo ingen målbar effekt på dine totaludgifter ved at have en bil!

Mikrobiler er efter mi mening bybiler, hvis hovedfunktion er billig transport i tørvejr.
Så jeg vilel være forsigtig med at købe en dyrere model, det må forventes at koste for meget på værditabet senere, sammenlignet med større biler....

Hvis du er i prislejet over 100k ville jeg nu lige kigge på biler i B segmentet.
Eksempelvis kan du finde en Ford Focus Titanium med 125hk fra omkring 130k for en 2016 model og der er også muligheder hvis du vil have automatgear..
Det er værd at overveje at kigge i de lidt større, især da man efter min mening får væsentlig mere bil for pengene. Mere komfort, flere hk, ofte mere udstyr, bedre sikkerhed etc....

En søgning uden auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc&Aircon=1&CruiseControl=1&AluRims=1


Med auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&AutGear=1

Dette indlæg blev 20-05-2017 16:38 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

20-05-2017 kl. 21:12

Frederik Brade

bruger siden
26-03-2017

skrev:
Ja et automatgear ville jeg blive virkelig glad for i bilen. Ved du hvordan jeg ser/læser om mikrobil har rigtigt automatgear eller kun automatiseret manualkasse?
Det bekymrer mig bare lidt at accelerationen er så høj ved 60hk med aut. sammenlignet med en alm. Men det er måske ikke noget man skal tænke på?

Det er ikke et direkte krav, så længe bilen ellers har Start og Stop funktion der fungerer (og ikke som tidligere nævnt med Esbens Opel Karl der ikke virker om vinteren).

Kan godt være jeg skal prøve den bil, men ellers er jeg faldet for denne bil http://www.skoda-naestved.dk/Brugte-biler/Vis/?id=431-27003367 der endda har indbygget fyr, 75hk og aut. gear (automatiseret manualkasse?)

og ellers har jeg lidt i tankerne den nye Citigo anniversary+ (dog uden aut. gear og "kun" 60 hk.) http://www.skoda.dk/Microsite/anniversary/

Glæder mig til at høre flere af jeres meninger! :)

Bilbasen har (desværre) ikke valgt at opdele deres gearkasser i mere end manuelt og automatisk, hvilket gør det svært at opspore netop hvilken form for automatgearkasse, der er tale om.

Jeg ville som det første bare prøve at lave en simpel Google-søgning på nogle grundlæggende oplysninger om en model og gearkassen, fx "Skoda Citigo automatic", eller noget i den dur. Jeg skal heller ikke gøre mig til dommer over, at alle automatiserede manuelle gearkasser er "elendige", men af dem jeg har kørt/været passager i, har ingen af dem skiftet gear mere effektivt, end hvad jeg selv er i stand til - og så er 15.000-20.000 en stor udskrivning, i særdeleshed i mikrobilklassen.

Igen - 0-100 tiden betyder ikke det helt store i det daglige. Der er andre målinger (som de færreste dog tester/offentliggør), fx 80-120 i 4. gear eller lignende mere interessante. Har før set Ford offentliggøre sådanne målinger i deres brochurer. For Ford Fiesta, kan man fx læse følgende omkring forskellige modellers 50-100 tid (i 4. gear):

1,0 Ecoboost (100 hk): 14,7 sekunder - 0-100 tid: 11,2 sekunder
1,0 Ecoboost (125 hk): 12,2 sekunder - 0-100 tid: 9,4 sekunder
1,5 TDCI diesel (75 hk): 13,3 sekunder - 0-100 tid: 13,5 sekunder
1,5 TDCI diesel (95 hk): 11,3 sekunder - 0-100 tid: 10,9 sekunder

Ekstremt interessant her! Benzinerne ser på papiret, hvis man nøjes med at kigge på 0-100 tiden meget hurtigere ud. Men det noget mere relevante 50-100 km/t viser derimod at dieselerne faktisk er lidt kvikkere, end benzinerne - takket være deres højere moment, velsagtens.

(Har fundet testresultaterne her: http://brochurer.ford.dk/Brochure/Personbiler/NyFordFiesta/)
Kig på side 64-65.

/Preben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

20-05-2017 kl. 22:32

Har kigget lidt og pt kan du få Ibiza 1,0 style 110hk for ca 140
mit bud er at du kan få den til ca 130 nok mindre omkring juli august

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

A .L

A .L
bruger siden
06-04-2017

I dag kl. 12:51

Frederik Brade

bruger siden
26-03-2017

skrev:
Hej bilentusiastier,
Jeg står og snart skal købe min første bil i form af en helt ny mirko/minibil og er virkelig i vilrede efter hvilken jeg skal vælge. Min absolutte makspris er 150.000,- inkl nedenstående udstyrskrav, men vil dog helst ikke give mere end 125-130.000

Efter en masse søgning på nettet de sidste par uger er jeg kommet frem til:
Hyundai I10, Opel Karl, Ford Ka+, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Suzuki Celario eller Switft og trillingerne Up, Citigo og Mii

Kravene er:

Stop/start funkition og/eller automatgear,
Airconditon (helst fuldautomatisk klimaanlæg),
Sjov at køre i,
Forholdsvis god brændstoføkonomi,
Multifunktionsret,
Kørecomputer (touchskærm eller mulighed for tilslutning af mobil som trillingerne)
Lydløs at køre i (uden for meget udefrakommende støj på motorvej m.v.)
Evt. fartpilot

Mine (måske lidt urealistiske) ønsker:

Dellæder - Læderkabine,
Hurtig acceleration,
Sædevarme,
Ekstra god lyd (højtalere evt. subwoofer)

Bilen skal bruges på både landevej og motorvejsstrækninger i store omfang, dog primært bykørsel.
Ønskerne er de ting jeg gerne vil have når økonomien rækker til det og derfor forhåbentlig eftermonteres med tiden.
Glæder mig til at se jeres anbefalinger og begrundelse for valg af en bil - enten en af ovenstående eller den i mener ser ud til at passe til mit behov :D
Måske disse kunne være noget
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/09-tce-90-gt-line-5d/2977129
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/09-tce-90-formula-edition-5d/3071084
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a1/12-tfsi-86-ambition/3285005
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a1/12-tfsi-86-ambition-3d/3086575
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/honda/civic/18-sport-i-shift-5d/3271928
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/14-titanium-aut-5d/3195150
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-aut-5d/3278496
held og lykke med jagten på din første bil

Dette indlæg blev 22-05-2017 12:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

I dag kl. 17:09

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Bilbasen har (desværre) ikke valgt at opdele deres gearkasser i mere end manuelt og automatisk, hvilket gør det svært at opspore netop hvilken form for automatgearkasse, der er tale om.

Jeg ville som det første bare prøve at lave en simpel Google-søgning på nogle grundlæggende oplysninger om en model og gearkassen, fx "Skoda Citigo automatic", eller noget i den dur. Jeg skal heller ikke gøre mig til dommer over, at alle automatiserede manuelle gearkasser er "elendige", men af dem jeg har kørt/været passager i, har ingen af dem skiftet gear mere effektivt, end hvad jeg selv er i stand til - og så er 15.000-20.000 en stor udskrivning, i særdeleshed i mikrobilklassen.

Igen - 0-100 tiden betyder ikke det helt store i det daglige. Der er andre målinger (som de færreste dog tester/offentliggør), fx 80-120 i 4. gear eller lignende mere interessante. Har før set Ford offentliggøre sådanne målinger i deres brochurer. For Ford Fiesta, kan man fx læse følgende omkring forskellige modellers 50-100 tid (i 4. gear):

1,0 Ecoboost (100 hk): 14,7 sekunder - 0-100 tid: 11,2 sekunder
1,0 Ecoboost (125 hk): 12,2 sekunder - 0-100 tid: 9,4 sekunder
1,5 TDCI diesel (75 hk): 13,3 sekunder - 0-100 tid: 13,5 sekunder
1,5 TDCI diesel (95 hk): 11,3 sekunder - 0-100 tid: 10,9 sekunder

Ekstremt interessant her! Benzinerne ser på papiret, hvis man nøjes med at kigge på 0-100 tiden meget hurtigere ud. Men det noget mere relevante 50-100 km/t viser derimod at dieselerne faktisk er lidt kvikkere, end benzinerne - takket være deres højere moment, velsagtens.

(Har fundet testresultaterne her: http://brochurer.ford.dk/Brochure/Personbiler/NyFordFiesta/)
Kig på side 64-65.

/Preben

Tallene er jo pinlige for diesel.

Du har ret, det viser testen jo, at momentet i starten af accelrationen betyder mest.
men senere er det effekten der betyder mest.
Og ved at måle i 4de gear, favoriserer man diesel.
Havde man målt i 3die gear ville man favoriseret benzin.

Når jeg kalder det pinligt, er det fordi man sammenligner er 1,0 benzin med en 1,5 diesel. begge med hårtørre til at puste dem op.

Når man så ser på at der er dobbelt så meget energi i diesel som i benzin. så bliver det meget pinligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

I dag kl. 17:44

Enig. Jeg ville til enhver tid også hellere geare ned udbytte benzinerens force i stedet. Men argumentet jeg prøvede at fremføre var at 0-100 tiden i bund og grund ikke kan bruges til så meget, men at eksempelvis den 50-100-tid i samme gear er mere interessant til hverdagsbrug

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
22-05-2017

I dag kl. 18:41

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Har kigget lidt og pt kan du få Ibiza 1,0 style 110hk for ca 140
mit bud er at du kan få den til ca 130 nok mindre omkring juli august


Hvad mon sådan en Ibiza er værd, når Seat fabrikken lukker og slukker?

Køb en Renault Clio.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

I dag kl. 20:41

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Du flagrer lidt i flere retninger?
Du snakker om en billig bybil, men vil også have automatgear og motorvejskomfort?

Hvorfor er det i øvrigt at start/stop system har så stor fokus? Det kan muligvis spare dig et par dråber benzin ved bykørsel, men har jo ingen målbar effekt på dine totaludgifter ved at have en bil!

Mikrobiler er efter mi mening bybiler, hvis hovedfunktion er billig transport i tørvejr.
Så jeg vilel være forsigtig med at købe en dyrere model, det må forventes at koste for meget på værditabet senere, sammenlignet med større biler....

Hvis du er i prislejet over 100k ville jeg nu lige kigge på biler i B segmentet.
Eksempelvis kan du finde en Ford Focus Titanium med 125hk fra omkring 130k for en 2016 model og der er også muligheder hvis du vil have automatgear..
Det er værd at overveje at kigge i de lidt større, især da man efter min mening får væsentlig mere bil for pengene. Mere komfort, flere hk, ofte mere udstyr, bedre sikkerhed etc....

En søgning uden auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc&Aircon=1&CruiseControl=1&AluRims=1


Med auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&AutGear=1
Grunden til kravet med Start/stop systemet - hvis der ikke er automatgear - er at jeg stadig er lidt nervøs for at bilen går ud (har jeg desværre prøvet et par gange) og derfor vil jeg gerne være sikret på denne måde bare nogenlunde.
Samtidig har jeg hørt fra venner/familie der har prøvet det samme at de ville ønske de havde valgt en bil med enten Start og stop eller aut. gear ;)

Jeg kunne godt gå op i minibilklassen og spendere ca 130.000,- hvis de opfylder mine krav, men vil gerne have en helt ny bil der højst har kørt 5000 km.

Men eftersom alle er fortalere for biler i B segmentet har jeg set på den "gamle" Nissan Micra hvor man sparer 15.000 på alle modellerne
https://www.nissan.dk/biler/personbiler/micra-2016.html

Evt. Renault Clio fra 2016, men ser ikke ud til der er den store besparelse og hælder mere til A segmentet

Derudover har jeg ikke set interessante biler i B segmentet der har de krav jeg stillede, men er som sagt åben for flere forslag :)


Virkelig ingen der anbefaler en bil i A segmentet når man ser på mit forbrug?

Dette indlæg blev 22-05-2017 20:47 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

I dag kl. 20:54

Ok lige for at få det på det rene så hjælper en start stop funktion dig ikke hvis du går ud
det handler mere om man har den funktion i bilen hvor den starter op igen ved at du trykker kopling ned

og bortset fra det hvad så om du går ud det har mange gjort før dig og der er jo ikke rigtigt noget i det
alle skal jo lære koblings punktet for netop den bil de har

vi har start stop i begge biler og jeg har da formået at gå ud
men så trykker du kobling ned og starter forfra
og start stop virker heller ikke hvis av eks køre så startet den selv meget hurtigt op igen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

I dag kl. 20:56

Jacob Larsen

bruger siden
20-05-2017

skrev:
Hej,
Jeg har selv en 2017 Hyundai i10 1.o eco

ift. dine krav har den

- start/stop. det fungerer udemærket, men uanset bilvalg kommer du nok ikke udenom, at det starter hurtigere op i varmt vejr end i koldt. Personligt ville jeg ikke have det som et decideret krav til bilvalget, da brændstofbesparelsen ved systemet i praksis er minimalt
- aut klimaanlæg
- ok brændstoføkonomi. jeg kører primært motorvejskørsel, og har et gns.forbrug på ca 19 km/l. Kører dog sjældent over 120 km/t, men kører ellers ikke økokørsel som sådan. På papireret har den et officielt gns.forbrug på 25 km/l, men når du primært skal bruge den til motorvej/bykørsel, vil du have vanskeligt ved at nå meget over de 20 km/l
-Multifunktionsrat i (kunst)læder, ganske fint at røre ved. Med styring af radio/musik, trip, telefon og fartpilot.
- Touchskærm med indbygget gps. Fungerer upåklageligt, og du har også mulighed for apple carplay/android auto (NB: google/hyundai har dog ikke åbnet op for android auto på dansk endnu). Herudover adgang fra mobil via bluetooth/usb
- lydløs.... det er jo en mikrobil, så der vil naturligvis være lidt støj. Men man kan sagtens føre samtale ved motorvejshastigheder uden at skulle hæve stemmen
- fartpilot med ratbetjening og hukommelse
- sædevarme



Den er ikke:

- sjov at køre i. Det er nok mere end a-til-b bil.
- hurtigt accelererende. I bykørsel kan den fint følge med, og når du når din motorvejshastighed er den (ift. klassen) stabil og behagelig. Men hvis du ligger bag en lastbil og vil overhale, skal du time det ret så meget eller skifte ned i 4. gear.
- højtalerne er hverken dårlige eller gode. Ret gennemsnitlig lyd.



Jeg er glad for min, og vil så absolut anbefale at dig at prøvekøre en. Komforten er noget at det bedste, jeg har prøvet i klassen med behagelige sæder, ok rummelig osv. Om det så er en dealbreaker for dig, at det er lidt trægt ift. køreglæde må du så vurdere.

Som andre også skriver findes up'en i en tsi-udgave, som måske kunne være noget for dig ift. dit budget. Men 140000 for en a-segment bil er lidt voldsomt. Så ville jeg også nok hellere kigge på noget i b-segmentet.

Et bud kunne være citroen c1, som du kan få med en 1.2 liters motor. de kører vist kampagne pt. til små 90000 kr. Så har du overskydende midler til at opgradere lydanlægget osv. Jeg prøvekørte en tidligere på året, og den er markant mere frisk en i10'eren med et langt bedre kraftoverskud. Den har kun hastighedsbegrænser, men en decideret fartpilot kan tilkøbes. Jeg fravalgte c1'eren da i10'eren føltes mere behagelig og med højere kvalitet. citroenen har vist ikke start/stop, men som tidligere skrevet får du i praksis ikke meget ud af dette system.

God fornøjelse med biljagten :)

Tusind tak for din anmeldelse Jacob, sætter jeg stor pris på! :D

Må uden tvivl ud og prøvekøre den og se om det er en bil for mig. Umiddelbart lyder det som en perfekt bil til mit behov, selvom jeg gerne havde set den have en større køreglæde. Især alt udstyret du nævner virker optimalt er et stort plus.

Dog er komforten også noget af det vigtigste, så der er vidst ikke andet for end tilføje dette til min liste af biler der skal prøvekøres og teste om jeg kan formå at skifte gear korrekt til overhaling af lastbiler på motorveje :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

I dag kl. 21:03

Jeg er heller ikke helt sikker på hvad du mener med Stop & Go, hvis du tror at det skal kunne hjælpe dig med at igangsætte bilen. Stop & Go er et system (kendt under adskillige forskellige navne ved de forskellige bilfabrikanter), der tillader motoren at slukke, når du fx holder ved rødt lys. Det fungerer således:

- Hold stille ved rødt lys
- Sæt bilen i frigear
- Slip koblingen
- Motoren slukker
- Når du skal køre igen, træd koblingen i bund
- Motoren starter
- Sæt bilen i 1. gear og kør

Det har altså intet at gøre med igangsætningen, men er blot et "i princippet" brændstofsbesparende stykke værktøj. Jeg bruger det fra tid til anden i bytrafik, hvis det skifter til rødt, lige når jeg når frem til et kryds og ellers hvis jeg holder i kø. Derudover er det i min praksis ikke til nogen hjælp. Det ville derfor bestemt ikke være et krav til en bil jeg skulle købe.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

I dag kl. 21:26

@Preben Offerdahl og @Esben Tronstrøm


Tak for jeres svar, kan godt se det måske ikke behøver være et krav til min kommende bil...
Det er dermed ikke hurtigere hvis man går ud ved igangssætning bare at trykke kobling ned så motoren starter?

På glatbane oplevede jeg mange der gik ud i en VW UP (var dog ikke selv en af dem), hvor de fortalte man blot skulle trykke koblingen ned og give gas igen, derfor jeg er lidt grøn på dette område

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

I dag kl. 21:39

Hmm... Det har jeg faktisk ikke tænkt over. Har aldrig stallet min nuværende bil, så jeg ved faktisk ikke om det kan lade sig gøre. Men det lyder lidt mærkeligt må jeg sige.

Jeg vil dog tro at det vil kræve, at man drejer nøglen at få motoren i gang - men det kan sagtens være at jeg tager fejl. Men efterhånden som du får mere erfaring, vil du efterhånden helt stoppe med at gå ud. Det kommer helt af sig selv, stol du trygt på det. Der er absolut intet unormalt i at have lidt troubles med koblingspunktet, men som sagt: Det løser sig med tiden.

Så at købe bil efter at en bil måske kan spare dig 1-2 sekunder, de par gange du går ud, er ikke anbefalelsesværdigt. Men hvis du foretrækker en bil med automatgear, forstår jeg dig udmærket godt! Det er dæleme et dejligt stykke (sikkerheds-)udstyr at have. Så er der da én ting mindre, man skal have fokus på, når man kører!

Du kan eventuelt kigge på en Hyundai i10 med automatgear - men jeg må advare dig her! Det er en 4-trins automatgearkasse, så test bilen grundigt, også på motorvej, før du eventuelt køber sådan en! Jeg kunne godt være bekymret for at den tager alt for mange omdrejninger, når den kun har 4 trin!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

I dag kl. 22:15

Jeg stallede vores nye bil lige da vi havde fået den var lidt for kvik o forhold til vores anden bil og det eneste jeg skal er at slippe kobling og trykke den ned igen så starter motoren

pg jeg vil forøvrigt mene at man tit kommer hurtigere afsted med manuelt i forhold til automat gear det handler bare om at være opmærksom og kende sit koblings punkt
det eneste sted jeg svaner automat gear er i byer med mange stoplys

ang at mange gik ud op glatbane giver sig selv i er nye bilister i har kørt jeres læres bil og dem de har i kravlegården så hvis man ikke har prøver andet kan det godt være svært at have føling med det

Dette indlæg blev 22-05-2017 22:20 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

I dag kl. 22:19

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Tallene er jo pinlige for diesel.

Du har ret, det viser testen jo, at momentet i starten af accelrationen betyder mest.
men senere er det effekten der betyder mest.
Og ved at måle i 4de gear, favoriserer man diesel.
Havde man målt i 3die gear ville man favoriseret benzin.

Når jeg kalder det pinligt, er det fordi man sammenligner er 1,0 benzin med en 1,5 diesel. begge med hårtørre til at puste dem op.

Når man så ser på at der er dobbelt så meget energi i diesel som i benzin. så bliver det meget pinligt.

Jeg tror, at du skal sætte dig lidt mere ind i tingene ;-)



Begge benzinmotorer er ligeledes med respirator/hårtørrer/turbo - og ganske hårdt pumpede. Derfor har de også højere effekt, men 1.5 dieselmotoren findes også med højere effekt.

Når man måler i højt gear, er der for at vise en realistisk, hverdagskørsel - de færreste gider at høre på en benzinmotorer, der roterer hysterisk tæt på begrænseren, når de skal køre frem og tilbage til arbejde. Her er det meget behageligere med en motor, der kan trække ved lave omdrejninger - uden støj og konstante gearskift.

Mht. energiindhold i brændstof, er du meget langt fra virkeligheden. Der er ikke "dobbelt så meget energi i diesel som benzin" - faktisk er der lavere energiindhold i diesel ifht. benzin: 11,9kWh/kg mod 12,6kWh/kg for benzin.

Om man foretrækker benzin eller diesel er en smagssag - og med moderne turbobenzinbiler er der efterhånden kommet et lidt mere brugbart moment i de små benzinmotorer, så de er helt fornuftige at køre i hverdagen, hvor diesel i en periode havde en stor fordel med det betydeligt større moment.

Indeholder kørselsmønsteret mange småture, er valget let: Så vil jeg til enhver tid foretrække en benzinbil. Med mange km og længere ture kan diesel være en fordel, men valget er ikke entydigt idag.


(Vi har selv en af hver - en lille benzinbil til småture - en stor diesel til de mange km i hverdagen og på ferieture m.m.)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg