BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvilken mikro/minibil skal jeg vælge?

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

18-05-2017 kl. 21:44

Hej bilentusiastier,
Jeg står og snart skal købe min første bil i form af en helt ny mirko/minibil og er virkelig i vilrede efter hvilken jeg skal vælge. Min absolutte makspris er 130.000,- inkl nedenstående udstyrskrav:

Aircondition (helst fuldautomatisk klimaanlæg),
Multifunktionsret,
Forholdsvis god brændstoføkonomi,
Kørecomputer (touchskærm eller mulighed for tilslutning af mobil som trillingerne)
Sjov og lydløs at køre i (uden for meget udefrakommende støj på motorvej m.v.)
Evt. fartpilot

Mine (måske lidt urealistiske) ønsker:

Sportssæder eller Dellæder - Læderkabine,
Auto Stop & Go,
Mulighed for et Godt Aut. gear
Hurtig acceleration,
Sædevarme,
Ekstra god lyd (højtalere evt. subwoofer),
Masser af muligt ekstraudstyr (Nøglefri adgang, Start/stop knap, trådløs opladning m.m.)

Bilen skal bruges på både landevej og motorvejsstrækninger i store omfang, dog primært bykørsel.

Glæder mig til at se jeres anbefalinger og begrundelse for valg af en bil, som ser ud til at passe til mit behov :D

Efter en masse prøvekøringer de sidste par dage er jeg kommet frem til de biler jeg:

Kraftigt overvejer (i næsten prioriteret rækkefølge):
Skoda Citigo Anniversary+, Citroën Bluehdi DS3, Kia Picanto Advance, Mitsubishi Spacestar Anniversary og Opel Karl

Mangler at prøvekøre:
Suzuki Switft, Toyoto Aygo og Yaris, Opel Adam og Kia Picanto GT-line 84hk,

Har prøvekørt og ikke ønsker:
Toyota Yaris Hybrid, Hyundai i10

Dette indlæg blev 11-06-2017 21:50 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

18-05-2017 kl. 22:19

Hej Frederik.

Hvis du ønsker hurtig acceleration, kan du med et slag afskrive alle microbilerne (det vil faktisk sige alle de biler du remser op). Hvad du i øvrigt vil opnå med 0-100 tiden kan ikke være meget. Det er jo et lidt intetsigende tal: Man træder alligevel sjældent speederen i bund og holder den der, til man når 100, pånær hvis man skal flette ind på en motorvej.

Du skal nok heller ikke regne med af finde biler i micro/mini-segmentet med lædersæder.

Når nu du giver et budget, der også tillader at foreslå biler i B-segmentet, vil jeg på det kraftigste anbefale at købe en sådan.

Med dit budget ville jeg kigge på nogle biler i B-segmentet, fx:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-aut-5d/3189902
Eller
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/2/15-102-premium-aut-5d/3155231

Begge to efterhånden gamle konstruktioner (Mazda 2 er blevet erstattet, Ford Fiesta bliver det i løbet af få måneder), men stadig fine biler. Af de to vil jeg mene at du får mest værdi i Fiestaen, der grundet den flotte teoretiske km/l koster noget mindre i grøn afgift.

Held og lykke med jagten
/Preben

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

18-05-2017 kl. 22:52

Mange tak for dit hurtige svar Preben :)

Har lige opdateret min "ønskeliste" til bilen lidt, da jeg helst ikke vil op på smertegræsen medmindre jeg finder den helt perfekte bil for mig.

Jeg har endnu ikke prøvekørt nogle, da jeg gerne vil forkorte min liste lidt ned til ca 5 biler der er værd at se på, og efterfølgene tage en beslutning.

Du skal have mange tak for disse forslag, Fiestaen ser bestemt også interessant ud, men som starter bil tænker jeg det er bedst med en bil i A-segmentet (min far har bl.a. lige købt en Opel Karl han er meget glad for), som jeg med tiden kan lave opgraderinger på.

Hvis du har flere gode råd/forslag må du endelig skrive, er meget åben over for andre biler

M.v.h.
Frederik

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

18-05-2017 kl. 23:39

Se lidt på den nye Seat ibiza den ser rigtig lækker ud. Med den rammer du til gengæld din smerte grænse men det er så også for en fabriks ny bil

hvis jeg var i dine sko ville jeg nok kigge mog om efter noget let brugt i b segment
ellet evt en demobil

ang støj i kabine og fart
fart for du kun ved størrer motorer og det koster lidt knaster
og kabine støj ja det skal du lidt der skal du et par segmenter op.
biler i a og b segmentet er jo mindre biler så der er ikke megen plads til støjreducerimg og øget vægt går udover din benzin økonomi begge noget som biler i a og b sætter i høj sædet . Forstået på den måde at de helst skal virke størrer ind de er og køre langt på literen

så som seriøse bud på din første bil ville jeg mene
at den Seat ibiza som køre nu vil være god dem vil forhandlerne godt af med da der kommer en nu model så den kan evt fås til en god pris

ellet Renault clio . Opel Corsa . Kia Rio

PS . Med hensyn til Opel Karl så ejer vi faktisk en sådan og den er da helt fin på landevej og i by men i det sekund den rammer en motor vej er den tørstig
og den er bare ikke støjsvag . Og om vinteren kan den være langtid om at nå fuld motor varme har kørt 25 km her i vinter hvor start stop aldrig virkede fordi motoren ikke. Blev varm nok til start stop

gode sider er undervogn og billigt tilkøb af vinter pakke
men den var billig så fungere fint som bil nummer 2 for os

Dette indlæg blev 18-05-2017 23:44 redigeret af dets forfatter.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

19-05-2017 kl. 12:39

K

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

19-05-2017 kl. 13:58

Jeg går ud fra at automatgear er et ret stort ønske (meget forstålig! :-) ), siden den står øverst på listen. Desværre er det lidt en mangelvare med et "ordenligt" automatgear, altså en rigtig automatgearkasse, der ikke bare er en automatiseret manualkasse, der efter min mening bør undgåes, fordi stort set alle kan skifte bedre gear end sådan en. Det gælder eksempelvis for den, der ligger i VW Up ASG.

Jeg har ikke selv kørt i en VW Up med auto-manual, men i andre biler med tilsvarende gearkasser, så det kan godt være at VW's ASG-gear, er bedre. Det kunne da i hvert fald være et forsøg værd:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-mpi-60-move-up-asg-bmt-5d/3264135

Hvis ikke automatgearet er et ultimativt krav, så kunne eksempelvis den ny VW Up! High Up! med 1,0 turbomotor måske være et godt bud, fx den her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-tsi-90-high-up-bmt-5d/3273543

Personligt synes jeg at 138.000 for en mikrobil er en del for meget - så ville jeg hellere betale lidt ekstra og få den øgede komfort og plads i en minibil - omend den High Up! sikkert er en ret fed bil at køre i.

/Preben

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

20-05-2017 kl. 09:30

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Se lidt på den nye Seat ibiza den ser rigtig lækker ud. Med den rammer du til gengæld din smerte grænse men det er så også for en fabriks ny bil

hvis jeg var i dine sko ville jeg nok kigge mog om efter noget let brugt i b segment
ellet evt en demobil

ang støj i kabine og fart
fart for du kun ved størrer motorer og det koster lidt knaster
og kabine støj ja det skal du lidt der skal du et par segmenter op.
biler i a og b segmentet er jo mindre biler så der er ikke megen plads til støjreducerimg og øget vægt går udover din benzin økonomi begge noget som biler i a og b sætter i høj sædet . Forstået på den måde at de helst skal virke størrer ind de er og køre langt på literen

så som seriøse bud på din første bil ville jeg mene
at den Seat ibiza som køre nu vil være god dem vil forhandlerne godt af med da der kommer en nu model så den kan evt fås til en god pris

ellet Renault clio . Opel Corsa . Kia Rio

PS . Med hensyn til Opel Karl så ejer vi faktisk en sådan og den er da helt fin på landevej og i by men i det sekund den rammer en motor vej er den tørstig
og den er bare ikke støjsvag . Og om vinteren kan den være langtid om at nå fuld motor varme har kørt 25 km her i vinter hvor start stop aldrig virkede fordi motoren ikke. Blev varm nok til start stop

gode sider er undervogn og billigt tilkøb af vinter pakke
men den var billig så fungere fint som bil nummer 2 for os

Tak, er begyndt at lede efter demobiler de forskellige steder.
Jeg er helt enig i at den nyee Seat Ibiza er lækker, men med det udstyr jeg godt kunne tænke mig bliver den for dyr - og desværre det samme med de andre i b segmentet.

Hælder mere til en mikro/minibil som jeg løbende kan lave forbedringer på såsom tuning, interiør osv uden at bruge en masse penge på en bil i b segmentet jeg ville være bange for at ridse. Den skal også bruges primært i byen (formegentlig København) hvor jeg vil foretrække en mindre bil.

Kan også sagtens leve med lidt kabinestøj, bare det ikke er voldsomt når jeg kører på motorvej osv ;)

Og mange tak for din mening om Opel Karl jeg havde i tankerne. Kan godt se det ikke er den rette bil for mig, da jeg vægter start stop systemet ret højt samt støjen på motorvejen. Håber dog der findes en bil i A-segmentet som passer til mine behov og krav - opgiver ikke håbet endnu

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

20-05-2017 kl. 12:38

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Jeg går ud fra at automatgear er et ret stort ønske (meget forstålig! :-) ), siden den står øverst på listen. Desværre er det lidt en mangelvare med et "ordenligt" automatgear, altså en rigtig automatgearkasse, der ikke bare er en automatiseret manualkasse, der efter min mening bør undgåes, fordi stort set alle kan skifte bedre gear end sådan en. Det gælder eksempelvis for den, der ligger i VW Up ASG.

Jeg har ikke selv kørt i en VW Up med auto-manual, men i andre biler med tilsvarende gearkasser, så det kan godt være at VW's ASG-gear, er bedre. Det kunne da i hvert fald være et forsøg værd:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-mpi-60-move-up-asg-bmt-5d/3264135

Hvis ikke automatgearet er et ultimativt krav, så kunne eksempelvis den ny VW Up! High Up! med 1,0 turbomotor måske være et godt bud, fx den her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/up/10-tsi-90-high-up-bmt-5d/3273543

Personligt synes jeg at 138.000 for en mikrobil er en del for meget - så ville jeg hellere betale lidt ekstra og få den øgede komfort og plads i en minibil - omend den High Up! sikkert er en ret fed bil at køre i.

/Preben

Ja et automatgear ville jeg blive virkelig glad for i bilen. Ved du hvordan jeg ser/læser om mikrobil har rigtigt automatgear eller kun automatiseret manualkasse?
Det bekymrer mig bare lidt at accelerationen er så høj ved 60hk med aut. sammenlignet med en alm. Men det er måske ikke noget man skal tænke på?

Det er ikke et direkte krav, så længe bilen ellers har Start og Stop funktion der fungerer (og ikke som tidligere nævnt med Esbens Opel Karl der ikke virker om vinteren).

Kan godt være jeg skal prøve den bil, men ellers er jeg faldet for denne bil http://www.skoda-naestved.dk/Brugte-biler/Vis/?id=431-27003367 der endda har indbygget fyr, 75hk og aut. gear (automatiseret manualkasse?)

og ellers har jeg lidt i tankerne den nye Citigo anniversary+ (dog uden aut. gear og "kun" 60 hk.) http://www.skoda.dk/Microsite/anniversary/

Glæder mig til at høre flere af jeres meninger! :)

Jacob  Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

20-05-2017 kl. 14:01

Hej,
Jeg har selv en 2017 Hyundai i10 1.o eco

ift. dine krav har den

- start/stop. det fungerer udemærket, men uanset bilvalg kommer du nok ikke udenom, at det starter hurtigere op i varmt vejr end i koldt. Personligt ville jeg ikke have det som et decideret krav til bilvalget, da brændstofbesparelsen ved systemet i praksis er minimalt
- aut klimaanlæg
- ok brændstoføkonomi. jeg kører primært motorvejskørsel, og har et gns.forbrug på ca 19 km/l. Kører dog sjældent over 120 km/t, men kører ellers ikke økokørsel som sådan. På papireret har den et officielt gns.forbrug på 25 km/l, men når du primært skal bruge den til motorvej/bykørsel, vil du have vanskeligt ved at nå meget over de 20 km/l
-Multifunktionsrat i (kunst)læder, ganske fint at røre ved. Med styring af radio/musik, trip, telefon og fartpilot.
- Touchskærm med indbygget gps. Fungerer upåklageligt, og du har også mulighed for apple carplay/android auto (NB: google/hyundai har dog ikke åbnet op for android auto på dansk endnu). Herudover adgang fra mobil via bluetooth/usb
- lydløs.... det er jo en mikrobil, så der vil naturligvis være lidt støj. Men man kan sagtens føre samtale ved motorvejshastigheder uden at skulle hæve stemmen
- fartpilot med ratbetjening og hukommelse
- sædevarme

Den er ikke:

- sjov at køre i. Det er nok mere end a-til-b bil.
- hurtigt accelererende. I bykørsel kan den fint følge med, og når du når din motorvejshastighed er den (ift. klassen) stabil og behagelig. Men hvis du ligger bag en lastbil og vil overhale, skal du time det ret så meget eller skifte ned i 4. gear.
- højtalerne er hverken dårlige eller gode. Ret gennemsnitlig lyd.

Jeg er glad for min, og vil så absolut anbefale at dig at prøvekøre en. Komforten er noget at det bedste, jeg har prøvet i klassen med behagelige sæder, ok rummelig osv. Om det så er en dealbreaker for dig, at det er lidt trægt ift. køreglæde må du så vurdere.

Som andre også skriver findes up'en i en tsi-udgave, som måske kunne være noget for dig ift. dit budget. Men 140000 for en a-segment bil er lidt voldsomt. Så ville jeg også nok hellere kigge på noget i b-segmentet.

Et bud kunne være citroen c1, som du kan få med en 1.2 liters motor. de kører vist kampagne pt. til små 90000 kr. Så har du overskydende midler til at opgradere lydanlægget osv. Jeg prøvekørte en tidligere på året, og den er markant mere frisk en i10'eren med et langt bedre kraftoverskud. Den har kun hastighedsbegrænser, men en decideret fartpilot kan tilkøbes. Jeg fravalgte c1'eren da i10'eren føltes mere behagelig og med højere kvalitet. citroenen har vist ikke start/stop, men som tidligere skrevet får du i praksis ikke meget ud af dette system.

God fornøjelse med biljagten :)

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

20-05-2017 kl. 16:37

Du flagrer lidt i flere retninger?
Du snakker om en billig bybil, men vil også have automatgear og motorvejskomfort?

Hvorfor er det i øvrigt at start/stop system har så stor fokus? Det kan muligvis spare dig et par dråber benzin ved bykørsel, men har jo ingen målbar effekt på dine totaludgifter ved at have en bil!

Mikrobiler er efter mi mening bybiler, hvis hovedfunktion er billig transport i tørvejr.
Så jeg vilel være forsigtig med at købe en dyrere model, det må forventes at koste for meget på værditabet senere, sammenlignet med større biler....

Hvis du er i prislejet over 100k ville jeg nu lige kigge på biler i B segmentet.
Eksempelvis kan du finde en Ford Focus Titanium med 125hk fra omkring 130k for en 2016 model og der er også muligheder hvis du vil have automatgear..
Det er værd at overveje at kigge i de lidt større, især da man efter min mening får væsentlig mere bil for pengene. Mere komfort, flere hk, ofte mere udstyr, bedre sikkerhed etc....

En søgning uden auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc&Aircon=1&CruiseControl=1&AluRims=1

Med auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&AutGear=1

Dette indlæg blev 20-05-2017 16:38 redigeret af dets forfatter.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

20-05-2017 kl. 21:12

Frederik Brade

bruger siden
26-03-2017

skrev:
Ja et automatgear ville jeg blive virkelig glad for i bilen. Ved du hvordan jeg ser/læser om mikrobil har rigtigt automatgear eller kun automatiseret manualkasse?
Det bekymrer mig bare lidt at accelerationen er så høj ved 60hk med aut. sammenlignet med en alm. Men det er måske ikke noget man skal tænke på?

Det er ikke et direkte krav, så længe bilen ellers har Start og Stop funktion der fungerer (og ikke som tidligere nævnt med Esbens Opel Karl der ikke virker om vinteren).

Kan godt være jeg skal prøve den bil, men ellers er jeg faldet for denne bil http://www.skoda-naestved.dk/Brugte-biler/Vis/?id=431-27003367 der endda har indbygget fyr, 75hk og aut. gear (automatiseret manualkasse?)

og ellers har jeg lidt i tankerne den nye Citigo anniversary+ (dog uden aut. gear og "kun" 60 hk.) http://www.skoda.dk/Microsite/anniversary/

Glæder mig til at høre flere af jeres meninger! :)

Bilbasen har (desværre) ikke valgt at opdele deres gearkasser i mere end manuelt og automatisk, hvilket gør det svært at opspore netop hvilken form for automatgearkasse, der er tale om.

Jeg ville som det første bare prøve at lave en simpel Google-søgning på nogle grundlæggende oplysninger om en model og gearkassen, fx "Skoda Citigo automatic", eller noget i den dur. Jeg skal heller ikke gøre mig til dommer over, at alle automatiserede manuelle gearkasser er "elendige", men af dem jeg har kørt/været passager i, har ingen af dem skiftet gear mere effektivt, end hvad jeg selv er i stand til - og så er 15.000-20.000 en stor udskrivning, i særdeleshed i mikrobilklassen.

Igen - 0-100 tiden betyder ikke det helt store i det daglige. Der er andre målinger (som de færreste dog tester/offentliggør), fx 80-120 i 4. gear eller lignende mere interessante. Har før set Ford offentliggøre sådanne målinger i deres brochurer. For Ford Fiesta, kan man fx læse følgende omkring forskellige modellers 50-100 tid (i 4. gear):

1,0 Ecoboost (100 hk): 14,7 sekunder - 0-100 tid: 11,2 sekunder
1,0 Ecoboost (125 hk): 12,2 sekunder - 0-100 tid: 9,4 sekunder
1,5 TDCI diesel (75 hk): 13,3 sekunder - 0-100 tid: 13,5 sekunder
1,5 TDCI diesel (95 hk): 11,3 sekunder - 0-100 tid: 10,9 sekunder

Ekstremt interessant her! Benzinerne ser på papiret, hvis man nøjes med at kigge på 0-100 tiden meget hurtigere ud. Men det noget mere relevante 50-100 km/t viser derimod at dieselerne faktisk er lidt kvikkere, end benzinerne - takket være deres højere moment, velsagtens.

(Har fundet testresultaterne her: http://brochurer.ford.dk/Brochure/Personbiler/NyFordFiesta/)
Kig på side 64-65.

/Preben

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

20-05-2017 kl. 22:32

Har kigget lidt og pt kan du få Ibiza 1,0 style 110hk for ca 140
mit bud er at du kan få den til ca 130 nok mindre omkring juli august

A .L

A .L
bruger siden
06-04-2017

22-05-2017 kl. 12:51

Frederik Brade

bruger siden
26-03-2017

skrev:
Hej bilentusiastier,
Jeg står og snart skal købe min første bil i form af en helt ny mirko/minibil og er virkelig i vilrede efter hvilken jeg skal vælge. Min absolutte makspris er 150.000,- inkl nedenstående udstyrskrav, men vil dog helst ikke give mere end 125-130.000

Efter en masse søgning på nettet de sidste par uger er jeg kommet frem til:
Hyundai I10, Opel Karl, Ford Ka+, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Suzuki Celario eller Switft og trillingerne Up, Citigo og Mii

Kravene er:

Stop/start funkition og/eller automatgear,
Airconditon (helst fuldautomatisk klimaanlæg),
Sjov at køre i,
Forholdsvis god brændstoføkonomi,
Multifunktionsret,
Kørecomputer (touchskærm eller mulighed for tilslutning af mobil som trillingerne)
Lydløs at køre i (uden for meget udefrakommende støj på motorvej m.v.)
Evt. fartpilot

Mine (måske lidt urealistiske) ønsker:

Dellæder - Læderkabine,
Hurtig acceleration,
Sædevarme,
Ekstra god lyd (højtalere evt. subwoofer)

Bilen skal bruges på både landevej og motorvejsstrækninger i store omfang, dog primært bykørsel.
Ønskerne er de ting jeg gerne vil have når økonomien rækker til det og derfor forhåbentlig eftermonteres med tiden.
Glæder mig til at se jeres anbefalinger og begrundelse for valg af en bil - enten en af ovenstående eller den i mener ser ud til at passe til mit behov :D
Måske disse kunne være noget
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/09-tce-90-gt-line-5d/2977129
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/09-tce-90-formula-edition-5d/3071084
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a1/12-tfsi-86-ambition/3285005
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a1/12-tfsi-86-ambition-3d/3086575
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/honda/civic/18-sport-i-shift-5d/3271928
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/14-titanium-aut-5d/3195150
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-aut-5d/3278496
held og lykke med jagten på din første bil

Dette indlæg blev 22-05-2017 12:52 redigeret af dets forfatter.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

22-05-2017 kl. 17:09

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Bilbasen har (desværre) ikke valgt at opdele deres gearkasser i mere end manuelt og automatisk, hvilket gør det svært at opspore netop hvilken form for automatgearkasse, der er tale om.

Jeg ville som det første bare prøve at lave en simpel Google-søgning på nogle grundlæggende oplysninger om en model og gearkassen, fx "Skoda Citigo automatic", eller noget i den dur. Jeg skal heller ikke gøre mig til dommer over, at alle automatiserede manuelle gearkasser er "elendige", men af dem jeg har kørt/været passager i, har ingen af dem skiftet gear mere effektivt, end hvad jeg selv er i stand til - og så er 15.000-20.000 en stor udskrivning, i særdeleshed i mikrobilklassen.

Igen - 0-100 tiden betyder ikke det helt store i det daglige. Der er andre målinger (som de færreste dog tester/offentliggør), fx 80-120 i 4. gear eller lignende mere interessante. Har før set Ford offentliggøre sådanne målinger i deres brochurer. For Ford Fiesta, kan man fx læse følgende omkring forskellige modellers 50-100 tid (i 4. gear):

1,0 Ecoboost (100 hk): 14,7 sekunder - 0-100 tid: 11,2 sekunder
1,0 Ecoboost (125 hk): 12,2 sekunder - 0-100 tid: 9,4 sekunder
1,5 TDCI diesel (75 hk): 13,3 sekunder - 0-100 tid: 13,5 sekunder
1,5 TDCI diesel (95 hk): 11,3 sekunder - 0-100 tid: 10,9 sekunder

Ekstremt interessant her! Benzinerne ser på papiret, hvis man nøjes med at kigge på 0-100 tiden meget hurtigere ud. Men det noget mere relevante 50-100 km/t viser derimod at dieselerne faktisk er lidt kvikkere, end benzinerne - takket være deres højere moment, velsagtens.

(Har fundet testresultaterne her: http://brochurer.ford.dk/Brochure/Personbiler/NyFordFiesta/)
Kig på side 64-65.

/Preben

Tallene er jo pinlige for diesel.

Du har ret, det viser testen jo, at momentet i starten af accelrationen betyder mest.
men senere er det effekten der betyder mest.
Og ved at måle i 4de gear, favoriserer man diesel.
Havde man målt i 3die gear ville man favoriseret benzin.

Når jeg kalder det pinligt, er det fordi man sammenligner er 1,0 benzin med en 1,5 diesel. begge med hårtørre til at puste dem op.

Når man så ser på at der er dobbelt så meget energi i diesel som i benzin. så bliver det meget pinligt.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

22-05-2017 kl. 17:44

Enig. Jeg ville til enhver tid også hellere geare ned udbytte benzinerens force i stedet. Men argumentet jeg prøvede at fremføre var at 0-100 tiden i bund og grund ikke kan bruges til så meget, men at eksempelvis den 50-100-tid i samme gear er mere interessant til hverdagsbrug

K S

K S
bruger siden
22-05-2017

22-05-2017 kl. 18:41

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Har kigget lidt og pt kan du få Ibiza 1,0 style 110hk for ca 140
mit bud er at du kan få den til ca 130 nok mindre omkring juli august

Hvad mon sådan en Ibiza er værd, når Seat fabrikken lukker og slukker?

Køb en Renault Clio.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

22-05-2017 kl. 20:41

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Du flagrer lidt i flere retninger?
Du snakker om en billig bybil, men vil også have automatgear og motorvejskomfort?

Hvorfor er det i øvrigt at start/stop system har så stor fokus? Det kan muligvis spare dig et par dråber benzin ved bykørsel, men har jo ingen målbar effekt på dine totaludgifter ved at have en bil!

Mikrobiler er efter mi mening bybiler, hvis hovedfunktion er billig transport i tørvejr.
Så jeg vilel være forsigtig med at købe en dyrere model, det må forventes at koste for meget på værditabet senere, sammenlignet med større biler....

Hvis du er i prislejet over 100k ville jeg nu lige kigge på biler i B segmentet.
Eksempelvis kan du finde en Ford Focus Titanium med 125hk fra omkring 130k for en 2016 model og der er også muligheder hvis du vil have automatgear..
Det er værd at overveje at kigge i de lidt større, især da man efter min mening får væsentlig mere bil for pengene. Mere komfort, flere hk, ofte mere udstyr, bedre sikkerhed etc....

En søgning uden auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&SortBy=price&SortOrder=asc&Aircon=1&CruiseControl=1&AluRims=1

Med auto: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil?KmlFrom=18&YearFrom=2014&PriceFrom=50000&PriceTo=150000&MileageTo=50000&ZipCode=0&IncludeEngrosCVR=False&IncludeSellForCustomer=False&IncludeWithoutVehicleRegistrationTax=False&IncludeLeasing=False&HpFrom=90&HpTo=&AutGear=1
Grunden til kravet med Start/stop systemet - hvis der ikke er automatgear - er at jeg stadig er lidt nervøs for at bilen går ud (har jeg desværre prøvet et par gange) og derfor vil jeg gerne være sikret på denne måde bare nogenlunde.
Samtidig har jeg hørt fra venner/familie der har prøvet det samme at de ville ønske de havde valgt en bil med enten Start og stop eller aut. gear ;)

Jeg kunne godt gå op i minibilklassen og spendere ca 130.000,- hvis de opfylder mine krav, men vil gerne have en helt ny bil der højst har kørt 5000 km.

Men eftersom alle er fortalere for biler i B segmentet har jeg set på den "gamle" Nissan Micra hvor man sparer 15.000 på alle modellerne
https://www.nissan.dk/biler/personbiler/micra-2016.html

Evt. Renault Clio fra 2016, men ser ikke ud til der er den store besparelse og hælder mere til A segmentet

Derudover har jeg ikke set interessante biler i B segmentet der har de krav jeg stillede, men er som sagt åben for flere forslag :)

Virkelig ingen der anbefaler en bil i A segmentet når man ser på mit forbrug?

Dette indlæg blev 22-05-2017 20:47 redigeret af dets forfatter.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

22-05-2017 kl. 20:54

Ok lige for at få det på det rene så hjælper en start stop funktion dig ikke hvis du går ud
det handler mere om man har den funktion i bilen hvor den starter op igen ved at du trykker kopling ned

og bortset fra det hvad så om du går ud det har mange gjort før dig og der er jo ikke rigtigt noget i det
alle skal jo lære koblings punktet for netop den bil de har

vi har start stop i begge biler og jeg har da formået at gå ud
men så trykker du kobling ned og starter forfra
og start stop virker heller ikke hvis av eks køre så startet den selv meget hurtigt op igen

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

22-05-2017 kl. 20:56

Jacob Larsen

bruger siden
20-05-2017

skrev:
Hej,
Jeg har selv en 2017 Hyundai i10 1.o eco

ift. dine krav har den

- start/stop. det fungerer udemærket, men uanset bilvalg kommer du nok ikke udenom, at det starter hurtigere op i varmt vejr end i koldt. Personligt ville jeg ikke have det som et decideret krav til bilvalget, da brændstofbesparelsen ved systemet i praksis er minimalt
- aut klimaanlæg
- ok brændstoføkonomi. jeg kører primært motorvejskørsel, og har et gns.forbrug på ca 19 km/l. Kører dog sjældent over 120 km/t, men kører ellers ikke økokørsel som sådan. På papireret har den et officielt gns.forbrug på 25 km/l, men når du primært skal bruge den til motorvej/bykørsel, vil du have vanskeligt ved at nå meget over de 20 km/l
-Multifunktionsrat i (kunst)læder, ganske fint at røre ved. Med styring af radio/musik, trip, telefon og fartpilot.
- Touchskærm med indbygget gps. Fungerer upåklageligt, og du har også mulighed for apple carplay/android auto (NB: google/hyundai har dog ikke åbnet op for android auto på dansk endnu). Herudover adgang fra mobil via bluetooth/usb
- lydløs.... det er jo en mikrobil, så der vil naturligvis være lidt støj. Men man kan sagtens føre samtale ved motorvejshastigheder uden at skulle hæve stemmen
- fartpilot med ratbetjening og hukommelse
- sædevarme

Den er ikke:

- sjov at køre i. Det er nok mere end a-til-b bil.
- hurtigt accelererende. I bykørsel kan den fint følge med, og når du når din motorvejshastighed er den (ift. klassen) stabil og behagelig. Men hvis du ligger bag en lastbil og vil overhale, skal du time det ret så meget eller skifte ned i 4. gear.
- højtalerne er hverken dårlige eller gode. Ret gennemsnitlig lyd.

Jeg er glad for min, og vil så absolut anbefale at dig at prøvekøre en. Komforten er noget at det bedste, jeg har prøvet i klassen med behagelige sæder, ok rummelig osv. Om det så er en dealbreaker for dig, at det er lidt trægt ift. køreglæde må du så vurdere.

Som andre også skriver findes up'en i en tsi-udgave, som måske kunne være noget for dig ift. dit budget. Men 140000 for en a-segment bil er lidt voldsomt. Så ville jeg også nok hellere kigge på noget i b-segmentet.

Et bud kunne være citroen c1, som du kan få med en 1.2 liters motor. de kører vist kampagne pt. til små 90000 kr. Så har du overskydende midler til at opgradere lydanlægget osv. Jeg prøvekørte en tidligere på året, og den er markant mere frisk en i10'eren med et langt bedre kraftoverskud. Den har kun hastighedsbegrænser, men en decideret fartpilot kan tilkøbes. Jeg fravalgte c1'eren da i10'eren føltes mere behagelig og med højere kvalitet. citroenen har vist ikke start/stop, men som tidligere skrevet får du i praksis ikke meget ud af dette system.

God fornøjelse med biljagten :)

Tusind tak for din anmeldelse Jacob, sætter jeg stor pris på! :D

Må uden tvivl ud og prøvekøre den og se om det er en bil for mig. Umiddelbart lyder det som en perfekt bil til mit behov, selvom jeg gerne havde set den have en større køreglæde. Især alt udstyret du nævner virker optimalt er et stort plus.

Dog er komforten også noget af det vigtigste, så der er vidst ikke andet for end tilføje dette til min liste af biler der skal prøvekøres og teste om jeg kan formå at skifte gear korrekt til overhaling af lastbiler på motorveje :)

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

22-05-2017 kl. 21:03

Jeg er heller ikke helt sikker på hvad du mener med Stop & Go, hvis du tror at det skal kunne hjælpe dig med at igangsætte bilen. Stop & Go er et system (kendt under adskillige forskellige navne ved de forskellige bilfabrikanter), der tillader motoren at slukke, når du fx holder ved rødt lys. Det fungerer således:

- Hold stille ved rødt lys
- Sæt bilen i frigear
- Slip koblingen
- Motoren slukker
- Når du skal køre igen, træd koblingen i bund
- Motoren starter
- Sæt bilen i 1. gear og kør

Det har altså intet at gøre med igangsætningen, men er blot et "i princippet" brændstofsbesparende stykke værktøj. Jeg bruger det fra tid til anden i bytrafik, hvis det skifter til rødt, lige når jeg når frem til et kryds og ellers hvis jeg holder i kø. Derudover er det i min praksis ikke til nogen hjælp. Det ville derfor bestemt ikke være et krav til en bil jeg skulle købe.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

22-05-2017 kl. 21:26

@Preben Offerdahl og @Esben Tronstrøm

Tak for jeres svar, kan godt se det måske ikke behøver være et krav til min kommende bil...
Det er dermed ikke hurtigere hvis man går ud ved igangssætning bare at trykke kobling ned så motoren starter?

På glatbane oplevede jeg mange der gik ud i en VW UP (var dog ikke selv en af dem), hvor de fortalte man blot skulle trykke koblingen ned og give gas igen, derfor jeg er lidt grøn på dette område

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

22-05-2017 kl. 21:39

Hmm... Det har jeg faktisk ikke tænkt over. Har aldrig stallet min nuværende bil, så jeg ved faktisk ikke om det kan lade sig gøre. Men det lyder lidt mærkeligt må jeg sige.

Jeg vil dog tro at det vil kræve, at man drejer nøglen at få motoren i gang - men det kan sagtens være at jeg tager fejl. Men efterhånden som du får mere erfaring, vil du efterhånden helt stoppe med at gå ud. Det kommer helt af sig selv, stol du trygt på det. Der er absolut intet unormalt i at have lidt troubles med koblingspunktet, men som sagt: Det løser sig med tiden.

Så at købe bil efter at en bil måske kan spare dig 1-2 sekunder, de par gange du går ud, er ikke anbefalelsesværdigt. Men hvis du foretrækker en bil med automatgear, forstår jeg dig udmærket godt! Det er dæleme et dejligt stykke (sikkerheds-)udstyr at have. Så er der da én ting mindre, man skal have fokus på, når man kører!

Du kan eventuelt kigge på en Hyundai i10 med automatgear - men jeg må advare dig her! Det er en 4-trins automatgearkasse, så test bilen grundigt, også på motorvej, før du eventuelt køber sådan en! Jeg kunne godt være bekymret for at den tager alt for mange omdrejninger, når den kun har 4 trin!

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

22-05-2017 kl. 22:15

Jeg stallede vores nye bil lige da vi havde fået den var lidt for kvik o forhold til vores anden bil og det eneste jeg skal er at slippe kobling og trykke den ned igen så starter motoren

pg jeg vil forøvrigt mene at man tit kommer hurtigere afsted med manuelt i forhold til automat gear det handler bare om at være opmærksom og kende sit koblings punkt
det eneste sted jeg svaner automat gear er i byer med mange stoplys

ang at mange gik ud op glatbane giver sig selv i er nye bilister i har kørt jeres læres bil og dem de har i kravlegården så hvis man ikke har prøver andet kan det godt være svært at have føling med det

Dette indlæg blev 22-05-2017 22:20 redigeret af dets forfatter.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

22-05-2017 kl. 22:19

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Tallene er jo pinlige for diesel.

Du har ret, det viser testen jo, at momentet i starten af accelrationen betyder mest.
men senere er det effekten der betyder mest.
Og ved at måle i 4de gear, favoriserer man diesel.
Havde man målt i 3die gear ville man favoriseret benzin.

Når jeg kalder det pinligt, er det fordi man sammenligner er 1,0 benzin med en 1,5 diesel. begge med hårtørre til at puste dem op.

Når man så ser på at der er dobbelt så meget energi i diesel som i benzin. så bliver det meget pinligt.

Jeg tror, at du skal sætte dig lidt mere ind i tingene ;-)

Begge benzinmotorer er ligeledes med respirator/hårtørrer/turbo - og ganske hårdt pumpede. Derfor har de også højere effekt, men 1.5 dieselmotoren findes også med højere effekt.

Når man måler i højt gear, er der for at vise en realistisk, hverdagskørsel - de færreste gider at høre på en benzinmotorer, der roterer hysterisk tæt på begrænseren, når de skal køre frem og tilbage til arbejde. Her er det meget behageligere med en motor, der kan trække ved lave omdrejninger - uden støj og konstante gearskift.

Mht. energiindhold i brændstof, er du meget langt fra virkeligheden. Der er ikke "dobbelt så meget energi i diesel som benzin" - faktisk er der lavere energiindhold i diesel ifht. benzin: 11,9kWh/kg mod 12,6kWh/kg for benzin.

Om man foretrækker benzin eller diesel er en smagssag - og med moderne turbobenzinbiler er der efterhånden kommet et lidt mere brugbart moment i de små benzinmotorer, så de er helt fornuftige at køre i hverdagen, hvor diesel i en periode havde en stor fordel med det betydeligt større moment.

Indeholder kørselsmønsteret mange småture, er valget let: Så vil jeg til enhver tid foretrække en benzinbil. Med mange km og længere ture kan diesel være en fordel, men valget er ikke entydigt idag.

(Vi har selv en af hver - en lille benzinbil til småture - en stor diesel til de mange km i hverdagen og på ferieture m.m.)

Johannes Foss

Johannes Foss
bruger siden
11-04-2017

23-05-2017 kl. 08:01

Hej Jan.

Det er Gudsbespottelse at skrive noget her som KS ikke er enig i :-)

Husk KS er Bilbasens orakle på alt hvad der drejer som om biler.

Ingen andre end hans/hendes meninger er korrekte.

Mvh Foss

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

23-05-2017 kl. 08:11

Hej Johannes

Det er jo korrekt hvad K S skriver... Energiindholdet i diesel er ikke dobbelt så højt som i benzin. Af hvad jeg kunne Google mig frem til ganske hurtigt er energiindholdet stort set ens - jeg har fundet 13,3 kWh/kg (diesel) mod 12,9 kWh/kg (benzin), men det varierer sikkert fra side til side.

Så du rammer ved siden af her - gå efter bolden frem for manden.

/Preben

Johannes Foss

Johannes Foss
bruger siden
11-04-2017

23-05-2017 kl. 08:51

Det er Jan G og ikke mig som rammer ved siden af.

Jeg har intet skrevet om energi indhold.

http://www.weindex.info/6/2014/01/dieselolie-vs-benzin.html

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

23-05-2017 kl. 09:40

Frederik Brade

bruger siden
26-03-2017

skrev:
@Preben Offerdahl og @Esben Tronstrøm

Tak for jeres svar, kan godt se det måske ikke behøver være et krav til min kommende bil...
Det er dermed ikke hurtigere hvis man går ud ved igangssætning bare at trykke kobling ned så motoren starter?

På glatbane oplevede jeg mange der gik ud i en VW UP (var dog ikke selv en af dem), hvor de fortalte man blot skulle trykke koblingen ned og give gas igen, derfor jeg er lidt grøn på dette område

Jeg prøvede at lade min bil stalle her til morgen - og søreme så! Du har jo helt ret. Når der kobles til starter motoren uden behov for at dreje på nøglen. Der kan man jo bare se, så har jeg også lært noget nyt i den her uge - så må jeg hellere tage resten af ugen fri ;-)

Med det sagt vil jeg stadig holde fast i, at stalling gerne skulle blive et totalt non-issue med tiden, hvilket gør denne funktion til blot en beroligende faktor, skulle det alligevel gå galt.

/Preben

Michael Hyldgaard

Michael Hyldgaard
bruger siden
03-08-2014

25-05-2017 kl. 15:07

Hvis den skal være sjov og hurtig er der jo VW UP TSI med 90 turboheste. Den kan fås spritny for dit budget.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

26-05-2017 kl. 11:12

Haha ja Preben det er altid skønt at lære noget nyt :-D Kan sagtens se det måske (forhåbentligt) ikke bliver nødvendigt med den funktion, men lige nu synes jeg den er utrolig smart for os der lige har fået kørekort og ikke har så godt styr på koblingspunktet.

@Michael Hyldgaard tak den har jeg også set på, men tvivler på at merprisen er det værd.
Ved godt jeg skrev smertegrænsen er 150.000 men vil foretrække en lille bil med meget udstyr for omkring 105-125.000 og 150.000 ville jeg så bruge hvis bilen har alle mine krav og ønsker.

Takker igen for respons og håber ikke i har opgivet mig helt endnu, savner stadig anbefalinger af de mikrobiler - evt. mini ;)

Hvad med Mitsubishi Spacestar der har en masse udstyr og en billig pris (kampagnen med udstyr 30.000) ?

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

26-05-2017 kl. 11:28

Jeg har ikke selv prøvet at køre i en Space Star, men hvis man skal tro de britiske motorjournalister, så er det en bil man bør undgå - simpelthen fordi den har "overskredet sidste salgsdato" ;-)

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/mitsubishi/mirage/hatchback/review

https://www.carwow.co.uk/mitsubishi/mirage

Omend den danske bilpresse er noget mere venligtstemmede overfor den:

http://www.hvilkenbil.dk/test-mitsubishi-space-star-mini-til-mikro-pris/

http://www.motorsiden.dk/Biltest%202016/Mitsubishi%20Space%20Star%202016%20test.htm

Og man må da anerkende at til 110.000 får man meget udstyr for pengene - spørgsmålet er så om man får meget bil for pengene også? Jeg ved det ikke, for har som sagt ikke prøvet en, men det kan jo komme an på en testkørsel af den.

Uanset hvor god den er at køre i, ville jeg dog stadigvæk hellere have fx en Skoda Citigo, der lige nu også er på tilbud i en "Anniversary"-model til 105.000 inklusiv mulighed for at bruge din smartphone som navigation, kørecomputer mm.:
http://www.skoda.dk/Microsite/anniversary/

Og med det udstyrsniveau er det eneste, der sådan set mangler før du er klar til at køre en gang metallak, men så er du også klar!

Fandt lige en udgave af den på Bilbasen, hvor du kan se de såkaldte "Sportssæder" - jeg synes egentlig at de ser ret godt ud:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/citigo/10-60-ambition-greentec-5d/3265135

/Preben

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

26-05-2017 kl. 17:18

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:

Fandt lige en udgave af den på Bilbasen, hvor du kan se de såkaldte "Sportssæder" - jeg synes egentlig at de ser ret godt ud:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/citigo/10-60-ambition-greentec-5d/3265135

/Preben

Desværre ser det ud til bare at være et andet betræk på samme sæder. De "normale" sæder i VAG-trillingerne er efter min mening et af de svageste punkter ved bilen, da de ikke yder særlig god støtte til ryggen. Det er lidt ærgerligt, hvis man skal køre mange km pr. dag, da bilen ellers er blandt de bedre mikrobiler at køre i.

Personligt ville jeg dog under alle omstændigheder selv foretrække at gå en klasse op for bedre komfort og sikkerhed.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

26-05-2017 kl. 21:19

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Desværre ser det ud til bare at være et andet betræk på samme sæder. De "normale" sæder i VAG-trillingerne er efter min mening et af de svageste punkter ved bilen, da de ikke yder særlig god støtte til ryggen. Det er lidt ærgerligt, hvis man skal køre mange km pr. dag, da bilen ellers er blandt de bedre mikrobiler at køre i.

Personligt ville jeg dog under alle omstændigheder selv foretrække at gå en klasse op for bedre komfort og sikkerhed.

Jeg har nu siddet ganske komfortabelt, når jeg - på kortere ture, indrømmet - har været passager i VW Up, men jeg kan ikke forestille mig at selv længere ture skulle være dårlige for ryggen.

Hvordan man sidder i sæder er jo en individuel sag. Nogle er eksempelvis også glade for at sidde i Peugeots franskbrødsbløde sæder. Dem synes jeg tilgengæld at man falder fuldstændig sammen i. Men sådan er det jo: Smag og behag.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

26-05-2017 kl. 21:57

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Jeg har nu siddet ganske komfortabelt, når jeg - på kortere ture, indrømmet - har været passager i VW Up, men jeg kan ikke forestille mig at selv længere ture skulle være dårlige for ryggen.

Hvordan man sidder i sæder er jo en individuel sag. Nogle er eksempelvis også glade for at sidde i Peugeots franskbrødsbløde sæder. Dem synes jeg tilgengæld at man falder fuldstændig sammen i. Men sådan er det jo: Smag og behag.

Ja, ganske rigtigt. Personligt mangler jeg støtte i lænden i trillingernes sæder.

Jeg har ikke prøvet Peugeots sæder i større stil i en årrække, men jeg mindes nu, at de har droppet de meget bløde sæder, som jeg bestemt heller ikke er fan af, men jeg kan huske forkert.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

28-05-2017 kl. 09:36

Preben Offerdahl

bruger siden
18-11-2016

skrev:
Jeg har ikke selv prøvet at køre i en Space Star, men hvis man skal tro de britiske motorjournalister, så er det en bil man bør undgå - simpelthen fordi den har "overskredet sidste salgsdato" ;-)

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/mitsubishi/mirage/hatchback/review

https://www.carwow.co.uk/mitsubishi/mirage

Omend den danske bilpresse er noget mere venligtstemmede overfor den:

http://www.hvilkenbil.dk/test-mitsubishi-space-star-mini-til-mikro-pris/

http://www.motorsiden.dk/Biltest%202016/Mitsubishi%20Space%20Star%202016%20test.htm

Og man må da anerkende at til 110.000 får man meget udstyr for pengene - spørgsmålet er så om man får meget bil for pengene også? Jeg ved det ikke, for har som sagt ikke prøvet en, men det kan jo komme an på en testkørsel af den.

Uanset hvor god den er at køre i, ville jeg dog stadigvæk hellere have fx en Skoda Citigo, der lige nu også er på tilbud i en "Anniversary"-model til 105.000 inklusiv mulighed for at bruge din smartphone som navigation, kørecomputer mm.:
http://www.skoda.dk/Microsite/anniversary/

Og med det udstyrsniveau er det eneste, der sådan set mangler før du er klar til at køre en gang metallak, men så er du også klar!

/Preben

Tusind tak for din mening Preben, netop ting som dette jeg efterspørger :D

Er også ret meget i tvivl med den. Anmeldelserne er ret blandede, men samtidig er der meget udstyr i og det er en forholdvis "stor" bil i et A-segment.

Hvordan kan det være du vil vælge Citigoen (som jeg også helt sikkert skal prøvekøre), selvom du mulgivis kører fantastisk i en Spacestar? Det er en ret fed funktion med smartphone som navigation jeg også kommer til at gøre brug af! :)

Tak for billedet af sportssæderne, de ser som sådan pæne nok ud, men er mere til dem i Opel Karl (har dog kun prøvet korte ture med min far i dem, så kan ikke bedømme hvor godt man sidder sammenlignet med de andre)

Hvad er jeres holdning om Ka+ og den nye Kia Picanto? Synes Picantoen er virkelig lækker, især GT-line men der skal man stadig tilkøbe touchskærm efter hvad jeg kan se?

Har opdateret min liste øverst, glæder mig til yderligere debat om bedste bilvalg :)

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

28-05-2017 kl. 09:54

Jeg ville vælge Citigoen, fordi jeg synes så godt om de trillinger, det skal ikke være nogen hemmelighed. Jeg har været meget imponeret over deres egenskaber, komfortmæssigt, støjmæssigt osv., når jeg har været passager i én.

Jeg synes at Ford Ka+ er alt for dyr i forhold til hvad man får: En egentlig ret gammel konstruktion, den er blevet brugt under navnet Ford Figo i bl.a. Mexico siden 2014.

Og når basisudgaven, der ikke engang har aircondition koster fra 118.000, og man i topmodellen til 130.000 ikke engang får læderrat eller alufælge, så synes jeg efterhånden det er ret dårlig værdi for pengene. Især sammenlignet med at man for 20.000 kroner ekstra kan købe en Fiesta Fun med ret meget udstyr (selvom Fiestaen også er klar til pension her til juli).

Det er desværre en kedelig tendens, man kan se ved Ford, at de kører med en strategi om et "One Ford", hvor de trækker ens modeller ned over bilkøbere i hele verden, i stedet for at specialisere bilmodellerne til de enkelte markeder (fx den tidligere Mondeo til Europa, Ford Taurus til USA). Det er jo ganske enkelt ikke det samme en amerikaner, en kineser og en europæer søger i deres biler.

Bevares, den er da lidt større end de normale A-segmentbiler, men jeg ville stadig til enhver tid hellere give 130.000 for en VW Up med turbomoter, end en Ford Ka+ med en forkølet 4-cylindret sugebenziner. Det kan også undre en, at Ford har brugt antageligvis mange penge på at udvikle de små EcoBoostmotorer, og de så ikke vælger at bruge dem (med eller uden turbo) i en Ford Ka+.

Kia Picanto synes jeg ser rigtig fin ud, den er der ikke så meget at sige til: Det er en klassisk A-segmentbil.

/Preben

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

28-05-2017 kl. 11:05

Sætter stor pris på den tid du bruger på at guide mig til det rette køb! :D

Med den uddybning af Fords valg og hvad der er undværet i den nyeste model er der vidst ingen tvivl om, at den bliver fraskrevet fra listen. Ærgerligt de har valgt denne strategi, da jeg ellers tidligere har været en glad passager i Ford og ellers så det som et fornuftigt valg.

Kia Picanto må jeg så prøvekøre og se hvordan den er i forhold til i10, spacestar og citigo.

Mangler nu kun at høre om Swift er prisen værd (eneste bil jeg fra starten har overvejet at købe lettere brugt) i "20" eller "style" udgaven til ca 125.000,-

Nogle modeller jeg har overset der skal på listen?

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

28-05-2017 kl. 11:32

Evt en dacia sandero i mellemudstyrs nivou med lidt mere Extra udstyr som ac. Cruise control. Og info center så landet den på 115k så kan du så også købe forlænget garanti

og swift køre faktisk glimrende og føles lidt som at køre gokart

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

29-05-2017 kl. 08:07

Dacia havde jeg slet ikke i tankerne før nu, og selvom den ser pæn nok ud udvendigt skuffer den både i danske og engelske tests så tror jeg vil springe udenom den bil. Desuden er interiøret alt for gennemtrængende af discount plastik til min smag.

Vil du/i mene en Swift er evt merprisen værd - 10-20.000,- sammenlignet med de øvrige listede mikrobiler fra helt ny? Udfra beskrivelsen kunne det være sjovt at køre rundt i Switft dagligt

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

29-05-2017 kl. 10:21

Swift vil jeg mene ligger sig imellem biler fra a og b segmentet med hensyn til størrelse og så har den en helt ok finish og helt ok sæder og er rimelig støjsvag
så vi da forslå dig at du tager en prøvetur i en

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

11-06-2017 kl. 21:16

Nu kom tiden endelig hvor jeg fik prøvekørt næsten alle modellerne (Næstved i går og Køge i dag) og vil komme med et lille feedback af dem:

Hyundai I10 Touch - Første prøvekørte bil fra min side. Udvendige design var pænt og glædede mig til at prøve årets bil. Designet indvendig kunne jeg godt lide, men synes det var et specielt gearskifte og havde ret svært ved at finde koblingspunktet i bilen. Desuden var komforten ikke optimal for mig, så den blev hurtig afskrevet.

Citroën DS 3 Bluehdi 100 - Var egentlig ikke på prøveplanen, men blev forelsket i designet med det samme! Sæderne var virkelig gode og det var en smule nemmere at finde koblingspunktet her end Hyundai'en. Dog følte jeg man skulle dreje meget på rattet og garantien udløber snart (2015 eller 16' model) Er dog stadig vild med designet og bestemt drømmebilen udseendesmæssigt.

Skoda Citigo Anniversary+ - Bilen ser lidt lille ud og blev en smule skuffet da jeg først så den. Men det er uden tvivl den bil jeg har følt sæderne var bedst i (det samme følte passageren), en sindssyg overraskende bil, koblingspunktet føltes helt naturligt og designet indeni var klassisk - omend en smule klassisk/kedelig.

Toyota Yaris Hybrid - Heller ikke planen, men fik af vide de havde en model på vej ind fra sidste år til 115.000,- der ikke havde kørt særlig meget, så en ny skulle selvfølgelig afprøves. Sæderne føles gode og komforten er egentlig fin. Så snart jeg kørte følte jeg automatgearet var lækkert, men da jeg gassede op larmede motoren alt for meget og føles hurtig ulideligt at køre med på sigt pga dette "milliongear". Ellers en skøn bil, men kunne ikke abstrahere fra larmen.

Kia Picanto Advance - Designet tiltaler mig hurtigt pga den nye grill foran og de øvrige detaljer der er kommet på den faceliftede version. Bilens koblingspunkt føles også her naturligt så bilen kører som en drøm og sæderne var meget behagelige selvom nakkestøtten dog føltes lidt for irriterende. Indeni er designet også på plads og elsker det mulige ekstraudstyr som aut. klimaanlæg, trådløs opladning (kan dog ikke finde prisen), navigation osv.

Opel Karl Innovation - Fik prøvekørt min fars bil i løbet af dagen og der er designet bestemt også godkendt. Lædersæderne var behagelige at sidde i, men koblingspunktet var en smule sværere end Citigo og Advance. Fartpiloten fik jeg testet og kan se jeg helst ikke vil undvære det i min nye bil. Den kører godt til og oplevede også den hurtig kommer op i fart, så kunne jeg godt tage op til overvejelse.

Mitsubishi Spacestar Anniversary - Bilen virker lidt større end de øvrige og ser også ret godt ud. Komforten er også godkendt, selvom Picanto, Citigo og DS3 føles niveauet over. Det blanke plastik er gennemført og ser godt ud når den er helt ny. Her var koblingspunktet for mig lidt ligesom med Karl, men gearskiftet virker naturligt og generelt også en rigtig god bil til pengene.

Fik desværre ikke afprøvet nogen af bilerne på motorvejen, så kunne ikke bedømme kabinestøjen og hvor mange hestekræfter jeg synes der er nødvendigt. Men til bykørsel er 60 ihvertfald fint for mig.

Dette indlæg blev 11-06-2017 21:17 redigeret af dets forfatter.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

11-06-2017 kl. 21:29

Biler jeg mangler at prøve:

Kia Picanto 84hk og/eller GT-Line - GT'en kommer først hjem i løbet af de næste par måneder og dem med 84 går der op til 6 måneder på :( - Så ved ikke om det er merprisen værd?

Suzuki Swift - Både Køge og Næstved havde ikke nogle nye Swift modeller hjemme, hverken jubilæumsmodellen eller comfort. De får først når den faceliftede Swift kommer til slut august/september... Så må nok søge mod KBH eller se på lidt brugte modeller.

Toyota Aygo/Yaris - fik ikke set på dem i Næstved, så planen var at prøve dem hos Toyota Køge... Sælgeren var dog ret så arrogant da jeg fortalte jeg var 17 og så på en ny bil. Blev nægtet at prøvekøre dem og han gad ikke spilde sin tid på at snakke mere omkring modellerne med mig (nok om det, må bare prøvekøre dem næste gang i Næstved)

Hvis der er andre modeller i mener vil passe til mit budget (beklager jeg ofte har rettet i det) må i endelig sige til.

P.s. Har rettet listen øverst ;)

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

11-06-2017 kl. 21:41

Prøv at tage din fars Karl en tur på motorvej så vil du opleve at den også vil begynde at larme fordi den lille 75hk 3 cylender skal til at arbejde
af de biler du har prøvet der har jeg personligt nok mest fidus til DS3
men held og lykke med det og håber bare du bliver glad for hvad du vælger

hdi hdi

hdi hdi
bruger siden
22-07-2003

11-06-2017 kl. 22:38

Skal din bil køre på motorvejen, skal du gå efter en med lidt flere heste
Du får virkelig meget bil for pengene her...
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/fiesta/10-scti-100-titanium-5d/3305158
Komfort, udstyr køreglæde er på et helt andet niveau i forhold til micro bilerne

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

12-06-2017 kl. 00:21

Hej Frederik!

Tak for din meget omfattende beskrivelse af de tests! Det vil helt sikkert også kunne hjælpe mange andre i tilsvarende situation!

Af disse biler, vil jeg meget hurtigt være enig med dig i at DS3'eren med PSA's fremragende 1,6 diesel ville være et rigtig godt valg - som hdi hdi også foreslår, er Ford Fiesta med EcoBoost-motoren helt sikkert også en prøvekørsel værd! Jeg tror at du vil elske den måde den kører på, og hvor nemt koblingspunktet er i den, det er i hvert fald hvad jeg selv har oplevet, når jeg har haft mulighed for at køre i sådan en! Den kører simpelthen bare hamrene godt efter min mening.

Du skal ikke tage dig så meget af de småarrogante bilsælgere, der ikke er interesserede i at sælge - det er bare om at finde en konkurrerende forhandler, der kan levere noget bedre service!

Held og lykke med de endnu kommende tests!

/Preben

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

12-06-2017 kl. 07:16

Lækkert med hurtigt svar drenge :D

Esben - Det vil jeg forsøge at gøre snarest, så jeg kan teste hvor meget den larmer... Men vil det generelt sige at jo flere hk jo mindre støj på motorvej (og dermed ekstra god grund til at vælge DS3, Picanto Advance med 84hk, Spacestar med 80hk) ?

hdi - Må jeg også lige tage til overvejelse, dog føler jeg umiddelbart at bilen bliver for stor, når jeg formegentlig skal bruge den mest i byen og derfor ikke får brug for så mange hk...

Preben - Fedt at høre mine meget små andmeldelser måske kan hjælpe andre! :) Det er nok meget individuelt og da det bliver min allerførste bil har jeg ikke rigtigt noget at sammenligne dem med (udover hinanden selvfølgelig)

Har der ikke været mange problemer med Citroën's motorer - heriblandt dieselmotoreren? Min far der er meget bilinteresseret har prøvet at fraråde mig til at købe fransk pga ofte store motorproblemer, dyre reparationsomkostninger og få opgraderingsmuligheder... Han havde selv en Peugeot 407 st (mener jeg det var) som konstant havde problemer.

Er der ingen nye mikrobiler i kan anbefale til mit behov? Ved endnu ikke hvor ofte disse motorvejsstrækninger bliver aktuelle (finder jeg dsv først ud af d. 30 juli så der er meget tid til at prøve diverse modeller)

Men vil stadig tage et kig på den Fiesta'en efter jeres opfordring, selvom den eneste grund til jeg prøvede DS3 i første omgang var designet jeg faldt for (det samme med Opel Adam der dog er lidt dyrere)

Prøver ikke at lade mig gå på af det. Bare første gang jeg har oplevet at blive behandlet sådan af en sælger udelukkende pga alderen, men må få dem prøvekørt i Næstved hvis Toyota modellerne stadig er aktuelle

Glæder mig til at høre mere fra jer! :)

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

12-06-2017 kl. 08:32

nej HK og støj har intet med hinanden at gøre og så lidt måske da en lille motor bliver presset der men generelt er mikrobiler ikke særlig godt lydisoleret og det ligger mam bare mere mærke til på motorvej
når det kommer til franske biler har de ikke flere problemer ind andre . Altså mercedes køre med Renault motore
og Opel er ved at blive købt af psa som laver citroen og pegeot

og ang biler syntes jeg stadig du skal prøve swift
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/swift/12-dualjet-90-fit-5d/3193789

Dette indlæg blev 12-06-2017 11:34 redigeret af dets forfatter.

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

12-06-2017 kl. 10:26

Du skriver, at du er 17 år - jeg tænker bare, hvordan kan du prøvekøre bilerne, når du ikke har et kørekort - bare nysgerrig

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

12-06-2017 kl. 12:10

Swift er bestemt stadig på listen over biler jeg vil prøvekøre, desværre er der et lille stykke vej til kbh og Kalundborg hvor de nærmeste befinder sig (bor i 4600 Køge), men Style modellen er jeg helt klart mest til og der er 1 tilbage som jeg kan være heldig at få prøvet
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/swift/12-dualjet-90-style-5d/3262940
Og tak så må jeg nok prøve DS3'eren endnu en gang, når motoreren nu ikke er det store problem :)

Niels - ja jeg er 17 år, der blev indført at man måtte få kørekort som 17 årig gældende fra 1. januar i år.
Så jeg har et fysisk kørekort med samme betingelser som 18 årig (må dog kun bruges i DK og der skal sidde en person ved siden af på mindst 30 år og haft kørekort i 10 år) http://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/koerekort-til-17-aarige

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

12-06-2017 kl. 17:10

Hvis du primært skal bruge bilen til bybrug (og du er faldet for DS3'eren), så ville jeg nok også kigge lidt på den som benzinbil. Den findes dog indenfor dit budget kun som 1,2 sugebenziner med 82 heste. Uden at prøvet den, vil jeg formode at den føles lidt sløv, det er jo trods alt en ret stor bil til at være en 3-cylindret bil uden turbo.

Alternativt, så findes den også som en "warm hatch", som briterne nok ville kalde det, altså stadiet før en "hot hatch" med en 1,6 turbomotor, dog lidt ældre, og som også kører noget kortere på literen (på papiret, i det mindste...)
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/ds3/16-thp-156-sport-3d/3303350

Jeg så lige et billede af den nye Picanto i GT-Line-udstyret. Hold da op! Den ser slet ikke dum ud! Men ligesom med VW Up TSI, så ville jeg have svært ved at give over 140.000 for en microbil, selvom den ser godt ud.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

13-06-2017 kl. 08:33

Hvad er grunden til du vil fravælge den som Diesel? Det der især tiltaler mig er den vildt lave ejerafgift på 260 kr årligt og 33,3 km på literen, hvilket jeg ikke har fundet nogen andre biler i prislejet der har kunnet.
Hvis du stadig mener benzinmodellen vil passe bedst til mit forbrug må jeg prøve at finde en benzin der har en afgift der er til at betale, kan køre nogenlunde på literen og har en ordentlig motor.

Sportsmodellen ser også godt ud, men ejerafgiften synes jeg er alt for høj når den samtidig kører så lavt på literen (sammenlignet med de andre modeller).

Du har nok ret i prisen er for høj, ved heller ikke om jeg har tålmodighed til at vente på GT-line selvom den er virkelig fed.

Samtidig koster Picanto Advance 10.000,- mere end Citigo Anniversary+ og har umiddelbart mindre udstyr, bare ærgerligt designet ikke er nær så lækkert som GT-line.

Planen må være
Tage endnu en tur i DS3 på jeres (og et par venners) opfordring,
prøvekøre Suzuki Swift,
prøvekøre Ford Fiesta,
sammenligne Citiogo og Picanto endnu en gang.

Og er det stadig værd at prøve en Aygo, Yaris og måske en Opel Adam fra 14 eller 15' ?

Dette indlæg blev 13-06-2017 08:42 redigeret af dets forfatter.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

13-06-2017 kl. 09:05

der er stor forskel på en diesel og benzin motor en diesel skal helst nå at blive helt varm hver gang og er ikke optimal til små ture da motoren så vil sode til og blive ødelagt over tid men hvis du køre 25km på de fleste ture burde der ikke ske noget
det andet er at mange lande er begyndt at forbyde diesel biler i størrer byer

Johannes Foss

Johannes Foss
bruger siden
11-04-2017

13-06-2017 kl. 09:08

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
der er stor forskel på en diesel og benzin motor en diesel skal helst nå at blive helt varm hver gang og er ikke optimal til små ture da motoren så vil sode til og blive ødelagt over tid men hvis du køre 25km på de fleste ture burde der ikke ske noget
det andet er at mange lande er begyndt at forbyde diesel biler i størrer byer

Det er kun E4 og ældre som forbydes i andre lande.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

13-06-2017 kl. 10:49

Samme besked som Esben gav. Desuden er den økonomiske (km/l-mæssigt) fordel ved at køre diesel meget lille, hvis man kører meget i byen sammenlignet med en lille benziner uden turbo. Men hvis du ofte kører således at den kan blive driftsvarm, så vil BlueHDI motoren være helt ideel til DS3'eren - og så skulle det i øvrigt være muligt at køre over en 23-25 km/l, hvis man kører den pænt fra hvad jeg hører!

Opel Adam synes jeg er for dyr i forhold til hvad man får. Der er lidt Fiat 500-livsstilsbil over den. Og i de fleste Adamers tilfælde er det med en gammel 1,2'er eller 1,4'er og ikke Opels nye 1,0T

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

13-06-2017 kl. 12:32

Tak, kan godt se jeg må overveje nøje hvor langt jeg skal køre fra arbejde/studie når det kommer dertil hvis jeg investerer i dieselbilen, da jeg nødig vil slide på bilen. Blev meget betaget af den økonomiske fordel, men det bliver måske svært at udnytte dieselmotorens potentiale ved flytning.

Kan jeg godt stille det op på denne måde:
1) Hvis de generelle ture er på mere end 20 km er DS3 valget optimalt,
2) Hvis det er meget blandet/mest bykørsel på under 20 km kan det bedre svare sig med en lille/benzinbil?

Lige nu har jeg 27 km til arbejde, og hvis jeg skal studere i kbh uden at flytte vil jeg have 69 km.

Opel Adam synes jeg også selv virker ret dyr sammenlignet med DS3, men har ikke den store forstand på motorerne (1,0 1,6 osv) så tænkte det måske var prisen værd.

Hvad er ellers jeres forhold til Toyotaerne (Aygo og Yaris)?

Dette indlæg blev 13-06-2017 12:33 redigeret af dets forfatter.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

13-06-2017 kl. 13:31

Jeg er personligt ikke så meget for microbiler ,vi har dog selv en i husstanden men den er vi begyndt at overveje at udskifte da vi bare ikke føler dem er særlig rar at køre rent komfort mæssigt og det ender til tider op i diskutioner om hvem der skal køre Karl og hvem der skal køre vores superb . Så vi er lidt ærgerlige over købet af Karl når vi for en lille smule mere kunne være gået en klasse op den Karl vi har kostede os 111000 og nu sider vi så her 14000 km senere og overvejer om den skal skiftes
så jeg ville fraråde dig Aygo og andre mikrobiler
har selv kørt en Yaris og syntes at det er en meget mere fornuftig bil i Aygo / Yaris sammenligningen
og hvis dit kørsels mønster forbliver som det er nu ville jeg vælge diesel

Jan Foss

Jan Foss
bruger siden
13-06-2017

13-06-2017 kl. 14:01

Honda Jazz er en god lille bil, fejler aldrig noget.

Frederik Brade

Frederik Brade
bruger siden
26-03-2017

13-06-2017 kl. 18:13

Helt klart stof til eftertanke!

Komforten tænker jeg også meget over og selvom jeg synes man sad okay i min fars Karl med lædersæder, var det stadig ikke den bedste siddeplads og derfor jeg måske skal vælge Citigo som jeg overraskende nok synes havde bedste komfort (udover DS3). Ved du om der er stor forskel på de alm. sæder i karlen sammenlignet med læder (udover designet)?
Kan godt se at ingen virkelig bryder sig om mikrobilerne, føler bare det er det bedste valg til mit forbrug og pengepung.

Må se om jeg kan få prøvet en Yaris ög selv kan mærke komfortforskellen på den og de bedste jeg har siddet i.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

13-06-2017 kl. 19:06

det er helt sikkert også meget bil for pengende men microbiler har jo også haft sin prime hvis man kigger på salgstalende
så er det polo klassen som er på vej op sammen med stor mellemklasse
nok derfor jeg også foreslår de biler jeg gør :)
folk vil bare have mere komfort og på 69km hver vej ville støjen i en micro genere mig
samt sæderne

ang Karl læder vs ikke læder er det samme sæde bare med læder på